سرمایه اجتماعی؛ کلید موفقیت پویش «دو درجه کمتر» معاون اجرایی رئیس جمهور: تکمیل کریدورهای ریلی اولویت دولت چهاردهم است سند آمایش سرزمینی نیاز به بازنگری دارد پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت سکه و طلا (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) | صعود ادامه دارد؟ سود ۱۵۰ برابری قاچاقچیان سوخت در آب‌های بین المللی وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات
سرخط خبرها

قیمت خودرو ۲ تا ۹ میلیون تومان در بازار افزایش یافت (جدیدترین قیمت خودرو امروز ۲۳ خرداد ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۷۰۳۸۳
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
قیمت خودرو ۲ تا ۹ میلیون تومان در بازار افزایش یافت (جدیدترین قیمت خودرو امروز ۲۳ خرداد ۱۴۰۰)
قیمت خودرو در بازار در مقایسه با ۲۰ روز پیش، ۲ تا ۹ میلیون تومان افزایش یافت.

 به گزارش شهرآرانیوز، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد امروز قیمت خودرو هرچند نسبت به هفته گذشته با ثبات نسبی همراه است، اما نرخ‌ها نسبت به ۲۰ روز پیش رشد ۲ تا ۹ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

از ۲۰ روز پیش تاکنون قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۳۳ میلیون تومان و سایپا ۱۳۱ با رشد ۴ میلیون تومانی به ۱۱۹ میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی به قیمت ۲۱۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

در عین حال، قیمت تیبا ۲ با رینگ فولادی نیز ۸ میلیون تومان افزایش یافته و به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده و تیبا صندوق دار نیز با رشد ۲ میلیون تومانی به قیمت ۱۲۷ میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین هر دستگاه پژو ۴۰۵ با رشد قیمت ۹ میلیون تومانی همراه شده و به قیمت ۱۹۸ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با افزایش ۳ میلیون تومانی به ۲۵۸ میلیون تومان رسیده است.

در مورد قیمت هر دستگاه سمند LX مدل ۱۴۰۰ نیز باید به قیمت ۱۹۳ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. پژو پارس ۲۳۲ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل V۸ با رشد قیمت ۲ میلیون تومانی معادل ۲۶۱ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افزایش قیمت ۹ میلیون تومانی نسبت به ۲۰ روز پیش، به قیمت ۳۹۷ میلیون تومان، دنا معمولی با رشد قیمت ۸ میلیون تومانی به قیمت ۲۷۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

در عین حال، قیمت هایما اس ۷ توربو نیز در بازار ۶۶۰ میلیون تومان است که تغییری نسبت به روز‌های اخیر نداشته است.

در مورد قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۲ مدل ۹۸ نیز باید به رشد قیمت ۲ میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم که در حال حاضر به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت ساینا نیز با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ در بازار به ۱۵۱ میلیون تومان و کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال به ۷۸۵ میلیون تومان رسیده است. در بازار قیمت تندر ۹۰ مدل E۲ نیز معادل ۳۳۳ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک ۴۵۰ میلیون تومان و رانا ال ایکس ۲۰۲ میلیون تومان است.

 افت ۲۱ درصدی تولید خودروسازان در اردیبهشت‌

قیمت خودرو در بازار در حالی روندی صعودی به خود گرفته که تولید خودروسازان در دومین ماه امسال با افت همراه شد. طی اردیبهشت امسال ۷۹ هزار و ۷۸۸ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۲۱.۴ درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با افت ۲۲.۱ درصدی به ۷۳ هزار و ۱۷۲ دستگاه رسید.

طی اردیبهشت امسال ۳۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۲۹ درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران خودرو ۳۶ هزار و ۶۱۰ دستگاه بود که نسبت به اردیبهشت ۹۹ با کاهش ۲۸.۳ درصدی همراه بوده است.

در دنیا برای قیمت گذاری خودرو، بازار هدف مد نظر است، به طوری که رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هرکدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه حل ارائه می‌دهند، اما در ایران، خوددروسازان هر چقدر قیمت تمام شده استخراج کنند، چند درصد بیشتر روی آن می‌کشند و محصول خود را می‌فروشند

همچنین طی اردیبهشت امسال ۳۷ هزار و ۶۹۶ دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۱۵.۴ درصد کاهش داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل ۳۲ هزار و ۹۷۷ دستگاه بود که در مقایسه با اردیبهشت ۹۹ افت ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت‌ها ادامه دارد

در کنار کاهش تولید خودروسازان، قیمت خودرو در بازار در حالی روندی افزایشی به خود گرفته که شاهد رایزنی تولیدکنندگان برای آزادسازی قیمت خودرو هستیم.

در همین حال به نظر می‌رسد خودروسازان تولید خود را قدری کاهش داده اند تا در مذاکرات برای آزادسازی قیمت محصولاتشان به نتیجه قطعی برسند و از آن پس، خودروهایشان را با قیمت‌های جدید تولید و عرضه کنند.

این در حالی است که اواسط اردیبهشت امسال، مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو‌های داخلی صادر شد که بر این اساس، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت. خودروسازان که از این مصوبه راضی نبودند برای افزایش قیمت محصولاتشان تا آزادسازی کامل قیمت‌ها دست نگه داشتند. اما طولانی شدن مذاکرات و عدم موافقت دولت و نهاد‌های مرتبط با این موضوع باعث شد تا در نهایت قیمت تولیداتشان را مطابق با مصوبه شورای رقابت افزایش دهند و در عین حال به رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو نیز ادامه دهند.

 قیمت‌گذاری شورای رقابت برای خودرو‌ها مفسده انگیز است

در مورد تلاش خودروسازان برای بالابردن قیمت محصولاتشان، شهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: خودروسازان ایرانی به هیچ کدام از مولفه‌هایی که در قیمت تمام شده اثر گذار است، توجه نمی‌کنند و هر چقدر قیمت تمام شده استخراج شود، چند درصد بیشتر روی آن می‌کشند و محصول خود را می‌فروشند.

وی با بیان اینکه در این شیوه تعیین قیمت، قطعاً فساد وجود دارد، معتقد است: روش تعیین قیمت در ایران با توجه به انحصاری بودن خودرو، غلط و قدیمی است، در تعیین قیمت خودرو در ایران مسئله قیمت تمام شده مطرح است و این سبب می‌شود تولیدکننده دغدغه‌ای بابت ضایعات و هزینه‌های سربار نداشته باشد.

وی به شیوه‌های مدرن اشاره کرده و می‌گوید: در این شیوه، بازار هدف مطرح است، یعنی رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هرکدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه حل ارائه می‌دهند. در نتیجه قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر و خدمات بیشتر و بهتر در دستور کار قرار می‌گیرد. در حقیقت شرکت‌های بزرگ جهان به دنبال تسهیل فروش کالای خود هستند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه شورای رقابت چه زمانی که قیمت را افزایش دهد و چه آن زمان که قیمت را کاهش می‌دهد، کاری غیر کارشناسانه انجام داده است، ادامه می‌دهد: قیمت در بازار دستور پذیر نیست، بلکه دارای مولفه‌های مالی است، اما شورای رقابت عملاً این مولفه‌ها را نادیده می‌گیرد و در نتیجه فساد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همیشه دلال بازی در فروش خودرو در ایران رونق داشته است، می‌گوید: متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تناسب ندارد و عرضه بسیار کمتر از تقاضا است.

در هر حال، با نزدیک شدن به زمان تشکیل دولت جدید، مردم خواستار برنامه ریزی دقیق دولتمردان برای حل معضل تولید و واردات خودرو هستند، تا به حقوق خود در انتخاب و خرید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب دست یابند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->