جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

حضور پررنگ ایرانیان در انتخابات برگ دیگری از تاریخ ایران‌زمین را رقم زد

  • کد خبر: ۷۱۰۹۹
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
حضور پررنگ ایرانیان در انتخابات برگ دیگری از تاریخ ایران‌زمین را رقم زد
مردم مشهد، هم‌نوا با سراسر ایران با حضور در انتخابات برگ دیگری از تاریخ ایران‌زمین را رقم زدند.

کاملان-ظهیری | شهرآرانیوز؛ دیروز باز هم شاهد حضور پررنگ ایرانیان در پای صندو‌ق‌های رأی بودیم. مردم آمدند و تنور انتخابات گرم شد و این حضور باز هم ریسمان همراهی مردم و جمهوری اسلامی را محکم‌تر کرد. در روزی که طبق پیش بینی اداره هواشناسی، آسمان مشهد بدون ابر، غبار و گرفتگی بود، با دستور وزیر کشور، رأس ساعت ۷ صبح مردم مشهد نیز همانند دیگر هم وطنان، برای سه انتخاب مهم ریاست جمهوری، شورای شهر و میان دوره‌ای مجلس خبرگان، به پای صندوق‌های رأی رفتند.

 

انتخاباتی که البته با ۴ تفاوت مهم همراه بود؛ رأی گیری با تمهیدات بهداشتی ضدکرونایی برای شعب، برگزاری اولین انتخابات الکترونیک کشور، حذف ثبت اثر انگشت و راه اندازی نرم افزار شعبه یاب برای تسهیل در یافتن شعب اخذ رأی. البته در انتخابات اخیر برخلاف دوره‌های گذشته که پایان رأی گیری تا ساعت ۲۰ اعلام می‌شد و بعضا تا ساعت ۲۳ تمدید می‌شد، انتخابات دیروز با قید «قابل تمدید» تا ساعت ۲۴ اعلام شده بود.

۱۹ میلیون برگ رأی برای خراسان رضوی

طبق اعلام مسئولان، در روز‌های قبل از انتخابات، برای مجموعه انتخابات روز گذشته، بیش از ۱۹ میلیون برگ رأی در استان توزیع شد و از میان مسئولان نیز ۳۳ فرماندار، ۸۱ بخشدار، ۳۳ معاون فرماندار و ۴۰۰ کارشناس ستادی در کنار نزدیک به یکصد هزار نفر از عوامل اجرایی دیگر، پای کار انتخابات بودند؛ ضمن اینکه ۵۵۰۰ ناظر نیز بر روند انتخابات در استان نظارت کردند. اهالی استان نیز آرای خود را به صندوق‌های ۵۰۷۳ شعبه ریختند که در این میان مشهدی‌ها نیز در ۱۸۹۲ شعبه حضور یافتند. در انتخاباتی که گذشت ۴ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر هم استانی (۱۲۰ هزار و ۷۰۲ نفر رأی اولی) واجد شرایط رأی دادن بودند که از این تعداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را همشهریان مشهدی تشکیل می‌دادند تا خراسان رضوی و مشهد بعد از تهران، دارای بیشترین تعداد واجد شرایط شهری و استانی برای شرکت در انتخابات باشد.

دست پر ِتدارکات انتخابات

با وجود اینکه تجربه رأی گیری الکترونیک در کشور، برای اولین بار برای انتخابات شورای شهر مشهد و چند شهر دیگر به اجرا در می‌آمد و به طور طبیعی انتظار اختلال یا بروز اشکال در سیستم رأی گیری هم محتمل بود، فقط در ۱۵ دقیقه اول، رأی گیری با اختلالاتی همراه بود (اختلالات ناشی از هم خوانی نداشتن کارت‌های نظارتی با دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیک) که این مشکل نیز خیلی زود برطرف شد.

 

با این حال پیش بینی لازم برای ادامه روند رأی گیری در انتخابات شورای شهر نیز به عمل آمده بود؛ چنانکه محمدکمال سرویها، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی، به خبرنگار ما اعلام کرد که در صورت تداوم اختلال در رأی گیری الکترونیک، جمع آوری آرای مردم به صورت سنتی و دستی انجام خواهد شد. علاوه بر اظهارات این مقام مسئول، در شعب اخذ رأی تیم‌های پشتیبانی برای برطرف کردن اشکالات فنی مستقر شده بودند.


این تمهیدات فقط مربوط به موارد یاد شده نبود، بلکه طبق اعلام امید کیانفر، رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات مشهد، با رصد منظم شعب ثابت، صندوق‌های سیار برای شعبی که بیش از ۱۰۰ رأی دهنده داشت (اماکنی مانند خوابگاه ها، پادگان‌ها و بیمارستان‌ها) ارسال می‌شد تا مانع از ازدحام رأی دهندگان باشد. محمدرضا‌رمضانی، مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد، هم در جمع خبرنگاران اعلام کرد که برای اینکه رأی دهندگان از بابت قطع نشدن برق اطمینان حاصل کنند، ۳۰۰ نفر از نیرو‌های این شرکت با ۹۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین، ۲۰۰۰ صندوق رأی در مشهد را پوشش می‌دهند.

 

این همه در حالی بود که به دلیل تعطیلی ادارات و بسیاری از واحد‌های تولیدی، نباید مشکلی هم از بابت قطعی برق ایجاد می‌شد؛ ضمن اینکه به گفته همین مقام مسئول، برای همه مراکز امنیتی و حساس و بحرانی دیزل و ژانراتور برق پیش بینی شد تا در صورت اختلال و قطعی برق در فرایند انتخابات مشکلی رخ ندهد. علاوه بر این ها، حبیب خیردوست، مجری مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز اعلام کرد که تمهیدات لازم برای پیشگیری از خاموشی یا هرگونه وقفه در تأمین برق برای ۳۱۵۹ شعبه اخذ رأی در حوزه زیرپوشش این شرکت اندیشیده شده است.

حضور مداوم با پراکندگی مناسب

مشاهدات عینی خبرنگاران ما حاکی از این بود که به دلیل تعدد و افزایش شعب اخذ رأی و پشتیبانی شعب سیار، تقریبا هیچ شعبه‌ای شاهد ازدحام حضور مردم نبود، بااین حال و باوجود در نظر گرفتن ۸ صندوق رأی در حرم مطهر رضوی، حضور جمع زیادی از رأی دهندگان در حرم برای شرکت در انتخابات باعث تشکیل صف‌های طولانی و کند شدن روند رأی گیری شده بود، چنانکه این مسئله با گله رأی دهندگان مواجه شده بود و برهمین اساس، استاندار خراسان رضوی شخصا در شعبه اخذ رأی در حرم حضور یافت و پیگیری رفع این مشکل را شخصا بر عهده گرفت و ساعتی بعد برای کاستن از صفوف رأی دهندگان حرم رضوی، تعدادی شعب اخذ رأی سیار به شعبه‌های حرم‌رضوی افزوده شد.


استاندار خراسان رضوی همچنین با همراهی غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری استان، با حضور در حاشیه شهر مشهد، از تعدادی از شعبه‌های این مناطق بازدید کرد. حضور خبرنگارانی از رسانه‌های خارجی در برخی شعب نیز از دیگر نکات گفتنی بود که در برخی موارد نیز با گفتگو با رأی دهندگان و توصیف حال و هوای انتخابات همراه بود.

گله از بدقولی برای واکسن عوامل اجرایی

در این میان هرچند قرار بود دو هفته قبل محموله واکسن کرونابرای عوامل اجرایی صندوق‌های رأی به استان ارسال شود، اما ارسال دیرهنگام این محموله با گله سرویها، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی، همراه بود و وی اعلام کرد که حدود ۴ هزار واکسن برای اعضای هیئت اجرایی و نظارت در شعب اخذ رأی تحویل داده شده است، اما به دلیل احتمال بروز علائمی مانند تب و لرز، انجام واکسیناسیون اعضای هیئت اجرایی شاید واکسیناسیون آنان انجام نشود.

کمبود کارت رأی در ساعاتی از رأی گیری

در جریان حضور و بازدید مسئولان از روند اجرای انتخابات در شهر، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا در خراسان رضوی در جمع خبرنگاران، مشکل عمده رأی گیری را کمبود کارت تعرفه الکترونیک بیان کرد.
علی اصغر‌عنابستانی گفت که این کمبود در برخی شعب حتی باعث معطلی بیش ازیک ساعته رأی دهندگان شده است. به گفته این مقام مسئول، یکی از تخلفاتی که در تعداد معدودی از شعب رصد شده این بود که ضرب مهر شورا در شناسنامه انجام شده و کارت رأی گیری در اختیار مردم قرار نگرفته بود که جلوی این کار گرفته شد.


ساعتی پس از این اظهارات بود که ۲۰۰۰ کارت رأی به شعب استان افزوده شد، با این حال ساعتی بعد، محمدعلی نبی پور رئیس ستاد انتخابات استان اعلام کرد که بر طبق ابلاغ وزارت کشور، برای افزایش سرعت رای گیری، انتخابات شورای شهر مشهد در تمام شعب این شهر هم به صورت تمام الکترونیک و هم به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود. وی به این نکته هم اشاره کرد که قطع برق در هیچ کدام از شعبه‌های اخذ رأی اتفاق نیفتاده است.

رضایت از رعایت شیوه نامه‌ها

در حاشیه حضور تیم‌های خبری روزنامه شهرآرا در شعبه‌های اخذ رأی، مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز درباره رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در اماکن رأی گیری، به خبرنگار ما گفت: میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مناسب است و همکاری خوبی میان فرمانداری، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.


علی اصغرحسنی افزود: چک لیست‌های بهداشتی که پیش ازاین تهیه شده بود، اجرا شده است و فقط در برخی از شعب فاصله اجتماعی در صف‌ها میان مردم و مسئولان شعب رعایت نشده که تذکرات لازم داده شد، اما در مجموع میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بیش از ۸۰ درصد است.


بررسی تخلفات بعد از انتخابات

سیدامیر مرتضوی، رئیس کارگروه پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در استان، هم عصر دیروز اعلام کرد که تاکنون در طول برگزاری روند انتخابات در مشهد، تخلف انتخاباتی قابل ذکری مشاهده و گزارش نشده است.
این در حالی است که دبیر اجرایی هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهری و روستایی خراسان رضوی اعلام کرد که تخلفات زیادی در جریان تبلیغات انتخاباتی در این استان روی داده که ۸۰ درصد آن در فضای مجازی بود.


محمدرضا حاجی زاده درباره مصادیق این تخلفات نیز گفت: برخی نامزد‌ها در سخنرانی‌ها رقبای خود را تخریب و نفی می‌کردند، برخی دیگر از نامزد‌های انتخابات شورا‌های شهر و روستا برای جمع کردن رأی، بسیاری از ارزش‌ها و باور‌ها را زیر سؤال بردند به عنوان مثال افرادی در انتخابات شورای روستایی حرف‌هایی زدند که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، این گونه نامزد‌ها بدانند بعد از انتخابات به این تخلفات رسیدگی خواهد شد.
سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد نیز عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی اظهارات در مورد خرید و فروش آرا اعلام کرد که تا زمان یاد شده گزارشی از خرید و فروش رأی در مشهدگزارش نشده است.

تو دهنی به دشمنان اسلام و قرآن

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد هم که ظهر دیروز برای انداختن آرای خود در صندوق، به مسجد بنا‌ها آمده بود نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امیدواریم که در دهه کرامت خداوند این عمل ارزشمند و صالح را از مردم قبول کند و این مشارکت سیاسی که تکلیفی بر دوش مردم بوده است و در آن شرکت کردند مورد توجه امام هشتم (ع) قرار بگیرد.

 

آیت ا... سیداحمد علم الهدی افزود: این مردم به عنوان مسلمان متدین و به عنوان تکلیف شرعی برای تو دهنی زدن به دشمنان اسلام و قرآن مملکت در انتخابات شرکت خواهند کرد. مردم برای انتخابات شورای شهر افراد متدین باتقوا و آن‌هایی را که مدیریت شهری بلدند انتخاب کنند.


حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، نیز که رأی خود را در حرم رضوی به صندوق انداخت، گفت: رأی دادن حق قانونی، انسانی، شرعی و مدنی مردم جامعه است؛ ضمن اینکه در طول این ۴۲ سال حضور مردم در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات پشتوانه محکمی برای نظام اسلامی بوده است.


محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، نیز با حضور در بارگاه منور رضوی رأی خود را به صندوق انداخت و گفت: مشارکت در انتخابات، به عنوان نماد مردم سالاری دینی، از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم باید با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی، در تعیین سرنوشت کشور و تأمین امنیت و اقتدار ملی نقش خود را ایفا کنند.

حضور چشمگیر اهل سنت

دیروز هم نوا با دیگر مردم استان، اهل سنت خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت مشارکت در انتخابات پای صندوق‌های رأی آمدند و برای تعیین نمایندگان مورد نظر، آرای خود را به صندوق رأی انداختند.
همچنین جمعی از علمای حوزه‌های علمیه استان و مشهد نیز با تأکید بر تداوم همراهی مردم با نظام جمهوری اسلامی، آرای خود را به صندوق ریختند. در این میان آیت ا... سیدحسن مرتضوی، از علمای مشهد و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، گفت: امید است این انتخابات با حضور مردم شریف ایران موجب یأس دشمنان اسلام از نظام و مملکت شود.


آیت ا... مهدی مروارید، از اساتید و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، نیز با بیان اینکه دشمنان همیشه به دنبال فتنه‌ای علیه کشور هستند، شرکت نکردن در انتخابات را بهانه دادن به دست آنان بیان کرد.
آیت ا... مصطفی اشرفی شاهرودی، از علمای مشهد و استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، نیز با اشاره به ضرورت حضور در انتخابات و گوش نسپردن مردم، به ویژه جوانان، به تبلیغات دشمنان و ارزش ملت در نگاه انقلاب اسلامی، بیان کرد: امیدواریم منتخبان شورای شهر مشهد نیز بر گسترش معنوی در برنامه ریزی‌های شهر مقدس مشهد با تکیه بر انوار حضرت رضا (ع) تأکید داشته باشند.
همچنین، آیت ا... رجبعلی رضازاده، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه شرکت در انتخابات لازم است، گفت: رئیس جمهور باید کسی باشد که مشکلات مردم را حل و خدمت کند؛ ضمن اینکه یکی از مظاهر وحدت شرکت در انتخابات است.


آیت ا... سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، نیز با بیان اینکه شرکت فراگیر مردم سرافراز در این انتخابات و انتخاب اصلح برگ زرینی خواهد بود که در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی رقم خواهد خورد، افزود: مطالبات رهبر معظم انقلاب و خواسته‌های مردم باید در صدر برنامه‌های رئیس جمهور منتخب باشد.


دیروز و در حالی که برخی شهروندان از دریافت پیامک جریمه رفت و آمد در ساعات منع آمد و شد شبانه شاکی بودند، سرهنگ عین ا... جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا، با بیان اینکه آمد و شد شبانه در ۲۷ و ۲۸ خرداد لغو شده است اعلام کرد که شهروندان نگران نباشند؛ پیامک‌های ارسالی مبنی بر تخلف تردد حذف می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->