پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

رکود و کاهش تقاضا در رستوران‌های مشهد زیر سایه ثبات قیمت

  • کد خبر: ۷۱۲۰۰
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
رکود و کاهش تقاضا در رستوران‌های مشهد زیر سایه ثبات قیمت
افزایش بی‌سابقه قیمت مواد غذایی در یک سال گذشته در کنار ادامه‌دارشدن شیوع ویروس کرونا، تقاضا و تمایل مصرف غذا در رستوران‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است.
طنین همتی|شهرآرانیوز، افزایش بی‌سابقه قیمت مواد غذایی در یک سال گذشته در کنار ادامه‌دارشدن شیوع ویروس کرونا، تقاضا و تمایل مصرف غذا در رستوران‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است، به‌طوری‌که امسال پس از پایان تعطیلی‌های تعیین‌شده از سوی ستاد ملی کرونا و بازگشایی واحد‌های صنفی رستوران‌ها در آخرین روز‌های اردیبهشت، که بیش از یک ماه از آن زمان می‌گذرد، به‌علت گرانی و ترس مردم از ویروس کرونا، تقاضا ریزش کرده است.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد درباره وضعیت کنونی رستوران‌ها در مشهد گفت: زیر سایه رکودی که اکنون در صنف رستوران‌داران حاکم است، شاهد ثبات در این بازار هستیم، اما قبول داریم که همچنان قیمت‌ها گزاف است.

امیریان یادآور شد: سال گذشته بیشترین افزایش قیمت و نوسان قیمتی در روغن بود، به‌طوری‌که در ۳ ماه پایانی سال قیمت آن به‌شکل ساعتی تغییر می‌کرد. به‌عنوان مثال روغن ۱۶ کیلویی ۴۲۰ هزار تومان در بازار آزاد خریده می‌شد، اما با اقداماتی که سازمان صمت انجام داد، روغن مورد نیاز این صنف را در اختیار اتحادیه قرار داد و به‌همان میزان قیمت روغن متعادل شد. تا الان قیمت دولتی روغن حدود ۲۵۰ هزار تومان است و قیمت بازار آزاد آن حدود ۳۰۰ هزار تومان است. البته بماند که خود دولت ۳۵ درصد قیمت روغن را گران کرده است، یعنی ما در ۲ ماه پیش روغن ۱۶ کیلویی را ۱۸۵ تومان می‌خریدیم، اما اکنون آن را ۲۴۵ هزار تومان می‌خریم. دراین‌میان مردم یا ما مقصر نیستیم که قیمت مواد غذایی به‌شکل چشمگیری افزایش یافته است.

وی گفت: از سال ۹۷ تا ۹۹ نرخ جدیدی از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام و به‌روز نشد. برای تأیید و تغییر این نرخ تا ارگان‌های مربوط تأیید کنند، یک ماه زمان می‌برد. رستوران‌ها نیز با این افزایش قیمت مواد اولیه که ساعت می‌زند، باید یک ماه صبر کنند تا قیمت جدید تصویب شود. ما از سال ۹۷ تقاضای نرخ کرده‌ایم. متأسفانه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده از سال ۹۷ تا پایان ۹۹ هیچ تغییری در نرخ لحاظ نکردند، اما قبل سال با افزایش ۲۵ درصدی در تغییر نرخ موافقت شد.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد گفت: طبق اعلام ستاد کرونا برگزاری مراسم همچنان ممنوع است و رستوران‌ها هم با ۵۰ درصد ظرفیت و با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌توانند پذیرش کنند. در فصل تابستان کولر‌های آبی باید حتما برای تهویه هوا استفاده شود. رستوران‌ها با رعایت این شیوه‌نامه‌ها می‌توانند مشتری پذیرش کنند. کاهش ۵۰ درصدی در پذیرش مشتری به همان نسبت باعث کاهش ۵۰ درصدی در میزان کارگران شاغل در این مکان‌ها هم شده است. ما تلاش می‌کنیم برای حفظ خودمان وضعیت ناشی از کرونا را به‌سلامت پشت سر بگذاریم.

وی درباره تقاضا در این بازار گفت: تفریح مردم در مشهد غذاخوردن است، اما بخشی از مصرف‌کنندگان بازهم تحت‌تأثیر کرونا تمایلی به غذاخوردن در رستوران‌ها ندارند. در کنار این موضوع، حقوق کارگران هم افزایش یافته و حدود ۱۵ درصد هم حق بیمه افزایش پیدا کرده است. همین موضوع باعث می‌شود فعالیت برای من رستوران‌دار هم صرف نداشته باشد. با اینکه بعد از دوندگی‌های دوساله نرخمان حدود ۳ ماه است تغییر کرده است، باید برای همکاران ما صرف داشته باشد تا مجبور به جمع‌آوری صنف یا استفاده از مواد بی‌کیفیت نشوند.

امیریان تأکید کرد:، چون ما رستوران‌داران مستقیم با تغذیه مردم سروکار داریم، باید نرخ آزاد تحت کنترل دولت داشته باشیم و دولت نرخ به ما ندهد. زیرا افزایش قیمت تخم‌مرغ، گوشت و مرغ و سایر مواد غذایی در چند ماه گذشته ثابت کرد که قیمت این کالا‌ها از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند، به همان نسبت هم رستوران‌دار هم باید بتواند این افزایش قیمت لحظه‌ای را در قیمت تمام‌شده‌اش لحاظ کند، نه اینکه منتظر تصمیم انجمن حمایت از مصرف‌کننده باشد تا پس از فرایندی دوساله، نرخ جدید را اعلام کند.

وی افزود: برای مثال نرخ قبلی مرغ حدود ۱۲ هزار تومان بود که اکنون به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده است، اما ما ۲ سال منتظر نرخ مصوب جدید بودیم و در این مدت ضرر کردیم. در این اوضاع ما صنف رستوران‌داران ۳ راهکار بیشتر نداریم؛ اول اینکه فشار روی ما بیاید کارگراهایمان را اخراج می‌کنیم و بعد صنف را تعطیل می‌کنیم یا اینکه اگر آدم متقلبی باشیم، در معامله غش می‌کنیم که در آخر بازهم مردم ضرر می‌کنند. پس تقاضای ما این است که ما هم در نظر‌ها و تعیین قیمت‌ها دخیل باشیم.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد ادامه داد: ما امسال شاهد تعطیلی واحد‌های صنفی نبودیم، اما سال گذشته حدود ۳۰۰ واحد صنفی پروانه کسب خود را باطل و تعطیل کردند. اکنون در مشهد ۱۳۰۰ واحد صنفی فعال داریم و حدود ۵۰۰ واحد در دست اقدام داریم که بعضی‌ها به‌دلیل نداشتن پارکینگ، مجوز شروع فعالیتشان به تعویق افتاده است. امیدواریم اداره بهداشت و اماکن مقداری آسان‌تر بگیرند تا همکارانمان بتوانند مجوز بگیرند.

وی تأکید کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر شیوع کرونا پایان یابد تا ما مثل گذشته بتوانیم در خدمت زائران باشیم. از زائران تقاضا می‌کنم حتما از مکان‌های خرید کنند که پروانه کسب داشته باشند و پروانه کسبشان در دید باشد، چون باتوجه‌به اینکه تعداد صنوف زیاد است، ممکن است از کنترل ما خارج شود و شرمنده زائران و مجاوران شویم. هر ماه بازرسی از رستوران‌ها در نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کیفیت مواد غذایی اعمال می‌شود، اما بازهم خود مردم باید به این نکات توجه کنند.

وی درباره تمدید اظهارنامه‌های مالیاتی صنوف گفت: تمدید زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی به ۱۵ تیرماه کمک شایانی به صنف ما کرد، چون باتوجه‌به تعطیلی‌هایی که صنف ما داشته است، در تاریخ مقرر امکان ارائه اظهارنامه نبود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->