حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس اسامی داوران جام حذفی اعلام شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و چلسی| تحقیر بزرگ آبی‌ها
سرخط خبرها

جوجیتسو به دختران برای محافظت از خودشان کمک می‌کند

  • کد خبر: ۷۱۳۷۹
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
جوجیتسو به دختران برای محافظت از خودشان کمک می‌کند
مسئول انجمن بانوان جوجیتسو خراسان‌رضوی گفت: نداشتن لیگ بانوان از مهم‌ترین مشکلاتی است که بانوان ورزشکار این رشته با آن روبه‌رو هستند.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها خبر‌هایی از کیف‌قاپی‌ها و دزدی گوشی یا مزاحمت‌های خیابانی برای بانوان شنیده می‌شود؛ برخی از این اخبار تلخ‌تر بوده، زیرا آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زنان و دختران در اثر این سرقت‌ها وارد شده است. بانوی رزمی‌کار مشهدی معتقد است بانوان با دانستن اصول پایه دفاع شخصی می‌توانند بیشتر از خود محافظت کنند و دانستن فنون رزمی از ضروری‌ترین موضوعات برای همه است. نیلوفر صفاریان مسئول انجمن بانوان جوجیتسو (jjif) در خراسان‌رضوی و مربی این رشته است که حدود ۱۰ سال پیش ورزش رزمی را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرده است.

 

او ۵مدال طلای متوالی مسابقات کاتای انتخابی تیم‌ملی انجمن جوجیتسو در ۲ استایل شوکاتا و کاتای کلاسیک را در کارنامه دارد و اکنون به‌عنوان مربی، داور و مسئول کمیته بانوان این انجمن در استان فعالیت می‌کند. در استان هم اکنون ۱۰ مربی جوجیتسو دارای احکام مربیگری هستند که فقط ۴ مربی درحال فعالیت‌اند. همچنین ۲۲ مربی دیگر در انجمن جوجیتسو در انتظار برگزاری آزمون مربیگری فدراسیون کاراته هستند. صفاریان معتقد است آموختن این رشته برای بانوان ضروری است و می‌تواند کمک بزرگی برای آن‌ها در زندگی باشد. جوجیتسو درواقع دفاع شخصی حرفه‌ای است که وزن و قد در آن مطرح نیست.


بهترین ورزش برای دفاع شخصی بانوان

او درباره آشنایی بانوان با رشته جوجیتسو گفت: جوجیتسو ۲ استایل کاتا دارد؛ شوکاتا که درواقع یک فیلم‌نامه و سناریو در زمان ۲ دقیقه به‌صورت پانتومیم اجرا می‌شود که نحوه مبارزه با کیف‌قاپی و مزاحمت‌های خیابانی را به نمایش می‌گذارد و برحسب تدوین داستان و همچنین زیبایی نمایش امتیاز می‌دهند و دیگری استایل جوجیتسو کلاسیک است که حضور قوی ذهن نقش دارد و دیگر قد و وزن مطرح نیست. کاتاکاران با نظر و حرکت دست داور فنون تکنیکی را در ۲ دقیقه اجرا می‌کنند و در پایان نفر برتر مشخص می‌شود. جوجیتسو یک اقیانوس بی‌کران فنون در سطحی گسترده و وسیع است که زمان برای آن مطرح نیست.

 

دفاع شخصی فوق‌حرفه‌ای که ضربات پای کنترلی، فنون پرتابی و تسلیمی و همچنین دفاع در برابر سلاح سرد و گرم نقش مهمی در آن دارد. مسئول کمیته بانوان انجمن جوجیتسو در خراسان‌رضوی درباره اهمیت فراگیری این رشته برای بانوان می‌گوید: بزرگ‌ترین درسی که جوجیتسو به من داد، این بود که وقتی زمین می‌خوری می‌توانی بلند شوی و ادامه دهی و این یعنی زندگی کامل و ایدئال برای بانوان. جوجیتسو اعتمادبه‌نفس بانوان را در زندگی شخصی افزایش می‌دهد و همچنین دلهره و ترس از رفت‌وآمد‌های خیابانی و مواجه‌شدن با مزاحمت‌های خیابانی را کاهش می‌دهد.

 

با استفاده از فنون تسلیمی، پرتابی و قفلی در هنگام درگیری شخصی و روبه‌رو‌شدن با خطر می‌توان از خود دفاع کرد. همراه یکی از دوستان ساعت ۳ بعدازظهر از باشگاه برمی‌گشتیم که یک آقا به ما اهانت کرد و مزاحم ما شد. آن فرد قصد داشت کیف دستی ما را بدزدد که با مقاومت و انجام حرکات رزمی دفاعی ما مواجه و از صحنه متواری شد. به‌عنوان یک زن معتقدم که باید زنانمان رشد کنند و خودشان کارهایشان را انجام دهند.


پشت در‌های آسیا به‌دلیل مالی

او درباره مشکلات ورزش حرفه‌ای جوجیتسو بانوان کشور می‌گوید: نداشتن لیگ بانوان از مهم‌ترین مشکلاتی است که بانوان ورزشکار این رشته با آن روبه‌رو هستند. ورزشکاران نیاز دارند که دائم در اردو و مسابقات باشند، همچنین مربیان و داوران نیز مدام باید کار کنند تا به تجربه بیشتری دست پیدا کنند، اما متأسفانه در این ورزش با وجود ظرفیت‌ها و استعداد‌های زیادی که وجود دارد، به بانوان هیچ توجهی نمی‌شود.

 

بانوی جوجیتسوکار مشهدی خاطرنشان کرد: همچنین بانوان این رشته به‌دلیل نداشتن حامی مالی از حضور در مسابقات آسیایی محروم شده بودند، اما امسال با نظر فدراسیون کاراته باتوجه‌به افزایش سطح فنی و علمی ورزشکاران در صورت مساعدبودن شرایط احتمال اعزام به مسابقات بین‌المللی وجود دارد. خوشبختانه پوشش بانوان در این رشته استاندارد‌های لازم و تأییدشده فدراسیون را دارد و مشکلی برای حضور در مسابقات برون‌مرزی وجود ندارد.


درخشش خراسانی‌ها در کشور

مسئول کمیته بانوان انجمن جوجیتسو در خراسان‌رضوی تصریح می‌کند: با وجود همه مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، توانسته‌ایم ورزشکاران را در چندین مرحله به مسابقات کشوری و جهانی اعزام کنیم. همچنین این ورزشکاران عناوین شایان توجهی نیز در کشور کسب کردند. در مسابقات انتخابی سال۹۸ در رقابت بین ۹تیم، الهه ثائری و محبوبه هاشمی موفق به کسب مدال نقره شوکاتای بزرگ‌سالان شدند.

 

در انتخابی تیم‌ملی در اسفند۹۹، در رقابت بین ۶۴تیم در بخش نوجوانان، فاطمه مصطفوی و ساجده کشاورز طلای شوکاتا و برنز کاتاکلاسیک را نیز به‌دست آوردند. در رقابت‌های جوانان در سال ۹۹ یگانه اریایی و عاطفه سمیعی طلای شوکاتا و نقره کاتاکلاسیک را کسب کردند. او خاطرنشان می‌کند: همچنین در رقابت‌های جوانان در مسابقات کشوری جام رمضان۱۴۰۰ در بین ۲۴تیم، یگانه اریایی و عاطفه سمیعی طلای جوانان و فاطمه مصطفوی و ساجده کشاورز مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کردند.


امیدواری به آینده

او تأکید کرد: متأسفانه سلیقه‌مداری در این ورزش باعث شده است در این ورزش مشکلات زیادی به وجود بیاید و ظرفیت‌ها شناخته نشود و استعداد‌های خوبی را شناسایی نکنیم. تدوین اهداف و برنامه‌های مشخص راهی برای خلاصی ورزش جودو از مشکلات فراروی آن است تا با رفع موانع به افق‌های پیشرفت در این رشته ورزشی دست یابیم. خانم‌های جودوکار ایرانی خیلی خوب هستند و می‌توانند در آینده مثل آقایان در مسابقات آسیایی و جهانی مدال کسب کنند. امیدوارم در آینده با کاری که انجام می‌دهیم، بانوان هم مثل مردان مدال‌آور مسابقات جهانی و آسیایی باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->