آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا در روز‌های آینده شاهد احیای برجام هستیم؟

  • کد خبر: ۷۱۴۰۱
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
آیا در روز‌های آینده شاهد احیای برجام هستیم؟
پرسشی که این روز‌ها ذهن بسیاری از صاحب نظران و سیاست مداران را به خود درگیر کرده، این است که آیا تا زمان اتمام کار دولت دوازدهم، مذاکرات هسته‌ای به نتیجه خواهد رسید؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ پرسشی که این روز‌ها ذهن بسیاری از صاحب نظران و سیاست مداران را به خود درگیر کرده، این است که آیا تا زمان اتمام کار دولت دوازدهم، مذاکرات هسته‌ای به نتیجه خواهد رسید یا اینکه امضای توافق به دولت بعدی محول خواهد شد. در این پیوند، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ به عنوان نمونه روزنامه «جمهوری اسلامی» در مطلبی نوشت: «مذاکرات وین، تقریبا دو هفته قبل از انتخابات ۲۸ خرداد به نتیجه رسید و توافق نامه آماده امضا بود.

 

اینکه آقای ظریف به وین می‌رود، به این دلیل است که کار‌های مربوط به سطح کارشناسی پایان یافته و حالا نوبت وزراست که نقطه پایانی را زیر توافق نامه بگذارند. آنچه مهم است، این است که مدیر اجرایی کشور که از ۱۴ مرداد یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر، مسئولیت دولت را برعهده خواهد گرفت، تصمیم بگیرد بنای ساخته شده برجام را که حالا مرمت شده است، حفظ کند و با سیاست‌های معقول و منطقی، کاری کند که راه‌های تنفسی باز شده اقتصاد کشور در اثر مذاکرات وین، همچنان باز بمانند و بار دیگر مسدود نشوند.»


احیای برجام در ششمین سالگرد آن؟

میخائیل اولیانوف، سرپرست هیئت روسیه در مذاکرات برجامی وین، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، از دستیابی طرف‌های مذاکره کننده در وین، از توافق نهایی تا روز ۲۴ تیر و هم زمان با ششمین سالگرد حصول توافق برجام استقبال کرد و به طور تلویحی آن را محتمل دانست. همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به دیدارش با محمدجواد ظریف و گفتگو درباره مذاکرات وین تأکید کرد که هنوز تصمیمات سخت باقی مانده است.


جوزپ بورل، در این باره، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با ظریف دیدار کردم تا درباره برجام گفتگو کنیم. از پیشرفت حاصل شده طی هفته‌های گذشته استقبال کردم، اما تصمیمات سخت همچنان باقی مانده است. مهم است که از این فرصت سیاسی استفاده شود و همه باید انعطاف داشته باشند. با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایران، خواستار ادامه تعهد ایران به رایزنی وین شدم.»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که آمریکا باتوجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران به ادامه مذاکرات غیرمستقیم با آن برای احیای توافق هسته‌ای متعهد است. همچنین خبرنگار شبکه «سی ان ان» به نقل از سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در توئیتر نوشت: «سیاست ما در قبال ایران برای پیشبرد منافع آمریکا طراحی شده است. فارغ از آنکه چه کسی به قدرت می‌رسد. ما تمایل داریم که به پیشرفت معناداری که در جریان آخرین دور مذاکرات وین به دست آمده است، ادامه دهیم.»


«بلومبرگ» نیز در تحلیلی به تداوم مذاکرات در وین پرداخت. در بخش‌هایی از گزارش آن آمده است: «پس از هفته‌ها مذاکرات پرزحمت، نمایندگان در وین اکنون به دنبال نهایی کردن توافق هستند، تا قبل از اینکه حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی، قدرت را به رئیسی تحویل دهد به این توافق دست یابند. وی عنوان کرد که برای ادامه کار با تیم روحانی همراهی می‌کند. سیاست ایران در قبال این توافق نامه در نهایت توسط آیت ا... علی خامنه‌ای نهایی می‌شود.»


آینده برجام در دولت آیت ا... رئیسی

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، درباره آینده برجام در دولت آینده به «ایلنا» گفت: «مسیر برجام ادامه پیدا می‌کند. برجام سیاست کلان کشور است و معتقدم به طور طبیعی با یک مدیریت تازه نفس و از موضع قدرت ایران می‌تواند برجام را پیش ببرد. می‌توان گفت آن بخش از دیپلمات‌های غربی که نسبت به آینده تحولات سیاسی در ایران تردید داشتند، از این پس می‌توانند با تردید کمتری مذاکرات را شکل دهند.


حشمت ا... فلاحت پیشه ادامه داد: این انتظار وجود دارد در فاصله‌ای که دوران انتقال است یعنی انتقال قدرت از سوی دولت روحانی به دولت رئیسی اقدامات اساسی صورت گیرد. اگر واقعا طرف‌های برجام به خصوص آمریکایی‌ها به برجام بازگردند، شاید دولت جدید بتواند در دوران انتقال با همکاری دولت روحانی بخشی از مشکلات کشور را به صورت اضطراری حل کند که این امر چراغ سبز خوبی برای دولت جدید ایران در خصوص همکاری‌های آینده است، در غیر این صورت در همین فاصله اگر کارشکنی توسط آمریکایی‌ها و دیگر طرف‌های برجام دیده شود به نظر من شاید در آینده مسیر دیپلماسی را با مشکلات بیشتری مواجه کند.»


تقریبا همه اسناد توافق آماده است

رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین، گفت: این دور پیشرفت‌های خوبی داشتیم و از همیشه به یک توافق نزدیک‌تر هستیم، ولی آن فاصله‌ای که بین ما و توافق مانده است، پر کردنش کار آسانی نیست.
سید عباس عراقچی افزود: پر کردن آن، نیازمند تصمیم گیری‌هایی است که عمدتا طرف‌های مقابل ما باید بگیرند و امیدوارم که در دوره بعدی بتوانیم این فاصله کوتاه باقی مانده را اگر چه راه سخت و پر سنگلاخی است، طی کنیم و به یک جمع بندی نهایی برسیم. این امید من برای آینده است، ولی قطعا نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا واقعا در دور آینده می‌توانیم این کار را انجام بدهیم یا نه؛ من به شدت امیدوارم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->