کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند
سرخط خبرها

نگاهی به تنش‌های احتمالی میان ایران و آژانس انرژی اتمی در آستانه مذاکرات وین

  • کد خبر: ۷۲۰۹۷
  • ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
نگاهی به تنش‌های احتمالی میان ایران و آژانس انرژی اتمی در آستانه مذاکرات وین
از روز پنجشنبه سوم تیرماه، توافق موقت میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منقضی شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران درخواست کرده است تا پیمان موقت نظارت اتمی را که پنجشنبه به سر رسیده است، تمدید کند، اما ایران هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از روز پنجشنبه سوم تیرماه، توافق موقت میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منقضی شده است. به‌دنبال پایان زمان این توافق موقت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران درخواست کرده است تا پیمان موقت نظارت اتمی را که پنجشنبه به سر رسیده است، تمدید کند، اما ایران تا لحظه تنظیم این گزارش به این درخواست پاسخی نداده است.

 

توضیح آنکه از اسفند سال گذشته، ایران دسترسی بازرسان آژانس را به سایت‌های هسته‌ای خود محدود کرده است، اما برای کمک به پیشبرد مذاکرات هسته‌ای وین، از آن زمان ایران و آژانس توافق کردند که دوربین‌های نظارتی آژانس از مراکز هسته‌ای فیلم‌برداری کنند، اما فیلم‌های ضبط‌شده تا زمان توافق ایران و طرف‌های برجامی، نزد ایران باقی بماند.

 

حال همین توافق موقت نیز به‌دنبال منقضی‌شدن زمان آن دیگر روی میز باقی نیست و این به‌معنای آن است که می‌تواند در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، منجر به تنش در روابط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود و بر مذاکرات نیز سایه افکند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین، در حساب کاربری خود در توئیتر درباره اختلاف نظر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز پاسخ مثبت ایران را دریافت نکرده که توافقات موقت درخصوص راستی‌آزمایی‌ها همچنان ادامه داشته باشد. امیدوارم پاسخ مثبت هرچه زودتر اعلام شود تا از بروز موارد نامشخصی که عواقب منفی طولانی‌مدت و غیرموجه خواهد داشت، جلوگیری شود.»


واکنش ایران

با این‌حال سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر تفاهم فنی مشترک میان دو طرف و عدم پاسخ ایران گفت: هر‌چند تفاهم فنی مشترک سه‌ماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن درراستای مختصات مد‌نظر ایران بود نه الزام ایران به اجرای درخواست آژانس. بر‌اساس تصمیم سیاسی ایران، نقش آژانس صرفا در حد یک مجری است. پس از گذشت سه ماه، ایران دیگر این تفاهم را با آژانس تمدید نکرد و صرفا در چارچوب تصمیمی سیاسی به مدت یک ماه دیگر به ثبت داده‌ها ادامه داده است.

 

ادامه یا توقف این فرایند هیچ ارتباطی با تکالیف پادمانی ایران ندارد؛ زیرا ایران همچنان به اجرای تعهدات پادمانی خود ادامه می‌دهد. کاظم غریب‌آبادی افزود: اگر‌چه مدیرکل آژانس در گزارش خود بر اهمیت حیاتی تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت در ایران و ثبت داده‌ها تأکید کرده است، باید خاطرنشان کنم که ایشان باید این تصور غلط خود را اصلاح کند که نباید ثبت داده‌ها را با این موضوع پیوند دهد. آنچه ایران متعهد به اجرای آن است، تعهدات پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->