هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد
سرخط خبرها

توسعه مشهد در چشم‌انداز اعضای شورای شهر ششم

  • کد خبر: ۷۱۷۷۴
  • ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
توسعه مشهد در چشم‌انداز اعضای شورای شهر ششم
۱۵ منتخب شورای ششم شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا از چالش‌های پیش روی شهر و شهروندان و راهکار‌ها می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شنبه گذشته نتایج نهایی ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد اعلام شد و ۱۵ منتخب مردم برای دوره بعدی شورای شهر معرفی شدند؛ ۱۵ نفری که بناست برای چهارسال آتی، ضمن بررسی مشکلات و کمبود‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و سایر امور رفاهی بخش مشهد، با ارائه طرح‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی به مسئولان اجرایی کمک کنند.

 

پیش از آغاز فعالیت رسمی این منتخبان به عنوان اعضای شورای شهر، به سراغ آن‌ها رفته ایم و نظرشان را درباره بزرگ‌ترین چالش‌های شهری مشهد پرسیده ایم؛ اینکه از دید آن‌ها مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهر مشهد چیست و آن‌ها چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات دارند.


شناخت درست نیاز‌های مردم

ایمان فرهمندی-مهم‌ترین مسئله‌ای که در مدیریت شهری با آن مواجهیم، شناخت درست مسائل مردم است. ما باید از نگاه مردم به مسائل شهربنگریم؛ مشکلاتی را که با آن درگیر هستند، به درستی تشخیص بدهیم، متناسب با آن سیاست گذاری کنیم و بودجه شهر را به سمت رفع آن سوق بدهیم. آنچه تأکید شد، نافی مباحث زیرساختی و توسعه‌ای نیست، اما بخشی از فعالیت‌های جاری که متناسب با نیاز‌های کنونی مردم، انجام می‌شود، باید با شناخت درست نیاز‌های مردم نیز صورت پذیرد.


به بیان دیگر، ما در الگوی حکمرانی، مشکل داریم. این الگو‌ی از بالا به پایین و تک محوری، باید به مشارکتی و شبکه‌ای تبدیل بشود. این یعنی پذیرفتن نقش همه بازیگران دخیل در مدیریت شهر، از نهاد‌های دولتی و عمومی گرفته است تا سمن‌ها و مردم. متأسفانه این ارتباط در ادوار مختلف، مؤثر انجام نشده است و تقویت جایگاه نهاد‌های واسط به درک مؤثر خواسته‌های بدنه اجتماعی، کمک می‌کند.


تصمیم سازی بر مدار شهر زیارتی

حسین حسامی تصمیم سازی برای مشهد، باید مبتنی بر الگوی شهر زیارتی باشد؛ لذا در همین مدار، اهداف و برنامه هایمان را در شورای ششم دنبال خواهیم کرد. با عقلانیت و خرد جمعی، امور را پیش خواهیم برد. موضوع عدالت محوری، مبارزه با فساد و رانت را هم به عنوان اصول اساسی در نظر خواهیم داشت. این اصول را هم برای ارتقای مدیریت شهری و هم رعایت حقوق شهروندان اجرا خواهیم کرد؛ به ویژه در موضوع رسیدگی به حاشیه مشهد که یک سوم جمعیت شهر را دربرمی گیرد، عدالت محوری را در اجرای برنامه‌ها و تخصیص اعتبارات در نظرخواهیم گرفت.

 

چهار نقش اساسی را برای شورای ششم دنبال خواهیم کرد؛ تصمیم گیری کلان در حوزه مدیریت شهری، نگاه تعاملی بین دستگاهی، نظارت کلان بر اجرا و عدالت محوری وهدایت عالی مدیریت شهری به خصوص در امور مشارکت‌های مردمی به صورت عملیاتی نه شعاری. هدف این است که برای مردم کار کنیم و شورای شهر باشیم، نه شورای شهرداری.


عدالت محوری در نظام اعتبارات

سیدابراهیم علیزاده- ما نگاه شعاری نداریم، به میدان آمده ایم تا مرد عمل باشیم. رویکرد شورای ششم، رویکرد عدالت محور در تقسیم اعتبارات با محور ارائه خدمت به محرومان خواهد بود. توسعه شهر به صورت متوازن و پایدار با محوریت حرم مطهر رضوی و الهام از آموزه‌های رضوی و منویات رهبری از دیگر مؤلفه‌های مورد تأکید ماست. مدیریت شهر اسلامی، توجه به جانبازان، معلولان و بانوان، توجه به مناطق محروم و حاشیه نشین شهر و رویکرد عدالت محور در تقسیم اعتبارات و ارائه خدمت به محرومان، از دیگر اولویت‌های شورای ششم خواهد بود.


ما نگاهمان این است که عزت همکاران در شهرداری باید بازگردد. ملاک ما در رویکردها، شایسته سالاری است. شورا دخالتی در موضوعات اجرایی نخواهد داشت، اما تأکید خواهیم کرد در گماردن مدیران شایسته سالاری لحاظ شود. مسلما برای انتخاب شهردار، توانمندی با اولویت بومی بودن، اصل اول است.


تقویت زیرساخت‌های مناطق کم برخوردار

حسن موحدیان -سند توسعه مشهد بر پایه خدمات بنا نهاده شده و باید زیرساخت هایش به درستی فراهم شود تا زائران بیشتری به مشهد وارد و ماندگار شوند. درباره شبکه مشکلات نیز معتقدم که باید برای مناطق کم برخوردار زیرساخت‌های بیشتری درزمینه مسائل بهداشتی، معابر و آموزش فراهم کرد. در این مناطق آب و برق و گاز وجود دارد، اما مشکل اصلی این ۶۴ محله، امکانات زیرساختی است که امیدوارم در دوره ششم موفق به ارتقای این زیرساخت‌ها بشویم.

 

باید تلاش کنیم بسترسازی مناسبی برای شرایط محیطی پایدار و فراگیر برای مناطق کم برخوردار فراهم کنیم تا کرامت، امنیت و سلامت ساکنان آنجا ارتقا یابد، البته این کار باید تدریجی و در بستری مطمئن صورت گیرد. معضل بعدی که یکی از مسائل مهم شهر مشهد است، نداشتن مسکن حداقلی برای همه گروه‌ها و خانواده هاست. البته در این مورد شورای شهر اختیاری ندارد، اما تلاش می‌کنیم از طریق تعامل، به گونه‌ای قوانین را تغییر بدهیم که افراد کم درآمد هم بتوانند صاحب مسکن شوند. البته هر اقدامی باید با مشورت و نظرخود اهالی مناطق کم برخوردار باشد.


خانواده، الگوسازی شهر، تاب آوری

حجت الاسلام حسن منصوریان -در کمیسیون فرهنگی شورای ششم، خانواده، بی‌گمان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها خواهد بود. رویکرد کمیسیون فرهنگی شورای ششم، خانواده محوری است.
علاوه بر آن سند چشم انداز، مهندسی فرهنگی و بیانیه گام دوم انقلاب هم به موضوع خانواده و سبک زندگی اسلامی تأکید می‌کند.


دومین موضوع، مشکلات اقتصادی و هویتی شهر است که باید برطرف شود. برای رفع این مشکل هم، به سراغ الگوسازی مشهدالرضا (ع) خواهیم رفت. الگوسازی شهر یعنی حمایت از رویداد‌های بزرگ فرهنگی مختص مشهد.
شهر ما تاب آور مسائل اقلیمی نیست؛ لذا موضوع سوم مدنظرشورا، تاب آوری است. شهر مشهد هیچ گونه تاب آوری دربرابر تغییر اقلیم و حوادث و بحران ندارد. در یک جمله خانواده محوری برای حل معضلات اجتماعی، الگوسازی شهر برای تقویت اقتصاد و هویت شهر و نیز تقویت تاب آوری، مهم‌ترین اهداف در شورای ششم خواهد بود.


تبیین ۴ مؤلفه اولویت دار برای یک دوره چهارساله

مجید طهوریان عسکری-بنده به عنوان نامزد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی وارد شورای ششم خواهم شد. چند موضوع اولویت دار در حوزه موضوعات فرهنگی فضای شهری وجود دارد. اولین نکته ساختاری، ارتقای حوزه سازمان فرهنگی شهرداری مشهد به جایگاه واقعی خودش یعنی حوزه معاونت فرهنگی است. از لحاظ کارکردی، ورود به موضوعاتی مانند شورا‌های اجتماعی محلات، ارتقای جایگاه فرهنگ سراها، استفاده از کارکرد وجودی مساجد شهر، ارتقا و گسترش فرهنگ ورزش شهروندی و عدالت توزیعی در منابع و امکانات و سخت افزار حوزه فرهنگی شهر در اولویت کار ما خواهد بود. در حوزه خانواده و سلامت چالش وجود دارد؛ بنابراین به صورت جدی به این مقوله خواهیم پرداخت.
توسعه و ارتقای فرهنگ شهروندی در چهار مؤلفه اولویت دار برای یک دوره چهارساله، از اهم موضوعاتی است که در برنامه‌های شورای ششم گنجانده شــــده و پیـــگیـــری خـــواهـــد شــــد.


شفاف سازی قوانین و بازنگری در نظام تدوین قرارداد‌ها

مجید دبیریان- برای شورای شهر می‌توان دو مأموریت اصلی قائل شد؛ یکی سیاست‌گذاری، سند‌نویسی و تبیین راهبردهاست که منجر به وضع قوانین می‌شود و برای آن برنامه‌های مبسوطی در نظر گرفته شده است. درباره مأموریت دوم شورای شهر که شأن نظارتی آن است، باید به یک واقعیت اشاره کرد. آنچه در بررسی‌ها به‌عنوان یک آسیب مطرح است، ضعف‌های نظارتی بر عملکرد شهرداری است، به‌طوری‌که حتی با‌وجود سامانه‌هایی مثل فاش، همچنان با فقدان شفافیت در شهرداری مواجه هستیم.


آسیب مرتبط دیگر، پراکندگی و تفاسیر متعدد از قوانین مرتبط با شهرداری است که باعث بروز اختلاف در اجرا و برداشت‌های مختلف حقوقی در سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها و مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد شده است. شخصا رفع هر دو آسیب را به‌عنوان یکی از اولویت‌های این دوره از شورا، در‌گرو شفاف‌شدن قوانین و بازنگری در نظام تدوین قرارداد‌ها می‌دانم.


مناسب سازی فضا‌های شهری برای بانوان

فاطمه سلیمی -از آنجا که تنها عضو خانم در بین اعضای شورای ششم هستم، قطعا پیگیر مسائل مربوط به بانوان خواهم بود. برای پیشبرد این هدف، دستورالعملی را تدوین خواهیم کرد که هم شامل نقش زنان در مدیریت شهری باشد و هم نقش بانوان شهروند در امور شهری.
یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها را برای تحقق این اهداف، مناسب سازی فضا‌های شهری برای بانوان تعریف خواهیم کرد و برای اجرای آن به طور عملیاتی باید در تمام بخش‌های مدیریت شهری وظایف مشخص شوند؛ به طور نمونه در حوزه خدمات شهری، بازار‌های ویژه برای محصولات خانگی بانوان ایجاد شود، یا در بخش پارک ها، پارک‌های موضوعی ویژه بانوان ایجاد کنیم و ....


برای تدوین این سند مسئله محور برای امور بانوان، قطعا از نظر نخبگان، کارشناسان و بانوان توانمند استفاده خواهیم کرد. به غیر از حوزه زنان، در سایر حوزه‌های شهری نیز، گام به گام اهداف مشترک شورای ششم را برای ارتقای خدمات به شهروندان و ارتقای جایگاه مشهد عملیاتی خواهیم کرد.


ضرورت تشکیل هیئت عالی اقتصادی

موسی الرضا حاجی بگلو- با توجه به چالش‌ها و نیاز‌های موجود در کلانشهر مشهد، یکی از اولویت‌های ما ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی است که در شورای ششم این هدف را در قالب برنامه‌های مختلف دنبال خواهیم کرد. برای تحقق آن، ضرورت دارد که یک هیئت عالی اقتصادی ذیل شورا و شهرداری تشکیل شود. در واقع برای ایجاد ظرفیت اقتصادی مورد نیاز مشهد، باید بتوانیم سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های سرمایه گذار وابسته به نهاد‌های عمومی را به مشارکت در امور شهری مجاب کرد.

 

در این راستا بدون برنامه ریزی و فقط با شعار نمی‌توان پیش رفت؛ لذا با به کارگیری نظر متخصصان در هیئت عالی اقتصادی می‌توانیم گام به گام کار را پیش ببریم. همچنین باید از ظرفیت‌های قانونی برای جذب اعتبارات بیشتر برای مشهد استفاده کنیم. مسئله دیگر، ایجاد درآمد‌های پایدار است. باید برای درآمد‌های بلندمدت و پایدار در شهرداری فکر کرد، نه اینکه فقط به فکر تأمین بودجه‌های امور جاری بود.


احیای بنا‌های تاریخی و بهبود هویت شهری

حسین علوی مقدم-بررسی روند توسعه شهری در مشهد، یادآور تجاربی تلخ در زمینه حفظ نماد‌های هویتی شهر است؛ روندی که صرفا د رپی افزایش دارایی‌های اقتصادی بوده و بی توجه به سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی شکل گرفته است. نتیجه این نگاه، تخریب بنا‌های متعددی با ارزش تاریخی به بهانه نوسازی بوده است. این نوسازی نیز با معماریِ بیگانه، ناموزون و بی ارتباط با ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی شهر صورت گرفته است.

 

متاسفانه بنا‌های تاریخی واجد ارزشی که باقی مانده اند، به دلیل ادامه سیاست‌های قبلی، در معرض تخریب هستند. هر چند اولویت اقدام در این زمینه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اما نمی‌توان منکر نقش مدیریت شهری درقبال احیا و مرمت آن‌ها بود. این مهم، نیازمند عملکردی نوین و هم پیوند با بستر‌های اجتماعی و فرهنگی مشهد است. تعریف مشوق‌های کارآمد برای احیای بنا‌های یادشده با مشارکت مالکان آن ها، یکی از راهکار‌ها برای نیل به این هدف است.


اولویت دادن به طرح‌های تفصیلی شهر

حمید ضمیری- یکی از اولویت‌های ما در شورای ششم، طرح‌های تفصیلی مشهد است که بلاتکلیف مانده اند؛ از جمله طرح منطقه منفصل توس، طرح منطقه قرقی و همچینن طرح بافت پیرامونی حرم رضوی که مورد نیاز شهر هستند و پیگیر‌شان خواهیم بود. در مباحث اقتصادی نیز، رونق صنعت ساخت و ساز شهری، توسعه اقتصاد محله، روان سازی و شفاف سازی صدور فرایند پروانه‌های ساختمانی و پایان کار‌ها را دنبال خواهیم کرد.

 

تدوین برنامه پنج ساله مدیریت شهری، راه اندازی کارگروه مشورتی متناظر با کمیسیون‌های شورا، تعیین تکلیف مرز اختلافی مشهد با بینالود، توانمندسازی محلات کم برخوردار، توسعه متوازن شهر، راه اندازی و گسترش فعالیت کمیته سیما و منظر شهری، رسیدگی به مناطق حاشیه شهر، از دیگر اهداف و برنامه‌های مد نظر شورا خواهد بود. همچنین تلاش خواهیم کرد همه اقشار جامعه از جمله بانوان، سالمندان، معلولان و ... از خدمات ارائه شده در شهر بهره‌مند شوند.


برقراری توازن در ارائه خدمات شهری

حسن کریمدادی-کلانشهر مشهد نیازمند برقراری توازن در ارائه خدمات شهری است، به طوری که شهروندان به صورت برابر در نقاط مختلف، اعم از حاشیه شهر و سایر مناطق، از خدمات شهری بهره‌مند شوند. توجه به مسائل زیست محیطی مشهد از جمله سامان دهی زباله‌های شهری با تدوین طرح جامع و استفاده از روش‌های نوین و به کارگیری متخصصان نیز ضرورت دارد، که این موضوع را در شورای ششم مد نظر قرار خواهیم داد.


توجه به خدمات شهری و مسائل زیست محیطی مشهد، طراحی، تأسیس و راه اندازی تصفیه خانه‌های لوکال هم با توجه به شرایط مشهد ضروری است که در دستور کار قرار گیرد؛ بنابراین این مهم را در شورای ششم مد نظر خواهیم داشت. مسئله مهم دیگر که برای هویت و ساختار مشهد مورد نیاز است، رسیدگی و سامان دهی ورودی‌ها به مشهد است. این ورودی‌ها باید در شأن مشهد و شهر امام رضا (ع) باشد.


سامان دهی کارتن خواب‌ها و متکدیان شهر

غلامحسین صاحبی-اولویت نخست بنده برای شروع به کار در شورای ششم، حذف یک معضل و آسیب از چهره شهر است؛ سامان دهی همه کارتن خواب‌ها و متکدیان از شهر و ایجاد اشتغال برای این افراد برای شخص بنده اولویت خواهد داشت. هم اکنون در تمام مناطق شهری، کارتن خواب هارا می‌بینیم که بیشترشان یا بیکارند یا ضایعات جمع آوری می‌کنند.


چالش بعدی شهر مشهد، معیشت، اشتغال و اقتصاد شهروندان است و بعد از آن، معضل حاشیه نشینی قرار دارد. پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال مجموعه‌های جوانان و نوجوانان مشهدی، استفاده از ظرفیت ورود ۳۰ میلیون زائر به مشهد و اختصاص دست کم ۵۰ درصد بودجه شهرداری مشهد به مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر برای رفع مشکلات مردم در این مناطق، از دیگر اولویت‌های کاری بنده خواهد بود.


هویت؛ مهم‌ترین چالش شهر

مهدی ناصحی-هم اکنون، مهم‌ترین چالش مشهد، هویت شهر است. با توجه به رویکرد‌هایی که در حوزه علمی داریم، در این راستا باید گام‌هایی برداشته شود تا احساس تعلق خاطر مردم به مدیریت شهری بیشتر شود، بدین معنا که رفتار‌های مدیریت شهری برایشان باورپذیر باشد و فعالان در حوزه مدیریت شهری را از خود بدانند. این کار باعث افزایش حس مشارکت خواهد شد. یکی از اولویت‌های اساسی ما ارتقای میزان مشارکت مردم در برنامه‌های مدیریت شهری است. مهم‌ترین وظیفه مدیریت شهری ارتقای تربیت است.

 

رکن تربیت هم خانواده است؛ یکی از اولویت‌های اساسی ما پیگیری نیاز‌های فرهنگی در حوزه خانواده است. برای افزایش طول عمر خانواده اقدام خواهیم کرد. همه فعالیت‌هایی که در حوزه فرهنگی تعریف می‌شوند، ازطریق برون سپاری و با حمایت و هدایت شهرداری خواهد بود. امیدواریم بتوانیم معاونت فرهنگی را احیا کنیم تا فرهنگ به عنوان روح حاکم بر همه فعالیت‌های شهرداری، جای خود را پیدا کند. ما بیشتر از مشکل عمرانی و خدماتی، مشکل فرهنگی داریم.


تلاش برای پیشرفت پایدار، یکپارچه و هوشمند شهر

هاشم دائمی - با در نظر گرفتن شرایط، موقعیت و چالش‌های موجود در مشهد، سه هدف کلی پیشرفت پایدار، یکپارچه سازی شهر و هوشمند سازی را در شورای ششم در نظر خواهیم داشت. این اهداف نیازمند آینده نگری، عدالت محوری مبتنی بر توزیع متوازن و تخصص گرایی است که تلاش خواهیم کرد آن‌ها را برای ارتقای مشهد انجام دهیم.


مشارکت حداکثری مردم در امور شهری مسئله دیگری است که در طرح‌ها آن را در نظر خواهیم گرفت. در واقع این موضوع به ارتقا و احقاق حقوق شهروندی نیز کمک خواهد کرد.
در بحث زائرپذیری مشهد نیز، باید یک سند جامع تدوین شود که جای آن خالی است. محرومیت زدایی حاشیه شهر نیز، قطعا یکی از اهداف مهم ما در شورای آینده خواهد بود. در این زمینه هم باید به کار‌های زیربنایی سامان داد، هم جلوی مهاجرت را گرفت و هم با بسته‌های اقتصادی جذاب، زمینه گسیل شدن سرمایه‌ها را به حاشیه شهر آورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->