گفتگو با لیلی عاج، نویسنده و کارگردان «سرهنگ ثریا» چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر | احساس غریبگی می‌کنم کدام فیلم‌ها در چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره فجر نمایش داده می‌شود؟ برگزیدگان جشنواره شعر فجر معرفی شدند جعفر پناهی، کارگردان آزاد شد شهادت یک بسیجی بر اثر برودت هوا در کهگیلویه و بویراحمد + عکس جایزه محیط زیستی به فیلم‌های جشنواره فجر اهدا می‌شود ماجرای انصراف فیلم «۴۸ ساعت» از حضور در جشنواره فجر گریم متفاوت پژمان بازغی در جشنواره فیلم فجر + عکس ویدئو| تیزر فیلم «عطرآلود» با حضور مصطفی زمانی منتشر شد گفت و گو با «ناهید عزیزی صدیق» نویسنده و کارگردان فیلم «آه سرد» | فیلمم قابلیت‌هایی برای مخاطبان دارد کدام فیلم‌ها در سومین روز چهل و یکمین جشنواره فجر نمایش داده می‌شود؟ در حُسن و قبح رونمایی! «اسدالله» اثر حسن روح‌الامین رونمایی شد+تصویر پخش زنده چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر | نشست خبری فیلم‌ها، مصاحبه‌ها و رویدادها برگزاری اختتامیه پنجمین جشنواره قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه علمیه در مشهد آهنگ جدید عرفان طهماسبی استعداد «عصر جدید» منتشر شد + متن ترانه و لینک دانلود برگزاری مراسم نکوداشت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در مشهدمقدس درباره «اتاقک گِلی» فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر مروری بر نخستین قسمت برنامه «نقد سینما» | بررسی «استاد» سید عماد حسینی و «شماره ۱۰» حمید زرگرنژاد
خبر فوری

معرفی کتاب «هویت ایرانی در گذر تاریخ»

  • کد خبر: ۷۱۹۷۸
  • ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
معرفی کتاب «هویت ایرانی در گذر تاریخ»
دکتر عماد افروغ در این کتاب ضمن مرور فصول کتاب «هویت ایرانی.» به ارزیابی برخی از آن‌ها، به طور عمده فصل‌های یک، دو، سه، چهار و هشت پرداخته و در پایان بحث خود را با یک نقد و ارزیابی نهایی و کوتاه به سرانجام رسانده است.

شهرآرانیوز - هویت اعم از فردی و اجتماعی، ملی و ایرانی، مقوله و امری اجتماعی است. حتی هویت فردی نیز بدون ارتباط با غیر، معنا و تعین بیرونی ندارد. دربارۀ هویت اجتماعی، وجه و صبغۀ اجتماعی آن روشن و شناخته شده است. بدون حیات اجتماعی و گروه‌بندی‌های آن در سطوح مختلف، سخن از هویت اجتماعی به میان آوردن، اصولا امکان‌ناپذیر و منتفی خواهد بود. به عبارت دیگر، تناظری بین هویت اجتماعی و هستی اجتماعی، در سطوح گروهی و ملی وجود دارد. هویت اجتماعی در قالب گروه‌های اجتماعی، اعم از گروه‌های انجمنی و اشکال نابرابر اجتماعی، متشکل از طبقات اجتماعی، گروه‌های منزلت و گروه‌های قدرت و گروه‌بندی‌های قومی، نژادی، جنسی و؛ و زندگی در سپهر ملی، سرزمینی، زبانی، فرهنگی، دینی و تاریخی امکان ردیابی دارد.


در فهم هویت تاریخی مشترک، یا به عبارتی هویت ملی و ایرانی خود باید به دنبال گذشتۀ ته‌نشین‌شده‌ای باشیم که کماکان درون و با ماست. احالۀ آن به گذر زمان یا نادیده انگاشتن وجه ته‌نشین‌شدۀ تاریخی آن، هر دو مغایر با هویت در معنای سیالیت و مانایی آن است. حال اینکه عنصر ته‌نشین‌شدۀ هویت ایرانی که کماکان با ماست، چیست و چه حال و روز و چه تحولی در سیر تاریخ داشته است، پرسشی است که با مواجهۀ انتقادی با کتاب «احمد اشرف» با عنوان «هویت ایرانی، از دوران باستان تا پایان پهلوی» با ترجمۀ حمید احمدی در این کتاب به بررسی پرداخته شده است. دکتر عماد افروغ در این کتاب ضمن مرور فصول کتاب «هویت ایرانی.» به ارزیابی برخی از آن‌ها، به طور عمده فصل‌های یک، دو، سه، چهار و هشت پرداخته و در پایان بحث خود را با یک نقد و ارزیابی نهایی و کوتاه به سرانجام رسانده است. همچنین در پیوست این کتاب دو مقاله از احمد اشرف یکی با نام «پیدایش تصور ایران در معنای وطن در عصر صفوی» و دیگری با عنوان «هویت ایرانی به سه روایت» آورده شده است.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}