سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سیاه بازی‌های ادامه دار پسر ۱۴ ساله

  • کد خبر: ۷۲۰۰
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
سیاه بازی‌های ادامه دار پسر ۱۴ ساله
با وجود گذشت ۷ ماه از دستگیری متهم یک پرونده کلان فیشینگ، این پرونده همچنان قربانی می‌گیرد
محمدجواد ابوعطا - زن جوان سفارشش را اعلام کرد. او با چرب زبانی ادامه داد که مهمان دارد و از متصدی رستوران خواست خوب مرغ‌ها را بپزد تا مغز پخت شوند، چون مهمان هایش کمی حساس هستند. صحبت‌های تلفنی زن جوان تمامی نداشت تا جایی که متصدی را به ستوه آورد. زن جوان با عذرخواهی از اینکه حسابی مزاحمت ایجاد کرده، در نهایت از فروشنده خواست که شماره کارت بانکی اش را بدهد تا مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برایش کارت به کارت کند. دقایقی بعد همین اتفاق افتاد، اما خانم جوان به ازای ۱۵۰ هزار تومان ظاهرا اشتباهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان واریز کرده بود. تماس بعدی زن جوان مؤید همین صحبت بود. او اعلام کرد هنگام انتقال وجه یک صفر بیشتر وارد کرده است. فروشنده بار‌ها با این اشتباه رایج روبه رو شده بود، هنگامی که مردی خودش را برادر همان زن جوان معرفی کرد و برای گرفتن مرغ‌ها آمده بود، بی توجه به اینکه ممکن است دامی برایش پهن شده باشد، ۳۵۰ هزار تومان نقدا پرداخت کرد و یک میلیون تومان هم به شماره کارتی که زن جوان اعلام کرده بود، واریز کرد.
فردای همان روز تماسی ناشناس روی گوشی تلفن همراه متصدی فروشگاه ظاهر شد. بعد مشخص شد که تماس از دادسرای تبریز است و به این فرد اعلام شد، مقادیری پول نامشروع و سرقتی به حسابش واریز شده و به همین علت حسابش مسدود شده است.
این در شرایطی بود که حساب مسدود شده، حساب اصلی فروشگاه بود و بسته شدن این حساب یعنی بروز مشکل در چرخاندن امورات رستوران، ازاین رو متصدی فروشگاه با حضور در دادسرای ناحیه ۷ مشهد از زن و مردی جوان که عامل این اقدام مجرمانه بودند شکایت کرد. این فرد در ادامه با دردست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتای خراسان رضوی معرفی و خواستار رسیدگی به شکایتش شد.
بررسی‌های تخصصی پلیس نشان می‌داد که مبلغ واریزی ۵/۱ میلیون تومان به حساب این رستوران دار، در واقع تله فیشینگ بوده و این افراد با ربودن اطلاعات حساب یک شهروند در تبریز، مبادرت به تخلیه حساب این فرد و واریز مبلغ به حساب این رستوران دار کرده اند و با شگرد مکارانه‌ای توانسته اند مقداری از این وجوه را نقدی دریافت کنند.

دستگیری خواهر و برادر سارق
اطلاعاتی که رستوران دار در اختیار پلیس گذاشت و همچنین سرنخ‌های موجود به عملیاتی گسترده منجر شد و یک زن سی ودو ساله و پسری بیست وسه ساله که خواهر و برادر بودند، در این باره دستگیر شدند.
این افراد در اعترافاتی صریح جرمشان را پذیرفتند و اعلام کردند: «در تلگرام گروه‌های محرمانه‌ای وجود دارد که گردانندگان این گروه‌ها کارشان خرید و فروش اطلاعات حساب شهروندان مختلف است. آن‌ها ۳۰ درصد از کل موجودی حساب را نقدا دریافت می‌کنند و در ادامه اطلاعات کارت را به خریدار اعلام می‌کنند. اینکه خریدار چطور می‌تواند بدون گرفتار شدن این وجوه را نقد کند، دیگر به خودش بستگی دارد.»

ردپای نوجوان ۱۴ ساله در پرونده
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در تشریح شگرد‌های مکارانه‌ای که هر روز به شکلی جدید، همچون اشتباه در واریز مبلغ، خرید کالا‌های گران قیمت و... خودش را نشان می‌دهد، تاریخ تولید این پرونده‌ها را فروردین ماه امسال دانست و اشاره کرد: در پلیس فتای استان از اواخر سال پیش شواهد و مستنداتی به دست ما رسید که نشان می‌داد، سرشاخه اصلی سرقت اطلاعات حساب شهروندان سراسر کشور در مشهد مخفی شده است. با تحقیقات جامعی که کارشناسان ما انجام دادند، در نهایت به فردی رسیدیم که مغزمتفکر این باند بود.
سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: مأموران ما موفق به شناسایی نوجوانی چهارده ساله شدند، که همه شواهد علیه او بود. اما وقتی قد و قواره کوچک او را دیدیم، خودمان هم به شک افتادیم که نکند اشتباه کرده باشیم، اما تحقیقات بعدی نشان داد که این پسر نوجوان عامل اصلی طراحی روبات‌های تلگرامی است. به گفته این مقام مسئول، در ادامه با اعترافات متهم مشخص شد که او هوش سرشاری در حوزه آی تی دارد، اما به جای استفاده اصولی از این هوش خدادادی، از آن در راه‌های خلاف استفاده کرده است. همان زمان، ما موفق به شناسایی گروه‌های مختلف تلگرامی شدیم که با استفاده از روبات‌های طراحی شده از سوی این نوجوان به خالی کردن حساب‌های شهروندان در سراسر کشور اقدام می‌کردند.

مروری بر شگرد تکراری کلاهبرداران
سرهنگ جهانشیری در پاسخ به اینکه برای مبارزه با گروه‌های مجرمانه و محرمانه تشکیل شده در تلگرام چه اقداماتی انجام شده است، بیان کرد: در راستای پرونده این نوجوان چهارده ساله چندین گروه تلگرامی در مشهد شناسایی و مسدود شد، اما وجود روبات‌های تلگرامی فعال در تلگرام همچنان شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند. از سویی این پرونده جنبه ملی پیدا کرده و تیمی متمرکز به صورت کشوری در حال بررسی این موضوع هستند.
وی ادامه داد: همکاران ما در سراسر کشور از هیچ تلاشی برای مبارزه با کلاهبرداران در فضای مجازی دریغ نمی‌کنند، اما مهم‌تر از این موضوع توجه خود شهروندان به حفظ اسرار کارت‌های بانکی شان است. امروز در فضای مجازی شاهد انبوهی از تبلیغات روباتی نظیر دانلود نرم افزار‌های صیغه یاب، ماهواره جیبی، شارژ رایگان و... هستیم که با تحریک کنجکاوی افراد آن‌ها را به سایت‌های جعلی کشانده و از شهروندان درخواست می‌کنند که برای دانلود این نرم افزار‌ها مبالغی ناچیز واریز کنند. افراد بی توجه به این مسئله که ممکن است این یک دام باشد، اطلاعات حساب خود را به صورت کامل وارد می‌کنند و به همین راحتی با دست خود این اطلاعات را به شیادان می‌دهند.
نکته دیگری که رئیس پلیس فتای خراسان رضوی بر روی آن تأکید دارد، بحث بازگرداندن وجوهی است که ظاهرا اشتباهی به حساب افراد واریز شده است، در این شرایط افراد نباید وجوه را به کارت دیگری واریز کنند، بلکه باید پس از گذشت ۴۸ ساعت وجه اضافه دریافت را به همان شماره کارتی که تراکنش از آن انجام شده است بازگردانند و از پرداخت نقدی نیز خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه کلاهبرداران هر روز شگرد‌های جدیدی برای سرقت و گرفتار نشدن طراحی می‌کنند به پرونده اجاره کدپستی یک شهروند در مشهد اشاره کرد و گفت: این فرد با دادن کدپستی منزلش به یک کلاهبردار سایبری که اقدام به خرید کالا با وجوه سرقتی می‌کرد، در ازای دریافت کالا و تحویل آن به خریدار ماهانه ۶۰۰ هزار تومان حق الزحمه دریافت می‌کرد.
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در هشداری به صاحبان مشاغل مختلف به خصوص طلافروشان، اعلام کرد که حتما هنگام واریز مبالغ کلان به حسابشان قبل از واگذاری کالا از بانک هویت خریدار را استعلام بگیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->