خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رمزگشایی از هزاران گوشی قاپی در مشهد

  • کد خبر: ۷۹۰۸
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۲
رمزگشایی از هزاران گوشی قاپی در مشهد
جعبه سیاه مال‌خران اموال مسروقه دست ۳ باند بزرگ سرقت را رو کرد

مهدی قرآنی - مشغول صحبت با آن طرف خط بود که بی هوا گوشی تلفن همراهش را ربودند. مرد جوان تا به خودش آمد سارق را دید که در حال فرار است و به سمت همدست موتور سوارش می‌دود. در این میان دو نفر از شهروندان که متوجه سارق شده بودند به اتفاق مال باخته به تعقیب او پرداختند و در اقدامی غافل گیرانه او را دستگیر کردند. موضوع این ماجرای سرقت که در اوایل مرداد ماه اتفاق افتاد بلافاصله به پلیس گزارش شد و طولی نکشید که تیمی از مأموران انتظامی در محل حضور یافتند و متهم گرفتار شده را به کلانتری انتقال دادند. در استعلام به عمل آمده از مشخصات فردی متهم مشخص شد که او دارای چند سابقه کیفری سرقت می‌باشد و پیش‌تر نیز مرتکب چند فقره گوشی قاپی دیگر شده است از همین رو این مرد جوان همدست مال خرش را به پلیس معرفی کرد.
با معرفی مال خر، این پرونده بعد تازه‌ای پیدا کرد و سرنخ‌های موجود حکایت از فعالیت باندی این سارق داشت از همین رو مأموران انتظامی طی هماهنگی با دکتر سید جواد حسینی، معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی برای دستگیری این فرد اقدام کردند.


شناسایی مال خر در بازار شبانه
متهم در اعترافاتش مدعی شد که گوشی‌های تلفن همراه سرقتی را به فردی مال خر که در مقابل باغ خواجه ربیع شبانه بساط می‌کند، می‌فروخته است از این رو تیمی از کارآگاهان اداره مبارزه با جرائم خشن و سرقت پلیس آگاهی مأموریت یافت تا موضوع را به صورت ویژه رسیدگی کند. تحقیقات میدانی با ورود مأموران پلیس آگاهی آغاز و سوژه در مقابل آرامگاه خواجه ربیع شناسایی شد و تحت مراقبت قرار گرفت.
بررسی میدانی مجریان قانون طی هماهنگی قاضی حسینی ادامه داشت تا اینکه متهم تحت نظر به سمت مخفیگاهش واقع در منطقه ابوطالب به راه افتاد. کارآگاهان پلیس آگاهی پس از شناسایی محل که خانه‌ای مسکونی بود، بدون فوت وقت طی مجوز قضایی وارد مخفیگاه این مال خر اموال مسروقه شدند و ضمن دستگیری او یکی از همدستانش را که در محل بود جلب قانون کردند.
به گفته سردار محمد کاظم تقوی، رئیس پلیس خراسان رضوی مأموران در بازرسی از این محل یک دفتر یادداشت که متهم قصد معدوم کردن آن را داشت، کشف کردند. بررسی‌های اولیه متون نوشته شده در این دفتر یادداشت حکایت از فهرست خرید گوشی‌های تلفن همراه هوشمندی بود که از سوی سارقان زیادی زورگیری یا قاپیده شده بود و در اختیار این فرد قرار گرفته بود.
مأموران در ادامه این تحقیقات چند دستگاه گوشی تلفن همراه لمسی مسروقه را هم کشف و یک دستگاه خودروی ماکسیما به همراه یک دستگاه موتور سیکلت سنگین را نیز توقیف کردند.

فروش گوشی‌های سرقتی به مشتریان خارجی
با توجه به حساسیت این موضوع، به دستور قاضی حسینی، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۴ مشهد این پرونده برای بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر به شعبه ۴۱۰ بازپرسی ارجاع و تحقیقات قاضی تاجیک در این باره آغاز شد. تحقیقات اولیه و بررسی مستندات به دست آمده نشان از خرید و فروش حدود ۵۰۰ گوشی تلفن همراه مسروقه داشت موضوعی که سردار تقوی، رئیس پلیس استان نیز بر آن صحه گذاشت و بیان کرد که این مال خر اموال مسروقه فهرست بلندی از خرید و فروش گوشی‌های مسروقه در دفتر یادداشت خود داشته که اغلب این گوش‌های مسروقه به افرادی در کشور افغانستان فروخته شده است.
به گفته بازپرس تاجیک، قاضی رسیدگی کننده به این پرونده، برخی از گوشی‌های مسروقه تغییر سریال داده شده و بعضی دیگر نیز اوراق و قطعات آن‌ها در بازار به فروش رسیده است. مال خر دستگیر شده که دیگر راهی جز بیان حقیقت پیش پایش نمانده بود ضمن اعتراف به جرمش تعداد بسیاری از همدستان خود را معرفی کرد و کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت و جرائم خشن پلیس آگاهی برای دستگیری آن‌ها وارد عمل شدند.

انهدام ۳ باند سرقت و مال خری اموال مسروقه
تحقیقات تکمیلی این پرونده حکایت از فعالیت ۳ باند گوشی و کیف قاپ، مال خری اموال مسروقه و تغییر سریال گوشی‌های تلفن همراه داشت از همین رو ۴ تیم از کارآگاهان پلیس آگاهی وارد فاز اجرایی پرونده شدند و طی چندین عملیات پوششی و غافل گیرانه ۲۴ سارق، مال خر و همدستان سارقان را شناسایی و تعدادی از آن‌ها را دستگیر کردند. متهمان به دام افتاده که دارای سوابق متعدد کیفری هستند اغلب به چندین فقره گوشی و کیف قاپی و زورگیری با توسل به سلاح سرد اعتراف کرده اند که از مخفیگاه چند نفر از آن‌ها ده‌ها گوشی تلفن همراه مسروقه نیز کشف و ضمیمه پرونده سارقان و مال خران شد.
سابقه قبلی و فعلی برخی از متهمان این پرونده حاکی از وجود صد‌ها شاکی و مال باخته بود که تعدادی از آن‌ها به ناحیه دیگری از دادسرا در مشهد مراجعه و علیه این افراد طرح شکایت کرده بودند.

شکایت ۸۰ مال باخته از متهمان
قاضی سید جواد حسینی، معاون دادستان مشهد در رسیدگی به جرائم خشن که نظارت مستقیم در روند رسیدگی به این پرونده دارد در تکمیل برخی از ابعاد آن در مصاحبه با شهرآرا مطرح کرد که عضو گرفتار شده یکی از این باند‌های سرقت در ماه گذشته که گذشت گوشی تلفن همراه یکی از شهروندان را در یکی از خیابان‌های مشهد از دست او چنگ زده و متواری شده است، اما از جایی که نرم افزار ضد سرقت بر روی این تلفن همراه نصب بوده است متهم به محض وارد کردن کد اشتباهی عکس او با گوشی مسروقه گرفته و برای یک شماره پشتیبان ارسال می‌گردد.
شکایت به موقع مال باخته و ارائه مستندات تصویری موجب شناسایی و دستگیری این فرد شد که متهم با بازگرداندن گوشی تلفن همراه به صاحبش رضایت او را جلب کرد و آزاد شد، ولی از آنجا که این مرد جوان به کار مجرمانه اش ادامه داده بود مجدد دستگیر و روانه زندان شد.
به گفته بازپرس تاجیک، قاضی رسیدگی کننده این پرونده، برخی از اعضای این باند‌های سرقت کارشان تغییر سریال نامبر‌های گوشی‌های مسروقه از طریق نرم افزاری و سخت افزاری بوده است که این افراد بعد از تغییر رمز، گوشی‌های سرقتی را در اختیار مال خر قرار می‌داده و آن‌ها نیز این کالا‌های دیجیتالی را به مشتریانشان در کشور همسایه می‌فروختند.
با وجود اعلام شناسایی ۲۰۰ شاکی پرونده از سوی پلیس، اما قاضی شعبه ۴۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۴ مشهد از آخرین جزئیات این پرونده پرده برداشت و بیان کرد که تاکنون ۸۰ شاکی به دادسرا مراجعه و شکایت خود را علیه متهمان تنظیم کرده اند. طبق اعلام این مقام قضایی اسامی نوشته شده در فهرست‌های موجود در دفتر کشف شده از مخفیگاه مال خر اموال مسروقه حکایت از وجود ۲ یا ۳ هزارگوشی قاپی دارد که طبق مستندات موجود احتمال کشف و به دست آوردن ۶۰۰ گوشی تلفن همراه وجود دارد.
علاوه بر این تاکنون ۱۸ سارق، مال خر و همدست سارقان به دادسرا منتقل و راهی زندان شده اند که طبق تحقیقات به دست آمده این افراد تاکنون به سرقت ۳۳۰ مورد قاپزنی و زورگیری گوشی تلفن همراه و فروش اموال مسروقه صراحتا اعتراف کرده اند که البته دکتر حسینی، معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی معتقد است میزان ارتکاب این جرائم بیش از ۳۳۰ مورد است ازاین رو تا پایان تحقیقات نمی‌توان اظهار نظر دقیقی از تعداد جرائم ارتکابی متهمان داشت.

احتمال سرقت ۴ میلیارد تومانی
با وجود مستندات موجود در این پرونده و اعترافات صریح متهمان به سرقت و فروش بیش از ۳۰۰ گوشی تلفن همراه و احتمال افزایش این سرقت‌ها به ۲ یا ۳ هزار فقره جرم، رقم حاصله از فروش این دستگاه‌های هوشمند دیجیتالی ممکن است از ۴۰۰ میلیون تا بیش از ۴ میلیارد تومان باشد؛ احتمالی که بازپرس تاجیک، قاضی رسیدگی کننده این پرونده آن را قوی دانست و عنوان کرد تا اتمام تحقیقات نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این حوزه داشت.
بازپرس شعبه ۴۱۰ دادسرای ناحیه ۴ مشهد در بخش دیگری از صحبتش بیان کرد که دو باند گوشی قاپی دیگر توسط ضابطان قضایی شناسایی شدند که بی‌ارتباط با این متهمان نیستند و به زودی آن‌ها نیز دستگیر خواهند شد.
این مقام قضایی گفت که اغلب متهمان این پرونده از غفلت رانندگانی که حین حرکت و یا توقف پشت چراغ قرمز مشغول صحبت با تلفن همراه خود بوده اند، سوء استفاده کرده و نقشه‌های مجرمانه شان را عملی می‌کرده اند.

رسیدگی به پرونده‌های سرقت خارج از نوبت
قاضی سید جواد حسینی، معاون دادستان مرکز استان نیز به میانگین سن متهمان دستگیر شده در این پرونده اشاره کرد و گفت که سن سارقان و مال‌خران به دام افتاده از ۱۹ سال تا ۳۳ سال است که اغلب آن‌ها دارای چندین سابقه کیفری هستند.
حسینی با اشاره به برخورد قاطع دستگاه قضایی با افرادی که قصد بر هم زدن نظم و امنیت جامعه را دارند، بیان کرد: طبق دستور رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی و تاکید دادستان مشهد در خصوص مبارزه جدی با وقوع سرقت ها، زورگیری‌ها و قاپزنی ها، دادسرای ناحیه ۴ مشهد این موضوعات را به صورت جدی و خارج از نوبت رسیدگی می‌کند و با افرادی که بخواهند آرامش و آسایش جامعه را سلب و خدشه‌ای به نظم و امنیت آن وارد سازند بدون هیچگونه مماشات برخورد خواهد کرد. سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۴ مشهد در پایان به شهروندان هشدار داد که در زمان مکالمه با گوشی تلفن همراه در خیابان حتما از هندزفری استفاده کنند. علاوه بر این برای جلوگیری از وقوع این گونه سرقت‌ها از در معرض دید قرار دادن گوشی خود و نیز صحبت کردن در کنار خیابان جدا خودداری کنند. همچنین رانندگان در زمان مکالمه با گوشی تلفن همراه حتما شیشه خودروی خود را بالا بدهند و یا گوشی را طرف شیشه‌ای که پایین است نگیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->