دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود
سرخط خبرها

علت خون دماغ در خواب چیست؟

  • کد خبر: ۷۳۲۱۰
  • ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
علت خون دماغ در خواب چیست؟
خون‌ریزی بینی در خواب ممکن است خطرناک باشد، از طرفی می‌تواند جای نگرانی نداشته باشد و با کمی مراقبت می‌شود از آن جلوگیری کرد.

به گزارش گروه جامعه شهرآرانیوز، همه ما خون‌ریزی بینی را کم‌وبیش تجربه کرده‌ایم. خون‌ریزی بینی ممکن است خطرناک باشد، اما در بیشتر مواقع جای نگرانی ندارد. اصطلاح پزشکی خون‌دماغ‌شدن epistaxis (اپیستاکسی) نام دارد و خشکی هوا یکی از دلایل اصلی خون‌ریزی بینی در شب محسوب می‌شود. زمانی که رطوبت هوا به میزان کافی نباشد، سوراخ‌های بینی خشک می‌شوند. خون‌دماغ‌شدن در سنین کودکی نیز بسیار دیده می‌شود، زیرا اغلب کودکان هنگام خواب بینی خود را خراش می‌دهند یا زخم می‌کنند.

 

شایع‌ترین علل خون‌ریزی بینی در شب؛ آب و هوای خشک محیط خانه

خون‌ریزی بینی به احتمال زیاد با تغییر فصل و قبل از سازگاری بافت‌های بینی با افزایش یا افت رطوبت اتفاق می‌افتد. اگر احساس می‌کنید جداره بینی شما خشک است و سابقه خون‌ریزی بینی داشتید، با دقت و احتیاط مقدار کمی وازلین یا پماد آنتی‌بیوتیک مانند نئوسپورین به دیواره‌های داخل بینی خود بمالید تا بافت بینی‌تان نرم‌تر شود.

 

آلرژی

از عوامل دیگری که باعث خون‌ریزی بی‌دلیل بینی می‌شود، ممکن است تحریک‌پذیری بینی باشد. واکنش‌های آلرژیک ممکن است همان تأثیر را روی بینی داشته باشند. این موارد ممکن است باعث تحریک بینی شود و خطر خون‌ریزی را به‌ویژه در شب افزایش دهد.

 

عفونت

عفونت‌های سینوسی ممکن است به پوشش حساس بینی آسیب برساند. بینی شما می‌تواند به اندازه کافی تحریک شود تا باز شود و خون‌ریزی کند. در صورت ابتلا به عفونت، دفع بیش از حد بینی ممکن است باعث خون‌ریزی آن شود.
علائم ابتلا به عفونت عبارت‌اند از: آب‌ریزش بینی، عطسه، سرفه، گلودرد، تب، درد و لرز است.

 

دست‌زدن به بینی در شب

ناخودآگاه ممکن است شما یا کودکتان در خانه به بینی خود ضربه وارد کنید یا دست خود را داخل بینی کنید و با ناخن به رگ‌های جداره بینی آسیب بزنید.

 

توصیه

به افراد توصیه می‌شود در صورت خون‌ریزی‌های مکرر در هنگام شب به پزشک مراجعه کنند. مهم‌تر اینکه اگر خون‌ریزی بینی شما بر اثر صدمه‌ای رخ داده که به سرتان وارد شده است، باید با مراجعه به پزشک از ضربه‌مغزی‌نشدن یا شکستگی در سر خود مطمئن شوید.

 

راه‌های درمان و جلوگیری از خون‌ریزی بینی

ممکن است بعد یا حین خون‌ریزی بینی هنوز لخته‌های خونی در بینی وجود داشته باشد، پس بینی خود را باد کنید. این مورد کمک می‌کند لخته‌هایی که ممکن است در سوراخ‌های بینی ایجاد شود و در آن گیر کند، از بین برود. این مرحله برای کودکان خردسال لازم نیست و ممکن است خون‌ریزی را در این افراد بیشتر کند.
از درازکشیدن یا کج‌کردن سر به عقب خودداری کنید؛ این امر منجر به بلعیدن خون و خفگی یا استفراغ می‌شود.


افراد باید هنگام خون‌ریزی، بینی خود را به جلو متمایل کنند و سوراخ‌های بینی را باهم بگیرند. این کار هم جلو خون‌ریزی از مویرگ‌های پاره‌شده را می‌گیرد و هم اجازه نمی‌دهد خون از گلوی فرد پایین برود. کودکان باید این کار را ۵ دقیقه و بزرگ‌سالان ۱۰ دقیقه انجام دهند و در حین گرفتن سوراخ‌های بینی با دهان نفس بکشند.

 

منابع: ایمنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->