بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انجام ورزش‌های هوازی به کاهش فشار خون در بیماران دیالیزی منجر می‌شود

  • کد خبر: ۶۶۴۹۹
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
انجام ورزش‌های هوازی به کاهش فشار خون در بیماران دیالیزی منجر می‌شود
افراد مبتلا به دیالیز با انجام ورزش می‌توانند از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنند و قند خون خود را به تعادل برسانند. همچنین در افراد مبتلا به دیابت، ورزش کردن جذب انسولین را بالا می‌برد.

به گزارش شهرآرانیوز، نایب رئیس بانوان هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء خراسان رضوی با اشاره به ۱۸ اردیبشت‌ماه، روز جهانی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، اظهار کرد: ورزش، ضمن اینکه عوارض این بیماری‌ها از جمله دیابت را به تعویق انداخته و در کاهش چربی و کنترل قند موثر است، به ایجاد اعتماد به نفس و روحیه بالا در بیماران نیز کمک فراوانی می‌کند. 

 

مهناز اخوان اظهار کرد: بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج شامل تالاسمی، هموفیلی، نارسایی کلیه (بیماران نیازمند به دیالیز)، دیابت، ام‌اس و پیوند اعضاء شامل کلیه، قلب، ریه و کبد می‌شود که جامعه هدف فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء را تشکیل داده‌اند.

 

وی ضمن اشاره به اینکه بیماران مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، ام‌اس تا پایان عمر عوارض این بیماری‌ها را به دوش می‌کشند، بیان کرد: البته بیماری‌های دیگری مثل سرطان، پیوند کلیه، اوتیسم و ای‌بی نیز جزو بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، اما در حال حاضر تحت پوشش هیات قرار ندارند. با تلاشی که فدراسیون انجام می‌دهد، چند بیماری دیگر نیز به زیرمجموعه ما اضافه خواهد شد تا عزیزان بتوانند از امکانات ورزشی استفاده کنند.

 

نائب رئیس بانوان هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء خراسان رضوی در خصوص دلیل اهمیت ورزش برای بیماران خاص و پیوند اعضا، توضیح داد: کاهش فشار خون، اثرات مثبت در سیستم تنفسی، افزایش سیستم ایمنی و... از فواید ورزش است که همگی ما از آن به خوبی آگاه هستیم و مخصوصا در مورد بیماران خاص، ورزش، عوارض بیماری‌ها از جمله دیابت را به تعویق می‌اندازد. همچنین کاهش چربی، کنترل قند و از همه مهم‌تر ایجاد اعتماد به نفس و روحیه بالا در بیماران، از دیگر اثرات ورزش کردن است.

 

وی با اشاره به اینکه بیماری هموفیلی، یک بیماری ارثی است که توان بدن را برای ایجاد لخته و انعقاد خون مختل می‌کند و علائم اولیه آن خونریزی طولانی است که با خراش کوچک ایجاد می‌شود، عنوان کرد: انجام ورزش‌هایی از جمله شنا، پیاده‌روی، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، شطرنج و... ضمن اینکه استرس چندانی به سیستم انعقادی یا مفاصل این بیماران وارد نمی‌کند، به رفع نیازهای جسمی و روحی آنان کمک می‌کند.

انجام ورزش‌های هوازی به کاهش فشار خون در بیماران دیالیزی منجر می‌شود

اخوان، بیماری دیالیز را نارسایی مزمن کلیوی معرفی کرد که در آن کلیه نمی‌تواند به طور صحیح کار خود را انجام دهد و این موضوع باعث ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در فرد می‌شود.

 

نائب رئیس بانوان هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: افراد مبتلا به دیالیز با انجام ورزش می‌توانند از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنند و قند خون خود را به تعادل برسانند. همچنین در افراد مبتلا به دیابت، ورزش کردن جذب انسولین را بالا می‌برد.

 

وی افزود: حتی ما اعضاء دیابتی داشته‌ایم که به دلیل ورزش کردن، پزشک برای آن‌ها قطع تزریق انسولین را تجویز کرده است. همچنین در افراد با فشار خون بالا، انجام ورزش‌های هوازی دو تا سه بار در هفته، به کاهش فشار خون منجر می‌شود. 

نقش ورزش در کاهش افسردگی مبتلایان به ام‌اس 

اخوان با بیان اینکه ام‌اس بیماری مزمنی است که به اعصاب، طناب نخاعی و مغز آسیب می‌رساند و باعث می‌شود فرد کنترل عضلات و تکلم خود را از دست بدهد، اظهار کرد: این افراد تا پایان عمر نیازمند مصرف دارو هستند، اما مطالعات نشان می‌دهد که تمرینات ورزشی و بدنی منظم می‌تواند خصوصیات اخلاقی افراد را متعادل‌تر کند، انرژی فرد را افزایش دهد و وضعیت خواب آن‌ها را اصلاح کند. بیماران ام‌اسی معمولا دچار افسردگی می‌شوند؛ من شاگردان مبتلا به ام‌اس داشتم که انجام فعالیت‌های ورزشی مثل پیلاتس به شدت در روحیه آن‌ها اثر مثبتی گذاشته بود و حتی خانواده‌های آن‌ها مراجعه کرده و اعتراف می‌کردند که بیمارانشان دوز کمتری دارو مصرف می‌کنند و ورزش آن‌ها را از افسردگی نجات داده است.

 

اخوان در پاسخ به این پرسش که چه تعداد عضو فعال در هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا خراسان رضوی وجود دارد، توضیح داد: تعداد قابل توجهی در عضویت هیات قرار دارند، اما از آنجایی که ثبت‌نام‌ها به صورت پراکنده صورت گرفته، نتوانستیم آمار دقیقی از تعداد عضویت‌ها به دست بیاوریم. 

 

وی ضمن اشاره به اینکه مسابقات دارت که حدود دو ماه پیش برگزار شد، حدود ۱۰۰ نفر شرکت‌کننده داشت، گفت: برخی از افراد و بدون پر کردن فرمی، صرفا برای مسابقات مراجعه می‌کنند و پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل نشده است؛ بنابراین درحال حاضر آمار کلی و دقیقی وجود ندارد. 

در دوران کرونا، فعالیت‌های ورزشی را به فضای مجازی منتقل کردیم

نائب رئیس بانوان هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء خراسان رضوی افزود: تا پیش از دوران کرونا، مسابقات، جشنواره‌ها و مراسم گوناگونی را برگزار می‌کردیم، اما در این شرایط با توجه به وضعیت قرمز خراسان رضوی نتوانستیم با اعضا ارتباط مستقیم و حضوری داشته باشیم و به این ترتیب فعالیت‌ها را به فضای مجازی منتقل کردیم. تاکنون با برگزاری وبینارهای آموزشی، مسابقات مجازی دارت، شطرنج، یوگا، پتانک و فوتبال دستی سعی شده تا جای امکان فعالیت‌های  ورزشی خود را در دوران کرونا نیز ادامه دهیم.

نهادها در کمک به هیات کم‌لطفی می‌کنند

اخوان ضمن بیان اینکه «سازمان تربیت بدنی معمولا زمانی که مشکلی پیش می‌آید، به ما کمک می‌کنند»، ادامه داد: به طور کل نهادها و اداره‌ها خیلی کم لطفی می‌کنند و بیشتر خیرین هستند که به کمک ما می‌آیند. ما حتی برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل افراد در حین مسابقات، که برخی از ویلچر استفاده می‌کنند و یا برخی تعادل ندارند، مشکل داریم و مسئولین گاهای حتی کمک در رفع این موضوع را نیز از ما دریغ می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه بیماران خاص در عین ناتوانی جسمانی، بسیار باهوش و بااستعداد هستند، گفت: از ارگان‌ها و مسئولین تقاضا می‌کنیم که به ما در جهت بالفعل کردن این استعدادها یاری برسانند. هیات بسیار غریب واقع شده و فعالیت‌هایش در سطح جامعه شناخته شده نیست. 

نیازمند توجه ویژه‌ایم

نایب رئیس بانوان هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء خراسان رضوی با بیان اینکه هیات بیماران خاص همانند دیگر هیات‌های ورزشی، شناخته شده نیست و درآمدی هم ندارد، گفت: نیاز است به این هیات توجه ویژه‌ای شود؛ بنابراین از خیران، داوران و مربیان ورزشی که طبق خرد خیرخواهانه تمایل به همکاری در هیات دارند، می‌خواهیم دست ما را بگیرند و به جمع ما بپیوندند. 


وی در خصوص تاریخچه ورزش بیماران خاص توضیح داد: در بهمن‌ماه ۱۳۷۷، به پیشنهاد  دکتر فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، انجمن ورزش‌های بیماران خاص با مجوز معاونت وقت فرهنگی آموزشی سازمان تربیت بدنی تاسیس و بدین ترتیب اولین گام ایجاد تشکیلات ورزش‌های بیماران خاص در ایران برداشته شد.

 

اخوان در مورد ادغام ورزشکاران پیوند اعضا با انجمن ورزش‌های بیماران خاص بیان کرد: زمانی که معاونت فرهنگی و آموزشی سازمان تربیت بدنی انجمن ورزش‌های بیماران خاص در زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفت، با تدبیر فدراسیون انجمن، ورزشکاران پیوند اعضا با انجمن ورزش‌های بیماران خاص با هم ادغام شدند و به این صورت بسترهای مناسب جهت حضور مستمر کلیه افراد مبتلا به بیماری‌های خاص در عرصه‌های ورزشی مختلف ایجاد شد. 

 

نایب رئیس بانوان هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء خراسان رضوی با اشاره به اینکه «انجمن در ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۴ با درخواست مکرر جامعه ورزشی بیماران خاص و پیگیری‌های دکتر فاطمه هاشمی، تحت پوشش حوزه مرکز توسعه ورزش‌های همگانی و تفریحی سازمان تربیت بدنی به فدراسیون ورزش بیماران خاص تبدیل شد»، گفت: از آن زمان، این فدراسیون به برگزاری مسابقات، همایش‌ها، جشنواره‌های ورزشی و تشکیل تیم‌های ملی و حضور موفق در عرصه بین‌المللی ورزشی به‌ویژه در گروه بیماران پیوند پرداخت و به عضویت رسمی فدراسیون جهانی ورزش‌های پیوند اعضاء درآمد. 

 

اخوان افزود: هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا از همه بیماران خاص دیابت، تالاسمی، ام‌اس، دیالیز، هموفیلی و پیوند اعضا دعوت می‌کند که چنانچه علاقه‌مند به شرکت در فعالیت‌های ورزشی زیرمجموعه ما هستند، به دفترهیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا خراسان رضوی واقع در بولوار فردوسی، نرسیده به میدان جانباز، پشت سالن بهشتی مراجعه کرده و یا با شماره‌های ۳۷۶۲۲۲۲۵ و ۰۹۳۷۷۸۵۴۱۲۰ تماس حاصل کنند. 

 

نائب رئیس بانوان هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء خراسان رضوی در پایان عنوان کرد: از عموم مردم تقاضا می‌شود، اگر افرادی در اقوام و آشنایان خود می‌شناسند که به این بیماری‌ها مبتلا هستند، اطلاع‌رسانی و راهنمایی در این خصوص به آن‌ها بدهند تا این عزیزان بتوانند از امکانات این هیات که به صورت رایگان در اختیارشان قرار دارد، بهره‌مند شوند و از فواید ورزش برای کنترل یا قطع بیماری خود استفاده کنند. 

منبع:فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->