تجلیل از برگزیدگان برنامه «بچه مرشد» | برنامه‌ای برای کودک و نوجوان با ترویج آموزه‌های اخلاقی شاهنامه نگاهی به آثار سینمایی با موضوع امام رضا (ع) اهدای شیر طلای افتخاری ونیز ۲۰۲۴ به سیگورنی ویور مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان‌رضوی در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) پس از آواز قو | مروری بر کارنامه هنری پیمان معادی هدایت هاشمی و حسین رفیعی با سریال «فراری» به شبکه یک می آیند + زمان پخش راه‌هایی به سوی خوشبختی | از تازه‌ترین عناوین نشر در روز‌های گذشته چه خبر؟ محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی با «سن‌پطرزبورگ۲» در راه سینما «تگزاس ۳» همچنان صدرنشین | آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (۹ تیر ۱۴۰۳) برادران، فیلم «مادران جوان» را می‌سازند صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ جزئیات محکومیت دومینیک بوتونا، مدیر سینمایی فرانسه هومن برق نورد و امین زندگانی در سریال «طوبی» (محرم ۱۴۰۳) «کبریت» آماده نمایش و پخش شد
سرخط خبرها

برای حمیدرضا صدر | چرا بعضی افراد دوست‌داشتنی هستند و بعضی دوست‌داشتنی‌تر؟

  • کد خبر: ۷۳۵۱۷
  • ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
برای حمیدرضا صدر | چرا بعضی افراد دوست‌داشتنی هستند و بعضی دوست‌داشتنی‌تر؟
حمیدرضا صدر نه چهره و صدای خیلی خاص و مخاطب‌پسندی داشت، نه نوع آرایش سر و صورت و شکل و زمینه رنگی لباس‌هایش در این سال‌ها خیلی تغییر کرد و نه حتی از چهره معمولا گرفته و نه‌چندان‌شادش خوش‌محضری و گرما برمی‌خاست، اما چیزی در زبان بدن و بیان قوی او بود که دوست داشتی در آن غرق شوی
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - شما چند منتقد سینمایی محبوب می‌شناسید؟ چند کارشناس‌فوتبال دل‌نشین؟ دنیای سینما و فوتبال، دنیای ابرستاره‌های خوش‌قدوبالا با چهره‌های احساسی است که در لحظه نفس تماشاچی را در سالن بند می‌آورند یا فریاد او را در ورزشگاه بلند می‌کنند. دنیای سینما و فوتبال دنیای منتقد‌هایی نیست که قرار است فیلم را و آن بازیگر محبوب را با نگاه سخت‌گیرانه‌شان از هزار زاویه بکاوند و عیب‌هایش را به رخ بکشند. دنیای فوتبال هم برای خوش‌تکنیک‌ها و خوش‌غیرت‌هاست و به‌خصوص در این سال‌ها، حرف کارشناسان پرشمار تلویزیونی معمولا جز بهانه‌ای برای تفریح و تمسخر، به چیزی گرفته نمی‌شود. اما در سال‌های نه‌خیلی‌دور و نه‌خیلی‌نزدیک، فردی را در تلویزیون می‌دیدیم که بین ردکردن سریع کانال‌ها، این توانایی را داشت که دستمان را روی کنترل تلویزیون خشک کند.
 
حمیدرضا صدر نه چهره و صدای خیلی خاص و مخاطب‌پسندی داشت، نه نوع آرایش سر و صورت و شکل و زمینه رنگی لباس‌هایش در این سال‌ها خیلی تغییر کرد و نه حتی از چهره معمولا گرفته و نه‌چندان‌شادش خوش‌محضری و گرما برمی‌خاست، اما چیزی در زبان بدن و بیان قوی او بود که دوست داشتی در آن غرق شوی. شاید زرنگ بود و رگ تماشاچی ایرانی را در دست گرفته بود و می‌دانست کی باید چه چیزی را چگونه بگوید، اما هرچه بود، چه واقعی و چه نمایشی، او آدم جالبی بود. چون در کلامش یک چیز از همه‌چیز پررنگ‌تر بود؛ عشق! حالا دیگر یک هفته‌ای می‌شود که خانواده آقای صدر از جدی‌بودن بیماری سرطان او و وخامت حالش خبر داده‌اند؛ خبری که سعی شده بود در دوسه سال گذشته مخفی بماند و کسی از سرطان آقای صدر که در این سال‌ها در آمریکا به سر می‌برد، خبر نداشته باشد. اما حالا که خبر منتشر شد و اعضای مختلف خانواده هم آن را تأیید کردند، موجی از واکنش‌ها به این اتفاق در حال انتشار است و مطلبی که در ادامه می‌خوانید هم قطره‌ای از همان موج است!

 

دور همه‌چیز را خط بکش!

چند خط پیش‌تر از عشق گفتیم. عشق یعنی جوان مشهدی کارشناسی اقتصاد و کارشناسی‌ارشد شهرسازی را در دانشگاه تهران خوانده باشد و برای گرفتن دکترا به لیدز انگلستان برود، اما آن‌قدر عمیق و وسیع عاشق سینما شود که نه جذب اداره و نهادی دولتی شود و نه بخش خصوصی و پول‌های احتمالا کلان نگهش دارند. حمیدرضا صدر خیلی پیش از اینکه در برنامه‌های فوتبالی دیده شود و کم‌کم پای ثابت کارشناسی فوتبال تلویزیون باشد، سال‌ها در مجله «فیلم» مطلب می‌نوشت و مخاطبان اهل سینما نام او را به یاد داشتند. کتاب «درآمدی بر تاریخ سینمای ایران» را هم در همان دوره نوشت. کتابی که اصلا حال‌وهوای ژورنالیستی نداشت و هنوز هم سندیت علمی و پژوهشی دارد. اصولا نقد‌های سینمایی صدر هم با چیزی که از او در تلویزیون و به‌عنوان کارشناس فوتبال می‌دیدیم، زمین تا آسمان فرق داشت. نوشته‌هایی دقیق با تکیه بر اصول علمی نقد و با جزئیات فنی. خبری از آن آدم فوتبالی که در بخش بعد درباره‌اش خواهیم نوشت نبود، اما درباره سینما هم پر از ارجاعات تاریخی و پر از لذت می‌نوشت، آدم‌ها را و لحظه‌ها را به هم وصل می‌کرد و هرچند دقیق و درست می‌نوشت، اما حس یک لذت‌جوی عاشق را به خواننده منتقل می‌کرد و مگر سینما چیزی جز لذت است؟

 

پیرمردی روی سکوها!

«پسری روی سکوها» نام یکی از کتاب‌های معروف فوتبالی صدر است، اما آن پسر نشسته بر سکو‌های سرد و سنگی امجدیه تا روزی که در برنامه «آن سوی نیمکت» شبکه ورزش به شهرت رسید و بعد هم پای ثابت فوتبال‌های باشگاهی اروپا و البته تورنمنت‌های حساس ملی شد، با وجود گذر سن، هنوز همان تماشاچی بود که معشوقش را در مستطیل سبز می‌دید و دوباره با همان شوری که از سینما می‌نوشت، از فوتبال هم حرف می‌زد. با این تفاوت که دیدگاه فنی قوی و نقد تاکتیکی دقیقی نداشت. او یک خاطره‌باز خوره فوتبال بود که خیلی درست همه‌چیز را به هم وصل می‌کرد و اتفاقات شیرین و تلخ تاریخ را با وصله‌پینه‌های لحن جذابش به هم می‌دوخت.
 
برای همین هم هرچند بعضی این نوستالژی‌ها و ربط‌دادن فوتبال به تاریخ و سینما و کشیدن پای سیاست و اقتصاد ملت‌ها به فوتبال را دوست می‌داشتند، بعضی‌ها هم آن را نه تحلیل و کارشناسی فوتبال که بحث‌های مطرح‌شده یک آدم تاریخ‌دان عشق‌فوتبال تلقی می‌کردند. البته که خود حمیدرضا صدر که در تلویزیون با برند دکتر صدر معروف شده بود هم ادعایی نداشت و هیچ‌وقت اسم حرف‌هایش را نقد فنی نگذاشت. برای همین هم مجری‌ها و برنامه‌سازان تیزهوشی مثل عادل فردوسی‌پور در بازی‌های حساس یک کارشناس فنی را در کنار دکتر صدر می‌نشاندند و وای که چه برنامه‌هایی می‌شد وقتی یکی صدر می‌گفت و یکی عادل جواب می‌داد و هنوز یک ۴۵ دقیقه جذاب انتظارمان را می‌کشید!
 
حالا دکتر صدر در بستر است و از عادل فردوسی‌پور تا هوشنگ گلمکانی، سردبیر مجله «فیلم» سابق و مجله «فیلم امروز» کنونی، برایش ویدئو منتشر می‌کنند یا متن‌هایی احساسی می‌نویسند. حالا همه امید دارند که حمید بلند خواهد شد و یورو ۲۰۲۰ را با پیوندزدن به کرونا و سرطان درمان‌یافته‌اش به سکانسی معرکه از یک فیلم جذاب تبدیل خواهد کرد. خیلی تیم‌ها در دوسه دقیقه سرنوشت خودشان و تماشاچیان را عوض کرده‌اند و خیلی قهرمان‌ها در سکانس آخر فیلم ورق را به نفع خود برگردانده‌اند و حمیدرضا صدر خیلی از این داستان‌ها را برایمان تعریف کرده است. حالا چرا خود او در یکی از این داستان‌ها زندگی نکند؟ مگر سینما و فوتبال خیلی شبیه زندگی نبودند؟
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->