سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ویروس بی‌تفاوتی؛ دلهره‌آورتر از همه گونه‌های کرونا

  • کد خبر: ۷۳۵۲۷
  • ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
ویروس بی‌تفاوتی؛ دلهره‌آورتر از همه گونه‌های کرونا
شهرهای ایران دوباره قرمز شده است، اما گویا شهروندان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی نگرفته‌اند!

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ با قرمز شدن دوباره رنگ کرونا در مشهد طبق اعلام وزارت بهداشت، دوباره بحث تعطیلی و محدودیت‌های اصناف و افزایش سخت گیری برای رعایت شیوه نامه‌ها مطرح شده است؛ اینکه آیا طبق موج‌های اول کرونا، برای فعالیت اصناف سخت گیری خواهد شد یا با نظارت بیشتر برای اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی، اجازه فعالیت به اصناف داده خواهد شد؟
در اولین روز از اعلام وضعیت قرمز کرونا برای مشهد، به شهر می‌رویم تا از وضعیت تعطیلی اصناف و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مطلع شویم.


دستورالعمل تعطیلی مجدد نرسیده است

در راسته بولوار هاشمیه به طور میانگین از هر ۵ شهروندی که در حال رفت و آمد است، ۳ نفر ماسک بر صورت ندارند. کسبه و مغازه داران هم بی تفاوت به شرایط قرمز کرونا کرکره مغازه‌ها را بالا زده اند و صبح کاری خود را آغاز کرده اند. برخی از آن‌ها با تشکیل جمع‌های چند نفره باز هم بی تفاوت به رعایت دستورالعمل ها، یا ماسک ندارند، یا ماسک را به زیر چانه‌ها کشیده اند و مشغول گفتگو هستند.


زراعت پیشه مدیر یک بنگاه املاک در این بولوار است. وقتی از وی درباره بازگشایی مغازه در شرایط قرمز کرونا می‌پرسیم از تغییر رنگ کرونا در شهر اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: قرار معامله یک واحد آپارتمان را دارم و نمی‌توانم کارم را تعطیل کنم.


او می‌گوید: تعطیلی اصناف و کسبه امکان پذیر نیست؛ شما همین بولوار را از ابتدا تا انتها قدم بزنید متوجه می‌شوید همه مغازه‌ها باز است و هنوز دستورالعملی به دستمان نرسیده است.
تقریبا به هر خیابانی که وارد می‌شویم، باوجود اطلاع کسبه از شرایط قرمز کرونا، ابلاغ نشدن این محدودیت‌ها بهانه خوبی برای ادامه فعالیت شده است.


بی تفاوتی به تغییر رنگ کرونا

شریفی یکی از شهروندانی است که در یکی از ایستگاه‌های بولوار وکیل آباد، منتظر اتوبوس است. این شهروند که ماسک به دست در ایستگاه ایستاده است، درباره نحوه رعایت شیوه نامه‌ها می‌گوید: متأسفانه شهروندان درباره رعایت موارد بهداشتی بی تفاوت شده اند و تعداد زیادی اصلا از ماسک استفاده نمی‌کنند.


او با بیان اینکه برای عموم مردم دیگر تغییر رنگ و سطح بندی کرونایی تفاوتی ندارد می‌افزاید: تا دو روز قبل وضعیت نارنجی بود، یعنی چندان تفاوتی با وضعیت قرمز نداشت. بااین حال پارک نزدیک منزل ما عصر‌ها جای سوزن انداختن ندارد.
او بیان می‌کند: شهروندان فرزندان خود را به محوطه شهربازی می‌آوردند و خودشان چای و فلاسک به دست در چند قدمی هم حصیر و زیرانداز می‌اندازند


رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس‌ها

در مسیری دیگر و از میانه راه، سوار یکی از مینی بوس‌هایی می‌شوم که به سمت قاسم آباد در حرکت است. داخل مینی بوس و بر روی صندلی ها، علامت گذاری برای نشستن افراد وجود ندارد. محیط بسته و کوچک است و مسافران علاوه بر اینکه کنار هم نشسته اند، به صورت ایستاده نیز تمام فضای مینی بوس را پر کرده اند. از راننده درباره اعلام شرایط قرمز کرونایی سؤال می‌کنم و او می‌گوید: تاکنون هیچ تذکری درباره شرایط کرونایی داده نشده است و حالا هم که دوباره شرایط قرمز است، باز هم از تذکر خبری نخواهد بود.
در مسیر اتوبوس خط ۲۱۰ نیز اتوبوس پر از مسافر است و میدان فردوسی نیز به جمع مسافران این مسیر اضافه می‌شود. تمام صندلی‌ها پر از مسافر است و تعداد زیادی هم میله‌های وسط اتوبوس را گرفته اند.


وقتی قوانین بازدارنده نیست

مقصد بعدی ما ایستگاه شهید کاوه قطارشهری است. اینجا هم دست کمی از شرایط اتوبوس‌ها ندارد و مسافران بی تفاوت به صندلی‌هایی که علامت نشستن ممنوع دارد، تمام صندلی‌ها را پر کرده اند. در هرایستگاه نیز تعداد زیادی مسافر به جمع مسافران قبلی اضافه می‌شوند که اغلب آن‌ها نیز ماسک به صورت ندارند و تذکری هم برای استفاده از ماسک به آن‌ها داده نمی‌شود.


حسینی مقدم یکی از مسافرانی است که درباره رعایت شیوه نامه‌ها توسط شهروندان به ویژه در مکان‌های عمومی بیان می‌کند: قوانین بازدارنده نیست، با وجود شرایط قرمز کرونایی، مردم به همه چیز بی تفاوت شده اند و هرکس دلش نخواهد، ازماسک استفاده نمی‌کند.
او ادامه می‌دهد: اگر برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سخت گیری شود می‌توانیم کرونا را شکست دهیم، اما همت جمعی وجود ندارد؛ از یک طرف محدودیت تردد شبانه لحاظ می‌کنند، از آن طرف برای ورودی خودرو‌های شخصی به مشهد سخت گیری نمی‌شود؛ ضمن اینکه مسافران با هواپیما و قطار به مشهد می‌آیند.


دورکاری‌ها را لغو کرده اند

در اداره ثبت احوال برای بررسی شرایط رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و نحوه اعمال دورکاری با یکی از کارمندان این مجموعه هم کلام می‌شویم. وی با بیان اینکه در شرایط نارنجی کرونا مدیرمان اعلام کرده بود هر روز باید در محل کار حاضر شویم، می‌افزاید: با توجه به شرایط قرمز کرونا، درخواست دورکاری داده ایم، اما اعلام کرده اند که به احتمال زیاد باز هم باید هر روز در محل کار حاضر باشیم.


بخش خصوصی دورکاری ندارد

آقای نوروزی نیز حسابدار یک شرکت بزرگ مواد غذایی در مشهد است. او نیز با بیان اینکه موضوع دورکاری‌ها هیچ وقت برای بخش خصوصی لحاظ نمی‌شود می‌گوید: وقتی برای دورکاری به مدیر مافوق خود درخواست دادیم، اعلام کرد که ما تحت هیچ شرایطی شامل این موارد نمی‌شویم.
او بیان می‌کند: شاید باورتان نشود، یکی از همکاران ما کرونا گرفت، اما در همان ایام استراحت بیماری هم موظف بود برخی کار‌ها را از منزل دنبال کند. یکی دیگر از همکاران مبتلا به کرونا وقتی از بیماری برگشت تنزل پست داشت و مدیران اعلام کردند در نبود فرد بیمار نباید کار‌ها بر زمین می‌ماند و فرد دیگری جایگزین وی شده بود.


به اصناف ابلاغ می‌شود

این گفته‌ها در حالی است که معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مشهد درباره زمان ابلاغ تعطیلی و اعمال محدودیت‌های اصناف می‌گوید: تا پایان وقت اداری امروز (پنج شنبه) موضوع تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها به اصناف ابلاغ می‌شود.
احمد ریواده در گفتگو با خبرنگار ما می‌افزاید:شیوه نامه جدید نحوه تعطیلی و اعمال محدودیت‌های اصناف ابلاغ می‌شود، اما مشابه گذشته، غیر از مشاغل سطح یک و در مواردی با اعمال محدودیت‌ها باید بقیه سطوح شغلی تعطیل شود.


اضافه شدن چندین صنف به مشاغل سطح یک

در باره آخرین جزئیات و چگونگی تعطیلی و اعمال محدودیت‌های شغلی در شهر نیز دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مشهد می‌گوید: در آخرین تغییرات ابلاغی از ۱۰ روز پیش تعدادی از مشاغل گروه ۲ برای بازگشایی به سطح یک اضافه شده اند.
ناصر امینی در گفتگو با خبرنگار ما می‌افزاید: طبق آخرین فهرست اصلاحیه وزارت بهداشت مشاغلی را که قرار است باز باشند و خدمات ارائه دهند مشخص کردیم. غیر از موارد مشخص بقیه مشاغل بر اساس شیوه نامه وضعیت قرمز باید تعطیل باشند تا زمانی که شرایط به سطح نارنجی برگردد.


وی با بیان اینکه در اصلاح فهرست جدید، به عنوان مثال رستوران‌ها فقط اجازه دارند توزیع غذای بیرون بر داشته باشند، بیان می‌کند: برخی صنوف هم مانند سالن‌های ورزشی مراکز تفریحی و سینما‌ها باید بسته باشند. وی با اشاره به اینکه مشاغلی که از سطح‌۲ به سطح یک اضافه شده اند به طور عمده با اعمال محدودیت، باز هم اجازه فعالیت خواهند داشت، تأکید می‌کند: ابلاغ به مشاغل توسط اصناف صورت می‌گیرد. ما در بازدید میدانی به همراه نماینده هر اتحادیه حضور خواهیم داشت تا پایبندی به شیوه نامه‌ها را کنترل کنیم. اگر در این بازدید‌ها صنفی خارج از موارد قانونی باز باشد و مغازه خود را تعطیل نکند، پلمب خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->