نکاتی برای رزرو مطمئن بلیط اتوبوس در مسیر‌های پرتردد کشور فرماندار مشهد: طرح جیره‌بندی آب در حال بررسی است درباره فواید ارده که هم مقوی است و هم اصالتی باستانی دارد | منبع خالص انرژی و سلامتی آموزش نفس‌کش بودن! آزادی ۹۷۶ زندانی جرائم غیرعمد از ابتدای امسال تاکنون | ۱۶۵۰ میلیارد تومان پرونده بدهکاری مختومه شد شایع‌ترین مشکلات دندانی در کودکان چیست؟ این کودکان در آینده به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند ایمن‌سازی بیمارستان تأمین اجتماعی شهر مشهد نگاهی به پدیده پارتنر اجاره‌ای که این روزها کم‌وبیش در سایت‌های آگهی مشاهده می‌شود | همراهی اجاره‌ای چرا متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی ۱۴۰۱ و بازنشستگان وزارت کشور اجرا نشده است؟ ۴ نوشیدنی مفید و طبیعی برای ازبین‌بردن سنگ کلیه مصرف ۲ عدد از این میوه پاییزی، یبوست شما را برطرف می‌کند میوه‌هایی که خطر کبد چرب را افزایش می‌دهند، کدام‌اند؟ | مراقب میوه‌های پرپتاسیم باشید نشستن طولانی‌مدت پشت میز چه پیامد‌هایی برای بدن دارد؟  با روند کنونی تخصیص منابع، تکمیل شبکه فاضلاب مشهد ۷۰ سال دیگر طول می‌کشد | تخصیص ۵۰ همتی برای پروژه ۳۵۰۰ همتی بازسازی پرونده قتل پیرمرد در  باغ شخصی اش، پس از  ۳۸ روز از  وقوع جنایت | متهم: قصد کشتنش را  نداشتم وزیر آموزش و پرورش در مشهد: استکبارستیزی، هویت ذاتی عشایر ایران است | نظام آموزش عشایری کشور اصلاح می‌شود + فیلم ورود ۵ مگاوات برق خورشیدی به مدار تولید تا پایان سال ۱۴۰۴ در خراسان رضوی روند شناسایی دانش‌آموزان نابغه در بهزیستی‌ها همزمان با روز دانش آموز ۱۴۰۴ آغاز شد کشف یک دستگاه خودروی لندکروز قاچاق به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در رباط کریم (۱۴ آبان ۱۴۰۴) حادثه برای خودروی حامل دانش‌آموزان در دزفول، یک فوتی و ۴ مصدوم بر جای گذاشت (۱۴ آبان ۱۴۰۴) ایران درگیر یکی از طولانی‌ترین دوره‌های خشکسالی چند دهه اخیر! وزیر آموزش و پرورش: توزیع شیر در مدارس برای همه مقاطع از ۱۸ آبان ۱۴۰۴ آغاز می‌شود + فیلم تأمین واکسن آنفلوانزا برای والدین شهدا و جانبازان در تایباد افزایش یافت نامه رئیس نظام پزشکی به مدیرعامل تأمین‌اجتماعی: مطالبات بخش درمان پرداخت شود ۱۳ مصدوم در تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی طی شبانه‌روز گذشته (۱۴ آبان ۱۴۰۴) ثبت‌نام سهمیه جدید وام بازنشستگان تأمین اجتماعی برای ۳۰ هزار نفر آغاز شد (۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴) تأکید ویژه وزیر آموزش و پرورش بر آموزش معلمان و ساماندهی مدارس کانکسی + فیلم
سرخط خبرها

کیفیت زندگی یا رضایت از زندگی؟

  • کد خبر: ۷۳۷۸
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
کیفیت زندگی یا رضایت از زندگی؟
حامد بخشی عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی مشهد
در مباحث توسعه انسانی ۲ مفهوم «کیفیت زندگی» و «رضایت از زندگی» زیاد مطرح می‌شود. یک پیش‌فرض اولیه آن است که با بالا رفتن کیفیت زندگی، رضایت از زندگی نیز افزایش می‌یابد. همه ما در زندگی روزمره خود ادراک کرده‌ایم که وقتی سلامت بدنی‌مان بیشتر و مریضی‌هایمان کمتر می‌شود، احساس رضایت بیشتری داریم. به همین سان، زمانی که شرایط فیزیکی زندگی همچون مسکن، وسیله نقلیه یا پوشاک و خوراک ما در وضعیت بهتری قرار دارد، راضی‌تریم یا دست‌کم فکر می‌کنیم اگر این‌ها ارتقا یابد، احساس خرسندی و رضایت بیشتری از زندگی خواهیم داشت. به همین دلیل، انسان‌ها بیشتر در جست‌وجوی رضایت و خرسندی بیشتر در زندگی، به ارتقای کیفیت زندگی خود می‌پردازند.
این استدلال در سطح کلان و مدیریت‌شهری نیز به کار گرفته می‌شود. یعنی مدیران شهری ما تلاش می‌کنند با هدف افزایش رضایت از زندگی شهروندان، کیفیت زندگی آنان را بالا ببرند. به همین دلیل می‌کوشند تا کیفیت آسفالت خیابان‌ها، وضعیت و سرانه بوستان‌های شهری و نظایر آن را افزایش دهند.
این استدلال‌ها و اقدامات تا حدی صحیح هستند، اما چند ملاحظه جدی دارند.
ملاحظه اول آنکه رابطه کیفیت زندگی با رضایت از زندگی تا میزانی خطی است. به عبارتی تا حد معینی هرچه کیفیت زندگی را افزایش دهیم، رضایت و خرسندی نیز افزایش می‌یابد؛ اما از میزانی به بعد، دیگر رشد کیفیت زندگی به همان میزان رشد در رضایت از زندگی را به همراه ندارد. از میزانی بعدتر دیگر تأثیری بر آن ندارد و از حدی بیشتر حتی موجب کاهش رضایت از زندگی می‌شود. به همین دلیل باید مدنظر قرار داشت که تمرکز و توجه صرف و افراطی بر ارتقای هرچه بیشتر کیفیت زندگی، لزوما منجر به بالا رفتن رضایت از زندگی نمی‌شود.
ملاحظه دوم آنکه رضایت از زندگی صرفا از کیفیت زندگی، به‌ویژه وقتی با معیار‌های بیشتر فیزیکی سنجیده می‌شود، به دست نمی‌آید. ما برای آنکه معیار‌های مادی کیفیت زندگی خود را بالا ببریم ناچاریم سرمایه ارزشمند «زمان» را مصرف کنیم و این تا حد زیادی دیگر فقیر و ثروتمند ندارد. زمان سپری کردن با خانواده، خویشاوندان و دوستان هزینه کار درآمدزا می‌شود تا ما بتوانیم با عایدی حاصل از آن کیفیت زندگی خود را بالا ببریم؛ اما همین از دست دادن زمان‌ها خود به کاهش خرسندی ما منجر می‌شود. برخی پژوهش‌ها نشان داده هم‌صحبتی و گفت‌وگوی صمیمانه با خانواده، نسبت به ثروت و امورات رفاهی تأثیر بیشتری بر رضایت از زندگی انسان‌ها داشته است و بیشترین تجربه خرسندی برای آن‌هایی بوده که زمانی را صرف گفتگو و هم‌نشینی با خانواده و دوستان خود می‌کرده‌اند.
ملاحظه سوم اینکه در سطح فردی نباید فراموش کنیم هدف چیست و وسیله چیست. یکی از مسائل عمومی در زندگی اجتماعی و فردی انسان‌ها، جابه‌جایی هدف و وسیله با یکدیگر است. جامعه‌شناس رابرت مرتون این خصیصه را «مناسک‌گرایی» می‌نامد. زمانی که انسان‌ها آن‌قدر به وسیله فکر می‌کنند که فراموش می‌کنند قرار بوده به دنبال هدف بروند و وسیله را جایگزین هدف
می‌کنند.
هرگاه تکاپو برای بالابردن کیفیت زندگی موجب شد تا رضایت از زندگی ما کاهش یابد، این هشداری است که داریم وسیله را با هدف اشتباه می‌گیریم و باید در زندگی خود بازاندیشی کنیم.
ملاحظه آخر هم اینکه، در سطح مدیریت‌شهری نیز نباید این دو باهم خلط شود؛ البته، چون معیار ساختن از شاخص‌های به‌ویژه فیزیکی کیفیت زندگی، همچون سرانه آسفالت و فضای سبز و مدرسه و پاسگاه انتظامی آسان‌تر است و می‌توان گزارش‌های عینی از پیشرفت درباره آن‌ها داد، مدیران آگاهانه یا ناآگاهانه به دنبال چنین اهدافی می‌روند. حال آنکه باید در نظر داشت که هدف اصلی توسعه شهری، نه بالابردن شاخص‌های کیفی زندگی، بلکه افزایش رضایت از زندگی است. اشتباه آنجا صورت می‌گیرد که برای مثال با هدف توسعه حاشیه شهر، بدون توجه به وضعیت رضایت از زندگی مردم محلی، به افزایش سرانه‌های کمی محیط می‌پردازیم. این البته محیطی زیباتر از منظر شهری می‌سازد، اما در بسیاری موارد نه‌تن‌ها تأثیر مثبتی بر رضایت از زندگی ندارد، بلکه حتی با دامن زدن به انتظارات اجتماعی، موجب کاهش رضایت و خرسندی آنان می‌شود. باید توجه داشت که امورات روانی و اجتماعی زندگی انسان‌ها در درجه اول نیازمند توجهات روان‌شناختی و جامعه‌شناختی است و به‌سادگی با نگاه‌های سطحی در راستای افزایش سرانه‌ها به دست
نمی‌آید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->