پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

لیدر‌های بورس ایران را بشناسید + معرفی

  • کد خبر: ۷۵۱۳۶
  • ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
لیدر‌های بورس ایران را بشناسید + معرفی
کارشناس بازار سرمایه گفت: معمولا شرکت‌های بزرگ که دارای ارزش بنیادی قدرتمند و مناسب هستند به عنوان لیدر بازار شناخته می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه ، در رابطه با این پرسش که لیدر محور بودن در بازار یعنی چه؟ بیان کرد: موضوع لیدر در بورس‌های مطرح دنیا نیز وجود دارد و قابل انکار نیست، اما معمولا در کل، شرکت‌های بزرگ که دارای ارزش بنیادی قدرتمند و مناسب هستند به عنوان لیدر بازار شناخته می‌شوند. در بازار ما نیز مانند خیلی از بازار‌های دنیا همواره لیدر‌های وجود دارد و این لیدر‌ها با توجه به شرایطی در حال تغییر هستند. با مثبت شدن این لیدر‌ها تقاضا در بازار افزایش و به شکل معکوس، با منفی شدن این لیدر‌ها نیز عرضه‌ها افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که لیدر محور بودن برای بازار مناسب است یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع را از چند جهت می‌توان بررسی کرد. اول از این جهت که لیدر بودن یک مزیت است. زمانی که بازار در حال رشد حبابی یا دچار ریزش شدید است می‌توان با حمایت از لیدر‌های شناخته شده شرایط سایر بخش‌های بازار را که نگاه شان به لیدر است را بهبود بخشید و به این شکل انگیزه برای افزایش تقاضا و خرید در سایر نماد‌ها زیاد می‌شود و این موضوع می‌تواند به بازار از این جهت کمک کند.

آسایش در ادامه بیان کرد: از زاویه دیگر می‌توان این گونه بیان کرد که در شرایطی لیدر محور بودن برای بازار مناسب نیست چرا که باید هر سهم راه خودش را برود و اگر بازار لیدر محور باشد، در این شرایط وقتی لیدر دچار افت شود جو بقیه بازار هم بهم می‌خورد و سبب افزایش عرضه و تشکیل صف‌های فروش در سایر قسمت‌ها می‌شود. بدین گونه فرصت رشد از بقیه نماد‌ها سلب می‌گردد و خیلی از سهم‌ها راه اصلی خودشان را پیدا نخواهند کرد و حداقل در کوتاه مدت به سمت ارزش ذاتی واقعی شان نمی‌روند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: مورد بعدی اینکه، لیدر محوری سبب افزایش هیجان در بازار می‌شود در یک سال وشش ماه گذشته لیدر در بورس ما بسیار مورد توجه قرار گرفت به ویژه شرکت‌های دولتی که تبلیغات زیادی برای آن‌ها شد.

آسایش در رابطه با این سوال که در حال حاضر لیدر‌های بازار ایران کدام یک هستند؟ گفت: به طور کل لیدر‌های اصلی بازار در چند وقت اخیر از گروه صنعت خودرو مربوط به نماد‌های خساپا و خودرو بوده، در گروه پالایشی نماد شپنا است که نقش اساسی در لیدر بودن را برای بازار بازی می‌کند. در صنعت فلزات، فولاد و فملی این نقش را ایفا می‌کنند. شستا نیز یکی دیگر از لیدر‌های فعلی بازار است که به راحتی مشاهده می‌شود که با مثبت شدن این نماد، شرایط دیگر نماد‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->