سرخط خبرها
در نشست شورای سیاست گذاری نمایشگاه بیست و یکم در استانداری مطرح شد

کمبود‌های سال‌های گذشته برطرف شود

  • کد خبر: ۷۵۶۵
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
کمبود‌های سال‌های گذشته برطرف شود
خادم| برپایی نمایشگاه کتاب از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی‌ای است که هر سال حوالی آبان در مشهد شاهد آن هستیم. بیست ویکمین نمایشگاه کتاب مشهد امسال از هشتم تا پانزدهم آبان ماه برگزار می‌شود. نشست شورای سیاست گذاری این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد و آیین رونمایی از پوستر نمایشگاه بامداد روز گذشته در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

به حوزه فرهنگ بی مهری می‌شود
بی مهری به حوزه‌های فرهنگی مسئله‌ای نگران کننده است که می‌تواند حوزه‌های گوناگون اجتماع را تحت تأثیر سوء خود قرار دهد. با این حال، این مشکل وجود دارد و انتقاد اهالی فرهنگ و حتی مسئولان را برانگیخته است. در نشست یادشده، حسن جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، نیز این بی مهری را یادآور شد. او گفت: بحث کتاب و کتاب خوانی در تمام ادیان مورد توجه بوده و اسلام خیلی خاص به آن پرداخته است، اما توجه ویژه و خاصی به کتاب که معجزه نبی اکرم (ص) است نشده است. سرانه مطالعه در کشور ما دقایقی بیش نیست و این بسیار مأیوس کننده است. در کشور ۱۱ هزار کتابخانه کم داریم. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ کتابخانه موردنیاز، فقط ۲۰ کتابخانه داریم. او در ادامه، با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در حوزه کتاب و کتاب خوانی، از محدودیت‌های بودجه دولت گفت و اظهار کرد که دولت نمی‌تواند به تنهایی فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را ترویج دهد. جعفری افزود: هدیه دادن کتاب فرهنگ خیلی خوبی بود که اکنون تندیس و قاب جایش را گرفته است. انتظار این است که کتاب در سبد هزینه خانوار ایرانی قرار بگیرد. همچنین انتظار می‌رود با حضور نخبگان و فرهیختگان در برنامه‌هایی مانند نمایشگاه کتاب، فرهنگ کتاب و کتاب خوانی گسترش یابد.
معاون استاندار خطاب به مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان نیز گفت: انتظار می‌رود نمایشگاه در دیگر شهر‌های استان هم برگزار شود. همچنین باید آسیب شناسی شود که سال قبل چه کمبود‌هایی بوده است تا در نمایشگاه امسال و سال‌های بعد برطرف شود.

اعتبار ویژه برای نمایشگاه کتاب
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد، هم در این نشست درباره فعالیت‌ها و اقدامات شورای شهر و شهرداری برای نمایشگاه کتاب گفت: در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اعتبارات سالانه و اعتبارات ویژه‌ای برای نمایشگاه کتاب و نمایشگاه قرآن اختصاص داده ایم. در بخش اجرایی نیز سرویس دهی و حمل و نقل به ویژه برای مدارس و دانش آموزان در نظر گرفته خواهد شد که به صورت گروهی به نمایشگاه بروند. همچنین در سطح شهر برنامه‌هایی در قالب نمایش و پرفورمنس اجرا می‌شود تا توجه شهروندان را به چنین نمایشگاهی جلب کنیم.

عضویت رایگان در کتابخانه‌ها
علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و دیگر مسئول حاضر در این نشست، از برنامه‌های نهاد تحت مدیریتش این گونه سخن راند: نهاد کتابخانه‌ها ۱۰ خدمت ارائه خواهد کرد مانند ایجاد فضای قرائت خانه، امکان عضویت رایگان متقاضیان در کتابخانه‌های عمومی استان، مشاوره کتاب و کتاب خوانی، ایجاد بخش تخصصی کودک، نشست کتاب خوان، جشن امضای ۴ کتاب، دعوت از ۳ استاد نویسندگی و راه اندازی بخش نابینایان.

جایگاه سوم در توزیع بن کارت
توزیع بن کارت تخفیف کتاب برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر، یکی از اقداماتی است که می‌تواند بر رونق بخشی به نمایشگاه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه تأثیرگذار باشد. احمدی، سرپرست شعب بانک شهر خراسان رضوی، در این باره گفت: بانک شهر برای چهارمین سال به ارائه خدمات و توزیع بن کارت در نمایشگاه کتاب اقدام می‌کند. امسال ۲ نوع بن کارت آنلاین و آفلاین داریم که متقاضیان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در نمایشگاه امسال ۲۳ هزار بن کارت توزیع خواهیم کرد و بعد از تهران و اصفهان، سومین شهر در میزان توزیع بن کارت
هستیم.

اختصاص ۱۰ هزار مترمربع فضا
«در سال، ۶۰ عنوان نمایشگاه برگزار می‌کنیم که نمایشگاه کتاب یکی از مهم‌ترین‌های آن هاست.» سعید سیفی، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد، در ادامه این گفته، بهای تمام شده برای هر متر مربع فضای نمایشگاهی را ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: برای نمایشگاه کتاب، ۱۰ هزار متر مربع فضا استفاده می‌شود و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری هزینه شده است.
در پایان این نشست، از پوستر بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد رونمایی شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->