معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

یک سال پس از ورود شبکه ۵G به ایران دستاورد‌های این پدیده چه بوده است؟

  • کد خبر: ۷۵۶۵۰
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
یک سال پس از ورود شبکه ۵G به ایران دستاورد‌های این پدیده چه بوده است؟
ابتدای مرداد سال گذشته اولین سایت نسل ۵ شبکه تلفن همراه (۵G) را ایرانسل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات رونمایی کرد. هرچند هم‌چنان موضوعات متعددی در زمینه راه‌اندازی و همه‌گیری ۵G در کشور مطرح است، یک سال پس از آغاز این راه می‌توان گفت ایران در زمینه ۵G وارد روند قابل قبولی شده است.
شهرآرانیوز - ابتدای مرداد سال گذشته اولین سایت نسل ۵ شبکه تلفن همراه (۵G) را ایرانسل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات رونمایی کرد، سایتی که با همراهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی و حسن روحانی آن را افتتاح کرد. پس از آن با تأخیری چندماهه، ایرانسل، همراه اول و مبین‌نت سایت‌های متعددی را در کشور راه‌اندازی کردند تا مرحله آزمایش در محیط واقعی به صورت جدی دنبال شده باشد. هرچند هم‌چنان موضوعات متعددی در زمینه راه‌اندازی و همه‌گیری ۵G در کشور مطرح است، یک سال پس از آغاز این راه می‌توان گفت ایران در زمینه ۵G وارد روند قابل قبولی شده است.


۱۳ سایت ۵G تا پایان ۱۳۹۹

تأخیر زیان‌آور و طولانی ورود ۴G به ایران، سیاست‌گذاران و اپراتور‌ها را به این نتیجه رساند که نباید اشتباه گذشته را تکرار کنند. پس تلاش برای آشنایی، آزمایش و راه‌اندازی ۵G در کشور، تقریبا همگام با دنیا پیش رفت و ۲ اپراتور همراه و یک اپراتور ثابت تاکنون تلاش‌هایی برای استفاده تجاری از این فناوری کرده‌اند.

ایرانسل که شهریور سال ۹۶ نخستین آزمایش شبکه ۵G را انجام داده بود، ۷ مرداد سایت دیگری را در ساختمان مرکزی خود رونمایی کرد. در مراسم آغازبه کار این سایت، یک گوشی دارای سیم‌کارت ایرانسل توانست تا سرعت ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه دانلود کند.
 
این فناوری علاوه بر سرعت بالاتر در مقایسه با فناوری‌های نسل‌های قبلی، تأخیر بسیار کمی در ارسال بسته‌ها به همراه دارد که در تست ایرانسل، تأخیر شش‌میلی‌ثانیه‌ای به ثبت رسید. پس از افتتاح این سایت، تا چند ماه خبری از رونمایی نبود تا اینکه باز هم ایرانسل در آبان ۹۹ اولین سایت فضای باز ۵G را در پشت‌بام دانشکده برق دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی کرد. پس از این افتتاح، تا اواخر بهمن، خبری از افتتاح سایت جدید نبود تا اینکه ۲۸ بهمن سایت چهارم ایرانسل در پارک آب‌وآتش تهران آغاز به کار کرد. این سایت که برای استفاده عموم طراحی شده است، به دلیل کمبود گوشی ۵G در بازار، اینترنت را به صورت هات‌اسپات در اختیار کاربران اپراتور دوم تلفن همراه و دیگر کاربران قرار می‌دهد. در اسفند نیز ایرانسل ۳ سایت دیگر را در شیراز، جزیره کیش و مشهد رونمایی کرد تا در مجموع، این اپراتور سال ۹۹ را با ۷ سایت از جدیدترین فناوری ارتباطاتی دنیا به پایان برساند.


شروع همراه اول از مشهد

اولین سایت‌های ۵G همراه اول در مشهد رونمایی شدند. ۲ سایت در مشهد برای استفاده عمومی راه‌اندازی شدند که البته به دلیل کمبود گوشی‌های نسل ۵، به صورت هات‌اسپات خدمات می‌دهند. چند روز بعد نیز سایت همراه اول در تهران و نزدیکی ساختمان اصلی این شرکت رونمایی شد. در آخرین روز‌های اسفند نیز ۲ سایت دیگر همراه اول در باغ کتاب تهران و شهر قم رونمایی شدند تا در نهایت این اپراتور ۵ سایت اختصاصی ۵G داشته باشد.


وعده‌های تحقق‌نیافته

مهر ۹۹ و در مراسم رونمایی از کاربرد‌های توسعه نسل پنجم مخابراتی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از جبران عقب‌ماندگی در بخش اینترنت ثابت به کمک ۵G تا پایان دولت دوازدهم خبر داد. آذری جهرمی با بیان اینکه ایران پنجمین کشوری است که در خاورمیانه توانسته است توسعه ۵G را شروع کند گفت: «در این فکر هستیم که دولت در سرمایه‌گذاری این بخش مشارکت کند و سرمایه‌گذاری را تنها بر عهده اپراتور‌ها نگذاریم.» هرچند تا اسفند اپراتور‌های همراه سایت‌ها متعددی راه‌اندازی کردند، اکنون که در روز‌های پایانی دولت هستیم، حضور ۵G در اینترنت ثابت رخ نداده است. هم‌چنین همراه اول در نخستین روز‌های افتتاح سایت‌های ۵G خود اعلام کرد تا پایان سال گذشته ۱۵ سایت دیگر رونمایی می‌کند، اما هنوز از آغازبه‌کار این سایت‌ها خبری نشده است.
 
در مجموع، از آنجا که بر اساس طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ درصد کاربران بر بستر فناوری‌های نوین به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، می‌توان امیدوار بود راه رسیدن به نقطه مطلوب آغاز شده است، راهی که دولت دوازدهم آن را آغاز کرد و ادامه آن به سیاست‌های دولت سیزدهم وابسته است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->