اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آّیا با افزایش قیمت روغن موتور، مشکل کمبود آن در بازار حل می‌شود؟

  • کد خبر: ۷۶۰۸۹
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
آّیا با افزایش قیمت روغن موتور، مشکل کمبود آن در بازار حل می‌شود؟
با افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن‌موتور قرار است مشکل کمبود آن تا چند هفته آینده برطرف شود.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اگر وسیله نقلیه شخصی دارید، شاید از ابتدای سال تاکنون گذرتان به تعویض روغنی افتاده باشد و متوجه کمبود و در برخی مواقع گرانی روغن موتور شده اید. حالا رئیس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا از حل مشکل کمبود روغن ظرف چند هفته آینده در بازار می‌گوید؛ البته با ۴۱ درصد افزایش قیمت. خبر تصویب افزایش قیمت روغن موتور توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چند روز قبل، منتشر و به آن پرداخته شد.

 

حالا که حرف تولیدکنندگان به کرسی نشسته است و روغن موتور با وجود اینکه هنوز یک سال از آخرین افزایش قیمت ۵۳ درصدی آن نگذشته، دوباره گران شده است، باید هم کمبودش برطرف شود. حامد یزدی زاده به شهرآرا می‌گوید: چهار شرکت بزرگ، تولید بیش از ۸۰ درصد روغن موتور کشور را در دست دارند و از ابتدای سال به دلیل رد شدن درخواستشان برای افزایش ۱۱۶ درصدی قیمت روغن موتور ازسوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اقدام به فروش قطره چکانی یا سبدی محصولات خود کردند که این موضوع باعث ایجاد کمبود روغن موتور در بازار شد، اما حالا با افزایش ۴۱ درصدی نرخ آن موافقت شده است، امیدواریم تا چند هفته آینده شاهد افزایش عرضه این کالا در بازار باشیم. هرچند اکنون نیز وضعیت نسبت به چند هفته قبل خیلی بهتر شده است.

 

او در پاسخ به این سوال که کف قیمت روغن موتور چند خواهد بود، به تنوع محصولات اشاره می‌کند و می‌افزاید: خودرو‌های مختلف، روغن‌های مختلف می‌خواهند، اما کف قیمت روغن موتور‌های ایرانی در حدود ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود. باتوجه به تفاوت در نوع خودرو‌ها و روغن موتور‌های مصرفی، دست یافتن به هزینه تعویض روغن مشکل است. اما همان طور که می‌دانید، هر خودروی سبک که در شهر پرترافیکی مانند مشهد تردد می‌کند، باید پس از طی ۵ هزار کیلومتر برای تعویض روغن اقدام کند. خب بدیهی است که این موضوع بستگی دارد به اینکه شما چقدر از وسیله شخصی خود استفاده می‌کنید. شاید یک راننده تاکسی هر سه هفته یک بار نیاز به تعویض روغن داشته باشد و کسی که از خودروی خود فقط برای رفت وآمد‌های روزانه و جزئی استفاده می‌کند، هر سه ماه یک بار.

 

ازسوی دیگر نوع خودروی شما و روغن مناسب با آن نیز در این امر نقش تعیین کننده‌ای دارد. سری به چند مغازه تعویض روغنی در شهر می‌زنیم. کالا‌ها بسیار متنوع است. شاید در برخی برندها، کمبود وجود داشته باشد، اما حتما در سبد این محصولات، می‌توانید روغن جایگزین انتخاب کنید. هزینه تعویض روغن را از مسئول یکی از این تعویض روغنی‌ها در خیابان خواجه ربیع می‌پرسیم. آقای سیدی به ما می‌گوید: هزینه تعویض روغن، فیلتر روغن و فیلتر هواکش بین ۱۲ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان است.

 

او درباره وضعیت بازار روغن موتور این طور توضیح می‌دهد: اکنون هزینه تعویض روغن با روغن ایرانی مناسب از حدود ۲۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. بر این اساس با یک حساب وکتاب سرانگشتی، می‌توانیم بگوییم که کمترین هزینه تعویض روغن برای خودرو‌های ایرانی در هر بار حدود ۲۲۰ هزار تومان خواهد بود. بازه قیمتی بسیار متفاوت است و در برخی موارد از قیمت‌های اعلام شده توسط مسئولان نیز بالاتر است، اما رئیس اتحادیه صنف فروشندگان روغن موتور مشهد تاکید می‌کند که محصولات قبلی باید با قیمت گذشته فروش برسد، در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود و با آن برخورد خواهیم کرد. یزدی‌زاده می‌افزاید: هرچند پیش از این برخی افراد سودجو اقدام به افزایش قیمت روغن موتور در بازار کرده بودند حالا با افزایش عرضه این مشکل تا حدودی برطرف شده است.


روغن مناسب انتخاب کنید تا هزینه اضافی نپردازید

برای بررسی دقیق‌تر موضوع به سراغ رئیس کمیسیون فنی اتحادیه فروشندگان روغن موتور مشهد می‌رویم. حمید محمدی در این باره به ما می‌گوید: مشکلی که اکنون در سطح بازار دیده می‌شود، اعتراض مصرف کننده‌ها به گرانی روغن موتور است، اما گاهی مصرف کننده‌ها در انتخاب خود اشتباه می‌کنند. مثلا برای خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ روغن SN+ استفاده می‌کنند که اصلا مناسب این ماشین نیست و گران‌تر هم تمام می‌شود و درعین حال به موتور ماشین آسیب می‌زند.

 

یعنی اگر روغن اشتباهی انتخاب کنیم، علاوه بر تحمل زیان مادی، به موتور ماشینمان نیز آسیب خواهد رسید. او تاکید می‌کند که افراد قبل از مراجعه به مغازه تعویض روغنی حتما دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنند. رئیس کمیسیون فنی اتحادیه فروشندگان روغن موتور مشهد نوع مناسب و بازه تقریبی قیمت روغن موتور ویژه ۱۵ مدل ماشین را برای ما شرح می‌دهد که در جدول زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید.

 

بازار روغن‌موتور تنظیم می‌شود؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->