آمریکا: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند
سرخط خبرها

کرزی: آمریکا همه امیدهای ما را برای یک سازش سیاسی ناامید کرد

  • کد خبر: ۷۶۲۵۸
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
کرزی: آمریکا همه امیدهای ما را برای یک سازش سیاسی ناامید کرد
رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت: آمریکا وقتی تصمیم گرفت از افغانستان خارج شود، جنگ را نباخت بلکه چندین سال قبل وقتی خانه‌های افغان‌ها را به اسم مبارزه با تروریسم بمباران کرد، شکست خورد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان در گفتگویی با شبکه خبری راشاتودی گفت: حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به افغانستان در ۲۰۰۱ و در پی اقدامات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا از سوی بخش چشمگیری از جمعیت افغانستان که خواهان آزادی از خشونت و افراط گرایی حکومت طالبان بودند، با استقبال مواجه شد. حمایت مردم افغانستان یکی از فاکتورهایی بود که باعث موفقیت سریع آمریکا در نبرد علیه طالبان شد.

 

وی ادامه داد: ما با امیدواری فوق‌العاده‌ای شروع کردیم به پیش‌بینی اوضاع اما این امیدها از سوی ارتش آمریکا و راه و روشی که دولت این کشور در نبرد علیه تروریسم به کار برد، از بین رفت. اقدامات آمریکا تمامی این امیدها را برای یک سازش مجدد سیاسی در بازه ای از زمان که دولت من روی کار بود، ناامید کرد.

 

رئیس جمهوری سابق افغانستان همچنین شرح داد که کابینه وی بسیاری از شبه‌نظامیان سابق طالبان را عفو و آنها را متقاعد کرد تا سازش کرده و یک زندگی جدید و صلح آمیز را آغاز کنند.

 

کرزی افزود: بعد از همه این کارها،‌ آمریکا به یکباره حمله به منازل طالبان و روستاها را آغاز و آنها را مجبور کرد تا از کشور بگریزند. این خشونت علیه مردم افغان به نام مقابله با طالبان بود که باعث شد تا من طالبان را برادرانمان بنامم. اوضاع بدتر شد. آنها بار دیگر ظهور کردند و بخشی از مردم افغانستان هم حامی آنها شد.

 

کرزی بر این باور است که همزمان با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تنها راه پیش رو، گفتگو با طالبان است حتی اگر فعالیت‌های تروریستی آنها را نتوان فراموش کرد.

 

وی ادامه داد: افغانستان به شدت نیازمند دولتی است که اختیار تمام کشور را در دست داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد،‌ تمامی تهدیدهای که افغانستان و سایر کشورهای منطقه با آن روبرو هستند، به صورت اتوماتیک از بین می‌رود.

 

کرزی همچنین گفت: دیگر امیدم را برای آینده افغانستان به ابرقدرت‌های دور مانند آمریکا وابسته نمی‌کنم. کابل باید ارزش موقعیت استراتژیک خود را درک کند و از آن برای پیشبرد اعتماد و اطمینان بین همسایگان و قدرت‌های بزرگ در منطقه چون روسیه، چین و هند بهره بگیرد و آنها را به عنوان متحدی برای ثبات در کنارش داشته باشد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->