جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

ایستگاه‌های دوچرخه در مشهد به‌روز می‌شود

  • کد خبر: ۷۶۶۰
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
ایستگاه‌های دوچرخه در مشهد به‌روز می‌شود
ورود ۲۰۰۰ دوچرخه نسل چهارمی به سامانه حمل‌ونقلی مشهد تا پایان امسال

زهرا اسکندریان - تا پایان امسال، نسل چهارم دوچرخه وارد سامانه حمل‌ونقلی مشهد می‌شود. این خبر را مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت به شهرآرا داد و گفت که «این دوچرخه‌ها ایستگاه‌محور نیستند و قصد داریم در مرحله نخست فراخوان خرید ۲۰۰۰ دستگاه دوچرخه را منتشر کنیم». آن‌طور که محمدمهدی اسدی گفته است، این دوچرخه‌های آلیاژی، روی خود قفل دارد و استفاده کردن از آن‌ها بسیار راحت‌تر از نمونه‌های قبلی است. همچنین ایستگاه‌های در نظر گرفته شده با ایستگاه‌های قبلی تفاوت دارد و کوچک‌تر هستند. به گفته مدیرعامل شرکت الیت، این دوچرخه‌ها ایستگاه‌محور نیستند، اما مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا شهروندان دوچرخه‌ها را به ایستگاه‌ها تحویل دهند.
موضوع خوب و کاربردی دیگری که در این طرح وجود دارد، این است که فرایندی تدارک دیده می‌شود تا شهروندان بتوانند از دوچرخه‌های خود نیز در این سامانه استفاده کرده و بتوانند در ایستگاه‌ها از آن محافظت کنند. بازدید دیروز شهردار مشهد از فعالیت‌های شرکت الیت بهانه‌ای شد تا اجرایی شدن طرح دوچرخه‌سواری سرخط خبر‌های خبرگزاری‌ها قرار بگیرد. با این حال محمدرضا کلائی در این بازدید قاطعانه این را گفت که «شبکه دوچرخه در مشهد یا باید به شکلی عالی راه‌اندازی شود، یا اصلا اجرا نشود؛ مردم تجربه خوبی از ایستگاه‌های دوچرخه در گذشته ندارند و به همین دلیل پذیرفته نیست نکات منفی تجربه گذشته در طرح‌های جدید وجود داشته باشد. راه‌اندازی ایستگاه‌های دوچرخه مشکلات فنی داشت که نباید در اجرای طرح جدید وجود داشته باشد.» ایستگاه‌های دوچرخه یادآور پروژه‌ای ناکام برای شهروندان مشهدی است که میراثی از دوره‌های قبلی مدیریت‌شهری است. کلائی پیش از این هم گفته بود: قرارداد ایستگاه‌های دوچرخه در مشهد با پیمانکاران غیرحرفه‌ای و نامناسب تنظیم شده است و درگیر حل مسائل حقوقی این قرارداد هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، او در ادامه صحبت‌های خود از لزوم فعالیت‌های فرهنگی برای اجرای دقیق طرح گفت و ادامه داد: اگر ایستگاه‌های دوچرخه راه‌اندازی شود، اما به دلیل انجام ندادن اقدامات فرهنگی و اجتماعی مردم از آن استفاده نکنند، فشار روانی زیادی وارد خواهد شد. باید طرح‌های جدید به‌درستی اجرا شود و به اقدامات فرهنگی و اجتماعی در ترویج استفاده از دوچرخه به‌عنوان حمل‌ونقل پاک نیز توجه شود.


اسکوتر در ایستگاه دوچرخه
او همچنین از به‌کارگیری اسکوتر در ایستگاه‌های دوچرخه خبر داد و گفت: اگر می‌خواهیم طرح راه‌اندازی دوباره ایستگاه‌های دوچرخه و اسکوتر را با شکل جدید در مشهد اجرا کنیم، باید ابتدا و در فرصت باقی‌مانده اقدامات اجتماعی و فرهنگی آن را انجام دهیم. در حوزه مدل‌های جدید حمل‌ونقل، صرفا به دنبال حمل‌ونقل نیستیم، بلکه تأثیرات اجتماعی آن نیز برای ما مهم است.
کلائی به الزام موافقت شورای شهر برای تأمین منابع مالی این طرح‌ها اشاره کرد و افزود: باید پیشنهاد‌ها درباره منابع مالی در قالب لایحه‌ای به شورای شهر ارائه شود و به موضوع درنظرگرفتن مشوق‌ها و تسهیلاتی برای ترویج دوچرخه‌سواری برای سرمایه‌گذاران و شهروندان توجه شود.
به گفته شهردار مشهد، یکی از مشکلات در حمل‌ونقل عمومی، شبکه‌ای نبودن و نداشتن پیوستگی مدل‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی با یکدیگر است که باید در طرح‌های جدید این پیوستگی میان مدل‌های مختلف حمل‌ونقل به وجود بیاید. او بر اتصال مدل‌های جدید حمل‌ونقل ازجمله شبکه دوچرخه‌سواری به نرم‌افزار «شهرمن» تأکید کرد و ادامه داد: قرار بر این بوده است که برنامه‌های جدید شهرداری مشهد بر پایه نرم‌افزار «شهر من» باشد.
وی به طرح کاهش سرعت در ۵۰ مسیراصلی شهر نیز اشاره و اضافه کرد: مناسب‌سازی پیاده‌رو‌های مسیر کوهسنگی در حال اجراست و در نظر داریم در صورت استقبال شهروندان از پیاده‌روی در این مسیر، طرح کاهش سرعت خودرو‌ها را ابتدا در خیابان کوهسنگی اجرایی کنیم.
کلائی با بیان اینکه الیت تنها سازمان در شهرداری مشهد است که می‌تواند بیشترین زیرساخت‌های هوشمندسازی را به زندگی مردم بیاورد، افزود: هدف، رضایت مردم و سرزندگی آن‌هاست و شاخصه‌های این هدف، افزایش تعداد جای پارک الیت نیست، بلکه توسعه مد‌های جدید حمل‌ونقل ازجمله دوچرخه‌سواری و استفاده از اسکوتر است.
شهردار مشهد با بیان اینکه درباره الیت دغدغه‎هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها جایگاه مدیریتی این شرکت است، افزود: مدیریت جدید الیت، عنوان تفکر نوگرایانه در شهرداری مشهد را به دوش می‌کشد و باید کمک کنیم در این مسیر موفق شود؛ معتقدم تا رسیدن به توفیق در برنامه‌های در نظر گرفته شده برای الیت فاصله زیادی داریم که باید ببینیم دلیل این فاصله چیست تا بتوانیم برای رفع آن چاره‌اندیشی کنیم.

از ملک‌آباد تا پارک‌ملت با اسکوتر
«با پیشنهاد شهردار مشهد، تأمین اسکوتر و ایجاد مسیر‌های اسکوترسواری از ملک‌آباد تا پارک‌ملت در دستورکار قراردارد.» این را هم معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد گفت و ادامه داد: در صورت استقبال شهروندان، در مسیر‌های هاشمیه، هنرستان و هفت‌تیر به بولوار وکیل‌آباد با هدف ایجاد اتصال به ایستگاه‌های قطارشهری مشهد نیز اجرایی خواهد شد.
خلیل‌ا... کاظمی با بیان اینکه در کنار ایجاد این ایستگاه‌ها توسعه و ایمن‌سازی مسیر‌های دوچرخه نیز انجام خواهد شد، اظهارکرد: بیش از ۳۰ ایستگاه دوچرخه با استفاده از دوچرخه‌های جدید نسل ۴ تا اسفندماه در مشهد راه‌اندازی می‌شود. این ایستگاه‌ها به گستردگی ایستگاه‌های قبلی نیستند و دوچرخه‌ها به وسیله قفل الکترونیکی به میله تعبیه‌شده بسته می‌شوند. شهروندان هم می‌توانند با گوشی همراه خود این قفل را باز کنند.
وی درباره ایستگاه‌های قبلی دوچرخه هم گفت که به دلیل مشکلاتی که در قرارداد این ایستگاه‌ها وجود داشت، به دنبال خاتمه قرارداد هستیم و آن طرح با طرح جدید هیچ ارتباطی ندارد.

پارکینگ‌های مکانیزه دوباره راه می‌افتد
او با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مدیریت‌شهری پارکینگ‌های مکانیزه‌ای بود که با حجم بالای سرمایه‌گذاری احداث شد، اما به دلایل مختلفی بهره‌برداری نمی‌شد، افزود: در این میان یک شرکت دانش‌بنیان اعلام آمادگی کرده است که این پارکینگ‌ها را ایمن‌سازی، اورهال (تعمیر و به‌روزرسانی) و مشکلات فنی آن‌ها را برطرف کند که در همین راستا پارکینگ مکانیزه واقع در باغ ملی به‌صورت آزمایشی از سوی این شرکت ایمن‌سازی شده است. به همین منظور درنظر داریم که ۱۳ پارکینگ مکانیزه دیگر نیز از سوی این شرکت ایمن‌سازی، رفع نقص و اورهال (تعمیر و به‌روزرسانی) شوند تا از آن‌ها استفاده کنیم.

بهره‌برداری از پارکینگ هوشمند مجد در دی‌ماه
کاظمی همچنین به هوشمندسازی پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای اشاره کرد و افزود: هوشمندسازی این پارکینگ‌ها نیز در دستورکار قرار گرفته است و در همین راستا پارکینگ مجد درحال هوشمندسازی است و در دی‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.
در ادامه این بازدید مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، نیز گفت: کار‌های خوبی درباره راه‌اندازی ایستگاه‌های دوچرخه و اسکوتر انجام شده است. شورای شهر در صورتی از الیت حمایت می‌کند که به سمت هوشمندسازی برود.
وی ادامه داد: با تدابیر اندیشیده‌شده، ایستگاه‌های دوچرخه خدمات تعمیراتی جزء و نگهداری دوچرخه را هم به شهروندان ارائه خواهند کرد؛ علاوه‌براین اقدامات، در آینده نزدیک امکان حمل دوچرخه با مترو و اتوبوس نیز فراهم می‌شود.
محمد حاجیان‌شهری، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری شورای شهر نیز در ادامه این بازدید بیان کرد: معتقدم برای اینکه طرح جدید راه‌اندازی ایستگاه‌ها و استفاده از دوچرخه با مشکلات طرح قبلی مواجه نشود، ابتدا باید مطالعات کافی و آسیب‌شناسی در این‌باره صورت پذیرد.
مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس، نیز با بیان اینکه راه‌اندازی ۳۰ ایستگاه دوچرخه در مرحله اول کم است و باید افزایش پیدا کند، افزود: شورای شهر از طرح‌های نوآورانه در راستای ترویج دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل پاک حمایت می‌کند.
همچنین علیرضا شهریاری، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر، نیز با اعلام حمایت از اجرای طرح جدید ایستگاه‌های دوچرخه و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا اقشار مختلف مردم به استفاده از دوچرخه در سفر‌های درون‌شهری تشویق شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->