مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

تغییر شکل خیابان‌های مشهد به نفع دوچرخه سواران

  • کد خبر: ۷۵۵۲
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۱
تغییر شکل خیابان‌های مشهد به نفع دوچرخه سواران
گزارش شهرآرا از جزئیات مسیر‌های دوچرخه که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند
‌می‌دانیم که حتی تصورش هم به این راحتی نیست؛ اینکه یک‌شبه، بیش از یک‌میلیون خودرویی که هر روز دارند با با بوق و دود در شهر رژه می‌روند، تبدیل شوند به دوچرخه‌هایی که هم امنیتشان برقرار است و هم مسیرشان. واقعیت هم همین است؛ آنچه که در کشور‌های توسعه‌یافته هم دیده می‌شود و بعد به ناحق با شهر‌های ایران مقایسه می‌شوند یک‌شبه به وجود نیامده است. در شهری هم که بیشتر از ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و ارزانی بنزین و نقص در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بهترین دلیل برای استفاده از خودرو شخصی است، نباید توقع داشت همه مسیر‌های شهر سبزرنگ شود. با این حال آن‌طور که از فعالیت‌های شورای شهرو شهرداری پیداست، شاید بتوان به این نتیجه رسید که مدیریت‌شهری مشهد در تلاش است تا برای دوچرخه‌سواران شهر خدمات بهتری ایجاد کند و از طرفی به شهروندان هم برای انتخاب وسیله حمل‌ونقلی پاک، چند گزینه بدهد. پیش از این هم بار‌ها مطرح شده بود که شهرداری درصدد است تا در حد امکان مسیر‌های دوچرخه را به یک شبکه تبدیل کند و آن‌ها را توسعه دهد. به طور مثال اگر دوچرخه داشته باشید و از ابتدای خیابان سناباد شروع به حرکت کنید، می‌توانید بعد از گذر از خیابان ابن سینا، چهارراه دکترا و میدان بیمارستان امام رضا (ع) تا میدان سعدی را در مسیر مناسب خود رکاب بزنید. آن‌طور که مدیر پروژه توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور شهرداری مشهد به شهرآرا گفته، قرار است امسال ۵۸ کیلومتر مسیر دوچرخه امن و استاندارد و با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در مشهد ایجاد شود. این شبکه ۴۵۰۰ متری که قرار است از انتهای خیابان سناباد تا میدان شهدا ایجاد شود، به عنوان اولین برنامه و با بودجه یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در این مسیر اجرا می‌شود.
 
تغییر شکل خیابان‌های مشهد به نفع دوچرخه سواران

بهره‌برداری از مسیر سبز غربی-مرکزی
به گفته جمشید جعفری، مسیر هم به این شکل است: انتهای خیابان سناباد (تقاطع فلسطین)، خیابان ابن‌سینا، چهارراه دکترا، امتداد خیابان ابن‌سینا، میدان امام رضا (ع)، خیابان چمران، میدان سعدی، خیابان دانشگاه و میدان شهدا. این شبکه مسیر سبز دوچرخه قرار است تا ۲۰ روز دیگر به بهره‌برداری برسد؛ با این حال به دلیل وجود عملیات عمرانی برای پیاده‌روسازی در خیابان دانشگاه (حدفاصل میدان شهدا تا سعدی) فقط همین قسمت با کمی تأخیر به بهره‌برداری خواهد رسید.
او همچنین درباره شبکه مسیر دوچرخه بعدی هم این‌طور گفت که قرار است خیابان کوهسنگی با مسیر سبز به خواجه‌ربیع متصل شود. مسیری که شمالی-جنوبی است و البته در بخشی از آن برای اجرای مسیر باید تحصیل حریم انجام شود. این مسیر ۴۷۰۰ متری به این شکل است: پارک کوهسنگی، خیابان کوهسنگی، میدان شریعتی، خیابان دانشگاه، میدان شهدا، کل مسیر خیابان آیت‌ا... عبادی و خواجه‌ربیع.
به گفته مدیر پروژه توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور شهرداری مشهد، در قسمتی از خیابان آیت‌ا... عبادی، به دلیل تحصیل حریم، احتمالا اجرای مسیر سبز دوچرخه با تأخیر انجام شود.

اجرای مسیر دوچرخه در تمام مناطق شهرداری
او این نکته را هم یادآور شد که امسال در تمام مناطق شهرداری مشهد مسیر دوچرخه ساخته می‌شود.
به گفته جعفری، مسیر‌هایی که طراحی شده‌اند و سعی می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند نیز از این قرار است: بخشی از بولوار هفت‌تیر، میدان شهید کاوه تا تقاطع دلاوران (از مسیر پیروزی)، بولوار حافظ تا بولوار صیاد شیرازی (مسیر بولوار وکیل‌آباد)، بولوار شهید قانع تا بولوار فارغ‌التحصیلان (مسیر بولوار وکیل‌آباد)، از ابتدای بولوار شهید قانع تا میدان تربیت، قسمتی از بولوار آیت‌ا... طبرسی، پارک خطی خیابان آفرینش، بخشی از خیابان میرزا کوچک‌خان، تکمیل مسیر دوچرخه در خیابان امام رضا (ع)، حدفاصل میدان امام خمینی (ره) تا امام خمینی ۷۰، بولوار آزادی تا ابتدای بولوار شاهد، تکمیل مسیر دوچرخه در بولوار مجیدیه و امیریه، اجرای مسیر دوچرخه در خیابان خزعلی، چهارراه شهدا تا چهارراه خسروی و در نهایت تکمیل مسیر دوچرخه در شارستان (از خیابان شیرازی تا طبرسی).
مدیر پروژه توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور شهرداری مشهد با بیان اینکه از ۲۵۰ کیلومتر مطالعات صورت‌گرفته برای مسیر دوچرخه، تاکنون ۱۲۵ کیلومتر اجرا شده است، اظهار کرد: قرار است امسال ۵۸ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری برسد و دیگر مسیر‌ها نیز در سال آینده اجرا می‌شوند.

مسیر‌های جدید فقط در سواره‌رو
او درباره استاندارد و امنیت این مسیر‌ها نیز گفت: مسیر‌های دوچرخه که در گذشته اجرا می‌شد، در پیاده‌رو بود و این خود با مباحث استاندارد در این زمینه تداخل داشت. با این حال هرچه مسیر دوچرخه در این دوره ایجاد شده است، در خیابان بوده و تداخلی با پیاده‌رو ندارد. جعفری اضافه کرد: مسیر‌های جدید با جداکننده‌های مشخص در مسیر سواره‌رو قرار دارند و از عرضی استاندارد برخوردارند. به گفته مدیر پروژه توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور شهرداری مشهد عرض مطلوب در مسیر یک‌طرفه ۲ متر و در مسیر دوطرفه ۲.۵ متر است و حداقل فضای لازم برای دوچرخه ۱.۸ متر است. او این را هم گفت که در عرض ۱.۸ متر ۲ دوچرخه‌سوار به مشکل می‌خورند و همه مسیر‌ها با این عرض یک‌طرفه هستند. معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد هم پیش از این با اشاره به محدودیت توقف در بخشی از مسیر‌های دوچرخه، گفته بود: پارک حاشیه‌ای حذف نمی‌شود، مگر اینکه تابلو توقف مطلقا ممنوع از قبل نصب شده یا پلیس راهور در معبری اعمال نظر داشته باشد. به عنوان مثال به دلیل وجود پارکینگ طبقاتی، خط پارک حاشیه‌ای میدان امام رضا (ع) با نظر پلیس راهور به‌طور کلی حذف شده است و به تبع آن امکان پارک خودرو در این محدوده وجود ندارد.
وی گفت: با توجه به گزارش‌های مردمی و نظر دوچرخه‌سواران شهری و سمن‌های فعال در این حوزه، مسیر‌های جدید دوچرخه در قسمتی از سواره‌رو اجرا خواهد شد.
کاظمی در ادامه به اجرای مسیر دوچرخه در محدوده باغ ملک‌آباد اشاره کرد و افزود: مسیر ویژه دوچرخه ملک‌آباد به طول ۸ کیلومتر از استانداردترین مسیر‌های دوچرخه مشهد است؛ همچنین توسعه مسیر‌های دوچرخه در پارک‌های در دست احداث پیش‌بینی شده و اجرایی خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->