رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

پشت پرده سناریوهای صهیونیستی؛ شلیک به برجام

  • کد خبر: ۷۶۹۹۵
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
پشت پرده سناریوهای صهیونیستی؛ شلیک به برجام
در شرایطی که چند روز از حوادث دریایی اخیر در منطقه خلیج فارس می‌گذرد، هنوز ابعاد این حوادث مشخص نیست. به نظر می‌رسد که این‌ها فضاسازی علیه ایران در راستای کارشکنی در روند احیای توافق هسته ای وین است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که چند روز از حوادث دریایی اخیر در منطقه خلیج فارس می‌گذرد، هنوز ابعاد این حوادث مشخص نیست. با این حال در این وضعیت، نوعی اتحاد غربی-عبری علیه کشورمان شکل گرفته است که بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی، ایران را متهم ردیف اول حوادث اخیر معرفی می‌کند و در این زمینه از هیچ تلاش رسانه ای، دیپلماتیک و تهدید نظامی نیز فروگذار نکرده است. به عقیده برخی از کارشناسان، این اتهام زنی واهی، بی پایه و اساس، بیش از آنکه نسبتی با واقعیت داشته باشد، به یک سناریوسازی علیه کشورمان می‌ماند، در راستای تأمین اهداف رژیم صهیونیستی. با این حال، مقامات ایران به صراحت پاسخ گوی تهدیدات بوده اند و موضع کشورمان را درباره حوادث دریایی اخیر شفاف بیان کرده اند.

 

در همین راستا، در آخرین اظهار نظر رسمی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در حاشیه جلسه علنی دیروز بهارستان، در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه هفت کشور اقتصادی در خصوص حمله به نفتکش رژیم صهیونیستی گفت: ما همیشه گفته ایم که با هر گونه اقدام غیرقانونی و هر حرکت تروریستی مخالف هستیم، ولی اکنون کسانی که خود داعش و تروریست را تربیت کرده و از آن حمایت کرده اند، چنین رویکردی را پیش می‌گیرند. هر روز در اخبار شاهد هستیم که در دریای سرخ و در مسیر حرکت کشتی‌ها چه مشکلاتی ایجاد می‌شود. اگر تروریستی وجود داشته باشد، رژیم صهیونیستی در رأس آن است. ما همواره قانون و مقررات را دنبال می‌کنیم و همیشه به دنبال امنیت راه‌های بین المللی و انتقال انرژی هستیم. آنان که نگاه تروریستی دارند، این مواضع را به خود می‌گیرند.


هدف، تحریک تهران است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفتگو با «ایرنا»، ایران را پایه و اساس امنیت در خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد و درباره اتهام زنی‌های اخیر علیه کشورمان گفت: به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها در پی تحریک تهران هستند تا ایران را عنصر و عامل ناامنی در منطقه جلوه دهند. هانی زاده گفت: با این حال رژیم صهیونیستی با کمک برخی متحدان منطقه‌ای اش درصدد است تا ایران را منزوی کند و در این چارچوب، تهدید حمله گسترده علیه ایران از سوی وزیر دفاع رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

 

اما با وجود این لفاظی ها، این تهدیدات عملیاتی نخواهند شد؛ زیرا هر گونه اقدام نظامی علیه ایران، پیامد‌های سنگینی می‌تواند برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها و حتی منطقه و جهان به همراه داشته باشد. وی گفت: ایران، صلح، ثبات، امنیت و همکاری جمعی را در منطقه دنبال می‌کند. در این چارچوب، ایران هرگز دست به اقدامات ماجراجویانه در خلیج فارس نمی‌زند. بر این اساس، به نظر می‌رسد برخی طرف‌ها به دنبال تحریک تهران هستند تا ایران را عنصر و عامل ناامنی در منطقه جلوه دهند.


اعتراض به تهدیدها، در محاکم بین المللی ضروری است

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه، نیز در گفتگو با «ایلنا»، درباره اینکه اهداف مقامات رژیم صهیونیستی از متهم کردن ایران به دست داشتن در حوادث دریایی اخیر و تهدید به اقدام نظامی علیه کشورمان به دنبال این حوادث چیست، گفت: چنین تهدید‌هایی اولا بسیار علنی بوده و قابل استناد و اعتراض است و ثبت این مسئله در سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری و محاکم بین المللی امری ضروری است. همچنین این تهدید‌ها به ایران حق پاسخ گویی می‌دهد و رژیم صهیونیستی می‌داند در این صورت، بزرگ‌ترین متضرر و آسیب دیده خواهد بود.

 

وی افزود: همچنین رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده که ایالات متحده برای بازگشت به برجام مصمم است و با اقداماتی از این دست، سعی در ایجاد فضاسازی دارد تا بتواند پروسه بازگشت واشینگتن به توافق هسته‌ای و احیای آن را به کلی نابود کند؛ زیرا رژیم صهیونیستی از اتخاذ هر موضعی از سوی آمریکا استفاده خود را خواهد کرد و این کشور مثل همیشه بازیچه سران رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد. این کارشناس خاورمیانه درباره لزوم اتخاذ تصمیم عقلایی از سوی تهران و اقدامات احتمالی کشورمان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران باید اعتراض خود را همراه با اسناد به اطلاع سازمان ملل و کشور‌های منطقه برساند. همچنین باید به شورای امنیت سازمان ملل اعلام شود که مسئولیت بروز هرگونه ناامنی در منطقه به عهده آغازگر تعرض خواهد بود.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->