بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است
سرخط خبرها

خطیب‌زاده: آمادگی داریم که ابتکار صلح تهران را برای افغانستان دنبال کنیم

  • کد خبر: ۷۷۰۲۶
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
خطیب‌زاده: آمادگی داریم که ابتکار صلح تهران را برای افغانستان دنبال کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند مذاکرات ایران و عربستان و اینکه آیا ادامه این مذاکرات منتظر تغییر دولت در ایران و مسائل مربوط به آن بوده است، گفت: گفت‌وگوها با عربستان در چند دور برگزار شد. در ارتباط با موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و گفت وگو شد. سوال های مهمی در پیش روی دو طرف برای گفت‌وگو قرار داشت و ما در ایران فکر می‌کنیم در یک مسیر مبتنی بر گفت‌وگو و حل و فصل مسائل فی مابین می توانیم به یک نگاه مشترک در مورد برخی از مسائل برسیم. فکر می کنیم که اگر عربستان سعودی به این پیام ایران توجه جدی داشته باشد که امنیت در منطقه صرفا از طریق وجود ترتیبات منطقه ای بین کشورهای منطقه ایجاد می شود می‌توانیم در این مسیر به نتایج خوبی برسیم.

 

وی همچنین در ارتباط با بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ علیه ایران در ارتباط با اتفاقی که برای یک کشتی در دریای عمان رخ داده و طرح این موضوع که کمیته تحقیقی در ارتباط با این مسئله در شورای امنیت ایجاد شود و آیا ایران عضو این کمیته خواهد بود یا خیر، گفت: اتهامات بی پایه و اساسی با سناریوسازی رژیم صهیونیستی علیه ایران مطرح شده است. این اظهارات و بیانیه های بی اعتبار و بی اساس نزد ایران مردود است. ایران به عنوان پایه اساسی امنیت و صلح در منطقه از جمله خلیج فارس در تمامی راه حل هایی که به تأمین امنیت و صلح در این منطقه منجر شده حضور و مشارکت داشته و کسی نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد. متأسفانه شاهد تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی با حمایت برخی از کشورها در آب های بین المللی هستیم. ایران در خصوص امنیت کشتی های تجاری خود سکوت نمی کند و از هر اقدام جامعی که به امنیت کشتی های تجاری و صلح وثبات بیانجامد حمایت کرده و در این مسیر حرکت می کند.

 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اعزام زوار به عربستان سعودی و اینکه عربستان تأکید کرده که زوار باید واکسن های خاصی را زده باشند که از بین واکسن های مطرح شده دو واکسن در ایران استفاده شده و افرادی که از این دو واکسن استفاده نکرده اند وضعیت شان چگونه خواهد بود، تأکید کرد: برای موضوع اعزام زوار به عربستان و همچنین کشور عراق گفت وگوهایی در سطوح مختلف و بخش های مختلف انجام شده است و به خاطر موضوع کرونا و شرایط خاصی که وجود دارد سازمان حج و زیارت به تنهایی نمی توانست امور را به پیش ببرد. دوستان البته زحمات زیادی کشیدند و همان طور که گفتم گفت وگوهایی در سطوح مختلف صورت گرفته و در دو مورد ذکر شده وزارت خارجه تلاش کرده که زمینه های لازم را فراهم کند.

 

وی همچنین در ارتباط با وضعیت مرزهای ایران و حضور طالبان در برخی از نقاط مرزی کشور گفت: برخی از نواحی مرزی ما به خاطر تحولات موجود در افغانستان گاها دچار یکسری تحولات بوده ولی این مرزها با حضور مرزداران غیور کشور و همچنین عزیزان ارتش در آرامش قرار دارد و ما همواره تلاش کرده ایم که این پیام مقتدرانه را بدهیم که مرزهای ایران باید آرام بماند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع طالبان نیز گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته ایم طالبان بخشی از آینده افغانستان است. ما به گفت وگوهای اصیل بین الافغانی با حضور گروه های مختلف افغانستانی پایبند هستیم و تلاش می کنیم که صدای حق شنیده شود.

 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع افغانستان و اینکه آیا ایران قصد دارد دور دوم مذاکرات تهران را در ارتباط با موضوع افغانستان برگزار کند، گفت: ما رایزنی های گسترده ای در سطح اعلامی و غیراعلامی در ارتباط با موضوع افغانستان داشته ایم که در مورد برخی از این رایزنی ها اطلاع رسانی شده است از جمله خبر سفر آقای طاهریان نماینده ویژه وزارت امور خارجه به افغانستان و پاکستان.

 

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای منظمی به صورت روزانه توسط نهادهای ذیربط در مورد افغانستان صورت می گیرد، گفت: همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده ایم ما امنیت افغانستان را امنیت ایران می دانیم و با جدیت مسائل افغانستان را پیگیری می کنیم. ما معتقدیم تنها راه صلح در افغانستان ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور با حضور گروه های مختلف افغانستانی است و ابتکار تهران نیز در همین راستاست. ما تلاش کرده ایم که در یک بستر مناسب فضایی ایجاد شود که گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی ایجاد شود چرا که تنها مسیر صلح و ثبات در افغانستان همین مسیر است. آمادگی برگزاری دور دوم ابتکار تهران را داریم و تلاش داریم که نشستی را با حضور کشورهای همسایه افغانستان برگزار کنیم. مهمترین نکته در این زمینه رعایت حقوق مردم افغانستان است و از طرف دیگر مرزها باید مرزهای صلح و امنیت باشد و تمامی گروه ها باید اعلام کنند که به قانون پایبند هستند. ما تلاش کرده ایم که دسترسی به تمام طرف های افغانی به صورت یکسان فراهم شود و به تمامی کشورها توصیه می کنیم که از انجام اقداماتی که این شائبه را به وجود آورد که آن ها می خواهند برای مردم افغانستان تعیین تکلیف کنند، خودداری کنند و اینکه همه باید توجه کنند جغرافیای افغانستان باید جغرافیای صلح باشد و نباید گروه های تندرو اجازه پیدا کنند که از این منطقه برای انجام اقدامات علیه مردم منطقه و افغانستان استفاده کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال ایسنا در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اظهارات وزیر  خارجه بریتانیا علیه ایران و با توجه به ابراز نگرانی این کشور در مورد امنیت کشتیرانی تجاری در خلیج فارس، گفت: این اظهارات وزیر خارجه انگلیس ضد ملت ایران اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ملت ایران طی سال های گذشته است.

 

وی با بیان اینکه با وزیر خارجه انگلیس در یک نقطه مشترک هستیم و ما هم نگران امنیت کشتیرانی تجاری در آب های بین المللی هستیم، گفت: این دقیقا همان نقض آشکاری است که انگلیس در مقابل نفتکش ایران در آب های بین المللی انجام داد. اقدام آن ها راهزنانه بود و چون بی‌مبنا بود مجبور به آزادسازی نفتکش ایرانی شدند که البته این تنها مورد در نقض امنیت کشتیرانی در آب های بین المللی توسط انگلیسی ها نیست. توصیه ما به دولت انگلیس توجه به مسئولیت ها و وظایفش در این خصوص است. امنیت خلیج فارس برای ما خط قرمز است و ما همواره تلاش کرده ایم که این آبراه از ناامنی هایی که کشورهایی چون انگلیس ایجاد می کند، در امان باشد.

 

خطیب زاده ادامه داد: اینکه انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام صهیونیستی قرار گرفته جایگاه این کشور در نظام بین المللی را نشان می دهد و هر چقدر اظهارات مسئولانه تری از مقامات انگلیسی ببینیم قطعا برای منطقه هم بهتر خواهد بود.

 

وی همچنین با بیان اینکه من به خانواده دو قربانی این حمله در انگلیس و رومانی تسلیت عرض می‌کنم، گفت: ما تأکید می کنیم که این گونه سناریوسازی های رژیم صهیونیستی با همراهی برخی از کشورها حاکی از همان خوی ضد حقوق بین الملل آن ها است و آن ها باید این رفتار را اصلاح کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد تحولات افغانستان و اینکه با توجه به گسترش حوزه نفوذ طالبان در افغانستان شاهد ورود تعدادی از اتباع افغانستانی به ایران هستیم، نگاه و سیاست ایران در این ارتباط چیست، تصریح کرد: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خودش دانسته و از تمام ظرفیت های خود در سطح منطقه ای و بین المللی و دوجانبه استفاده کرده که به صلح و ثبات و ایجاد آرامش در افغانستان کمک کند. در همین چارچوب ابتکار صلح تهران را آمادگی داشته و داریم که پیگیری کنیم تا در یک گفت وگوی بین الاصیل افغانی با حضور گروه های مختلف افغانستانی یک دولت فراگیر تشکیل شود.

 

خطیب زاده گفت: کشورهای همسایه افغانستان هم برای اینکه مساعی خود را هماهنگ کنند و موضوع انسانی آوارگان ناشی از جنگ را مدیریت کنند و اجازه ندهند که جغرافیای افغانستان مورد سوءاستفاده گروه های افراطی قرار بگیرد و برای اینکه به پایان این جنگ خونریزی و برادرکشی کمک کنند، ضرورت دارد گفت وگوهای منظم تر و ساختارمندی با یکدیگر داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می کند که میزبان مقامات عالی رتبه و مقامات کشورهای همسایه در خصوص موضوع افغانستان باشد.

 

وی با بیان اینکه ایران در طول چهار دهه گذشته میزبان میلیون ها مهاجر افغانستانی بوده افزود: ما همواره نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان داشته ایم. این نگاه انسانی وجود داشته و انشاءالله ادامه خواهد داشت.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه عراق به تهران و اینکه گفته می شود احتمالا وزیر خارجه عراق در سفر به تهران از مقامات ایران دعوت خواهد کرد که در نشست منطقه ای که بغداد در صدد برگزاری آن با کشورهای مختلف است شرکت کند، گفت: سفر وزیر خارجه عراق به ایران در دستور کار است و به زودی انجام می شود ولی گمانه زنی در مورد محتوای پیامی که در این سفر به رئیس جمهور محترم ارائه خواهد شد زود است و ما براساس پیامی که دریافت می کنیم تصمیم می گیریم.

 

خطیب زاده ادامه داد: ایران همواره منادی گفت وگو و روابط منطقه ای بوده و همواره تلاش کرده که دیگر کشورهای منطقه را به مراودات منطقه ای دعوت کند و کشور عراق می تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد.

 

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران نیز گفت: سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران چند ماه است که در دستور کار است و وقتی که جزئیات آن نهایی شد آن را اعلام می کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرده که  این کشور به تلاش هایش برای حل بحران یمن ادامه خواهد داد و اینکه آیا ایران عزمی واقعی در مقامات سعودی برای حل بحران یمن مشاهده می کند یا خیر، گفت: بنده ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که ما از تعیین نماینده جدید ویژه در امور یمن توسط دبیرکل سازمان ملل استقبال می کنیم و امیدواریم در چارچوب حقوق حقه مردم یمن به منظور پایان بخشیدن به این کشتار ظالمانه و محاصره غیرانسانی مردم این کشور با کمک ایشان و دیگر کشورها اقداماتی صورت بگیرد. ایران آمادگی خود را برای کمک به حل این بحران همواره اعلام کرده است.

 

خطیب زاده افزود: متأسفیم که دولت عربستان همچنان به دنبال راه حل نظامی در ارتباط با این مسئله است در حالی که به خوبی می داند جنگ جز کشتار مردم غیرنظامی و آسیب زدن به امنیت منطقه و مردم آن حاصلی ندارد. عربستان سعودی باید هر چه زودتر پایبندی خود را به راه حل های سیاسی نشان دهد و به این جنگ خانمان سوز پایان دهد.

 

وی در مورد سفر انریکه مورا به تهران و دیدارش با امیر عبداللهیان و دیگر مقامات وزارت خارجه خطاب به خبرنگار پرسش کننده اظهار کرد: ایران عضو برجام است و در چارچوب برجام اقدامات خود را انجام داده است و آن کشوری که برجام را ترک کرده و به تعهداتش عمل نکرده و از آن خارج شده است آمریکاست. آقای مورا در سفری که به ایران داشتند ملاقاتی هم با آقای امیرعبداللهیان داشتند و ایشان نظر رئیس جمهور محترم را اعلام کردند. آقای مورا مذاکراتی را نیز از مقامات وزارت خارجه داشتند. مواضع آقای رئیس جمهور به صراحت در نطق تحلیف ایشان گفته شده است. در نشست مطبوعاتی نیز که با خبرنگاران داشتند مواضع خود را تبیین کردند و چیزهای بیش از این گمانه زنی است.

 

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه آتی خواهند بود، گفت: اجازه دهید که در مورد اعضای کابینه، دفتر رئیس جمهور اظهار نظر کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که تغییر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای حل این بحران کافی است، گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حل بحران یمن با سازمان ملل همکاری گسترده ای داشته و داریم و قطعا با نماینده ویژه جدید که چهره شناخته شده برای ما نیز هست همکاری خود را ادامه می دهیم و امیدواریم که نماینده جدید بتواند در چارچوب حقوق بین الملل، توافقات قبلی و رعایت حقوق مردم یمن به این جنگ خانمان سوز پایان دهد و ما تمامی مساعی خود را برای کمک به این موضوع به کار می گیریم.

 

وی ادامه داد: قطعا تنها تغییر نماینده ویژه سازمان ملل به خودی خود در حل این بحران میسر نیست مگر اینکه منجر به تغییر رویکرد از سوی کشورهایی شود که در جنگ علیه مردم یمن به صورت مستقیم حضور دارند و یا کشورهایی که به صورت مستقیم به گسترش این بحران کمک کرده اند، مثل انگلیس که از این فضا برای فروش سلاح های خود به کشورهای متجاوز به یمن استفاده کرده و این راه را ادامه می دهد.

 

خطیب زاده در ارتباط با برخی از مسائل ایجاد شده بین اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق و نگاه ایران به این تحولات با توجه به نوع رابطه ای که با این اتحادیه از قدیم داشته است، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق یک نگاه کاملا شناخته شده است. سیاست ما احترام به تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است و این سیاست غیرقابل تغییر است. ما روابط نزدیکی با گروه های مختلف در عراق از جمله دوستان در اقلیم داریم. همواره تلاش کرده ایم در چارچوب روابط و همکاری که داریم بتوانیم نقش موثری در توسعه صلح و امنیت این منطقه داشته باشیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد موضع ایران در ارتباط با امضای توافق نامه بین بحرین و رژیم صهیونیستی برای همکاری منطقه ای با یکدیگر اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس ریشه ناامنی، تروریسم و خشونت در منطقه و جهان بوده و هست. این رژیم سمبل یک رژیم نامشروع و بی آبرو در نظام بین الملل بوده است و تمام کشورهایی که با محاسبه اشتباه خودشان به این رژیم نزدیک شده اند از این بی آبرویی و ناامنی رژیم صهیونیستی دچار صدمه شده اند و از این طریق خودشان را هم به عنوان منبع ناامنی معرفی می کنند چرا که صهونیست ها هر کجا پا گذاشته اند ناامنی ایجاد کرده اند و ادامه حیات این رژیم در ایجاد ناامنی و بحران است. رژیم صهونیستی در حضیض مشروعیت خود به سر می برد و این اشتباه محاسباتی است که اگر کشوری فکر کند که با تمسک به این رژیم می تواند برای خود امنیت ایجاد کند.

 

خطیب زاده در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال گفت: ایران بارها نشان داده است که در خصوص تأمین امنیت خود هیچ گونه مسامحه ای با کسی ندارد و همگان باید بدانند که ایران با زبان منطق و در عین حال قاطع خود از منافع خود و مردمش دفاع می کند.

 

وی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و برخی از مسائلی که در این زمینه بعضا در رسانه ها مطرح می شود، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که ما هیچ وقت این گفت وگوها را ترک نکرده ایم. یک فرایند انتقال دموکراتیک قدرت در جمهوری اسلامی ایران رخ داده و طبیعتا در این فرایند تغییراتی در تیم های اجرایی صورت می گیرد و این نه تنها قابل فهم است بلکه حاکی از شکوه مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران است.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آقای رئیسی نیز در سخنان خود در روز تحلیف و همچنین در اولین کنفرانس مطبوعاتی شان به صراحت اشاره کردند که درباره رفع تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران لحظه ای تردید ندارم، گفت: همه این ها در چارچوب منافع عالی مردم صورت خواهد گرفت. با رعایت تمامی جزئیات و دستورالعمل های اعلامی و مشخص شده از سوی نهادهای بالادستی.

 

وی گفت: باید منتظر باشیم که دولت به صورت کامل مستقر شود، وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می یابد.

 

خطیب زاده در ادامه پاسخ خود به این سوال تصریح کرد: واشنگتن باید بداند که نمی تواند با ذهنیت ترامپ نتیجه غیر از آنچه که در چند سال گذشته مقاومت حداکثری مردم ایران اتفاق افتاده بدست آورد. رویکرد آمریکا باید تغییر کند و به حقایق روی زمین بیش از پیش توجه کند.

 

وی با بیان اینکه آن ها می دانند که فشار حداکثری شکست خورده است و برای جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز فراتر از برجام قابل قبول نیست و همچنین چیزی کمتر از برجام در رفع تحریم ها برای دولت و نظام قابل قبول نیست، گفت: آن ها باید با یک رویکرد واقع گرایانه به وین برگردند تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان به نتیجه برسیم. قطعا اگر به راه حلی برسیم که آمریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و به تعهدات خود عمل کند جمهوری اسلامی نیز براساس آنچه که اعلام کرده اقدامات جبرانی خود را متوقف و به تعهداتش عمل کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بدهی انگلیس به ایران تصریح کرد: این بدهی که بیش از چهار دهه است انگلیس به ایران دارد یک بدهی قطعی است که محاکم کشور انگلیس نیز آن را تأیید کرده اند. البته دولت انگلیس تا به امروز متأسفانه نه تنها بدهی قبلی خود را به بهانه های واهی پرداخت نکرده بلکه رفتارهایی داشته که حاکی از عدم صداقت آن ها در پرداخت این بدهی ها بوده است. شاهد این بوده ایم که هر بار دولت انگلیس به بهانه ای این را گروگان موضوع دیگری کرده است و جای تأسف دارد که منطق دولت انگلیس عدم پرداخت بدهی های قطعی خودش است در حالی که ادعاهای زیادی را در مورد رعایت حقوق بین الملل مطرح می کند ولی در عمل نشان داده که به هیچ کدام پایبند نیست.

 

خطیب زاده ادامه داد: نه تنها دریافت این بدهی از دولت انگلیس همواره در دستور کار ما بوده است بلکه اگر دولت انگلیس بخواهد از پرداخت آن سرباز بزند این دولت را درباره عدم پرداخت بدهی هایش مسئول خواهیم کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست مطبوعاتی در مورد اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و همچنین بیانیه گروه ۷ علیه ایران تصریح کرد: این اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است و جای تعجب دارد بعد از اینکه آن بیانیه صادر شد و ایران این بیانیه را محکوم کرد این اظهارات جانبدارانه و غیرمسئولانه از سوی ایشان (بورل) مطرح شد. این اظهارات هیچ کمکی به صلح و ثبات در این آبراه بین المللی و خلیج فارس نمی کند و همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه هاست درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی، راهزنی های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری هایی در کشتی های تجاری به کرات انجام داده سکوت کرده اند نباید امروز موضعی را بگیرند که نشان دهد که در اظهاراتشان جانبداری و حمایت بی چون و چرا دارند چرا که این موضوع اعتبار کلام و بیانیه هایشان را به صفر می رساند و نشان می دهد که از چه جایگاه جانبدارانه ای صحبت می کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست که به خاطر موج پنجم کرونا به صورت آنلاین برگزار شده بود، گفت: متأسفانه موج کرونا در کشور تشدید شده است و همه باید پروتکل های بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت کنیم. تک تک جان هایی که از دست می رود جان عزیزانی است که برای ما مهم هستند و مسئولیت مدنی و قطعی ما این است که برای حفظ جان عزیزان و کسانی که با آن ها در تماس هستیم پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل در کنار واکسیناسیون رعایت کنیم.

 

وی همچنین فرا رسیدن روز خبرنگار را نیز تبریک گفت.

 

خطیب زاده به برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران اشاره کرد و گفت: برخی از مقامات شرکت کننده در این مراسم با وزیر خارجه رایزنی و گفت وگو کردند.

 

او در این نشست گزارشی از این رایزنی ها و دیدارها ارائه کرد.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->