هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود
سرخط خبرها

پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات و سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۰

  • کد خبر: ۷۷۱۰۶
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات و سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۰
سال ۲۰۲۰ اگرچه خبر‌های بد بسیاری در آن رد و بدل شد، پیشرفت‌های زیادی هم در حوزه فناوری اطلاعات به‌ویژه حوزه سلامت دیجیتال حاصل شد که بی‌تأثیر از همه‌گیری کووید ۱۹ نبود. اکنون با جمع‌بندی داده‌ها و اطلاعات سالی که گذشت به سراغ بررسی استارت‌آپ‌های حوزه درمان و سلامتی می‌رویم.
عادل نجفی | شهرآرانیوز - چند ماهی از سال ۲۰۲۱ گذشته است و اکنون با دید بهتری می‌توانیم به سال عجیب ۲۰۲۰ میلادی نگاه کنیم، سالی که اگرچه خبر‌های بد بسیاری در آن رد و بدل شد، پیشرفت‌های زیادی هم در حوزه فناوری اطلاعات به‌ویژه حوزه سلامت دیجیتال حاصل شد که بی‌تأثیر از همه‌گیری کووید ۱۹ نبود. اکنون با جمع‌بندی داده‌ها و اطلاعات سالی که گذشت به سراغ بررسی استارت‌آپ‌های حوزه درمان و سلامتی می‌رویم.
 

شکست پروتئوس، شکست توسعه فناوری قرص‌های دیجیتال

در سال ۲۰۱۷ میلادی پروتئوس (باکتری‌ای که در روده حیوانات و خاک یافت می‌شود) به عنوان نخستین داروی دیجیتالی متقاضی تأییدیه نهاد‌های بهداشتی آمریکا جنجال بسیاری به پا کرد. تا سال ۲۰۱۹ نیز ارزش این شرکت تا ۱.۵ میلیارد دلار رشد کرد. اما در سال ۲۰۲۰ بنا به دلایل مختلف از جمله ناکامی در بازاریابی، کار این شرکت به ورزشکستگی کشید. این در حالی است که مانند بسیاری از موارد دیگر، شکست یک شرکت به معنای شکست کل آن ایده و فناوری نیست. تحقیقات تخصصی نشان دادند دارو‌های دیجیتالی در حل مسئله چسبندگی برای آن دسته از بیماران که در زمان دریافت دارو‌ها از آن رنج می‌برند مؤثر است. اکنون دست‌کم ۳ استارت‌آپ EtectRX، Infarmate و Otsuka برای تجاری سازی دوباره و عرضه دارو‌های دیجیتال به بازار تلاش می‌کنند.

 

ناکامی در ردیابی دیجیتال بیماران

با افزایش موارد ابتلای کووید ۱۹ دولت‌ها تلاش کردند با استفاده از فناوری‌های نوظهور برای ردیابی جریان انتقال کرونا مانع از شیوع بیشتر آن شوند. این همکاری با طراحی اپلیکیشن‌های رهگیری تماس‌های بیماران عملیاتی شد که با نصب آن‌ها، مقامات می‌توانستند افراد و نقاط تماس بیماران در سطح شهر‌ها را رصد کنند. اما چالش‌های حریم خصوصی امنیت اطلاعات کاربران باعث شد کاربران آن‌ها از قطر تا انگلیس و کره جنوبی استفاده از آن‌ها را متوقف کنند. اگرچه صد‌ها هزار دلار سرمایه‌گذاری برای رفع ایراد‌ها و ایجاد اطمینان در میان کاربران اپلیکیشن‌ها انجام شد، استفاده از آن‌ها افزایش پیدا نکرد. برای نمونه در نیویورک، تنها ۵ درصد جمعیت به دانلود و نصب نسخه آمریکایی اقدام کردند.

 

رونق سرمایه‌گذاری در سلامت دیجیتال

وحشت از همه‌گیری ۲۰۲۰ را به سال رونق سرمایه‌گذاری در فناوری‌های سلامتی تبدیل کرد. براساس برآورد‌ها تا پایان سه‌ماهه سوم سال گذشته در حالی بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام گرفت که برای نمونه کل سرمایه جذب‌شده در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از موفق‌ترین سال‌ها از ۸ میلیارد دلار فراتر نرفت. عمده سرمایه‌گذاری‌ها از سوی شرکت‌های عرضه کننده خدمات درمانی و مراقبت‌های از راه دور جذب شدند.

 

درمانگری از راه دور

قرنطینه و ضرورت رعایت اصول فاصله‌گذاری هم‌زمان با عرضه خدمات درمانی باعث شد درمان از راه دور به شیوه‌ای پذیرفته از سوی بیماران بدل شود. پیش از همه‌گیری کووید ۱۹ در ایالات متحده ۸۲ درصد بیماران نه‌تن‌ها از شیوه‌های درمانی از راه دور استفاده نمی‌کردند بلکه به آن باور نیز نداشتند، اما با شروع کرونا، استفاده از برخی خدمات با رشد ۱۵۸ درصدی در آمریکا روبه‌رو شد. رضایت ارائه‌دهندگان خدمات درمانی و دریافت‌کنندگان خدمات نشان داد بسیاری از مراجعه‌ها به مراکز درمانی در آینده نیز حذف‌شدنی هستند.


فناوری‌های ناکام

همان‌طور که اشاره شد، استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های مختلف درمانی به‌ویژه در حوزه درمان از راه دور و خدمات ورزشی توانستند میلیارد‌ها دلار سرمایه جذب کنند، اما همه فناوری‌ها نتوانستند راهی بازار و موفق شوند. یکی از معروف‌ترین فناوری‌های ناکام که برای چندمین سال متوالی در این زمینه ناموفق بود، اعضای مصنوعی تولیدشده توسط پرینتر‌های سه‌بعدی هستند. آن‌ها از جنبه‌های مختلف نظیر ضد آب بودن، سهولت در جابه‌جایی یا جلوگیری از عفونت از نمونه‌های رایج بسیار موفق‌ترند، اما هم‌چنان نتوانستند نظر بیماران را به خود جلب کنند.
 
پیشرفت‌های حوزه فناوری اطلاعات و سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۰
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->