اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

شهر‌ در‌ سوگ حضرت رضا (ع)

  • کد خبر: ۷۷۱۶
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۵
شهر‌ در‌ سوگ حضرت رضا (ع)
هم‌زمان با روز‌های پایانی ماه صفر، شهر امام هشتم (ع) غرق در عزا و ماتم است

بنیامین یوسف زاده - روز‌های پایانی ماه صفر، روز‌های سوگ خاندان سراسر نور نبی مکرم اسلام (ص) است و هزاران عاشق و شیدای اهل بیت (ع) در عزای رحلت پیامبر نور و مهربانی و شهادت فرزندان پاک ایشان، حضرت امام حسن مجتبی (ع) و سلطان خراسان، حضرت امام رضا (ع)، غرق در سوگ و ماتم هستند. مشهدالرضا (ع) نیز به عنوان نقطه کانونی توجه محبان خاندان نورانی رسالت، این روز‌ها میزبان هزاران گام و دل عاشقی است که برای عرض ارادات به این سلاله درخشان، راهی حریم ضامن آهو شده‌اند. بر اساس پیش‌بینی‌ها در این ایام، بیش از ۸ میلیون زائر عزادار وارد شهر امام مهربانی‌ها می‌شوند که بخش درخور توجهی از آن‌ها زائران پیاده‌ای هستند که از دور و نزدیک به بارگاه قدسی امام رئوف (ع) مشرف می‌شوند.
به گفته حسین رضایی سخن‌گوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا (ع)، تاکنون افزون بر ۴۲ هزار و ۶۰۰ زائر پیاده در قالب ۳۷۴ کاروان به مشهد سفر کرده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد دارد. رضایی این را هم گفت که بر پایه پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، شمار زائران پیاده مشهدالرضا (ع) امسال به حدود ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

سرویس دهی رایگان مترو
همچنین به تبع حضور میلیونی زائران و دلدادگان بارگاه رضوی، تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌های مرتبط با پذیرایی از میهمانان شهر امام رضا (ع) در آماده‌باش کامل قرار دارند و تمهیدات مختلفی را برای آسایش آن‌ها تدارک دیده‌اند. در همین راستا مجموعه مدیریت‌شهری که همواره و در تمامی مناسبت‌های معنوی، طلایه‌دار خدمت به زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج (ع) است، امسال نیز با تدارک ویژه‌برنامه‌های متنوع و ارائه خدمات مناسب به زائران و شهروندان مشهدی، تمهیدات لازم را برای یک پذیرایی درخور شأن از میهمانان دهه پایانی ماه صفر اندیشیده است. در همین راستا بر اساس مصوبه اخیر شورای شهر مشهد، خدمات‌رسانی خطوط قطارشهری در روز شهادت امام رضا (ع) به‌صورت رایگان انجام
خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر، مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر، نیز با اشاره به این موضوع از آمادگی کامل سامانه حمل‌ونقل درون‌شهری و همچنین پایانه مسافربری امام رضا (ع) برای خدمت‌رسانی هرچه مناسب‌تر به زائران عزادار رضوی خبر داد.


افزایش یک ساعته سرویس دهی مترو
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری نیز از افزایش ساعت سرویس دهی خطوط قطارشهری در ایام پایانی ماه صفر و سرویس دهی رایگان این سامانه در سالروز شهادت امام‌رضا (ع) خبر داد و گفت: بر این اساس سرویس دهی این خطوط امروز هم زمان با شب رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) از ساعت ۶صبح آغاز و با یک ساعت افزایش در انتهای شب تا ساعت ۲۳ انجام خواهد شد.
وحید مبین مقدم افزود: همچنین سرویس دهی خطوط قطارشهری مشهد فردا با یک ساعت افزایش از ساعت۶ آغاز و تا ساعت۲۲ انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه سرویس دهی خطوط یک و دو قطارشهری مشهد در روز دوشنبه ۶آبان ماه مصادف با شب شهادت امام‌رضا (ع) از ساعت ۶صبح آغاز و با یک ساعت افزایش در انتهای شب تا ساعت۲۳ ادامه دارد، اظهارکرد: سرویس دهی خط یک و دو قطارشهری در روز سه شنبه ۷ آبان مصادف با سالروز شهادت امام رضا (ع) نیز از ساعت۶ آغاز و تا ساعت۲۲ و به صورت رایگان انجام خواهد شد.

آماده باش اتوبوس رانی و تاکسی رانی
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد نیز در این باره از آمادگی سازمان اتوبوس رانی در سرویس دهی ویژه به زائران در دهه پایانی ماه صفر خبر داد و گفت: ۳۵۰ دستگاه اتوبوس هم زمان با رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام‌حسن مجتبی (ع) و ۳۵۰ دستگاه اتوبوس نیز هم زمان با شهادت امام رضا (ع) در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر به زائران سرویس دهی خواهند کرد.
سیدمهدی حسینی پویا با بیان اینکه این تعداد اتوبوس تا نزدیک‌ترین نقطه به حرم مطهر به زائران سرویس دهی می‌کنند، اظهارکرد: در صورت مسدود بودن مسیرها، انتقال مسافران تا میدان شهدا، میدان بسیج، تقاطع شهید گمنام و میدان عدالت انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه ناوگان تاکسی رانی مشهد در حالت آماده باش هستند و خطوط تاکسی مبادی ورودی حرم مطهر هم تقویت شده است، گفت: ۱۰۰ دستگاه ون نیز در صورت مسدود نبودن مسیر، به زائران خدمات رسانی خواهند کرد.
احمد محبی از لغو مرخصی تاکسی رانان در روز‌های پایانی ماه صفر خبر داد و اظهارکرد: در این مدت ۱۰۰ بازرس، ۱۶ گشت خودرویی و ۳ گشت موتوری بر نحوه خدمات رسانی ناوگان تاکسی رانی به ویژه در مبادی منتهی به حرم مطهر نظارت خواهند داشت و نماینده سازمان نیز در مرکز کنترل ترافیک مستقر خواهد بود.

فعالیت ۵۰۰ پاکیار افتخاری
معاون خدمات شهری و قائم مقام ستاد مناسبت‎های شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه ۵۰۰ نفر از شهروندان به صورت افتخاری در قالب مشارکت‌های مردمی به عنوان پاکیاران حریم رضوی در کنار پاکبانان شهرداری مشهد خدمت رسانی می‌کنند، از آماده باش ۵۶۰۰ پاکبان، ۷۰ دستگاه خودرو مکانیزه و ۲۶۰ خودرو حمل زباله به‎صورت شبانه‎روزی در دهه پایانی ماه صفر خبر داد و گفت: ۲۳ایستگاه استقبال از زائران به صورت مشارکتی و حمایتی و ۱۳مرکز اسکان توسط شهرداری با ظرفیت ۵هزار نفر برای زائران پیاده آماده شده است.
مهدی یعقوبی افزود: طرح «شهروند میهمان نواز حریم رضوی» در قالب ۳۳ عنوان خدمت فعال است تا شهروندان داوطلب ضمن ثبت نام بتوانند به صورت داوطلبانه به زائران خدمت رسانی کنند. علاوه بر این، ۵۰ غرفه و ۲ سوله نیز برای ارائه خدمات به زائران مهیا شده است.
وی اضافه کرد: خودرو‌های آتش نشانی در ۶ محور ورودی شهر حضور خواهند داشت و علاوه بر آن ۲۵ دستگاه خودرو و موتور آتش نشانی در محل‌های عزاداری به ارائه خدمت می‌پردازند.
یعقوبی همچنین با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی مدیریت شهری برای دهه پایانی ماه صفر گفت: در همین راستا ۴۰۰ استرابورد، ۱۰۰ بیلبورد، ۳۲۰۰ آویز ستونی، ۶۱ المان شمسه با پارچه مشکی، ۱۵ المان مخروطی، ۳۵۰ پرچم شهری و نصب ۱۸ پرده عظیم روی تقاطع‌ها انجام شده است. اجرای نمایش آیینی در تمام ایستگاه‌های استقبال از زائر و اجرای تئاتر «دعبل خزاعی» از دیگر برنامه‌های مناسبتی است.
وی درباره ممنوعیت تردد خودرو‌های شخصی در محور‌های منتهی به حرم مطهر در تعطیلات پایان ماه صفر هم اظهار کرد: از شب رحلت رسول اکرم (ص) تا روز شهادت امام رضا (ع) ممنوعیت تردد خودرو‌های شخصی در محور‌های منتهی به حرم مطهر رضوی را خواهیم داشت.

پیشنهاد شهردار برای تعطیلی مشهد در روز دوشنبه
محمدرضاکلائی، شهردار مشهد که دیروز از ورودی‌های هفت‌گانه مشهد بازدید کرده و در جریان چند و، چون شرایط استقبال از زائران که سواره و پیاده خود را به مشهد می‌رسانند قرار گرفته است، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از حضور پرشمار زائران خبر داده و پیش‌بینی کرده است که دهه آخر ماه صفر که در آن قرار داریم، مشهد الرضا (ع) شلوغ‌ترین روز خود را در سال‌های اخیر تجربه خواهد کرد. او همچنین از پیشنهاد خود به استاندار خراسان رضوی برای تعطیلی روز دوشنبه خبر داده است که در صورت موافقت با این تعطیلی بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر کاهش خواهد یافت و خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران سرعت بیشتری خواهد گرفت. در بخشی از متنی که کلائی منتشر کرده چنین آمده است: «اگر روند ورود جمعیت به مشهد ادامه پیدا کند، قطعا شلوغ‌ترین دهه پایانی ماه صفر در سال‌های اخیر را شاهد خواهیم بود؛ به‌گونه‌ای که ترافیک، مناطق مرکزی شهر مشهد را دچار اخلال خواهد کرد.» بنا به گفته شهرداری در این پست اینستاگرامی استاندار به فرماندار مشهد دستور بررسی داده است و بعد از انجام این بررسی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های استان
محدودیت‌های ترافیکی ویژه روز‌های پایانی ماه صفر نیز از دیروز در جاده‌های خراسان رضوی آغاز شد و تا پایان این ایام ادامه خواهد داشت. به گفته رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی، تا هفتم آبان از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ تردد وسایل نقلیه باری شامل تریلی، کامیون و کامیونت به استثنای خودرو‌های حامل سوخت و مواد فاسدشدنی در جاده‌های اصلی استان ممنوع است. به گزارش ایرنا، سرهنگ هادی امیدوار افزود: تردد تمام وسایل نقلیه در جاده قدیم مشهد-ملک آباد به صورت ۲۴ساعته تا ششم آبان ماه ممنوع است و این مسیر برای تردد زائران پیاده اختصاص یافته است. وی گفت: تردد وسایل نقلیه از ساعت ۱۲ظهر روز سه شنبه هفتم آبان ماه تا پایان ترافیک همان روز از مشهد به سوی جنوب در جاده ملک آباد به صورت یک طرفه خواهد بود و برای تخلیه ترافیکی خروجی مشهد از این جاده به عنوان مسیر جانبی و کمکی آزادراه شهید شوشتری استفاده خواهد شد.

خدمت رسانی ۱۴۶۰ نیروی هلال احمر به زائران پیاده
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز در تشریح اقدامات این مجموعه در دهه پایانی ماه صفر در جمع خبرنگاران گفت: ۱۴۶۰نیروی این جمعیت به زائران پیاده رضوی در دهه پایانی ماه صفر خدمات ارائه می‌دهند. مجتبی احمدی افزود: این نیرو‌ها شامل داوطلب، نجاتگر، امدادگر و جوانان عضو هلال احمر استان هستند که در ۱۰۶پایگاه و در اجرای ششمین طرح همسفران خورشید به زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر خدمات دهی می‌کنند.

میزبانی بقاع متبرکه از زائران رضوی
حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، نیز در جمع خبرنگاران به برنامه‌های این مجموعه برای این ایام اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم عزاداری سالروز رحلت رسول اکرم (ص) در ۸۰بقعه متبرکه، برگزاری اجتماع لبیک یا رسول ا... (ص) در ۳۶بقعه متبرکه، برگزاری مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در ۹۶بقعه و عرضه ۵۰هزار محصول فرهنگی ازجمله این برنامه هاست.

فعالیت کشیک ویژه ایام پایانی ماه صفر
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز گفت: شعب کشیک در ایام پایانی ماه صفر برای ارائه خدمات قضایی به مردم و زائران در تمامی دادسرا‌های شهرستان‌های این استان به ویژه مشهد مقدس فعال می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی، محمدحسین درودی با اشاره به خدمت رسانی همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها به زائران حضرت رضا (ع) گفت: انتظار می‌رود دسته ها، هیئت‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی ضوابط امنیتی، بهداشتی و ترافیکی را رعایت کنند و همکاری لازم را با مقام‌های انتظامی و امنیتی داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->