کمبود تجهیزات بیمارستانی برای درمان بیماران کرونایی در مشهد

  • کد خبر: ۷۷۲۰۸
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کمبود تجهیزات بیمارستانی برای درمان بیماران کرونایی در مشهد
خبر‌های رسیده از گوشه‌وکنار مشهد از کمبود تجهیزات بیمارستانی برای درمان بیماران کرونایی در بیمارستان های بزرگ شهر حکایت دارد.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ «در بیمارستان قائم (عج) به هیچ وجه توان پاسخگویی درمانی به بیماران کرونایی را نداریم... برای تخت خالی و برانکارد، برای انتقال بیمار و جسد هم مشکل داریم... سرم نداریم، جا نداریم، تخت نداریم... باور کنید در زمان جنگ هم ما در بیمارستان کار کردیم، در آن زمان کمبود‌ها به این شدت نبود... پزشکان و پرستاران ما این روز‌ها حتی دستکش هم ندارند و با کمبود ماسک و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای محافظت از خود روبه‌رو هستند... اگر این اتفاقات ادامه پیدا کند، کشتار عظیمی برجای خواهد ماند... اکسیژن نیاز اصلی ما در بیمارستان است که کم است؛ همان میزان هم که هست، فشار بسیار بسیار کمی دارد... آمبولانس جای بردن بیمار و جسد را ندارد، ترافیک آمبولانس در ورودی و خروجی به بیمارستان بیداد می‌کند...

 

همه بخش‌های واجب بیمارستان قائم (عج) را خالی کرده‌ایم، بخش ان آی سی یو ویژه نوزادان نارس را هم تخلیه کرده‌ایم، در همه بخش ‎های جراحی را بسته‌ایم و هیچ مریضی نداریم، همه بیماران ما کرونایی هستند... کادر هیئت‌علمی ما در حال جان دادن هستند، همه کادر درمان ما به کرونا مبتلا شده اند، دیگر توان نداریم، همه پزشکان در حال تلف شدن هستند، سرمایه‌های علمی ما در حال نابودشدن هستند...» این جمله‌ها فقط گوشه‌ای از گلایه‌های یکی از پزشکان بیمارستان قائم (عج) مشهد است که این روز‌ها در مبارزه با کرونا به وضعیت غیرقابل توصیفی رسیده است و همچنان باید پذیرای تعداد بیشتری از بیماران باشد.

تأیید و تکذیب آقای فرماندار

حرف‌های این پزشک نه بزرگ نمایی و نه بیانی احساسی از وضعیت کنونی است، زیرا محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد نیز در گفتگو با فارس، اعلام کرد که افزایش آمار فوت‌شدگان ناشی از فاجعه کرونا در مشهد منجر به کمبود تابوت و آمبولانس در شهر شده است و کسانی که برای گرفتن پیکر عزیزانشان به آرامستان بهشت‌رضوان مراجعه می‌کنند، چند ساعت معطل می‌شوند. البته آقای فرماندار چند ساعت بعد و در گفتگو با ایرنا، اظهارات خود را درباره کمبود تابوت در مشهد تکذیب کرد. اگرچه در روز‌های اخیر در برخی موارد رسانه‌ها متهم به ایجاد «کروناهراسی» شده‌اند، اما واقعیت‌های موجود درباره کرونا نیازی به سناریوی کروناهراسی ندارد.


با وضعیت هولناک روزانه ۷۵۰۰ تست مثبت کرونا در مشهد، دارو‌های ضدویروس نیز در مشهد کم و گران است و در برخی موارد سرم‌های نمکی ساده نیز نایاب است. به گفته شاپور بدیعی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روزانه ۷۰۰ بیمار کرونایی در استان بستری می‌شوند.


از نمایندگان مشهد به آقای رئیس جمهور

دیروز نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز برای رسیدگی به وضعیت بغرنج مشهد، دست به قلم شدند و در نامه‌ای به رئیس جمهور، از آیت ا... سیدابراهیم رئیسی خواستند با توجه به آمار بالای مبتلایان به کرونا در این شهر، اقدامی ویژه برای مشهد انجام دهد.

 

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «با وجود نامه هشدارآمیز ۹ مرداد امسال ما به رئیس جمهور سابق، تصمیم مقتضی در ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با وضعیت بحرانی شهر مقدس مشهد و مراکز درمانی مملو از بیماران کرونایی اتخاذ نشد. در نتیجه هر روز شاهد وخیم‌تر شدن وضعیت کرونایی در این شهر بوده و هستیم. عبور از این بحران، تصمیم قاطع و فوری جناب‌عالی مبنی بر تفویض اختیارات ویژه به استان و تأمین فوری نیاز‌های دارویی، تجهیزاتی و بودجه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد را می‌طلبد.»


نمایندگان مشهد همچنین خواستار اعمال ممنوعیت قانونی و فیزیکی سفر به مقصد مشهد، الزام به رعایت شیوه‌نامه‌ها در اداره‌ها، واحد‌های صنفی و تعطیلی موقت یا کاهش ساعت فعالیت آن‌ها به صلاح‌دید استاندار، تفویض اختیار تعطیلی موقت اماکن و تجمعات مذهبی به نماینده، ولی فقیه در استان، تحویل فوری امکانات، اماکن و نیرو‌های در اختیار اداره‌های دولتی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تخصیص فوری بودجه مورد نیاز، دارو و تجهیزات به دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدند.


آمار درگذشتگان کرونایی شهر ۳ رقمی شد

هرچند از چند روز پیش خبر‌هایی درباره رسیدن آمار کرونا در مشهد به مرز ۳ رقمی‌شدن منتشر شده بود، اما دیروز حجت الاسلام حسین مهدوی‌دامغانی، مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری به صورت رسمی اعلام کرد که آمار فوتی‌های کرونایی شهر ۳ رقمی شد.


مشاهده‌های خبرنگاران ما از ازدحام بیماران و همراهان آن‌ها در اورژانس عدالتیان، قائم (عج) و بنت الهدی حکایت دارد. بیمارستان رضوی نیز بخش ویژه بیماران کرونایی را فعال کرده و حتی مهدکودک قدیمی این بیمارستان نیز به تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی مجهز شده است. طبق شنیده‌ها در برخی موارد، به‌علت کمبود آمبولانس، کار انتقال اجساد درگذشتگان کرونایی با مشکل روبه‌رو شده است.

یک‌بام‌ودوهوای ورودی‌های استان

استاندار خراسان‌رضوی نیز دیروز اعلام کرد که درپی تماس تلفنی رئیس‌جمهور و پیگیری‌های وزیر بهداشت، هیئتی عالی رتبه برای بررسی وضعیت مشهد و رسیدگی به نیاز‌های تجهیزاتی حوزه درمانی کرونا در این شهر حضور یافته‌اند.


به گفته محمدصادق معتمدیان، همه ورودی‌های استان به‌روی خودرو‌های غیربومی بسته شده است و کسانی که برای ورود به استان اصرار داشته باشند، علاوه بر اعمال جریمه یک‌میلیون‌تومانی، بازگردانده خواهند شد.
محمود امانی‌بنی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی نیز اعلام کرده است که با دستور استاندار خراسان‌رضوی کاهش حجم پرواز‌های این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و در نخستین روز تعداد پرواز‌ها نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۴۰درصد کاهش یافت.


این اظهارات مقام عالی دولت در استان در حالی است که طبق اعلام برخی کانال‌های خبری رسمی، ممنوعیت ورود به استان آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود و رفت وآمد در ورودی برخی شهر‌ها همانند سبزوار به‌راحتی انجام می‌شود و پلیس راهور در ورودی‌های استان نیز ممانعت چندانی در این باره ندارد. طبق اعلام کانال اخبار خراسان، در ورودی استان از سوی خراسان‌جنوبی که در شهرستان بجستان قرار دارد، خودرو‌های پلاک غیراستان بازگردانده می‌شوند و منعی برای آمدوشد سواری‌های پلاک داخل استان با برگ مجوز رفت‌وآمد نیست.


قاضی محمدحسین درودی، دادستان مرکز استان دیروز اعلام کرد که با تصویب شورای تأمین استان دیگر هیچ خودرو غیربومی نباید تا اطلاع ثانوی وارد خراسان‌رضوی و مشهد شود و با مسئولان و متولیان اجرای این مصوبه نیز اتمام‌حجت شده و اگر در اجرای مصوبه کوتاهی داشته باشند، با قاطعیت با آن‌ها برخورد خواهد شد، زیرا سلامت مردم از هرچیزی مهم‌تر است.

تور‌های مسافرتی همچنان برقرار است!

در حالی که مسئولان بر کاهش پرواز‌های داخلی به مشهد تأکید دارند، با جست‌وجویی ساده در فضای مجازی به‌راحتی می‌توان فهمید که سفر به مشهد با اتوبوس و قطار برقرار است و معلوم نیست چرا محدودیت‌ها برای این ۲ شبکه سفر تعریف نشده است. تور‌های مسافرتی به مشهد با ۱۰ تا ۳۰ درصد تخفیف ارائه می‌‎شود و حتی برخی هتل‌های ۵ ستاره مشهد نیز با شرایط پرداخت اقساطی اقدام به جذب مسافر می‌کنند.

 

حسن جعفری، مدیر روابط‌عمومی فرودگاه مشهد نیز در پاسخ به این پرسش که با وجود اعمال محدودیت‌ها برای سفر به مشهد، تکلیف تور‌ها و بلیت‌هایی که قبل از اعمال محدویت‌ها برای آینده تهیه شده است چیست، به خبرنگار ما گفت: فروش بلیت در دیگر شهر‌ها به ما ارتباطی ندارد.
در ادامه همین جست‌وجوها، در یکی‌دو سایت معتبر فروش بلیت نیز هیچ اثری از اعلام محدودیت‌های کرونایی مشاهده نکردیم.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی ممنوع

دیروز اگرچه علی‌اصغر حسنی، رئیس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد اعلام کرد که برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مشهد و دیگر مناطق زیر پوشش این دانشگاه در ایام عزاداری ماه‌های محرم‌وصفر ممنوع است، اما نیاز چندانی به مشاهده دقیق نیست؛ ایستگاه‌های صلواتی برپا شده و در حال برپایی در گوشه‌وکنار شهر جایی برای انکار این مسئله باقی نگذاشته و در برخی از همین ایستگاه‌های صلواتی نیز شیوه‌نامه‌های بهداشتی آن‌گونه که بایدوشاید رعایت نمی‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->