نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است
سرخط خبرها

ظرفیت تولید سرم در خراسان رضوی به ۱۵۰ هزار واحد در روز خواهد رسید

  • کد خبر: ۷۷۲۴۸
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
ظرفیت تولید سرم در خراسان رضوی به ۱۵۰ هزار واحد در روز خواهد رسید
شیوع دوباره کرونا که بیشتر شهر‌های خراسان رضوی را در وضعیت قرمز قرار داده، نیاز به محصولات مراقبت پزشکی را چندبرابر کرده و همین باعث کمبود تخت در بیمارستان، دارو و حتی سرم تزریقی برای بیماران شده است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، فرماندار مشهد روز گذشته کمبود تابوت در مشهد و انباشت پیکر جان‌باختگان را تکذیب کرد، اما این موضوع دور از ذهن هم نیست، زیرا با ادامه‌دارشدن شیوع کرونا و سویه‌های جدید این بیماری و چندبرابرشدن جان‌باختگان ناشی از کرونا، اگر محدودیت و ممنوعیت حداکثری تردد، ممنوعیت تجمعات و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شدت نگیرد، این اتفاق هم خواهد افتاد. سال گذشته و اوایل همه‌گیری این بیمار در کشور کمبود ماسک و دستکش در بازار دغدغه بود، اما هرچه جلوتر رفتیم و بیماری تا اوج پنجم در کشور ادامه‌دار شد، کمبود در سایر وسایل مراقبتی مثل تخت، دارو و سرم نیز خودش را نشان داد.


با آغاز موج پنجم کرونا در استان و سایر نقاط کشور تقاضا برای دارو‌های درمانی کرونا و سرم‌های تزریقی افزایش یافته است. به‌گفته مدیرعامل شرکت سرم‌سازی ثامن، افزایش تقاضا برای سرم در مشهد و استان باعث شده است تولید روزانه جواب‌گوی مصرف نباشد و به‌فکر افزایش خط تولید در این مدت باشند.

 

میانگین تولید ماهانه سرم در کشور در حالت عادی حدود ۱۲ میلیون واحد

مجید طبسی درباره آخرین وضعیت تولید سرم در کشور گفت: مصرف سرم ماهانه در کشور براساس آمار میانگین سال ۱۳۹۹ بین ۱۰ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۱ میلیون واحد انواع سرم است؛ ظرفیتی که اکنون در ۴ کارخانه درحال تولید، حدود ۱۲ میلیون در ماه است. البته ما ۵ کارخانه تولید سرم در کشور داریم که یکی از کارخانه‌ها از اسفندماه گذشته در مرحله به‌روزرسانی است و موقت از خط تولید خارج شده است. مقایسه عددی میزان تولید ماهانه سرم در کشور معادل میانگین مصرف در سال گذشته است که اگر کارخانه پنجم هم به تولید برگردد، ظرفیت تقریبی ۴ میلیون واحد هم به تولید ماهانه کشور اضافه می‌شود.


به‌گفته طبسی اکنون خروج یک کارخانه از خط تولید، گرمای تابستان و همه‌گیری کرونا در استان باعث مصرف زیاد سرم شده است، ولی در حالت عادی تولید با نیاز برابر است.

 

استفاده از ظرفیت کامل کارخانه‌ها برای تولید سرم

وی تصریح کرد: ۴ شرکتی که اکنون درحال تولید هستند، تصمیم‌گرفتند که از ظرفیت اضافه خط تولید برای پرکردن خلأ سرم در بازار استفاده کنند. در داروسازی ثامن خطوطی داشتیم که محصولات دیگری غیر از سرم تولید می‌کردند که باتوجه‌به دپوی این محصولات، سایر خطوط تولید هم موقت به تولید سرم اختصاص داده شد.

 

در مشهد ۵۰ درصد به ظرفیت تولید سرم اضافه می‌شود

به‌گفته مدیرعامل شرکت سرم‌سازی ثامن در مشهد، براساس براوردی که انجام شده است می‌توانیم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد به ظرفیت روزانه اضافه کنیم. میانگین تولید روزانه ما در ماه‌های گذشته ۱۰۰ هزار واحد انواع سرم در روز بوده است و اکنون این عدد را به ۱۵۰ هزار واحد می‌رسانیم و از هفته آینده این ظرفیت جدید به خط تولید سرم ما اضافه می‌شود.


وی افزود: همچنین در کنار این، ما محصول جدیدی در دست تولید داریم که می‌تواند جایگزین سرم‌های ۲۰۰ یا ۲۵۰ یا یک لیتری باشد و آن را اولین‌بار به بازار عرضه می‌کنیم. اگر ما بتوانیم سرم ۱۰۰ سی‌سی را در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم، علاوه بر اینکه یک ظرفیت جدید اضافه کرده‌ایم، باعث می‌شود زمان تزریق سرم به بیمار کاهش یابد و مراکز درمانی بتوانند از ظرفیت بیشتری برای بیماران دیگر استفاده کنند که در کاهش زمان بستری‌بودن بیمار برای استفاده از سرم هم مؤثر است.

 

تأمین سرم بیمارستان‌ها کنترل‌شده است

این مقام مسئول یادآور شد: اکنون برای تأمین سرم بیمارستان‌های اصلی شهر مشهد مشکلی نداریم. همه بیمارستان‌ها سرم دارند و درواقع کمبود سرم در بیمارستان وجود ندارد. اما به‌دلیل حجم مراجعه در مراکز درمانی سعی شده است سرم را کنترل‌شده به بیماران تزریق کنند. درواقع هجوم گسترده‌ای برای گرفتن سرم به مراکز وجود دارد، اما طبق کنترلی که صورت گرفت، بیمارستان‌های بزرگ ما مثل قائم (عج)، امام‌رضا (ع) و رضوی و... کمبود سرم ندارند.


وی افزود: مقرر شد به داروخانه‌های بزرگ مثل ۲۲ بهمن و هلال احمر هم به‌دلیل مراجعه زیاد، حجم بیشتری سرم داده شود. ۴ شرکت داخلی در امر سرم‌سازی فعال‌اند و وظیفه ما تأمین نیاز تمام کشور است، اما مشهد باتوجه‌به شرایطی که دارد، در اولویت است.


وی درباره بستری‌شدگان در منازل ناشی از کرونا که نیازمند سرم هستند و به‌دلیل شلوغی به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند، گفت: داروخانه‌های بزرگ مشهد کمبود سرم ندارند و ما دائم موجودی‌شان را کنترل می‌کنیم. هجوم برای گرفتن سرم زیاد است. ان‌شاءاللّه با ظرفیتی که ایجاد می‌شود، بتوانیم این نیاز را هم پوشش دهیم.

 

محدودیت‌های حداکثری تنها راه شکست موج پنجم کرونا

به‌گزارش شهرآرانیوز، در موج پنجم شیوع کرونا آمار روزانه فوتی‌ها در مشهد و کشور نسبت به موج‌های قبلی به‌شدت افزایش یافته است؛ در ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا حدود ۱۸۹ نفر بوده است، اما اکنون با شیوع سویه جدید کرونا، دلتا، روز گذشته ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ این تعداد جان‌باختگان به ۵۰۸ نفر رسیده است.


رئیسی، سخنگوی ستاد کرونای کشور، با بیان اینکه هیچ راهی به‌جز اعمال محدودیت شدید وجود ندارد، گفته است: برای کنترل کرونا هیچ راهی به‌جز حرکت به‌سوی محدودیت‌های شدید وجود ندارد. منظور از محدودیت نه تعطیلی مطلق، بلکه ایجاد محدودیت شدید در مسافرت‌ها، ترددها، تجمعات و رعایت شیوه‌نامه‌هایی مثل ماسک‌زدن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->