زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مروری بر تولیدات سینمایی با موضوع پیامبر اکرم (ص)

  • کد خبر: ۷۷۲۸
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۵
مروری بر تولیدات سینمایی با موضوع پیامبر اکرم (ص)
بیشتر از ۴۰ سال است که از انتشار فیلم «الرساله» معروف به «محمد رسول‌ا...» (۱۹۷۶ میلادی) ساخته مصطفی عقاد، کارگردان سوری مقیم آمریکا، می‌گذرد، اما همچنان هر زمان که این فیلم سینمایی از تلویزیون پخش می‌شود،
سبزه‌قبا | شهرآرانیوز - بیشتر از ۴۰ سال است که از انتشار فیلم «الرساله» معروف به «محمد رسول‌ا...» (۱۹۷۶ میلادی) ساخته مصطفی عقاد، کارگردان سوری مقیم آمریکا، می‌گذرد، اما همچنان هر زمان که این فیلم سینمایی از تلویزیون پخش می‌شود، جذاب است و مخاطب را مشتاقانه پای خود می‌نشاند. ۴۰ سال بعد از تولید فیلم عقاد، مجیدی مجیدی، کارگردان مطرح ایرانی، فیلم دیگری با همان نام، «محمد رسول‌ا...» (۱۳۹۳ هجری‌شمسی)، ساخت. این فیلم با فروش ۱۴میلیارد و ۶۲۰میلیون تومان، پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران تا سال ۱۳۹۴ هجری‌شمسی بود و لقب پرهزینه‌ترین فیلم تولیدشده در ایران را به خود اختصاص داد. «محمد رسول‌ا...» به‌عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره اسکار سال۲۰۱۶ میلادی اعلام شد. عوامل داخلی و خارجی فراوانی در ساخت آن مشارکت داشتند و ۲ شهرک سینمایی مکه و مدینه در مجموعه شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) ازجمله میراث «محمد رسول‌ا...» برای سینمای ایران است. این فیلم در مراکش، آفریقای‌جنوبی و قم تصویربرداری شده و تولید آن از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی طول کشیده است.


فیلم مجیدی در میان ۶ فیلم جهانی

در گزارشی که مؤسسه «التحریر» مصر، چندی پیش منتشر کرده، نام فیلم مجیدی در میان ۶ فیلم سینمایی که در جهان درباره رسول اکرم (ص) ساخته شده است، قرار دارد. مصطفی عقاد در فیلم خود از داستان بعثت پیامبر (ص) به بعد را روایت کرده است و مجیدی با اینکه قصه‌اش را در شعب ابی‌طالب بسط داده، اما نقاط مهم قبل از تولد پیامبر اسلام (ص) تا دوازده‌سالگی ایشان را به تصویر کشیده است. «الرساله» عقاد که تاکنون به ۱۲زبان زنده دنیا ترجمه و پخش شده است، باافتخارترین فیلم در میان این ۶ فیلم است و حتی برخی گزارش‌ها این فیلم را پربیننده‌ترین فیلم تاریخ جهان معرفی کرده‌اند. اگر بخش جهانی فیلم مجیدی با مخالفت‌های بعضی از علمای تندرو عرب روبه‌رو نمی‌شد، فیلم او هم می‌توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
انیمیشن «محمد خاتم‌الانبیا (ص)» (۲۰۰۲میلادی) نیز ساخته ریچارد ریچ آمریکایی است که در شرکت بین‌المللی «بدر» تولید شده است. این فیلم تنها در معدود سینما‌های آمریکا و انگلیس به نمایش گذاشته شد.
«الشیماء» (۱۹۷۲میلادی)، «فجر الاسلام» (۱۹۷۱میلادی)، «بلال، مؤذن‌الرسول (ص)» نیز ۳ فیلم دیگری هستند که از ابتدای تولد سینما درباره پیامبر اسلام (ص) ساخته شده‌اند.


تصاویر بدیع برای رحمت للعالمین

نگاهی به پیشینه مجیدی در سینما این یقین را برای همگان به وجود می‌آورد که او بهترین گزینه برای ساخت این فیلم بوده است. او اولین کارگردان ایرانی است که به‌خاطر «بچه‌های آسمان» نامزد دریافت اسکار شده و کارگردانی است که بیشترین سیمرغ بلورین (۴ عدد) جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است. «رنگ خدا»، «باران» و «آواز گنجشک‌ها» ازجمله فیلم‌های او است که در جشنواره‌های متعدد خارجی جایزه گرفته است. مجیدی با همه داشته‌هایش از سینما در خلق تصاویر بدیع در فیلم «محمد رسول‌ا...» کوشیده و لحظات نابی را خلق کرده است. باوجود همه فضا‌سازی‌ها در جامعه بین‌الملل علیه فیلم «محمد رسول‌ا...» مجیدی، او داستان فیلمش را بر اساس مستندات تاریخی شیعه و سنی نوشته و به وسیله آن چهره رحمانی پیامبر اسلام (ص) را برای معرفی به دنیا به تصویر کشیده است. همین است که او از ۸ سالی که برای ساخت «محمد رسول‌ا...» صرف کرده، خرسند است.


میراث سینمایی «محمد رسول‌ا...»

هزینه تولید فیلم مجیدی حدود ۶۲میلیارد تومان بوده است که سرفصل‌های مختلفی را شامل می‌شود. براساس آنچه تهیه‌کننده فیلم انتشار داده است، بخش درخور توجهی از این هزینه برای سینمای ایران صرف ایجاد زیرساخت شده است. ۲ مجموعه سینمایی مکه و مدینه در شهرک سینمایی در جاده قم ازجمله این میراثی است که «محمد رسول‌ا...» برای سینما به جا گذاشته است. وجود این شهرک‌های سینمایی، مسیر تولید فیلم‌های تاریخی-مذهبی را حداقل در زمینه دکور هموارتر می‌کند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->