جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

صف طولانی برای دارو‌های کرونایی در مشهد

  • کد خبر: ۷۷۳۳۷
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
صف طولانی برای دارو‌های کرونایی در مشهد
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: با گسترش روزافزون کووید ۱۹ تأمین دارو‌های بیمارستانی با مشکل روبه‌روست.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ «نفس شهر به شماره افتاده است. حال مشهد خوب نیست»، «کمبود تخت‌های بستری»، «سرریز شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی»، «کمبود دارو‌های مؤثر بر درمان» و... فقط بیانگر بخشی از مشکلات در روز‌های تلخ پیک پنجم کرونا در مشهد است.

 

یک روز فاموتیدین کمیاب می‌شود و روز دیگر فاویپیراویر، یک روز رمدسیویر برای تزریق موجود نیست و حالا هم سرم به دستمان نمی‌رسد. این روز‌ها مشاهده صف‌های طولانی دارو در داروخانه ها، کمبود برخی دارو‌های عمومی مهم نظیر سرم و حتی نبود بعضی اقلام دارویی مؤثر در درمان کرونا نظیر ایورمکتین و رمدسیویر در داروخانه‌های اصلی، حال و روز شهر را غصه دار کرده است.


رمدسیویر، بیش از ۴ میلیون تومان

برای اطلاع از وضعیت توزیع دارو‌های کرونایی در شهر، شال و کلاه می‌کنیم و راهی می‌شویم. صوفی یکی از شهروندانی است که برای تهیه آمپول رمدسیویر برای برادرش به داروخانه هلال‌احمر مشهد مراجعه کرده است. او می‌گوید: برای یک دوره ۶ تایی این آمپول برای درمان برادرم نسخه پزشک متخصص از سوی داروخانه پذیرفته نمی‌شود؛ می‌گویند برای دریافت این دارو با بیمه باید نامه با سربرگ بیمارستان به داروخانه ارائه شود.
او بیان می‌کند: به دلیل اینکه برادرم به بیمارستان مراجعه نکرده است، مریض سرپایی محسوب می‌شود و برای تهیه یک دوره درمان باید ۴ میلیون‌و ۲۰۰ هزار تومان بپردازیم.


نظام شهروند دیگری است که برای تهیه چند ورق قرص فاویپیراویر به داروخانه ۲۲ بهمن مراجعه کرده است. او در این باره می‌گوید: کل داروخانه‌های شهر را برای تهیه این دارو زیر پا گذاشتم؛ همه مرا به داروخانه‌های دولتی ارجاع دادند؛ زمانی که برای تهیه این قرص به داروخانه ۲۲ بهمن مراجعه کردم، مسئول فنی اعلام کرد این دارو را ندارد و قرص معادل آن (کلترا) را دارد.


سرم هنوز موجود نیست

شرفی نیز شهروند دیگری است که درباره کمبود سرم در داروخانه‌های شهر این‌گونه می‌گوید: نوبت تزریق واکسن کرونا داشتم، واکسن را تزریق کردم، روز بعد احساس سرگیجه شدید داشتم، به پزشک مراجعه کردم و فشارم خونم روی ۸ بود، دکتر برایم سرم تزریق کرد، اما به هر داروخانه‌ای مراجعه کردم، سرم پیدا نکردم.
او بیان می‌کند: به یکی دو مرکز درمانی شبانه روزی هم مراجعه کردم و آنجا هم با مشکل کمبود سرم مواجه بودند و به من توصیه کردند که برای تزریق به بیمارستان‌ها مراجعه کنم.


داروخانه ۲۲ بهمن: فاویپیراویر نداریم

برای اطلاع از صحت و سقم ماجرا به داروخانه ۲۲ بهمن مشهد مراجعه می‌کنیم. مسئول ارائه دارو می‌گوید: فعلا این دارو موجود نیست، اما داروی جایگزین آن با نام کلترا موجود است.
او با بیان اینکه دوره آمپول رمدسیویر بدون سربرگ بیمارستان حدود ۴ میلیون‌و ۲۰۰ هزار تومان به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود، می‌افزاید: در صورت داشتن شرایط سربرگ بیمارستان به‌همراه تأیید پزشک طب اورژانس یا داخلی بیمارستان، بیمار ۱۰ درصد هزینه ۷۰۰ هزار تومانی از هر آمپول را می‌پردازد.


منتظر دریافت فاویپیراویر هستیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز درباره کمبود قرص فاویپیراویر به خبرنگار ما می‌گوید: سهمیه‌ای که از این دارو به استان می‌رسد، متناسب با نیاز نیست؛ با این حال برای توزیع این دارو اولویت اول بیمارستان‌ها و سپس داروخانه‌ها هستند.
جبرائیل موفق می‌افزاید: در دو سه روز گذشته فاویپیراویر میان ۱۶ داروخانه در مشهد توزیع شد، اما به‌سرعت تمام شد؛ این دارو در حقیقت نخستین دارویی است که در نسخ تجویز پزشکان قرار گرفته است و برای مبتلایانی تجویز می‌شود که تازه کرونا گرفته‌اند.
وی بیان می‌کند: منتظر دریافت بخش بعدی این دارو از سهمیه استان برای توزیع در شبکه دارویی شهر هستیم، اما قبول کنید که حجم تقاضا برای این دارو به نسبت سهمیه، متفاوت است.


در بیمارستان کمبود رمدسیویر نداریم

معاون غذا و دارو‌ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آمپول رمدسیویردر بیمارستان‌ها با کمبود مواجه نیست، می‌گوید: برای بیماران سرپایی هم این آمپول ارائه می‌شود، منتها مشمول بیمه نمی‌شود و با نرخ آزاد باید تهیه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->