زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی
سرخط خبرها

نگاهی به وضعیت طرح «هتل- نقاهتگاه» که میتوانست مرهمی بر اوضاع وخیم کرونایی باشد

  • کد خبر: ۷۷۶۴۹
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
نگاهی به وضعیت طرح «هتل- نقاهتگاه» که میتوانست مرهمی بر اوضاع وخیم کرونایی باشد
تصاویری دلخراش از بیمارانی که روی زمین احیا می‌شوند ما را وامی‌دارد دوباره نیم نگاهی به تعداد فراوان تخت‌های مراکز اقامتی مشهد بیندازیم و به این بیندیشیم که شهری که ۵۰ درصد کل مراکز اقامتی کشور در آن قرار دارد، نمی‌تواند در این روز‌های دردآور، مرهمی باشد برای رام کردن این زنجیره درهم تنیده؟

شیما سیدی | شهرآرانیوز؛ در روز‌هایی که تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از وضعیت بیمارستان‌های شهرمان در فضای مجازی دست به دست می‌شود، تصاویری دلخراش از بیمارانی که روی زمین احیا می‌شوند، نقل قول‌هایی دردآور از بیمارانی که نگاهشان را به نفس بیماران روی تخت دوخته‌اند... ما را وامی‌دارد دوباره نیم نگاهی به تعداد فراوان تخت‌های مراکز اقامتی مشهد بیندازیم و به این بیندیشیم که شهری که ۵۰ درصد کل مراکز اقامتی کشور در آن قرار دارد، نمی‌تواند در این روز‌های دردآور، مرهمی باشد برای رام کردن این زنجیره درهم تنیده؟


البته که واقفیم مشکل اصلی نبود تخت نیست و درد اصلی ما نبود ماسک اکسیژن، سرم و دیگر وسایل پزشکی است، اما مراکز اقامتی به ویژه دولتی‌ها که این روز‌ها خاک می‌خورند می‌تواند تا اندازه‌ای به گسستن زنجیره ابتلای خانوادگی آن هم در خانه‌های کوچک آپارتمانی که در بیشتر مواقع مبتلا شدن یک عضو خانواده به معنای ابتلای همه اعضاست کمک کند، اما باید دید هنوز وقت استفاده از مصوبه هتل - نقاهتگاه نرسیده است؟

جایی برای نگهداری از بیماران کرونایی

طرح استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی نخستین‌بار اسفند ۹۸ هم‌زمان با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از زبان وزیر بهداشت مطرح شد. آن زمان، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز اصل این ایده را کمک به فعالان گردشگری دانست و گفت: «وزارت بهداشت پس از آنکه در جریان مشکلات مالی تأسیسات گردشگری قرار گرفت، اعلام آمادگی کرد با فضا‌هایی مثل هتل‌ها قرارداد ببندد تا از امکانات آن‌ها برای نگهداری شفایافتگان ویروس کرونا پیش از رفتن به خانه، استفاده کند.»


با وجود موافقت تعداد زیادی از هتل‌ها برای مشارکت، به دلیل نبود ساز و کار، این طرح هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید. دومین بار آبان ۹۹ بود که با اوج گرفتن کرونا و تبدیل وضعیت قرمز به سیاه، بار دیگر وزیر بهداشت همان طرح قبلی را پیش کشید و به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد داد، این بار با اولویت هتل‌های دولتی، اقامتگاه‌هایی را در هر استان برای گذراندن دوره نقاهت بیماران آماده کند. نام این طرح را «شهید حاج قاسم سلیمانی» گذاشتند و قرارگاه پشتیبانی هم به همین نام تشکیل دادند.

اعلام آمادگی ۲۵ هتل در مشهد برای پذیرش بیماران کرونایی

در آن زمان رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا از اعلام آمادگی ۲۵ هتل در مشهد برای پذیرش بیماران کرونایی خبر داد. امیر سزاوار میزان مشارکت بخش خصوصی در این طرح را ۱۶ درصد بیان کرد و گفت: گرچه اولویت با بخش دولتی بوده، حدود ۱۶ درصد از بخش خصوصی نیز از این طرح استقبال کردند. او همچنین توضیح داد که با وجود اعلام وزارت بهداشت مبنی بر در اولویت بودن هتل‌های یک تا سه ستاره برای شرکت در این طرح، چندین هتل ۴ و ۵ ستاره مشهد نیز برای مشارکت اعلام آمادگی کرده‌اند.
سزاوار تأکید کرد هدف جامعه هتل‌داران خراسان رضوی از شرکت در این طرح کسب منفعت مالی نیست و بسیاری از آنان تنها به دلیل کمک به شرایط کشور حاضر به همکاری شده‌اند.

فعلا نیازی به استفاده از ظرفیت هتل‌ها نداریم

اما آذر ۹۹ مدیر روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: خوشبختانه فعلا بیماری تا حدی کنترل شده و نیازی به استفاده از ظرفیت هتل‌ها نیست.
حسین اخباری توضیح داد: اکنون با همکاری بسیج جامعه پزشکی، اداره کار و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ساختمانی با ظرفیت ۱۰۰ تخت در خیابان پیروزی مشهد برای گذراندن دوره نقاهت بیماران کرونایی اختصاص داده شده است و به همین دلیل هنوز در خراسان رضوی نیازی به استفاده از ظرفیت هتل‌ها نداریم، اما اگر در آینده نیاز احساس شود به طور قطع استفاده خواهیم کرد.

پروژه هتل-نقاهتگاه برای بار دوم هم شکست خورد

در آن زمان با وجود اعلام نیاز اولیه از سوی وزارت بهداشت و اعلام آمادگی از سوی هتل‌داران، هیچ یک از هتل‌ها و مراکز اقامتی نه فقط در مشهد که در کل کشور به بیماران کرونایی اختصاص نیافت و به روایتی این پروژه شکست خورد.


البته که بار اولی نیست که وزارت بهداشت پیشنهادی را مطرح می‌کند که حتی خود نیز به آن رأی نمی‌دهد! مثال تعطیلی دو هفته‌ای کشور و رأی ندادن وزیر بهداشت به پیشنهاد خود نمونه عیانی از این نوع رفتار است. آن زمان حریرچی، معاون بهداشت وزارت کشور، در مصاحبه‌ای علت شکست طرح هتل-نقاهتگاه را ضعف در هدایت و اطلاع‌رسانی به مردم در استفاده از این مکان‌ها بیان کرده بود.

اگر علوم پزشکی کمکی بخواهد، ۸ هزار تخت آماده است

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، در توضیح وضعیت پروژه هتل-نقاهتگاه می‌گوید: این طرح هیچ‌گاه از سوی وزارت گردشگری مطرح نشد، بلکه درخواست‌کننده اصلی آن وزارت بهداشت بود و وزارت گردشگری نیز برای کمک به وضعیت سلامت کشور هر دو مرتبه پاسخ مثبت داد.


بیدخوری ادامه می‌دهد: آبان سال گذشته که این درخواست مطرح شد، حدود ۸ هزار تخت در مراکز اقامتی مشهد برای پذیرش بیماران کرونایی اعلام آمادگی کردند، اما در آن زمان اعلام نیازی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح نشد و هتلی هم به این امر اختصاص نیافت.


اما به تازگی استانداری خراسان رضوی اطلاعات هتل‌ها و تعداد تخت‌هایی که پیشتر اعلام آمادگی کرده بودند دوباره از ما خواست. ما نیز همان اطلاعات پیشین مبنی بر اعلام آمادگی ۸ هزار تخت را برایشان فرستادیم.
معاون گردشگری خراسان رضوی توضیح داد: سال گذشته، چون اولویت با مراکز دولتی بود بیشتر دولتی‌ها اعلام آمادگی کرده بودند، اما در این میان مراکز خصوصی هم به چشم می‌خوردند. برخی از هتل‌های معروف و ۴ ستاره نیز حتی برای کمک به اوضاع کشور اعلام آمادگی کرده بودند. حالا هم مطمئنیم اگر علوم پزشکی کمکی بخواهد جامعه هتل‌داران پای کار هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->