پلمب یک واحد عرضه قلیان در بولوار پیروزی مشهد (دوم مرداد ۱۴۰۳) حضور استاندار خراسان رضوی در جمع عشایر ارتفاعات منطقه هزار مسجد | طرح ۱۴ مورد از مطالبات عشایرنشینان در کمیته فنی استان + تصاویر تامین منابع مالی اوراق مشارکت در دستور کار شهرداری مشهدمقدس افتتاح اولین شعبه روستا بازار در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) دیدار شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و معاون اقتصادی شهرداری مشهدمقدس با مدیران بانک رسالت تشکیل ستاد خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۳ در مشهدمقدس ۱۲ هزار گذر زیارتی در اداره گذرنامه خراسان‌رضوی جامانده است + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: تسریع در روند اجرایی پروژه‌ها باید با دقت و کیفیت باشد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه‌های شهری باید در زمان مقرر و براساس برنامه زمان‌بندی تکمیل شوند درباره «شجاع‌السلطنه»، حاکم ۲۰۰ سال پیش خراسان تلاش شهرداری مشهد برای مکانیزه‌شدن نظافت بزرگراه‌ها | تجهیزات خدمات شهری به‌روزرسانی می‌شود اعمال‌قانون ۲۱۰۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در ابتدای بولوار کوثر، سه‌راه خیام و بزرگراه آزادی در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) هشدار درباره شیوع «سالک» در حاشیه شهر مشهد آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد آغاز مطالعات ایجاد شهرک متمرکز ضایعاتی‌ها در مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۲ مرداد ۱۴۰۳) تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت‌ساله‌شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد
سرخط خبرها

توسعه حمل‌ونقل ریلی مشهد در ۴ سال آینده

  • کد خبر: ۷۸۱۴۵
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
توسعه حمل‌ونقل ریلی مشهد در ۴ سال آینده
ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا: توجه به زیرساخت‌های حمل ونقل همگانی یکی از برنامه‌های کاری ما در حوزه حمل ونقل و عمران شهری است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: توسعه سیستم‌های حمل ونقل همگانی از جمله اتوبوس رانی و به ویژه قطارشهری و تکمیل خطوط این مدل از حمل ونقل همگانی جزو اولویت‌های اصلی ما در این دوره کاری شورای شهر مشهد در حوزه حمل ونقل و ترافیک است.


ایمان فرهمندی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه توجه به زیرساخت‌های حمل ونقل همگانی یکی از برنامه‌های کاری ما در حوزه حمل ونقل و عمران شهری است، اظهار کرد: شهر مشهد یکی از آلوده‌ترین شهر‌های کشور است و وضعیت آلودگی این کلان شهر در مرز بحران است. به طور قطع راه کار اساسی هم برای این معضل، توسعه حمل ونقل همگانی است؛ چون این سیستم‌ها آلودگی هوای کمتری تولید می‌کند.


وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر مشهد در حوزه حمل ونقل تولید می‌شود، تصریح کرد: از این میزان ۳۰ درصد آلودگی تولید شده شهر هم مربوط به خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت هاست، ازاین رو برای کاهش تولید این مدل آلایندگی شهر مشهد توجه به حوزه حمل ونقل عمومی به ویژه حمل ونقل ریلی و اتوبوس رانی باید در دستورکار قرار گیرد و این مدل سیستم‌های حمل ونقلی باید افزایش یابد.

 

توسعه حمل‌ونقل ریلی مشهد در ۴ سال آینده


فرهمندی تأکید کرد: مزیت بهره مندی از این دو سیستم حمل ونقلی این است که بازدهی تولید آلودگی به ازای هر سفر با استفاده از آن‌ها کم است. برای نمونه، بازدهی تولید آلایندگی با سفر با اتوبوس یک پنجم سفر با وسلیه نقلیه شخصی است و همچنین با توجه به اینکه سیستم مترویی از برق برای حرکت استفاده می‌کند آلودگی موضعی استفاده از این سیستم هم در حد صفر است.


رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: دراین راستا بهره مندی از سیستم حمل ونقل ریلی به عنوان وسلیه‌ای پاک، ایمن، با ظرظفیت مسافرگیری بالا جزو اولویت‌های ماست و برنامه هم در این ۴ سال تقویت سیستم ریلی و اتوبوس رانی شهر مشهد است.
وی با بیان اینکه در این ۴ سال برنامه ما توسعه ساخت خطوط ۳ و ۴ قطارشهری، بهره برداری کامل از خط ۲ و افزایش ناوگان در خط یک قطار شهری مشهد است، تصریح کرد: در ۴ سال پیش رو برنامه ما این است که بخشی از خط ۳ به بهره برداری برسد و تونل خط ۴ هم تکمیل شود. همچنین موضوعات مربوط به سیگنالینگ و تأمین ناوگان هم جزو برنامه‌های ماست.


فرهمندی به موضوع تأمین مالی برای ساخت خطوط قطارشهری اشاره کرد و گفت: ساخت خطوط ریلی بسیار پرهزینه است. در شرایط فعلی ساخت هر کیلومتر قطارشهری به بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و قطعا ساخت قطارشهری با بودجه‌های شهری و شهرداری سرعت ساخت را کند می‌کند؛ بنابراین برای سرعت بخشی به این کار نیازمند کمک‌ها و بودجه‌های دولتی نیز هستیم.


وی افزود: البته وضعیت مالی دولت هم در شرایط آرمانی است، اما این انتظار وجود دارد که کمک‌های دولتی به بخش ساخت خطوط قطارشهری مشهد پرداخت شود. وی افزود: اکنون ما با محدودیت ورود دستگاه حفار به کشور مواجه هستیم و از طرفی تعداد دستگاه‌های حفار فعال در کشور هم محدود است. در چندماه آینده عملیات حفاری قسمت شرقی خط ۳ قطارشهری به سمت شهرک ابوذر به پایان می‌رسد و در این راستا برنامه ما پس از پایان این حفاری انتقال سریع دستگاه تی بی ام به بخش غربی خط ۳ یا خط ۴ است. درعین حال عملیات حفاری دستی هم انجام می‌شود.


رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که اولویت حوزه حمل ونقل شورا خط ۳ قطارشهری است یا خط ۴، گفت: برنامه ما در موضوع حفر تونل پایان حفاری تونل خطوط ۳ و ۴ در پایان ۴ سال عمر شورای ششم است، اما در موضوع تأمین زیرساخت‌های دیگر نظیر بنای ایستگاه ها، ریل گذاری و تأمین ناوگان اولویت بندی‌ها شکل می‌گیرد که دراین راستا نیز با توجه به اینکه بخشی از تونل خط ۳ آماده است و دیگر عملیات‌های زیرساختی در این بخش در حال انجام است برنامه ما بهره برداری از بخش میانی خط ۳ قطارشهری مشهد در یک سال و نیم تا ۲ سال آینده است. وی ادامه داد: پس از بهره برداری از این بخش ممکن است اقدامات اصلی به سمت تکمیل خط ۳ ادامه یابد و به سمت بهره برداری از خط ۴ قطارشهری سوق داده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->