سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

چگونه مخازن آب را تمیز کنیم؟ + راهکار‌های عملی

  • کد خبر: ۷۸۲۰۴
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
چگونه مخازن آب را تمیز کنیم؟ + راهکار‌های عملی
شاید شما هم از آن‌هایی باشید که روی پشت بام خانه برای اطمینان از تامین آب در مواقع ضروری، مخزن نصب کرده باشید. اگر چند سالی از عمر این مخزن گذشته باشد و آن را تمیز نکرده باشید طعم ناخوشایندی را در آب نوشیدنی احساس می‌کنید که این طعم از کیفیت آب نیز می‌کاهد.

به گزارش شهرآرانیوز، شاید شما هم از آن‌هایی باشید که روی پشت بام خانه برای اطمینان از تامین آب در مواقع ضروری، مخزن نصب کرده باشید. اگر چند سالی از عمر این مخزن گذشته باشد و آن را تمیز نکرده باشید طعم ناخوشایندی را در آب نوشیدنی احساس می‌کنید که این طعم از کیفیت آب نیز می‌کاهد.

برای نظافت مخازن، راه کار‌های مختلفی وجود دارد که دکتر هوشیار اکبری، کارشناس حوزه کیفیت آب در مطالعه‌ای آن‌ها را بررسی کرده و با تایید فرایند علمی آن‌ها از طرف این کارشناس، شهرآرانیوز نکات را منتشر می‌کند تا چنانچه مخاطبی نیاز به نظافت و شستشو مخزن آب خود داشت از این نکات بهره ببرد.

مهم در حد بهداشت جهانی

اطمینان از تمیز بودن و نظافت دوره‌ای مخزن آب، به خصوص در مواردی که از آن‌ها به عنوان مخزن آب شرب استفاده می‌شود بسیار ضروری است. تمامی انواع مخازن آب اعم از مخازن آب فلزی، استیل، مخزن پلی اتیلن، فایبرگلس و... بعد از مدتی به دلیل انباشت رسوبات وارد شده به همراه آب لوله کشی شهری امکان رشد گونه‌های مختلفی از باکتری را در میان لایه‌های رسوب یافته فراهم می‌آورند. بیشتر این باکتری‌ها بیماری زا نیستند، ولی می‌توانند آب را طعم دار و کمی نامطبوع کنند. به همین دلیل نظافت و شستشوی مخزن آب اهمیت زیادی دارد. عدم پاکسازی این مواد باعث تغییر طعم و افت کیفیت آب مصرفی خواهد شد. همچنین شستشو و نظافت تانکر و منبع آب به قدری با اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با بیماری‌های خطرناک و مسری، در دستورالعمل‌های خود به این موضوع اشاره کرده است.

راه کار‌های شستشو مخازن پلاستیکی

به علت اهمیت بالای نظافت مخازن آب خانگی، ما در ادامه این متن، نحوه تمیز کردن مخازن آب را در دو حالت مجزا برای شما خوانندگان عزیز سایت مخزن آب دات کام آورده ایم.

حالت اول: به داخل مخزن آب دسترسی کافی وجود ندارد
مبنای حالت اول شستشو با استفاده از آب ژاول و یا وایتکس می‌باشد. در این روش از آنجایی که نمی‌توان داخل مخزن شد و از نزدیک اقدام به رفع و لکه زدایی نمود بایستی یک ترکیب شیمیایی تمیزکننده و ضدعفونی ایجاد نمود. در مرحله اول بایستی به کمک سیستم لوله کشی بای پس موقتا مخزن دخیره را از مدار خارج کرده و مستقیم از آب شهری استفاده نمایید. به ازای هر ده لیتر آب ۵ قطره و یا به ازای هر ۱۰۰ لیتر آب یک قاشق چای خوری از محلول آب ژاول با کلر ۵ درصد و یا همان وایتکس (سفید کننده حاوی هیپوکلرید سدیم موجود در بازار محصولات خانگی) را داخل مخرن بریزید. درب آن را ببندید و برای مدت ۱۲ ساعت مخزن را به حال خود بگذارید و سپس آب آن را کامل تخلیه نموده و مخزن را با آب تمیز پر نمایید. توجه داشته باشید که بایستی آب داخل مخزن به کلی از هر گونه اثری که ناشی از بقایای وایتکس یا سایر محلول‌های ضد عفونی کننده است، پاک باشد. این کار را می‌توانید به دفعات در سال انجام دهید. به عبارت دیگر هر وقت احساس کردید آب مخزن کمی طعم دار شده، می‌توانید با این روش برای مدتی از دست طعم نامطبوع آن خلاص شوید.

حالت دوم: به داخل مخزن آب دسترسی دارید
در این حالت، نظافت و شستشوی مخزن آب بهتر و کامل‌تر انجام می‌شود. برای انجام این کار شما نیاز به وایتکس، سیم ظرفشویی، اسکاچ، برس نظافت مناسب و آب فشار قوی (ترجیحا پمپ کارواش خانگی) دارید. پس از تهیه کردن موارد بالا، طبق این دستورالعمل، مخزن آب خانگی خود را به راحتی تمیز کنید!
ابتدا مخزن را از آب خالی کنید؛ سعی کنید حین تخلیه، با ایجاد تلاطم، رسوبات داخل مخزن را تا حد امکان خالی کنید. سپس دیواره‌های داخلی را با اسکاچ، سیم ظرفشویی و یا برس نظافت بشورید. در ادامه پس از سابیدن دیواره‌های داخلی مخزن، آن‌ها را با آب فشار قوی (فشار آب کارواش) بشویید و بعد از آن ترکیبی از وایتکس و آب را به نسبت یک قاشق چای خوری وایتکس در ۳٫۵ لیتر آب درست کنید. (وایتکس با کلر ۵ درصد). داخل مخزن را با این ترکیب به وسیله برس نظافت آغشته کرده و برای ۲ ساعت به همان حال بگذارید. بعد از ۲ ساعت داخل مخزن را به طور کامل با آب فشار قوی (فشار آب کارواش) بشویید و سپس آن را کاملا تخلیه کنید. در آخرین مرحله، مخزن آب را با آب تمیز پر کنید.

نکته مهم: در فرآیند شستن مخازن بزرگ که می‌بایست نفر داخل مخزن شود به دلیل استفاده از وایتکس و گاز کلر موجود در آن تحت هیچ شرایطی نباید درب مخزن بسته باشد و از ورود و خروج هوا به داخل مخزن اطمینان حاصل نمایید.

تمیزکاری در چه زمانی؟

اینکه در چه بازه‌های زمانی باید اقدام به شستشو و تمیزکاری مخازن و تانکر‌های آب کرد، به طور مستقیم به کیفت آب ورودی به مخزن بستگی دارد. ولی به طور کلی این کار حداقل یکبار در سال مورد نیاز است. اگر سختی آب و ذرات جامد معلق در آن زیاد باشد، به همان میزان، مقدار بیشتری از رسوبات نیز در کف و دیواره‌های مخزن شکل می‌گیرد و گاهی لازم است تا چند بار در سال مخزن را تمیز کنیم؛ بنابراین مهمترین راهنمای شما برای تعیین میزان دفعات شستشوی مخزن آب، کیفیت آب ورودی شما و میزان رسوب موجود در آب است.

ممکن است شما به هر دلیلی مقداری آب داخل مخزن داشته باشید که به بهداشتی بودن آن اطمینان کامل ندارید. برای ضد عفونی کردن آب داخل مخزن، می‌توانید مطابق جدول زیر با کمک آب ژاول با کلر ۵ درصد یا همان محلول سفید کننده موجود در بازار که به نام وایتکس شهرت یافته است، نسبت به گندزدایی آب مورد نیازتان اقدام کنید. پس از اضافه نمودن میزان ذکر شده در جدول از محلول سفید کننده خانگی یا همان وایتکس بین یک تا دو ساعت آب را داخل مخزن، ترجیحا دربسته، به حال خود بگذارید. هدف رساندن میزان کلر محلول در آب به اندازه دو پی پی ام (۲ PPM) است تا به خوبی ضد عفونی و گندزدایی آب انجام شود.

 

حجم آبی که نیاز به گندزدایی دارد (لیتر)

میزان کاربرد وایتکس یا آب ژاول (کلر ۵%)

۴٫۵

۲ قطره یا ۰٫۱۸ میلی لیتر

۱۰

۵ قطره

۲۳

۱۱ قطره

۴۵

۲۲قطره یا ۱٫۸ میلی لیتر

۲۲

۳/۴ قاشق چایخوری یا ۴ میلی لیتر

۲۰۵

۸ میلی لیتر یا یک و نیم قاشق چایخوری

۲۳۰

۹ میلی لیتر یا یک و دوسوم قاشق چایخوری

۴۵۰

۱۸ میلی لیتر یا سه و نیم قاشق چایخوری

۱۰۰۰

۴۰ میلی لیتر یا ۸ قاشق چایخوری

۲۲۰۰

۹۰ میلی لیتر یا ۶ قاشق غذاخوری

۴۵۵۰

۱۸۰ میلی لیتر یا ۱۲ قاشق غذاخوری

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->