پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

دگرگونی صنعت خودرو دنیا به دلیل کمبود چیپ الکترونیکی

  • کد خبر: ۷۸۳۸۶
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
دگرگونی صنعت خودرو دنیا به دلیل کمبود چیپ الکترونیکی
یک اتفاق پیش بینی نشده خودروسازان را به شدت دچار مشکل کرده و بازار خودرو را به هم ریخته است. در ۲ سال اخیر و با شروع همه گیری کرونا قیمت برخی ماشین‌های دست دوم حتی از قیمت آن‌ها وقتی نو خریداری شده بودند هم در سراسر دنیا گران‌تر شده است.

محمدرضا ضیا | شهرآرانیوز؛ یک اتفاق پیش بینی نشده خودروسازان را به شدت دچار مشکل کرده و بازار خودرو را به هم ریخته است. در ۲ سال اخیر و با شروع همه گیری کرونا قیمت برخی ماشین‌های دست دوم حتی از قیمت آن‌ها وقتی نو خریداری شده بودند هم در سراسر دنیا گران‌تر شده است، اما عامل این گرانی تورّم و بی تدبیری اقتصادی و رکود کرونایی اقتصاد کشور‌های مختلف دنیا نیست! خودرو‌ها به این دلیل گران شده اند که تراشه الکترونیکی نیست! اما این دو موضوع چه ربطی به هم دارند؟

لپتاپ یا خودرو؟! مسئله این است!

پس از شیوع کرونا، غول‌های فناوری دنیا با خودشان دو دو تا چهارتا کردند و دیدند اگر قرار است این بیماری طبق پیش بینی‌ها حالا حالا‌ها بماند و مردم را در خانه هایشان نگه دارد، آن‌ها برای دورکاری هایشان و سرگرمی شان بیشتر از هر زمان دیگری به کامپیوتر و لپ تاپ و گوشی و کنسول بازی احتیاج خواهند داشت. پس برای بورد‌های دستگاه‌های هوشمندشان تراشه‌های الکترونیکی سفارش دادند، بنابراین سهم این شرکت‌ها از خط تولید سازندگان تراشه‌های الکترونیکی چند برابر شد. از طرف دیگر خودروسازان گمان کردند که مردم در خانه هایشان مدت‌ها به قرنطینه ادامه خواهند داد و خب تقاضای خودرو هم کم می‌شود. آن موقع پزشکان و محققان از تولید واکسن هم درمانده بودند و اوضاع کلی دنیا رو به امیدواری نبود.

 

همین باعث شد که این کارخانه‌ها که همیشه معمولاً با فاصله کمی نسبت به مونتاژ نهایی خودرو و بنا به نیازشان چیپ الکترونیکی سفارش می‌دادند، حتی کمتر از قبل به خرید این محصولات توجه کنند. بر خلاف تصور آن ها، اما تقاضای خودرو نه تنها کم نشد که بیشتر هم شد، حتی زمانی که قرنطینه برقرار بود! یکی از علت‌ها شاید این بود که مردم دیگر کمتر با پای پیاده یا حمل و نقل عمومی در معابر تردد می‌کردند و برای حفظ سلامتی شان در فضا‌هایی که دیگران هم حضور داشتند، به یک وسیله نقلیه نیاز داشتند!

ماشین؟! چیپ؟! بام؟!

ماشین‌های امروزی حتی اگر از برق به عنوان سوخت استفاده نکنند، برای انواع و اقسام آپشن‌های خود و حتی سیستم‌های پایه خودرو به تراشه‌ها و برد‌های الکترونیکی نیاز دارند. به طور مثال GPS‌های ماهواره‌ای که برای ردیابی خودرو و مسیریابی آن استفاده می‌شود، حتما به وجود تراشه‌ها نیاز دارد. شرکت خودروسازی نیسان مجبور شد در سال جاری محصولاتش را بدون این آپشن همه گیر و مهم وارد بازار کند. تازه این شرکت در مهد چیپ الکترونیکی دنیا یعنی ژاپن واقع شده است، اما خیلی از خودروسازان بیشتر اوقات سال، خط تولید خود را نگه داشتند و با کم کردن چنین آپشنی هم نمی‌توانستند تولید کنند.

 

در هر خودرو امروزی چیزی بین ۵۰ تا ۱۵۰ تراشه الکترونیکی استفاده می‌شود. این تراشه‌ها نقش مهمی حتی در کنترل قسمت‌های مختلف خودرو‌ها و آپشن‌های آن‌ها دارند. شرکت‌هایی به وسعت تویوتای ژاپن یا فولکس واگن آلمان در سال بیشتر از ۴ میلیارد دلار چیپ الکترونیکی می‌خرند. امسال پیش بینی می‌شود که فقط در آمریکا تا پایان سال حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو کمتر تولید و فروخته خواهد شد!

بازار عجیب خودرو‌های دست دوم: این داستان ادامه دارد!

ماشین نو که کم شد، مردم به مدل‌های بین یک تا ۳ سال قبل رو آوردند. همین باعث شد تا به شکل عجیب و غریب و بی سابقه‌ای ماشین دست دوم هم گران و نایاب شود. خیلی‌ها در این اوضاع قمر در عقرب کرونایی از نظر اقتصادی وارد این بازار شده و دلال ماشین دست دوم شدند.

 

این در حالی است که فعالان خودرو پیش بینی می‌کنند این اوضاع حتی تا ۲ سال بعد از کرونا هم ادامه داشته باشد، چون در این بین نه تنها شرکت‌های حوزه فناوری مدام تولیدشان را بیشتر می‌کنند، که حتی دو کارخانه مهم تراشه الکترونیکی در ژاپن و آمریکا هم به دلیل آتش سوزی و توفان متوقف شده اند! آخرین خبر‌ها در این باره هم از کارخانه جنرال موتورز آمریکا بیرون آمده است. طبق اعلام این کارخانه، روزانه ۱۰۰۰ خودروی ناقص و بدون تراشه در این غول خودروسازی آمریکا تولید شده و دپو می‌شود. گفته می‌شود که تا همین الان ده‌ها هزار خودروی این شرکت با نقص انبار شده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->