یکصد و بیست و نهمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران (۲۰ مهر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود + جزئیات آغاز پرداخت خسارت‌های برق خانگی از آبان ۱۴۰۴ معاون اقتصادی استاندار: تحقق رشد اقتصادی خراسان رضوی نیازمند ۷۰۰ همت سرمایه‌گذاری جدید است حباب سکه به ۷ میلیون تومان رسید (۱۷ مهر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو ترمز برید؟ + جدول نتایج قرعه کشی و برندگان ایران خودرو (۱۷ مهر ۱۴۰۴) + لینک مشاهده نرخ سود بین‌بانکی ثابت ماند (۱۷ مهر ۱۴۰۴) قیمت گوشت گوساله در مشهد یک میلیون تومان شد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) + جدول ۷۵ درصد بار وام ازدواج روی دوش ۶ بانک | ۵۴۱ هزار نفر هنوز در صف هستند اعلام قیمت جدید انواع موبایل در بازار (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | پرچمدار اپل چند؟ + جدول معاون وزیر جهادکشاورزی: محصولات کشاورزی ایران به ۸۰ کشور جهان صادر می‌شود اعلام زمان واریز یارانه مهر ۱۴۰۴ | رقم واریزی بیشتر شد؟ ۳۸ میلیارد دلار ارز صادراتی در ۷ سال گذشته به کشور بازنگشته است | متخلفان اعلام شدند بررسی چالش‌های انرژی و تقویت زیرساخت‌های گاز در سی‌وسومین اجلاس شورای اسلامی استان خراسان رضوی هشدار سازمان امور مالیاتی: خودداری از صدور صورت‌حساب الکترونیک، یعنی فرار مالیاتی پیش‌بینی نرخ دلار و طلا با کاهش تنش‌ها در منطقه | رقم‌های باورنکردنی در انتظار طلا حذف شرط سپرده در پیش‌فروش خودرو، تقاضای کاذب در بازار ایجاد کرد (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) هشدار بهروزآذر درباره فراموشی ارزش‌های خانوادگی در دنیای رسانه‌زده زعفران تربت‌حیدریه آخر هفته چند قیمت خورد؟ (۱۷ مهر ۱۴۰۴) هشدار بانک مرکزی به مردم: هیچ تشکل یا کانونی مجوز نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه ندارد توسعه شبکه گاز مشهد با هدف پایداری و رعایت الزامات پدافند غیرعامل | گازرسانی رینگ جنوبی شهر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم یارانه نانوایان مشهدی از جنگ ۱۲روزه تاکنون، واریز نشده است آینده برق ایران در گرو کنترل ماینر‌ها کاهش مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی | نرخ بیکاری استان در تابستان ۱۴۰۴، به ۵.۳ درصد رسید   آرامش در غرب آسیا، نرخ دلار در ایران را کاهش داد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) کمیابی و گرانی برنج، دست‌پخت متولیانی است که نظارت بر بازار را رها کرده‌اند | غیب‌شدن برنج به دست محتکران آتش‌بس در غزه؛ کاهش قیمت در بازار جهانی نفت (۱۷ مهر ۱۴۰۴) ۱۰ کارشناس، آینده بازار مسکن را پیش‌بینی کردند (۱۷ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

دگرگونی صنعت خودرو دنیا به دلیل کمبود چیپ الکترونیکی

  • کد خبر: ۷۸۳۸۶
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
دگرگونی صنعت خودرو دنیا به دلیل کمبود چیپ الکترونیکی
یک اتفاق پیش بینی نشده خودروسازان را به شدت دچار مشکل کرده و بازار خودرو را به هم ریخته است. در ۲ سال اخیر و با شروع همه گیری کرونا قیمت برخی ماشین‌های دست دوم حتی از قیمت آن‌ها وقتی نو خریداری شده بودند هم در سراسر دنیا گران‌تر شده است.

محمدرضا ضیا | شهرآرانیوز؛ یک اتفاق پیش بینی نشده خودروسازان را به شدت دچار مشکل کرده و بازار خودرو را به هم ریخته است. در ۲ سال اخیر و با شروع همه گیری کرونا قیمت برخی ماشین‌های دست دوم حتی از قیمت آن‌ها وقتی نو خریداری شده بودند هم در سراسر دنیا گران‌تر شده است، اما عامل این گرانی تورّم و بی تدبیری اقتصادی و رکود کرونایی اقتصاد کشور‌های مختلف دنیا نیست! خودرو‌ها به این دلیل گران شده اند که تراشه الکترونیکی نیست! اما این دو موضوع چه ربطی به هم دارند؟

لپتاپ یا خودرو؟! مسئله این است!

پس از شیوع کرونا، غول‌های فناوری دنیا با خودشان دو دو تا چهارتا کردند و دیدند اگر قرار است این بیماری طبق پیش بینی‌ها حالا حالا‌ها بماند و مردم را در خانه هایشان نگه دارد، آن‌ها برای دورکاری هایشان و سرگرمی شان بیشتر از هر زمان دیگری به کامپیوتر و لپ تاپ و گوشی و کنسول بازی احتیاج خواهند داشت. پس برای بورد‌های دستگاه‌های هوشمندشان تراشه‌های الکترونیکی سفارش دادند، بنابراین سهم این شرکت‌ها از خط تولید سازندگان تراشه‌های الکترونیکی چند برابر شد. از طرف دیگر خودروسازان گمان کردند که مردم در خانه هایشان مدت‌ها به قرنطینه ادامه خواهند داد و خب تقاضای خودرو هم کم می‌شود. آن موقع پزشکان و محققان از تولید واکسن هم درمانده بودند و اوضاع کلی دنیا رو به امیدواری نبود.

 

همین باعث شد که این کارخانه‌ها که همیشه معمولاً با فاصله کمی نسبت به مونتاژ نهایی خودرو و بنا به نیازشان چیپ الکترونیکی سفارش می‌دادند، حتی کمتر از قبل به خرید این محصولات توجه کنند. بر خلاف تصور آن ها، اما تقاضای خودرو نه تنها کم نشد که بیشتر هم شد، حتی زمانی که قرنطینه برقرار بود! یکی از علت‌ها شاید این بود که مردم دیگر کمتر با پای پیاده یا حمل و نقل عمومی در معابر تردد می‌کردند و برای حفظ سلامتی شان در فضا‌هایی که دیگران هم حضور داشتند، به یک وسیله نقلیه نیاز داشتند!

ماشین؟! چیپ؟! بام؟!

ماشین‌های امروزی حتی اگر از برق به عنوان سوخت استفاده نکنند، برای انواع و اقسام آپشن‌های خود و حتی سیستم‌های پایه خودرو به تراشه‌ها و برد‌های الکترونیکی نیاز دارند. به طور مثال GPS‌های ماهواره‌ای که برای ردیابی خودرو و مسیریابی آن استفاده می‌شود، حتما به وجود تراشه‌ها نیاز دارد. شرکت خودروسازی نیسان مجبور شد در سال جاری محصولاتش را بدون این آپشن همه گیر و مهم وارد بازار کند. تازه این شرکت در مهد چیپ الکترونیکی دنیا یعنی ژاپن واقع شده است، اما خیلی از خودروسازان بیشتر اوقات سال، خط تولید خود را نگه داشتند و با کم کردن چنین آپشنی هم نمی‌توانستند تولید کنند.

 

در هر خودرو امروزی چیزی بین ۵۰ تا ۱۵۰ تراشه الکترونیکی استفاده می‌شود. این تراشه‌ها نقش مهمی حتی در کنترل قسمت‌های مختلف خودرو‌ها و آپشن‌های آن‌ها دارند. شرکت‌هایی به وسعت تویوتای ژاپن یا فولکس واگن آلمان در سال بیشتر از ۴ میلیارد دلار چیپ الکترونیکی می‌خرند. امسال پیش بینی می‌شود که فقط در آمریکا تا پایان سال حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو کمتر تولید و فروخته خواهد شد!

بازار عجیب خودرو‌های دست دوم: این داستان ادامه دارد!

ماشین نو که کم شد، مردم به مدل‌های بین یک تا ۳ سال قبل رو آوردند. همین باعث شد تا به شکل عجیب و غریب و بی سابقه‌ای ماشین دست دوم هم گران و نایاب شود. خیلی‌ها در این اوضاع قمر در عقرب کرونایی از نظر اقتصادی وارد این بازار شده و دلال ماشین دست دوم شدند.

 

این در حالی است که فعالان خودرو پیش بینی می‌کنند این اوضاع حتی تا ۲ سال بعد از کرونا هم ادامه داشته باشد، چون در این بین نه تنها شرکت‌های حوزه فناوری مدام تولیدشان را بیشتر می‌کنند، که حتی دو کارخانه مهم تراشه الکترونیکی در ژاپن و آمریکا هم به دلیل آتش سوزی و توفان متوقف شده اند! آخرین خبر‌ها در این باره هم از کارخانه جنرال موتورز آمریکا بیرون آمده است. طبق اعلام این کارخانه، روزانه ۱۰۰۰ خودروی ناقص و بدون تراشه در این غول خودروسازی آمریکا تولید شده و دپو می‌شود. گفته می‌شود که تا همین الان ده‌ها هزار خودروی این شرکت با نقص انبار شده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->