گواهی سپرده بورس، مسیر جدید خودرودار شدن + جزئیات حذف وثیقه ۳۵ درصدی بانک مرکزی برای واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر هشدار سازمان بازرسی کل کشور به وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بلیت هواپیما رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: تجارت خارجی تقریبا در حالت تعلیق قرار گرفته است اطلاعیه فرودگاه مهرآباد به مسافران روز جمعه (۱۷ مرداد ۱۴۰۴)؛ ۲ ساعت زودتر حرکت کنید قیمت طلا، دلار، سکه و ارز امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی و وکالتی کردن حساب‌ها برای بار دوم تمدید شد راهنمای خرید میلگرد با پروانه ساختمان (میزان سهمیه + شرایط) آیا مزایای رفاهی کارگران مشمول مالیات می‌شود؟ مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد قیمت ارز اربعین امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | دینار عراق چند شد؟ تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟ آیا با اجرای فیبرنوری، کابل‌دزدی به پایان می‌رسد؟ | پاسخ مسئولان به مطالبه شهروندان حمایت مدیریت شهری مشهد از صنایع و کارآفرینان ادامه‌دار خواهد بود + فیلم توضیحات مدیرعامل تامین اجتماعی درباره شیوه‌نامه بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی قیمت دلار برای روز پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | امید به مذاکره باز هم دلار را عقب راند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴ )| بازار طلا بازیچه افت دلار شد آیا قطعی برق در تهران ۴ ساعته شده است؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) هدف‌گذاری ۳ هزار مگاواتی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی تا پایان ۱۴۰۶ خرید طلا و سکه در سیزدهم ماه صفر | کشتی‌آرای: خرید طلا در سیزدهم صفر یک پدیده خرافاتی است پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۴ با توجه به معاملات امروز بورس کالا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد ریزش ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مکان‌های اسکان اضطراری زائران در مشهد در سه روز پایانی ماه صفر قطعی برق نخواهند داشت استاندار خراسان رضوی: ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر استان تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد بانک مرکزی: خرید ارز اربعین از بانک سپه امکان‌پذیر شد بازگشت قطعی برق ۴ ساعته به کشور قیمت امروز دینار عراق در مشهد (چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۴) مهلت نهایی تمدید بیمه شخص ثالث با بخشودگی کامل جریمه اعلام شد
سرخط خبرها

دگرگونی صنعت خودرو دنیا به دلیل کمبود چیپ الکترونیکی

  • کد خبر: ۷۸۳۸۶
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
دگرگونی صنعت خودرو دنیا به دلیل کمبود چیپ الکترونیکی
یک اتفاق پیش بینی نشده خودروسازان را به شدت دچار مشکل کرده و بازار خودرو را به هم ریخته است. در ۲ سال اخیر و با شروع همه گیری کرونا قیمت برخی ماشین‌های دست دوم حتی از قیمت آن‌ها وقتی نو خریداری شده بودند هم در سراسر دنیا گران‌تر شده است.

محمدرضا ضیا | شهرآرانیوز؛ یک اتفاق پیش بینی نشده خودروسازان را به شدت دچار مشکل کرده و بازار خودرو را به هم ریخته است. در ۲ سال اخیر و با شروع همه گیری کرونا قیمت برخی ماشین‌های دست دوم حتی از قیمت آن‌ها وقتی نو خریداری شده بودند هم در سراسر دنیا گران‌تر شده است، اما عامل این گرانی تورّم و بی تدبیری اقتصادی و رکود کرونایی اقتصاد کشور‌های مختلف دنیا نیست! خودرو‌ها به این دلیل گران شده اند که تراشه الکترونیکی نیست! اما این دو موضوع چه ربطی به هم دارند؟

لپتاپ یا خودرو؟! مسئله این است!

پس از شیوع کرونا، غول‌های فناوری دنیا با خودشان دو دو تا چهارتا کردند و دیدند اگر قرار است این بیماری طبق پیش بینی‌ها حالا حالا‌ها بماند و مردم را در خانه هایشان نگه دارد، آن‌ها برای دورکاری هایشان و سرگرمی شان بیشتر از هر زمان دیگری به کامپیوتر و لپ تاپ و گوشی و کنسول بازی احتیاج خواهند داشت. پس برای بورد‌های دستگاه‌های هوشمندشان تراشه‌های الکترونیکی سفارش دادند، بنابراین سهم این شرکت‌ها از خط تولید سازندگان تراشه‌های الکترونیکی چند برابر شد. از طرف دیگر خودروسازان گمان کردند که مردم در خانه هایشان مدت‌ها به قرنطینه ادامه خواهند داد و خب تقاضای خودرو هم کم می‌شود. آن موقع پزشکان و محققان از تولید واکسن هم درمانده بودند و اوضاع کلی دنیا رو به امیدواری نبود.

 

همین باعث شد که این کارخانه‌ها که همیشه معمولاً با فاصله کمی نسبت به مونتاژ نهایی خودرو و بنا به نیازشان چیپ الکترونیکی سفارش می‌دادند، حتی کمتر از قبل به خرید این محصولات توجه کنند. بر خلاف تصور آن ها، اما تقاضای خودرو نه تنها کم نشد که بیشتر هم شد، حتی زمانی که قرنطینه برقرار بود! یکی از علت‌ها شاید این بود که مردم دیگر کمتر با پای پیاده یا حمل و نقل عمومی در معابر تردد می‌کردند و برای حفظ سلامتی شان در فضا‌هایی که دیگران هم حضور داشتند، به یک وسیله نقلیه نیاز داشتند!

ماشین؟! چیپ؟! بام؟!

ماشین‌های امروزی حتی اگر از برق به عنوان سوخت استفاده نکنند، برای انواع و اقسام آپشن‌های خود و حتی سیستم‌های پایه خودرو به تراشه‌ها و برد‌های الکترونیکی نیاز دارند. به طور مثال GPS‌های ماهواره‌ای که برای ردیابی خودرو و مسیریابی آن استفاده می‌شود، حتما به وجود تراشه‌ها نیاز دارد. شرکت خودروسازی نیسان مجبور شد در سال جاری محصولاتش را بدون این آپشن همه گیر و مهم وارد بازار کند. تازه این شرکت در مهد چیپ الکترونیکی دنیا یعنی ژاپن واقع شده است، اما خیلی از خودروسازان بیشتر اوقات سال، خط تولید خود را نگه داشتند و با کم کردن چنین آپشنی هم نمی‌توانستند تولید کنند.

 

در هر خودرو امروزی چیزی بین ۵۰ تا ۱۵۰ تراشه الکترونیکی استفاده می‌شود. این تراشه‌ها نقش مهمی حتی در کنترل قسمت‌های مختلف خودرو‌ها و آپشن‌های آن‌ها دارند. شرکت‌هایی به وسعت تویوتای ژاپن یا فولکس واگن آلمان در سال بیشتر از ۴ میلیارد دلار چیپ الکترونیکی می‌خرند. امسال پیش بینی می‌شود که فقط در آمریکا تا پایان سال حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو کمتر تولید و فروخته خواهد شد!

بازار عجیب خودرو‌های دست دوم: این داستان ادامه دارد!

ماشین نو که کم شد، مردم به مدل‌های بین یک تا ۳ سال قبل رو آوردند. همین باعث شد تا به شکل عجیب و غریب و بی سابقه‌ای ماشین دست دوم هم گران و نایاب شود. خیلی‌ها در این اوضاع قمر در عقرب کرونایی از نظر اقتصادی وارد این بازار شده و دلال ماشین دست دوم شدند.

 

این در حالی است که فعالان خودرو پیش بینی می‌کنند این اوضاع حتی تا ۲ سال بعد از کرونا هم ادامه داشته باشد، چون در این بین نه تنها شرکت‌های حوزه فناوری مدام تولیدشان را بیشتر می‌کنند، که حتی دو کارخانه مهم تراشه الکترونیکی در ژاپن و آمریکا هم به دلیل آتش سوزی و توفان متوقف شده اند! آخرین خبر‌ها در این باره هم از کارخانه جنرال موتورز آمریکا بیرون آمده است. طبق اعلام این کارخانه، روزانه ۱۰۰۰ خودروی ناقص و بدون تراشه در این غول خودروسازی آمریکا تولید شده و دپو می‌شود. گفته می‌شود که تا همین الان ده‌ها هزار خودروی این شرکت با نقص انبار شده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->