سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

پیش‌بینی قیمت دلار و تأثیر آن در بازار خودرو و طلا

  • کد خبر: ۷۸۴۳۹
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
پیش‌بینی قیمت دلار و تأثیر آن در بازار خودرو و طلا
کارشناس درحوزه اقتصادی گفت: اگر تمهیدات لازم در کنترل نرخ ارز در نظر گرفته نشود، باید منتظر ورود دلار به کانال چهل‌پنجاه هزار تومان باشیم.

طنین همتی|شهرآرانیوز، فعالان حوزه اقتصادی بر این باورند که دلیل اصلی رشد قیمت ارز در روز‌های گذشته، ابهامی است که در بازار و در دوران انتقال دولت جدید وجود دارد. هنوز مشخص نیست دولت سیزدهم قرار است به چه نحوی وضعیت بازار دلار را مدیریت کند. در کنار این موضوع وضعیت مذاکرات هسته‌ای برای معامله‌گران به‌روشنی مشخص نیست؛ آن‌ها از اخبار روز‌های گذشته این‌گونه برداشت کرده‌اند که کار لغو تحریم‌ها بسیار دشوار خواهد بود و قرار نیست که مذاکرات به‌راحتی به سرانجام خاصی برسد.

فعالان اقتصادی بر این باورند در صورتی که اخبار امیدوارکننده‌ای از مذاکرات هسته‌ای منتشر شود، به‌سرعت فروشندگان بیشتری در بازار پیدا خواهند شد و قیمت دلار در جهت کاهشی قرار خواهد گرفت.

دکتر عقیلی، کارشناس امور اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، درباره وضعیت ارز و تأثیر آن در سایر بازار‌ها مثل طلا و خودرو و... اظهار کرد: قیمت ارز مشخصا تابعی از درآمد‌های ارزی کشور است؛ ۹۰ درصد درآمد‌های ارزی کشور ما هم به فروش نفت وابسته است. وقتی نتوانیم نفت بفروشیم یا بفروشیم، ولی ارزی از آن حاصل نشود، نتیجه‌اش می‌شود کمبود دلار و افزایش قیمت ارز.

به‌گفته وی این موضوع اصل اقتصاد جهان است که قیمت هر کالایی ارتباط مستقیمی بین عرضه و تقاضای آن کالا دارد. با وضعیت فعلی اگر دولت سراغ برجام نرود احتمالا باید منتظر جهش دوباره قیمت دلار به کانال‌های ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هم باشیم. به‌طبع اثر افزایش قیمت دلار بر قیمت مسکن و نهاده‌های دیگر نیز دیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر برجام و FATF به نتیجه نرسد، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد، افزود: تیم اقتصادی جدید آقای رئیسی هم بیشتر نظرشان این است که بتوانند دلار را از معاملات حذف کنند و به‌دنبال تهاتر باشند؛ این موضوع هم باتوجه‌به اینکه ما عضو FATF نیستیم، درعمل تأثیری نخواهد داشت.

به‌گفته این کارشناس اقتصادی، مشکلات اقتصادی باید به‌شکل ریشه‌ای حل شود و از تأثیر در سایر بازار‌ها و حتی کالا‌های اساسی جلوگیری شود. باید سرعت‌عمل بیشتری در شرایط موجود از دولت جدید شاهد باشیم، وگرنه متأسفانه باید منتظر افزایش قیمت ارز و تأثیر آن در سایر بازار‌ها باشیم. بخشی از وضعیت بازار ارز تحت‌تأثیر تغییر نقشه در اطراف ایران و تغییرات حکومتی افغانستان است. یکی از ورودی‌های ارز به ایران هرات بود که باتوجه‌به اینکه طالبان اکنون مستقر شدند، مبادلات ارزی صفر شده است و تأمین ارز از این منطقه نداریم. امیدواریم دولت جدید به‌زودی مستقر شود و فکری اساسی برای بخش اقتصاد داشته باشد.

 

تأثیر دلار در بازار خودرو

به‌گزارش شهرآرانیوز به‌نقل از میزان، بابک صدرایی، کارشناس خودرو، گفته است: قیمت ارز از ۲۵هزار تومان به ۲۷هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت دلار و ارز سیگنالی به بازار می‌فرستد که احتمال دارد این بحران‌های افزایش قیمت بیشتر شود. به همین دلیل بیشتر مردم زمانی که قیمت ارز رشد می‌کند، از ترس گران‌شدن دوباره خودرو، شروع به خرید خودرو می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که به‌صورت ناخودآگاه قیمت‌ها افزایش یابد.

زمانی قیمت‌ها ثابت می‌شود که وضعیت سیاسی کشور به ثبات نسبی برسد و بعد مشخص شود که عرضه خودرو با دلار ۳۰هزار تومان یا ۲۰هزار تومان است. وقتی بازار روی قیمت دلار ثابت شود، می‌توانیم قیمت بازار را هم تثبیت کنیم. همچنین تکلیف خریدار و فروشنده خودرو نیز مشخص می‌شود.
به‌گفته این کارشناس بازار خودرو، زمانی که به ثبات در بازار برسیم، می‌توانیم خودرو‌ها را با قیمت تصویب‌شده بفروشیم و اگر قیمت خودرو در ایران ثابت شود، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود؛ این عوامل شامل هزینه‌های حمل‌ونقل، تورم و... است.

 

اوج‌گیری محسوس قیمت دلار و سکه؛ امروز ۲ شهریور ۱۴۰۰

قیمت دلار عصر روز گذشته ۲۷ هزار و ۴۶۰ تومان بود و مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار مهم تلقی می‌شد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز با قدرت از این مرز عبور کرد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان بود، اما در ادامه قدری کم شد و در آخرین ساعات معاملات نیمه اول روز روی ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان قرار گرفت.

قیمت سکه امامی نیز عصر روز گذشته ۱۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بود؛ سکه جایگاهش را بالای مرز ۱۲ میلیون تومان تثبیت کرده بود.
در معاملات روز گذشته طلای جهانی، قیمت این فلز گران‌بها از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرد و باعث شد سکه معاملات امروز را با تغییرات مثبت قیمتی آغاز کند. قیمت سکه در شروع معاملات امروز ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود. قیمت طلای جهانی در ساعت ۱۱:۵۰ به‌وقت ایران روی ۱۸۰۴ دلار قرار داشت. قیمت دلار در این مقطع ۲۷ هزار و ۷۴۰ تومان بود. بر این اساس اندازه حباب سکه حدود ۴ درصد (۴/۲۳ درصد) به‌دست می‌آمد. قیمت سکه در ادامه معاملات قدری افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت دلار آمریکا معاملات امروز را با تغییرات مثبت قیمتی آغاز کرد و رقم‌های بالای ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را ثبت کرد. (اقتصاد آنلاین)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->