نجفی | شهرآرانیوز؛ سریال «قورباغه» احتمالا صاحب یکی از بهترین و خلاقترین تیمهای تبلیغاتی برای یک پروژه فیلم سازی ایران بود. پروژهای که هم در ایران فیلم برداری شد و هم در تایلند و هومن سیدی قبل از اینها با انتشار در چند تصویر در صفحه اینستاگرامش هم خبر ساختش را داد و هم حساسیتهای اولیه را ایجاد کرد، اما او با انتشار سه تیزر با فاصله نسبتا کوتاه آرام آرام مخاطبش را تحریک کرد و ولعش را برای دیدن سریال بالا برد.
تیزری که از قسمتهای آخر سریال انتخاب شده بود و بیشتر از هرچیز بر سکانسهای تایلند، رودخانه و چهره کاریزماتیک نوید محمدزاده و شمایل مافیایی آن استفاده و حتی سوءاستفاده کرده بود. پخش قسمت اول، اما به دلایلی که طبق گفته عوامل سریال به دستورات قوه قضاییه و ساترا برمی گشت متوقف شد. خیلی زود اخباری منتشر شد که قوه قضاییه دخالتی در موضوع نداشته است، اما همین باعث شد اخبار و حواشی بیشتری حول «قورباغه» ایجاد شود و زمان به نفع آن میگذشت. اینجا بود که عدهای آن را یک پروژه تبلیغاتی برای بیشتر دیده شدن «قورباغه» بیان کردند. چیزی روشن نشد. نه عوامل توضیح مشخص دادند و نه مقامهای مسئول.
قسمت اول منتشر شد. واکنشها فوق العاده زیاد بود. مخاطبان قسمت اول در شبکههای مجازی شروع کردند به نقد و بررسی آن. اتفاقی که تا قسمت انتهایی آن موجی از نقدهای مکتوب و غیرمکتوب به آن اختصاص پیدا کرد و «قورباغه» هم به دلیل سوژه عجیبش و هم به دلیل بازیگرهایش به ویژه حضور مهران غفوریان در یک نقش خیلی جدی، زیر ذره بین انواع و اقسام رسانهها رفت.
سریال «خاتون» هم به تازگی انتشارش در شبکه خانگی آغاز شده است و نشان میدهد به فراخور مضمون و جهان داستان، یک تیم تبلیغاتی درست و حسابی پشت سرش وجود دارد. تصاویری از بازیگران مطرح در لباسهای زیبای دهه بیست و سی خورشیدی. از قضا انتشار قسمت اول و دوم آن با اوضاع افغانستان مقارن شد و همین باعث شد کاربران فضای مجازی بیشتر از آن حرف بزنند و از برخی صحنهها و دیالوگهای آن استفاده بیشتری کنند.
تبلیغات عجیب و متفاوت فیلم «به وقت شام» در موقع اکران و در مجتمع «کوروش» باعث حواشی زیادی شد. حضور اسب و نیروهای داعشی همراه با تفنگ در نگاه اول باعث رعب و وحشت شهروندان بود، اما خیلی زود همه متوجه اصل مسئله شدند. عدهای از این شیوه حمایت کردند و انجام این گونه حرکات تبلیغی را یک چیز معمول در سراسر دنیا میدانستند و عدهای هم مخالف آن بودند.
در ویدئوهایی که از این حرکت منتشر شد نشان میداد مردم استقبال خوبی از این شوی تبلیغاتی کردند و در حال عکس گرفتن و فیلم برداری با داعشیهای وحشتناک بودند. تبلیغاتی که خیلیها آن را کپی کاری میدانستند که درباره فیلم Game of thrones شد. همین اتفاق باعث شد «به وقت شام» بیشتر در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشد و موافقان و مخالفان زیادی درباره اش حرف بزنند. از طرفی، گاهی بخشهایی در تیزرها منتشر میشود که هنگام انتشار حذف میشوند. در واقع این بخشها که احتمالا همان تکههای مهیج و جذاب اثر هستند در ادامه دچار ممیزی میشوند، اما برای جذب مخاطب از آن استفاده میشود.
نمونه اخیرش سریال «گاندو» بود که دیالوگ حساسیت برانگیزی در تیزر یکی از قسمت هایش جنجال درست کرد. تلویزیون هم مثل همیشه ترجیح داد آن را حذف کند و همین باعث شد کاربران در این باره واکنش نشان دهند. سریال «شهرزاد» هم توانست با تبلیغات محیطی و مهمتر از آن تبلیغات پنهان خودش مخاطب زیادی جذب کند. به طوری که تا همین الان گردنبند شهرزاد همچنان در بازار فروخته میشود. شما با یک جست وجوی ساده میتوانید گردنبند «مرغ آمین» را که نماد عشق و محبت معرفی شده است از بازار تهیه کنید. این نشان میدهد سریال «شهرزاد» همچنان مخاطب دارد و تیم تبلیغاتی اش طوری عمل کرده است که با چنین عناصری در یادها ماندگار شود.