مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد بودجه زیارت برای ۴ شهر زیارتی، تنها ۳۵۰ میلیارد تومان در جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت چه گذشت؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دلایل افزایش قیمت قبض برق در تابستان چیست؟ | نحوه محاسبه مبلغ قبض برق

  • کد خبر: ۷۸۹۱۰
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
  • ۱
دلایل افزایش قیمت قبض برق در تابستان چیست؟ | نحوه محاسبه مبلغ قبض برق
انتخاب کولر گازی با برچسب انرژی بازدهی خوب و نحوه استفاده آن در اوج مصرف برق در تابستان کمک چشمگیری به کاهش مصرف برق می‌کند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، به‌گفته کارشناسان، تابستان امسال نسبت به سال‌های قبل به‌دلیل خشک‌سالی و افرایش دما، گرمای بیشتری ‌داشت؛ همین امر قطع‌شدن گاه‌وبیگاه و از همه مهم‌تر افزایش تصاعدی مصرف برق و مبلغ قبض را به‌دنبال داشته است. در این مطلب نحوه محاسبه مبلغ قبض برق و دلایل افزایش قیمت آن در تابستان امسال گفته می‌شود.

یک قبض برق بردارید و ارقام روی آن را به‌دقت نگاه کنید. همان‌طور که می‌بینید، روی قبض برق زیاد با واژه کیلووات‌ساعت برخورد خواهید کرد. یک کیلووات‌ساعت (kwh) در واقع مقدار مصرف یک وسیله برقی ۱۰۰۰واتی در زمان یک‌ساعت است. مثلا اگر ما ۱۰لامپ ۱۰۰وات رشته‌ای را یک‌ساعت روشن کنیم، یعنی یک کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده‌ایم و در این صورت کنتور برق یک شماره می‌اندازد، یا اینکه اگر کولر گازی ۲۰۰۰وات را نیم‌ساعت روشن کنیم، یعنی یک کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده‌ایم. پس هر شماره‌ای که کنتور می‌اندازد، یعنی یک کیلووات‌ساعت برق مصرف شده است.

 

نحوه محاسبه برق مصرفی

 

در کنتورهای برق قدیمی، مقدار کیلووات‌ساعت مصرفی به‌صورت اعدادی روی کنتور نشان داده می‌شود و یک صفحه نقره‌ای گردان در داخل کنتور هست که به‌ازای هر ۳۷۵دوری که می‌زند، نشان می‌دهد که شما یک کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده‌اید.
سخنگوی صنعت برق خراسان‌رضوی در تشریح دلایل افزایش قیمت بعضی قبض‌های مشترکان گفت: به‌صورت کلی جهش قیمتی نداشتیم. چند سالی است که نرم ساعت یا همان کیلووات‌ساعت هرسال ۷درصد افزایش دارد، به این معنی که مصرف برق براساس کیلووات‌ساعت سنجیده می‌شود؛ کیلووات‌ساعت در صنعت برق ملاک قیمت‌گذاری تعرفه است که پلکانی است و میزان کیلووات مشخصی دارد. وقتی بیان می‌شود ۷درصد، یعنی این میزان نسبت به پلکانش به این تعرفه برق اضافه می‌شود.

 

مشترکان پرمصرف باید مبلغ بیشتری در ماه بپردازند

به‌گفته حسن حشمتی اگر کسی الگوی مصرف را رعایت کند، افزایش دیگری به آن تعلق نمی‌گیرد. در ماه‌های گرم ماهانه تا ۳۰۰کیلووات‌ساعت در ماه الگوی مصرف است که چنین مشترکی به‌عنوان مشترک خوش‌مصرف تلقی می‌شود. اما در ماه‌های غیرگرم این عدد ۲۰۰کیلووات‌ساعت می‌شود. اگر مشترکی در این بازه برق مصرف کند، افزایش ۷درصدی خیلی کمی می‌گیرد و مبلغ قبضش معمولی است.

وی ادامه داد: به‌لحاظ عددی، ۷۵ تا ۸۰درصد مشترکان خانگی و سایر مصارف در این بازه قرار دارند؛ اما اگر کسی بیش از الگوی مصرف، مصرف کرد، چون مبلغ قبض تصاعدی محاسبه می‌شود، افزایش قیمت بیشتری روی قبضش اعمال می‌شود.
به‌گفته این کارشناس، مشترکی که مصرف برق زیادی دارد و مصرفش از الگو بیشتر است، باید به‌صورت تصاعدی مبلغ بیشتری پرداخت کند. به‌عنوان مثال اگر مبلغ قبض برق مشترکی زیاد است، به‌احتمال زیاد جزو گروهی است که الگوی مصرف را رعایت نکرده و ‌مبلغ قبضش تصاعدی افزایش یافته است.

سخنگوی صنعت برق خراسان تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه امسال نسبت به سال‌های قبل گرم‌تر است، مصرف برق هم افزایش پیدا کرده است؛ یعنی کیلووات‌ساعتی که مشترکان استفاده می‌کنند، اضافه شده است. در نتیجه مجموع این عوامل باعث می‌شود مبلغ قبض بیشتر شود.

حشمتی تصریح کرد: در قبض برق مشترکان همه این اطلاعات از نحوه محاسبه قبض تا پلکانی که مصرف‌کننده در آن قرار دارد، ذکر شده است یا مشترکان می‌توانند این اطلاعات را در اپلیکیشن «قبض من» مشاهده کنند. اگر مصرف مشترکانی نسبت به نرم سال قبل کم شود، متناسب با آن تخفیفی به آن‌ها داده می‌شود.

وی درباره کارکرد وسایل سرمایشی در فصل گرما و‌ اوج مصرف برق گفت: در بحث وسایل سرمایشی به دو مو‌ضوع می‌توان توجه کرد؛ یکی در زمان خرید و دیگری در هنگام استفاده. زمانی که وسیله را می‌خریم، به‌ویژه وسیله‌ای مثل کولر گازی و وسایل پرمصرف، باید به برچسب مصرف انرژی وسیله توجه کنیم. کولر گازی‌ها انواع مختلف کم‌مصرف و گران‌قیمت و پرمصرف و ارزان‌قیمت دارند. زمانی که قصد خرید داریم، به‌نفعمان است که وسیله کم‌مصرف با قیمت بیشتر بخریم تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود.

 

مشترکان در زمان خرید حتما به برچسب انرژی توجه کنند

به‌گفته حشمتی نحوه استفاده از وسایل پرمصرف هم مهم است. وسایل کم‌مصرف را می‌توان در هر ساعت شبانه‌روز استفاده کرد که مسلما در زمان ا‌وج مصرف برق، هزینه استفاده هم بیشتر است. پس بهتر است در زمان پرباری کمتر از وسایل پرمصرف استفاده شود و استفاده آن به ساعت‌های دیگر که اوج مصرف کمتر است، منتقل شود.

وی تأکید کرد: اوج مصرف برق ۱۱ظهر تا ۷شب است، پس بهتر است در صورت امکان از وسایل برقی غیرضروری خارج از این ساعت‌ها استفاده کرد. استفاده از کولر گازی در مناطق خراسان که نسبت به جنوب کشور گرمسیری نیستند، در دمای ۲۵درجه مناسب است که به صرفه‌جویی در مصرف برق هم خیلی کمک خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
0
یعنی چی از جیب مردم میزنید مردم دیگه چی دارن این همه پول برای برق باید بدن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->