درباره واکنش‌ها به تغییر مکان وزیر امور خارجه ایران در اجلاس بغداد

  • کد خبر: ۷۸۹۶۵
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
درباره واکنش‌ها به تغییر مکان وزیر امور خارجه ایران در اجلاس بغداد
آنچه که باعث شد عبداللهیان به سوژه داغ فضای مجازی تبدیل شود عکس پایانی مراسم بود. وزیر خارجه از موقعیتی که برگزارکنندگان مراسم برای عکاسی انتخاب کرده بودند خارج شد و به جای ایستادن کنار فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، به صف جلو رفت و کنار السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن راشد حاکم دبی ایستاد.

عروجی | شهرآرانیوز؛ در بین کابینه رئیسی، امیرعبداللهیان یکی از باسابقه‌ترین‌ها در حوزه دیپلماسی بود. برای همین هنگام انتخابش در کابینه دولت سیزدهم سر و صدایی بلند نشد و مهم‌تر از همه با رأی قاطع نمایندگان مجلس به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

 

همین چندوقت پیش عبداللهیان که در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال است و اغلب به رخداد‌های روز در حوزه سیاست خارجی واکنش نشان می‌دهد بعد از انتشار دیدار سفرای انگلیس و روسیه که یادآور نگاه استعمارگرانه آن‌ها در روز‌های سلطنت پهلوی بود در صفحه توئیترش نوشت: «اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران، افکار عمومی را در جمهوری اسلامی ایران مکدر کرده است و نشان دهنده بی توجهی به آداب دیپلماتیک و غرور ملی مردم غیور ایران است. اصلاح و جبران سریع این خطا ضرورت دارد.»


او روز بعد از انتخابش به عنوان وزیر برای شرکت در کنفرانس بین المللی بغداد عازم عراق شد. نشست یک روزه بغدادبرای همکاری و مشارکت در پایتخت عراق برگزار می‌شد و علاوه بر کشور‌های منطقه، ۵ عضو دائم شورای امنیت نیز برای حضور در این نشست دعوت شده بودند. امانوئل ماکرون تنها رئیس دولتی بود که خارج از منطقه خاورمیانه در این کنفرانس سران حضور داشت، اما در این کنفرانس حاشیه بر متن اصلی غلبه کرد و آن انتشار یک تصویر بود.

واکنش‌ها به تغییر مکان وزیر خارجه هنگام عکس برداری

البته این نشست میهمانان دیگری هم داشت. نمایندگانی از کشور‌های عربستان سعودی، اردن، مصر، ترکیه، ایران، امارات، کویت و قطر هم حضور داشتند، اما آنچه که باعث شد عبداللهیان به سوژه داغ فضای مجازی تبدیل شود عکس پایانی مراسم بود. وزیر خارجه از موقعیتی که برگزارکنندگان مراسم برای عکاسی انتخاب کرده بودند خارج شد و به جای ایستادن کنار فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، به صف جلو رفت و کنار السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن راشد حاکم دبی ایستاد. همین موضوع باعث شد رسانه‌های داخلی و خارجی به این موضوع واکنش نشان بدهند و بسیاری از کاربران فضای مجازی از این حرکت او تقدیر کنند.


به عنوان مثال یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه توئیترش نوشت: «شما می‌گین امیر عبداللهیان خلاف عرف دیپلماتیک عمل کرده؟! ولی من می‌گم دمش گرم، یک قدم هم جلوتر باید وایمیستاد. گند بزنن تو اون عرف دیپلماتیک که فرانسه باید ردیف جلو باشه و ایران ردیف دوم.»

این یعنی دیپلماسی احترام متقابل

از همان لحظه ابتدایی انتشار این تصویر، واکنش‌ها آغاز شد. مهدی نوری که خود را در فضای مجازی تحلیلگر مسائل استراتژیک معرفی کرده در واکنش به این تصویر و اعتراض برخی از کاربران نوشته: «دیپلماسی احترام متقابل امیر عبداللهیان، نشان داد عزت ایران اولویت دیپلماسی کشور است و ما به عنوان قدرت اول غرب آسیا، امنیت منطقه را جز از طریق اعتماد متقابل و مداخله نکردن کشور‌های بیگانه محقق نمی‌دانیم. مخاطب مستقیم این پیام کسی نیست جز فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی.»

 

در این میان برخی از کاربران هم با این اقدام وزیر خارجه تصویر بوسه او بر پیشانی شهید سلیمانی را منتشر کردند. یکی از کاربران نوشته بود: «وقتی کفش حاج قاسم اندازه سر ترامپ ارزش دارد حتما وزیرخارجه ایران جایگاهش از چهار تا شاه قلی دوره گرد بالاتر خواهد بود. چه امیرعبداللهیان به عمد سرجایش نایستاده باشد و ردیف جلو را انتخاب کرده باشد نشان از هوش او دارد. الکاظمی سر ترور حاجی هنوز به ملت ایران بدهکار است.» و دیگرانی هم بودند که این رفتار را نه یک اتفاق کوچک که آن را دپلماسی عزتمندانه تفسیر کردند.

 

مثلا یکی از کاربران نوشت: «این حرکت آقای امیر عبداللهیان مثل موشک نقطه زن عمل کرده و دقیقا خورده همون جا که باید می‌خورد. این حرکت نشون داد حتی اگه با رژیم صهیونیستی روابط خوب هم داشته باشی و آمریکا هم پشتت باشه بازم در حد وزیر جمهوری اسلامی هم نیستی. خیلی وقت پیش باید نوکشون چیده می‌شد.»، اما جدل‌ها ادامه داشت و حالا آکادمیسین‌های علوم سیاسی هم وارد عمل شده بودند. مثلا یکی از متخصصان حوزه دیپلماسی که رشته تخصصی اش مطالعات آمریکاست در صفحه توئیترش نوشت: «اقدام ساختارشکنانه امیرعبداللهیان اگرچه خلاف آیین نامه‌های مرسوم دیپلماتیک بود، اما حرکت خلاقانه و جسورانه‌ای بود تا این معنا را برساند که وزیر جمهوری اسلامی هم سطح سران و رؤسای جمهور دیگر کشورهاست. پروتکل‌ها قراردادی هستند و در اولویت دوم نسبت به منافع و عزت ملی.»

وزیر امارتی قهر کرد، ایران اعتراض کرد

اما واکنش‌ها به این تصویر به همین جا ختم نشد. منابع خبری گزارش کردند که اقدام دولت عراق در چینش مکان قرار گرفتن مقامات ایران و عربستان موقع عکس یادگاری اعتراض وزیر خارجه ایران را به همراه داشته است. با اینکه عراق به عنوان کشور میزبان محل ایستادن وزیران خارجه ایران و عربستان را در کنار هم طراحی کرده، اما وزیر خارجه ایران برای اعتراض به این طراحی در صف اول ایستاد. بعد از قرار گرفتن امیرعبداللهیان در صف نخست، این بار نخست وزیر امارات دلخور شد تاجایی که با قهر از سالن اجلاس در کنفرانس سخنرانی نکرد و یکی از وزیران امارات به جای او سخن گفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->