اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

خبر خوش برای مشهدی‌ها؛ موج پنجم کرونا در جاده سرازیری

  • کد خبر: ۷۹۱۶۲
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
خبر خوش برای مشهدی‌ها؛ موج پنجم کرونا در جاده سرازیری
با اعلام وزارت بهداشت، سویه دلتای کووید (پیک پنجم کرونا) در خراسان‌رضوی رو به کاهش است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ هنوز مشهد و خراسان رضوی در دامنه موج چهارم بودند که موج پنجم این ویروس با غلبه گونه عجیب و غریب دلتا که میزان سرایت آن ۴۰ درصد بیشتر از کرونای انگلیسی بود آغاز شد و در مدت زمان کمی وضعیت مشهد را قرمز کرد؛ تا آنجا که بستری‌های روزانه در مشهد در مدت ۱۰ تا ۱۲ روز از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرد و رشد بیماران بدحال در مراکز درمانی و چندبرابر شدن ناگهانی بیماران کرونایی و رسوب آن‌ها در بیمارستان‌ها از یک سو باعث کمبود تخت به ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه شد و کار به احداث بیمارستان صحرایی رسید و از طرف دیگر دارو‌های کرونایی و کپسول اکسیژن نیز ناگهان کمیاب شد و مشهد وارد بحران شد؛ بحرانی که البته بعد از کش و قوس‌های فراوان حل و فصل شد.

 

اکنون آمار‌ها و نمودار‌هایی که وزارت بهداشت منتشر کرده است نشان می‌دهد که خراسان رضوی پس از حدود ۵۴ روز از آغاز این موج پنجم، از قله این موج عبور کرده است و به آرامی در حال عبور از موج کنونی هستیم. هرچند که ساده انگاری‌ها و نبود پوشش مناسب واکسیناسیون از سوی وزارت بهداشت ممکن است که پای کرونای لامبدا را به خراسان رضوی هم باز کند و هنوز از موج پنجم عبورنکرده وارد ششمین پیک شویم.

وقتی رکورد‌ها شکسته می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۸ تیرماه از پیدا شدن کرونای دلتا موسوم به هندی در شهر مشهد خبر داد و دو روز بعد از آن هم مسئول آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که ۳۸ درصد از سویه‌های مورد آزمایش از نوع دلتاست تا زنگ خطر آغاز موج پنجم در مشهد و خراسان رضوی به صدا درآید.

همه آمار‌ها به ضرر مشهد بود

روند افرایشی بستری‌های روزانه شهر مشهد از ۱۳ تیرماه آغاز شد و درحالی که در ابتدای این ماه، میزان بستری‌های روزانه ۱۲۰ نفر بود، در انتهای تیر به ۲۹۶ نفر رسید. اما موج پنجم کرونا در مشهد، در مردادماه به اوج خودش رسید و همان زمان مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کردند که میزان بستری‌های موجود در این موج پنجم، به اندازه هر چهار پیک قبلی است و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از میزان بستری‌های روزانه در پیک پنجم متعلق به شهر مشهد است.

 

بستری‌های روزانه در این ماه به طور میانگین به ۵۰۰ نفر و بیشتر هم رسید و در ۱۷، ۱۸ و ۲۲ مرداد میزان بستری روزانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرز ۶۰۰ نفر را هم رد کرد و کرونای دلتا فقط ۳۰ روز زمان نیاز داشت تا بستری موجود ۱۱۵۰ نفره در یکم مرداد را ۲.۵ برابر افزایش دهد و به ۲۸۰۰ نفر برساند.

 

این اتفاق برای بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه هم افتاد و براساس اعداد و ارقامی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر کرده است، بیماران بدحال هم افزایش دوبرابری داشته اند و ۲۶۰ بیمار بستری در بخش‌های ICU به ۵۲۲ نفر رسیده است. البته روند افزایشی بیماران بدحال همچنان ادامه دارد و اکنون ۵۴۶ بیمار کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

آغاز روند کاهشی

با وضع محدودیت‌های جدی در کشور، آمار‌های بستری روزانه هم از ابتدای شهریورماه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با شیبی کم کاهشی شد و بستری روزانه ۵۳۶ نفری اول شهریور اکنون به ۴۳۴ نفر رسیده است و از بستری روزانه ۲۸۰۸ نفر کرونایی ۲۰۰ نفر کم شده است.

در حال عبور از قله موج پنجم

اما تحلیل روند بستری کرونا که وزارت بهداشت به تازگی آن را منتشر کرده است نشان می‌دهد که خراسان رضوی به آرامی در حال عبور از قله موج پنجم است و روند افزایشی ۳۰ روز قبل تقریبا در حال کاهشی شدن است. براساس آمار‌های وزارت بهداشت بستری روزانه قطعی خراسان رضوی که در اوج این موج روی مرز ۱۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر حرکت می‌کرد، اکنون به حدود ۱۳ نفر از میان هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

بیم از هجوم احتمالی لامبدا

با وجود آغاز روند کاهشی ابتلا و بستری کرونا در استان، این خطر هم وجود دارد که بعد از پایان پیک پنجم استان، موج ششم که احتمالا با گونه لامبدا همراه است بلافاصله آغاز شود. همچنین براساس نمودار‌های وزارت بهداشت، از ابتدای شروع همه گیری کرونا در خراسان رضوی تا هفته چهارم مردادماه، ۵۷۲ نفر در خراسان رضوی به دلیل ابتلا به این بیماری جان خودشان را از دست داده اند.

رعایت شیوه نامه‌ها به ۶۰ درصد رسید

طبق اعلام محمد باباخانی، رئیس کارگروه سلامت محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ۶۰ درصد رسیده است و در یک هفته اخیر ۱۱۵۰ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام شده است.


با اعلام سیدمحمد موسوی، رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد، آخرین آمار‌های کرونایی بیمارستان شهید هاشمی نژاد کاهش ۲۵ درصدی مراجعات و ۳۰ درصدی موارد بستری و افزایش ۳۵ درصدی موارد بهبودیافته و ترخیصی را نشان می‌دهد و در مجموع روند بستری‌های کرونایی در بیمارستان شهید هاشمی نژاد به نسبت هفته گذشته سیر نزولی داشته است.

قدردانی از مشارکت دانشجویان بسیجی در کنترل کرونا

رئیس کمیته دانشجویی قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با بیان اینکه مشارکت دانشجویان بسیجی در بحران کرونا شایان قدردانی است، از آمادگی این معاونت برای حمایت و کمک‌های همه جانبه به منظور پیشبرد اهداف دانشجویان در کنترل چرخه ویروس کرونا خبر داد.


فاطمه محرری در نشست ستاد دانشجویی که با حضور جمعی از دانشجویان بسیجی برگزار شد خاطرنشان کرد: دانشجویان بسیجی در همه مقاطع از ابتدای شیوع کرونا در صحنه حاضر بودند و از اقدامات مهم و تأثیرگذار این گروه می‌توان به تولید شیلد و ماسک و مشارکت در بحث واکسیناسیون اشاره کرد.

فعالیت ۶ تیم نظارتی و پایش در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا

دبیر کمیته پایش، نظارت و ارزیابی قرارگاه مبارزه با کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزانه ۶ تیم نظارتی در قالب این کمیته فعال هستند و گزارش‌های نتایج آن برای پیگیری فوری به کمیته مربوط ارسال می‌شود.


علیرضا عابدی افزود: از جمله این موارد فعالیت مراکز ۲۴ ساعته منتخب کرونا در راستای رفع مشکل ازدحام روزانه و ارائه خدمات به بیماران کرونایی و موارد مشکوک به کووید بود؛ ضمن اینکه مدیریت نیرو‌ها آن هم در شرایط بحران که تعدادی از همکارانشان مبتلا شده بودند و با حضور اضافه شان جای خالی آنان را به خوبی پر کردند از دیگر نکات مثبت بود.

تشکیل اولیه جلسه مدیران مناطق قرارگاه کرونا در مشهد

اولین جلسه مدیران مناطق قرارگاه عملیاتی مردمی پیشگیری و مقابله با کرونای مشهد صبح دیروز تشکیل شد. در این جلسه جعفری، دبیر این قرارگاه، با تشریح سیاست‌ها و رویکرد‌های عملیاتی این قرارگاه تأکید کرد که هدف پیشگیری و تشویق آحاد مردم در استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.


وی افزود: با بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی، هم رویکرد‌های فرهنگی مد نظر بوده و هم فراهم کردن مشاوره‌ها و مشوق‌هایی که آحاد مردم برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی حساس شوند تا بتوانیم از شرایط بحرانی کنونی عبور کنیم.


همچنین در این جلسه بر بهره گیری از همه ظرفیت‌های مناطق و محلات مشهد نظیر شورای اجتماعی محلات و مساجد تأکید شد و از شهرداری‌های مناطق نیز خواسته شد همکاری‌های لازم را با این قرارگاه مردمی در دستورکار قرار دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->