سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین
سرخط خبرها

احتمال تعلیق بلندمدت مذاکرات هسته‌ای وین در پی عهدشکنی آمریکا

  • کد خبر: ۷۹۲۹۰
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
احتمال تعلیق بلندمدت مذاکرات هسته‌ای وین در پی عهدشکنی آمریکا
پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت که ممکن است دولت جدید ایران، تا ماه نوامبر، مذاکرات احیای برجام را از سر نگیرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت که ممکن است دولت جدید ایران، تا ماه نوامبر، مذاکرات احیای برجام را از سر نگیرد. بلومبرگ نوشته است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرده است که طرف مقابل این درک را دارد که استقرار دولت جدید ایران و تصمیم گیری درباره این موضوع ممکن است دو تا سه ماه زمان ببرد. به نوشته بلومبرگ، به این ترتیب ممکن است تا ماه اکتبر یا نوامبر، خبری از دور بعدی مذاکرات در کار نباشد.

ضرورت خنثی سازی تحریم‌های آمریکا

آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین به‌منظور احیای برجام به‌دنبال تشکیل دولت سیزدهم در ایران در شرایطی به تعویق افتاده است که آیت‌ا... رئیسی، رئیس‌جمهور، اعلام کرده است که دیپلماسی دولتش به برجام محدود نخواهد شد. در همین‌راستا، به گزارش «خبرآنلاین»، رئیسی در تماسی تلفنی با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، گفت: همکاری نزدیک دو کشور در مجامع بین‌المللی، برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا و هزینه‌مند‌کردن اقدامات رژیم آمریکا علیه کشور‌ها و ملت‌های مستقل، به‌ویژه ایران و نیکاراگوئه، ضروری است.

مانع توافق، رویکرد زیاده خواهانه آمریکاست

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «فارس»، با اشاره‌به خبرسازی‌های آمریکا درباره آغاز مذاکره مجدد برای احیای برجام گفت: واقعیت آن است که آمریکایی‌ها در برداشتن گام‌های اساسی برای بازگشت به تعهدات خود در برجام، رفتار درستی نداشته‌اند و بعد از ۶‌دور مذاکره همچنان سعی می‌کردند بخش‌های اساسی تحریم‌ها را حفظ کنند؛ به همین دلیل مذاکرات به نتیجه نرسید. ایران حاضر نیست منافع ملی خودش را برای بازگشت آمریکا به برجام فدا کند.


سیاست دولت جدید ایران نیز همان‌طور‌که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در نشست‌های مختلف مجلس اعلام کردند، آن است که تهران از میز مذاکره فرار نمی‌کند و گریزان نیست، اما مسئله اساسی جمهوری اسلامی مذاکره نیست و تا زمانی‌که منافع ایران تأمین نشود، حاضر نیستیم توافق‌نامه‌ای را امضا کنیم. آن چیزی که مانع توافق شده است، رویکرد زیاده خواهانه آمریکاست و در همین چارچوب تا زمانی‌که این رویکرد زیاده‌خواهانه حفظ شود و اروپایی‌ها هم از آن حمایت کنند، جمهوری اسلامی موافق بازگشت آمریکا به توافق قبلی نیست.

توپ در میدان حریف است

محمود عباس‌زاده‌مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در گفتگو با «ایلنا» درباره آینده مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم گفت: ما درباره مذاکرات، حرف جدیدی نداریم و حرف‌هایمان را گفته‌ایم. طرف غربی به تعهداتش عمل نکرده است و ما به تعهداتمان عمل کردیم. طرف مقابل باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد منطق منافع و احترام متقابل را قبول کند یا نه؛ مذاکره با محاکمه فرق می‌کند.


ملت ایران ملتی نیست که غربی‌ها و آمریکایی‌ها محاکمه‌اش کنند. همچنین مذاکره برای مذاکره مردود است؛ مذاکره یعنی اینکه توافق می‌کنی چیزی بگیری و چیزی بدهی، اما اینکه هیچ چیزی نگیریم، نه ملت چنین چیزی را اجازه به ما می‌دهد و نه منافع ما چنین چیزی را ایجاب می‌کند. ما نظرمان را رسما گفته‌ایم و اکنون توپ در میدان حریف است؛ بستگی دارد واکنش یا کنش جدید آن‌ها چه باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->