واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

درباره فیلم سینمایی «پدرانگی» (fatherhood)

  • کد خبر: ۷۹۳۰۱
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
درباره فیلم سینمایی «پدرانگی» (fatherhood)
درباره فیلم «پدرانگی» آخرین ساخته پال وایتس که روایتی خانوادگی از یک بحران پیش‌بینی نشدنی است.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ سینمای بدنه هالیوود این روز‌ها آکنده از بلاک‌باستر‌های ابرقهرمانی، زنان بزن‌بهادر و انیمیشن‌های پرزرق‌وبرق است، اما گاهی در میانه این سروصدا‌ها فیلم‌های خانوادگی و مبتنی بر روابط انسانی ساخته می‌شود که در میانه این هیاهو گم می‌شوند و کمترکسی به آن‌ها توجه نشان می‌دهد. در طول سال‌های اخیر فیلمی مثل «شگفتی» یک فیلم خانوادگی بسیار جمع‌وجوری بود که بدون استفاده از هیچ‌یک از دستاویز‌های معمول سینمای هالیوود و با تکیه بر فیلم‌نامه قوی، بازی بسیار خوب بازیگران و کارگردانی عالی استیفن شباسکی، نمره عالی ۸ از ۱۰ را از مخاطبان خود دریافت کرد و علاوه بر نامزدی اسکار، ۳۰۹میلیون دلار در گیشه فروخت.

 

فیلم‌هایی مثل «خانواده فوری» درباره چالش‌های به‌فرزندی‌پذیرفتن یتیمان و «روز موافقت» درباره اینکه اگر والدین فرزندان خود را آزاد بگذارند که هرکاری می‌خواهند انجام دهند، با چه جهانی روبه‌رو بودیم، همه نمونه‌های موفقی از فیلم‌های انسانی و خانوادگی موفق در میان فیلم‌های پرهیاهوی هالیوودی است. امروز قصد داریم به معرفی یکی دیگر از این فیلم‌ها بپردازیم، به نام «پدرانگی».

پدرانگی

پــدر-دختــری

محصول: ۲۰۲۱ نتفلیکس
کارگردان: پال وایتس
بازیگران: کوین هارت، آلفره وودوارد، ملودی هرد، دیواندا وایز

خلاصه داستان

مت و سوان سال‌هاست برای بچه‌دارشدن برنامه‌ریزی می‌کنند. در آغاز فیلم این‌دو را در مطب دکتر مشاهده می‌کنیم که برای تاریخ عمل سزارین برنامه‌ریزی می‌کنند. روز موعود فرا می‌رسد و سرانجام دخترشان مدی به دنیا می‌آید. این بهترین روز زندگی مت است، اما وقتی لیز سرپا می‌شود و آماده ترخیص از بیمارستان است، بر اثر آمبولی به‌ناگاه دچار تشنج می‌شود و از دنیا می‌رود. حالا مت مانده است و داغ همسر و همچنین فرزندی که برای بزرگ‌کردنش هیچ آمادگی ندارد. مادرزن مت پیشنهاد می‌دهد که مدی را به منزل خود ببرد و آسان‌ترین گزینه را پیش پای مت می‌گذارد، اما مت تصمیم گرفته است دخترش را خودش بزرگ کند و این آغازی است بر چالش‌های فراوان یک پدر که می‌خواهد به‌تن‌هایی فرزندش را بزرگ کند.

 

نوسان بین تراژدی و کمدی

خلاصه داستان فیلم بلافاصله سینمادوستان را یاد نمونه موفق و اسکاری «کریمر علیه کریمر» می‌اندازد. آنجا هم داستین هافمن یک طراح تبلیغاتی موفق است که شبانه‌روز برای موفقیت شغلی تلاش می‌کند و در آستانه ترفیع مقام است که ناگهان مریل استریپ او را ترک می‌گوید و با فرزندی هشت‌ساله تنها می‌گذارد و حالا او باید بین خانواده و شغل خود توازن ایجاد کند.

 

تفاوت اصلی بین آن فیلم و «پدرانگی» در فوت همسر مت است و تمرکز بیشتر روی چالش‌های تک‌والد بودن. حال آنکه در «کریمر علیه کریمر» دعوا بر سر حضانت بود و اینکه چگونه در داستانی که همه قربانی هستند، فرزندان ناخواسته بیشترین آسیب را می‌بینند، اما در فیلم «پدرانگی» همه تمرکز بر موقعیت پدر قرار گرفته و چالش‌های احساسی و شغلی او را که در بعضی سکانس‌ها تراژیک و گاهی کمدی است، به تصویر می‌کشد. نقطه قوت «پدرانگی» هم در توانایی پال وایتس در حفظ توازن میان این ۲ وجه از زندگی مت است.

 

به علاوه که با بزرگ‌شدن مدی، نیاز‌های عاطفی او هم به چالش‌های قبلی اضافه می‌شود و مت را بر سر دوراهی‌های جدید قرار می‌دهد؛ دوراهی‌هایی شامل مسائل اولیه‌ای، چون کولیک نوزاد و بی‌خوابی پدر تا چالش‌های شغلی و عاطفی و تشکیک در اینکه آیا تصمیمش برای بزرگ‌کردن بچه به‌تن‌هایی اصولا درست و به نفع مدی بوده یا از سر خودخواهی انجام شده است و این سؤال همیشگی که آیا با این اوضاع، عشق و ازدواج مجدد جایی در زندگی مت خواهد داشت.

ریسک یک کمدین

همان‌طور که از خلاصه داستان «پدرانگی» برمی‌آید، با فیلمی عاطفی و انسانی طرفیم که بار اصلی آن بر دوش بازیگر نقش اول، یعنی کوین هارت است؛ کمدینی که از نقش‌های کوچک در مجموعه «فیلم ترسناک» شروع کرد و حالا با حضور در «ساقدوش مرد»، «سازمان اطلاعات مرکزی» و «جومانجی» به یک چهره پول‌ساز در هالیوود تبدیل شده است. او این‌بار ریسک بزرگی کرده و در یک نقش کاملا احساسی مقابل دوربین رفته است. جای بسی خوش‌حالی است که او هم مانند ۲ بازیگر خلف خود، یعنی جیم کری و رابین ویلیامز که به‌ترتیب در «آفتاب ابدی یک ذهن بی‌آلایش» و «بی‌خوابی» خوش درخشیدند، از این آزمون سربلند بیرون آمده است و بخش زیادی از موفقیت «پدرانگی» را باید پای بازی اندازه و هوشمندانه او گذاشت. بی‌گمان نقش مت راه را برای ایفای نقش‌های جدی‌تر او در آینده باز خواهد کرد.

باز هم یک اقتباس

در مقالات قبلی بار‌ها به الگوگرفتن و ارتباط تنگاتنگ ادبیات و سینما از یکدیگر اشاره کرده بودیم. نزدیک به ۸۰درصد فیلم‌هایی که در هالیوود ساخته می‌شوند، از روی کتاب‌ها اعم از رمان و کتاب‌های مصور اقتباس می‌شوند؛ بنابراین حوزه ادبیات جزئی جدایی‌ناپذیر از چرخه صنعتی تولید در سینمای هالیوود است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->