به گزارش شهرآرانیوز؛ توسعه پایدار و متوازن شهری یکی از اصول مورد تأکید شورای ششم شهر مشهد است و توسعه خطوط مترو در کلان شهر مشهد مصداق مهم توجه به موضوعات زیرساختی شهر و توسعه یکپارچه خدمات به شمار میآید. به همین دلیل اعضای شورای ششم بارها به توسعه ناوگان حمل و نقل به ویژه خطوط مترو با محوریت ارائه خدمات به شکل متوازن پیرامون حرم مطهر رضوی تأکیدکردهاند. با توجه به اهمیت اقدامات مدیریت شهری در این حوزه رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از اعضای شورای ششم در بازدیدی میدانی از عملیات اجرایی، عمرانی و حفاری خطوط ۲، ۳ و ۴ قطارشهری پیشرفت این پروژهها و ابعاد مختلف آن را بررسی کردند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این بازدید میدانی گفت: شورای ششم شورایی جهادی و پای کار است و اعضای شورا همگی به توسعه مترو در شهر مشهد کمک خواهند کرد. حسنموحدیان با بیان اینکه در سالهای اخیر ساخت مترو گران تمام میشود و این مهم برهمگان روشن است، افزود: زمانی که قطارشهری را در شهر توسعه دهیم، فرزندان ما در آینده احساس غرور خواهند کرد؛ همچنین شهروندان نیز بدون دغدغه ترافیک و براساس زمان مشخص میتوانند سفرهای درون شهری خود را انجام دهند.
ببینید: بازدید اعضای شورای اسلامی شهر مشهد از خطوط قطار شهری مشهد
وی با اشاره به اینکه هراقدامی که در شهر امام رضا (ع) انجام شود، مایه برکت و کرامت است، اظهار کرد: مشهد با بیش از ۳ میلیون نفر جمعیت ساکن و میلیونها زائر، نیازمند توجه بیشتری در بحث زیرساختهای شهری است. موحدیان تأکید کرد: شورای شهر مشهد در این دوره، روی توسعه قطارشهری اتفاق نظر دارد و باور داریم که در این جهت باید تلاش کرد.
رئیس شورای شهر با ابراز تأسف از اینکه برخی افراد معتقدند خریداری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نسبت به ساخت یک کیلومتر مترو ارجحیت دارد، گفت: چنین نگاهی باید اصلاح شود؛ زیرا برای مدیریت شهری مشکل زاست. این تفکر مانع از گسترش حمل ونقل ریلی نمیشود، ولی روند پیشرفت کار را با کندی همراه خواهد کرد. موحدیان تصریح کرد: افرادی که خرید اتوبوس را به ساخت مترو ترجیح میدهند، متوجه نیستند که کارایی و اثربخشی اتوبوس تا چه اندازه با قطارشهری متفاوت است. حمل ونقل ریلی تضمین کننده سلامت هوای شهر است و زیبایی بصری نمای شهری را به همراه دارد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید گفت: با بهره برداری از خط ۳ قطارشهری، حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) طی دو سال آینده، شبکه ریلی بخش زیادی از هسته مرکزی شهر تکمیل میشود. ایمان فرهمندی با بیان اینکه «سیستم ریلی»، به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای پاسخگویی به نیازهای حمل ونقلی شهروندان در سطح شهر شناخته میشود، افزود: در سالهای گذشته، خط یک و سپس خط ۲ قطارشهری مشهد به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی و حفاری خطوط ۳ و ۴ نیز آغاز شده است.
وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده مبنی بر تکمیل ایستگاه سلامت در خط ۲ و بهره برداری از حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) در خط ۳ طی دو سال آینده، اظهار کرد: با اتمام عملیات اجرایی در فازهای یادشده، شبکه ریلی بخش زیادی از هسته مرکزی شهر تکمیل میشود و شهروندان سرویس مناسبی دریافت میکنند.
فرهمندی با اعلام خبر به پایان رسیدن عملیات حفاری تونلهای خطوط چهارگانه قطارشهری تا پایان دوره شورای ششم ادامه داد: بخشی از ایستگاهها نیز در همین فاصله زمانی تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید. رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر، «تأمین مالی» را یکی از مسائل اصلی و جدی شورای شهر و شهرداری در بحث قطارشهری دانست و گفت: انعقاد قرارداد تأمین ۶۰ دستگاه واگن برای اضافه شدن به ظرفیت خط یک قطارشهری مشهد، با تکیه بر ظرفیتهای بومی، در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد. وی افزود: با تأمین این واگن ها، خدمات رسانی به شهروندان و مسافران در این خط از کیفیت بهتری برخوردار خواهد شد.
فرهمندی با اشاره به اتصال خط ریلی مشهد-گلبهار و راه آهن گرگان به مشهد به قطارشهری مشهد گفت: در خط یک، ما هیچ ظرفیت اضافی برای سرویس دهی به خطوط دیگر نخواهیم داشت، ولی در خط ۳ که به صورت مترویی طراحی شده، ظرفیت خوبی برای اتصال دو خط یادشده وجود دارد.
رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر شورای شهر مشهد هم در حاشیه بازدید از خطوط قطارشهری مشهد گفت: با پایان یافتن عملیات حفاری در خط ۳ قطارشهری تا پایان سال، دستگاه حفار به شهرک شهید باهنر انتقال خواهد یافت تا عملیات حفاری با دستگاه TBM در دو جبهه دنبال شود. سیدابراهیمعلیزاده با تأکید بر اینکه در بحث اقدامات زیرساختی شهر، یکی از مباحث بسیار مهم در توسعه شهری مترو است، اظهار کرد: حفاری خط ۴ قطارشهری مشهد، به طول ۱۴ کیلومتر امسال از خیابان مهرمادر در بولوار خواجه ربیع آغاز شده است. وی افزود: این خط، از خواجه ربیع آغاز و پس از طی مسافتی از میدان شهدا، حرم مطهر رضوی و بولوار مصلا، به شهرکهای شهید رجایی و باهنر میرود.
علیزاده بیان کرد: خط ۴ قطارشهری پهنهای از حاشیه شهر مشهد را پس از اتصال به متن اصلی شهر، به پهنه دیگری در حاشیه وصل میکند و از این طریق، خدمتی اساسی و زیربنایی به مناطق کم برخوردار مشهدالرضا (ع) ارائه خواهد شد. رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر مشهد افزود: نگاه شورای ششم، توسعه پایدار و متوازن شهری، با محوریت حرم مطهر رضوی و رفع حداکثری مسائل و مشکلات حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدهم در حاشیه این بازدید با حضور در بین اهالی رسانه گفت: یکی از اصلیترین مسائل و مشکلات پیش روی پروژه قطارشهری مشهد در خطوط چهارگانه، تأمین منابع مالی است که باید با جدیت پیگیری شود. موسی الرضا حاجی بگلو با بیان اینکه این بازدیدها براساس رسالت کاری و نظارتی شورای شهر در برنامه اعضای شورا قرار گرفت، اظهار کرد: در بازدید ما، مسائل و مشکلات موجود در خطوط مترو مشهد بررسی شدند که باید برطرف شوند. وی با اشاره به خط ۳ قطارشهری ادامه داد: در فاز اول این پروژه که ۵.۲ کیلومتر طول دارد و از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) است، حدود ۳ هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم که برای تأمین آن باید پیگیریهای لازم انجام شود.
حاجی بگلو با بیان اینکه در خطوط ۲ و ۴ نیز اقدامات خوبی انجام شده، ولی این پروژهها نیز نیازمند کمک و حمایت و پیگیری مسائل مالی هستند، ادامه داد: سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیاردتومان از اعتبارات قطارشهری برای سایر پروژههای شهر هزینه شده که همین موضوع، پروژه را با مشکل روبه رو کرده است. عضو شورای شهر تصریح کرد: تکمیل خط ۲ قطارشهری نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که پس از تخصیص، ایستگاه سلامت نیز به بهره برداری میرسد.
وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۹۲ همه هزینههای مربوط به ساخت قطارشهری توسط دولت پرداخت میشده است، گفت: متأسفانه از سال ۹۲ به بعد سهم دولت به ۵۰ درصد کاهش یافته که این پرداختی نیز به صورت تمام و کمال محقق نشده است. با توجه به نگاه عملیاتی و اجرایی دولت سیزدهم شاهد تحقق کامل این اعتبارات خواهیم بود.