پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد بودجه زیارت برای ۴ شهر زیارتی، تنها ۳۵۰ میلیارد تومان در جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت چه گذشت؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) گرانفروشی و عدم رعایت قوانین نظام صنفی، عمده تخلف در پلمب کافی شاپ و کافه سنتی در مشهد
سرخط خبرها

نظارت بر تخلفات کارخانجات لبنی در خراسان‌رضوی بیشتر می‌شود

  • کد خبر: ۷۹۵۰۲
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
نظارت بر تخلفات کارخانجات لبنی در خراسان‌رضوی بیشتر می‌شود
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: هرگونه تخلف قیمتی کارخانجات لبنی از آیین‌نامه‌ها بررسی و نظارت بر آن بیشتر می‌شود.

طنین همتی|شهرآرانیوز، در ماه‌های گذشته یکی از درخواست‌های دامداران افزایش قیمت شیرخام به‌وسیله ستاد تنظیم بازار بود و باتوجه‌به افزایش افسارگسیخته قیمت نهاده‌های دامی، هزینه حمل‌ونقل و دستمزد، این افزایش بعد از گذشت چندین‌ماه منطقی بود. از ابتدای امسال زمزمه درخواست افزایش قیمت شیر دوباره مطرح شد که این افزایش به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول و سرانجام مصوب شد شیر خام به کیلویی۶۴۰۰تومان افزایش یابد. اما کارخانجات لبنی طبق گفته دامداران زودتر به استقبال افزایش قیمت رفته بودند، به‌طوری‌که بعضی کارخانجات شیر را با نرخ قدیم از گاودار می‌خریدند و قیمت نهایی محصولات لبنی را مطابق قیمت جدید شیر محاسبه می‌کردند که در دوسه هفته گذشته شاهد افزایش قیمت چندبرابری در محصولات لبنی مثل شیر و ماست در بازار بودیم.

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان دراین‌باره به خبرنگار شهرآرانیوز گفته بود: افزایش قیمت محصولات لبنی معمولا در ستاد تنظیم بازار کشور تأیید می‌شود، آن‌هم فقط در 4قلم شیر (فقط نوع بالشتکی)، ماست، پنیر و دوغ. قیمت سایر محصولات در کارخانجات آزاد است و شرکت لبنی با هر قیمتی می‌تواند محصولش را در بازار عرضه کند. اما این دلیل نمی‌شود که بهای تمام‌شده شیر برای کارخانجات بررسی نشود و آن‌ها خود را برای هر افزایش قیمتی مجاب بدانند. دستگاه‌های نظارتی باید اساس این افزایش قیمت‌ها و پایه قیمت شیر را بررسی کنند.

فرشید صراف، در ادامه افزود: اگر شرکت‌های لبنی شیر را ۶۴۰۰تومان نخرند، اما در محاسباتشان این نرخ را در نظر بگیرند، در حق مصرف‌کننده ظلم کرده‌اند. ما بارها گفتیم که ما خودمان هم به‌عنوان مصرف‌کننده تمایلی به افزایش قیمت نداریم، چون این سیر صعودی قیمت‌ها ناخواسته کاهش مصرف را به‌دنبال دارد.

 

تشدید نظارت‌ها و بررسی قیمت خریداری‌شده شیر خام 

علی غفوری‌مقدم، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، نیز در گفت و گو باشهرآرانیوز، با قطعی‌شدن قیمت جدید شیرخام از تشدید نظارت‌ها و بررسی قیمت خریداری‌شده شیر خام از سوی کارخانجات لبنی خبر داد و گفت: در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد دستگاه‌های نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری کارخانجات لبنی نظارت کنند.
به‌گفته وی سقف خرید شیرخام ۶۴۰۰تومان تصویب و به کارخانجات ابلاغ شده است که با این قیمت از دامداران خرید کنند. بعضی کارخانجات شیر را با قیمت‌های بیشتر از ۴۵۰۰تومان (نرخ قدیم شیر خام) خریدند. طبق روال گذشته، وقتی قیمت شیر افزایش می‌یافت، ۱۰قلم از محصولات لبنی سازمان‌ حمایت از مصرف‌کننده باتوجه‌به این افزایش قیمت قیمت‌گذاری می‌شد و قیمت‌گذاری بقیه محصولات در اختیار کارخانجات و در چهارچوب ابلاغی بوده است.

 

قیمت ۱۰محصول لبنی هنوز افزایش نیافته است

این مقام مسئول گفت: با وجود اینکه قیمت شیر افزایش یافته است، قیمت 10محصول لبنی که بحث حمایت از مصرف‌کننده در آن مطرح است، هنوز اعلام نشده است. برخی هماهنگی‌ها بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت انجام شده است تا این ۱۰قلم تعیین تکلیف شوند. باتوجه‌به اینکه هنوز قیمت این ۱۰قلم تعیین نشده است، دستگاه‌های نظارتی موظف شده‌اند این موارد و تخلف قیمتی را پیگیری کنند.

 

۳۵درصد محصولات لبنی استان از کارخانجات استان‌های دیگر تأمین می‌شود

معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان‌رضوی یادآور شد: حدود ۳۵درصد محصولات لبنی استان از کارخانجات استان‌های دیگر تأمین می‌شود و بقیه از کارخانجات داخل استان تأمین. در مکاتبه‌ای که تعزیرات استان با سازمان ما داشت، مقرر شد بررسی‌ها و‌ نظارت‌ها بیشتر ‌شود. اگر مشخص شود کارخانجات با قیمت جدید، شیر نخریدند و افزایش قیمتی مغایر قیمت شیر خریداری‌شده باشد، برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: باتوجه‌به اینکه بعضی کارخانجات خارجی استان زودتر از اعلام افزایش قیمت شیرخام، قیمت محصولاتشان را افزایش دادند، این موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح شد و ما منتظر بودیم افزایش قیمت ۱۰قلم از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده زودتر اعلام شود که این اتفاق هنوز نیفتاده است. این امر باعث شده است روند بررسی و رسیدگی به موضوع با مشکلاتی مواجه شود. اما باتوجه‌به آخرین تصمیمات در ستاد تنظیم بازار، مقرر شد پیگیری‌ها هرچه زودتر انجام و با متخلفان برخورد شود.

 

قیمت لبنیات در میان اصناف کنترل شده است

امیر دلداری، رئیس اداره نظارت و کنترل اتاق اصناف مشهد نیز گفت: در بحث کنترل قیمت در محصولات لبنی بیشتر افزایش قیمت‌ها از سوی کارخانجات لبنی است و واحدهای صنفی با درنظرگرفتن سود مجازشان محصول لبنی را عرضه می‌کنند. حتی دیده شده است برای فروش بیشتر، محصول را با سود کمتر می‌فروشند. در کل قیمت‌ها در اصناف و سوپرمارکت‌ها کنترل شده است و ما سود بیشتری در این واحدها ندیدیم. اگر هم افزایش قیمتی دور از انتظار است، از سوی کارخانجات لبنی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->