بررسی راهکار‌های تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در دولت سیزدهم با نگاهی به نقش ویژه مشهد

  • کد خبر: ۷۹۷۹۲
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
بررسی راهکار‌های تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در دولت سیزدهم با نگاهی به نقش ویژه مشهد
ما اگر بتوانیم یک بستر فرهنگی مناسب ایجاد کنیم، شهر مشهد می‌تواند نقش و اثرگذاری بیشتری در سطح کلی داشته باشد. اگر ابعاد و عمق فرهنگی مردم ما بیشتر شود و موضوعات کلیدی را که در مکتب انقلاب اسلامی است، به موقع گوشزد و در شکل خلاقانه و هنرمندانه‌ای به زوار حضرت رضا (ع) ارائه کنیم، مشهد می‌تواند در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی نقش ویژه تری داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بیانیه «گام دوم انقلاب» در ادامه گفتمان انقلاب اسلامی، نقشه راه دولت سیزدهم است و آیت ا... رئیسی، تیم همراه خود در دولت را با ویژگی‌هایی نظیر فسادستیزی، مردمی، انقلابی و جهادی بودن برای تحقق عملیاتی این بیانیه برگزیده است. اما پرسش این است که برای تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در دولت سیزدهم، کدام الزامات اجرایی مورد نیاز است؟

 

کارگزاران دولت سیزدهم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و چه مسیر‌هایی را برای عملیاتی سازی بیانیه گام دوم انقلاب طراحی و اجرا کنند؟ برای پاسخ به پرسش‌هایی از این دست، سراغ دو تن از چهره‌های سیاسی رفته ایم؛ محمدکمال سرویها، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی، و فاطمه غیور، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در دوره‌های سوم و چهارم.

مشهد باید پمپاژ معنویت به سراسر کشور را انجام دهد

سروی‌ها در پاسخ به این پرسش خبرنگار شهرآرا که مشهد باتوجه به وجود مرقد مطهر امام رضا (ع)، چه نقش ویژه‌ای می‌تواند در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در دوره جدید حکمرانی در کشور داشته باشد، گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب هم فرموده اند، انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و در عرصه فرهنگی، مشهد باید نقش ویژه‌ای داشته باشد.

 

حضرت آقا می‌فرمایند مشهد با توجه به وجود مضجع شریف امام هشتم (ع)، باید پمپاژ معنویت به سراسر کشور را انجام دهد. می‌دانیم که از همه استان ها، شهرستان‌ها و روستا‌های سراسر کشور برای زیارت به مشهد می‌آیند و بعد به شهر و روستای خود بازمی گردند. ما اگر بتوانیم یک بستر فرهنگی مناسب ایجاد کنیم، شهر مشهد می‌تواند نقش و اثرگذاری بیشتری در سطح کلی داشته باشد. اگر ابعاد و عمق فرهنگی مردم ما بیشتر شود و موضوعات کلیدی را که در مکتب انقلاب اسلامی است، به موقع گوشزد و در شکل خلاقانه و هنرمندانه‌ای به زوار حضرت رضا (ع) ارائه کنیم، مشهد می‌تواند در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی نقش ویژه تری داشته باشد.»

 

بستر معنوی مشهد، زمینه‌ساز تحقق گفتمان انقلاب اسلامیوی همچنین درباره اینکه مهم‌ترین الزامات اجرایی گفتمان انقلاب اسلامی در دولت آیت ا... رئیسی چیست، گفت: «در بیانیه گام دوم انقلاب، حضرت آقا یک ارزیابی چهل ساله از انقلاب انجام دادند و پیشنهاد‌هایی برای ادامه مسیر انقلاب مطرح کردند. درنتیجه در توصیه‌های مقام معظم رهبری، سفارش به انجام کار‌هایی شده است ازجمله اینکه حتما باید مدیران انقلابی با باور‌های اصیل انقلابی و دشمن شناسی قوی در دولت به کار گرفته شوند و دیگر اینکه به جوانان میدان بیشتری داده شود؛ انقلاب ما با توان جوانان پیش رفت، هشت سال دفاع مقدس را جوانان مدیریت کردند و در ادامه کشور را به یک اوج رساندند. اکنون نیز برای تثبیت انقلاب و نظام، بار اصلی باید بر دوش جوانان باشد. البته حضرت آقا جوان را معنا کرده اند؛ جوان یعنی کسی که خسته نشود و بی آنکه به فکر منافع شخصی باشد، توانش را در راه خدمت به نظام و انقلاب به کار بگیرد.

 

به عنوان نمونه حضرت آقا فرمودند که حاج قاسم سلیمانی اگر تا ۱۰ سال آینده هم به شهادت نمی‌رسیدند باز ما در مسئولیتی که داشتند، ایشان را حفظ می‌کردیم. وی افزود: اکنون به برکت خون شهیدسلیمانی و اطاعت پذیری مردم از رهنمود‌های مقام معظم رهبری که به دقت مسیر را نشان می‌دهند، خداوند لطفش را شامل حال ما کرده است و در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، دولت قوی و انقلابی را انتخاب کرده ایم و مجلس نیز بزرگواری کرد و تقریبا به همه کابینه پیشنهادی، رأی اعتماد داد و این باعث شده است که در شرایط فعلی، شاهد هماهنگی میان قوا باشیم و امروز طیفی دارای مسئولیت باشند که تا بن دندان به ارزش‌های انقلاب اسلامی اعتقاد دارند.

 

ما باید کشورمان را بسازیم و برای این مهم باید مدیرانی داشته باشیم که با کمترین بهره مندی، بیشترین خدمات را ارائه کنند. اگر این اعتقادات در مدیران ما وجود داشته باشد و نهادینه شود، به اندک زمانی یعنی کمتر از یک دوره چهارساله دولت می‌توانیم باور مردم را که اکنون متأسفانه به مدیران ما بی اعتماد شده اند، اصلاح کنیم. اگر مردم ببینند که وضعیت معیشتشان درست می‌شود، ببینند که مدیرانشان به دور از اشرافیگری و زرق وبرق زندگی مادی و دنیوی زندگی می‌کنند، لذت خواهند برد که در این کشور و نظام زندگی می‌کنند و با اعتماد درکنار دولت قرار خواهند گرفت و کمک خواهند کرد تا برنامه‌های آن هرچه بهتر و بیشتر پیش برود.


سروی‌ها در پایان در پاسخ به این پرسش که «ارزیابی تان از کابینه دولت سیزدهم چیست و فکر می‌کنید هیئت دولت تا چه میزان در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی توفیق خواهد داشت»، گفت: «ما در مرحله اول باید به انتخاب آقای رئیسی اعتماد کنیم. انتخاب وزرا ازجانب رئیس جمهور به گونه‌ای است که میانگین سنی کابینه بین پنج تا هفت سال جوان‌تر از دولت دوازدهم است. ضمن آنکه درمیان وزرایی که سن و سال بیشتری دارند، افرادی انتخاب شده اند که از توان ویژه‌ای برخوردارند نظیر آقای رستم قاسمی که گفته است ۲۴ ساعته خود را وقف نظام و انقلاب می‌کند.

 

باید کمی زمان داد تا این گفته‌ها محک بخورد. باید زمان بگذرد تا وعده‌های رئیس جمهور و وزرا در عمل سنجش شود و خوشبختانه در این روز‌ها صداوسیما به خوبی وعده‌های دولتمردان را برای مردم تبیین می‌کند تا یک مطالبه عمومی شکل بگیرد. اعتقاد خود آقای رئیسی این است که در ارتباط مستمر با مردم باشد و همواره با مردم سخن بگوید تا مردم بدانند که رئیس جمهورشان چه وعده‌هایی داده است و اجرای این وعده‌ها را از او مطالبه کنند. من احساس می‌کنم که گفت وگوی دوجانبه میان دولت و مردم می‌تواند اعجاز کند.

دولت سیزدهم، دولت امید مردم است

غیور در پاسخ به این پرسش خبرنگار «شهرآرا»، که شهر مشهد باتوجه به پتانسیل‌های بالقوه اش، چه نقشی می‌تواند در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در دوره حکمرانی جدید در کشور داشته باشد، گفت: مشهد ویژگی‌های خاصی نسبت به سایر شهر‌های کشور دارد و تنها بارگاه معنوی حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، با بار فرهنگی و معنوی ویژه اش، می‌تواند منجر به نقش ویژه آن در راستای تحقق گفتمان انقلاب اسلامی باشد و در نتیجه بیش از پیش مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد. رفت وآمد زوار از سرتاسر کشور به مشهد، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری فرهنگی و معنوی این شهر در کشور باشد.

 

پتانسیل فرهنگی و معنوی شهر مشهد می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها راهگشای ما باشد و به تحقق بسیاری از اهداف گفتمان انقلاب اسلامی یاری رساند. در این دوره باید بیش از گذشته از پتانسیل گردشگری اسلامی استفاده کرد؛ زیرا هم می‌تواند منبع معنوی و هم منبع مادی نه فقط برای شهر مشهد و استان خراسان رضوی، بلکه برای کل کشور باشد. مشهد همچنین ظرفیت نیروی انسانی شایان توجهی دارد که می‌توان از آن در بخش‌های مختلفی در کشور استفاده کرد. درنتیجه مشهد، نه تنها پیشانی نظام جمهوری اسلامی ایران، بلکه پیشانی جهان تشیع است.


بستر معنوی مشهد، زمینه‌ساز تحقق گفتمان انقلاب اسلامیوی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در دولت سیزدهم، شخص رئیس جمهور و دیگر اعضای هیئت دولت باید کدام راهکار‌های عملیاتی را در دستور کار قرار دهند، گفت: آنچه مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» فرموده اند، گامی فراتر و رو به جلوتر برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. درواقع رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب، فرایند و مراحلی را ترسیم کرده اند که برای حصول به تمدن نوین اسلامی باید طی شود.

 

در دولت سیزدهم، در راستای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و حرکت در مسیر تحقق گفتمان انقلاب اسلامی، آقای رئیسی با انتخاب شعار «دولت مردمی»، گام نخست را به خوبی برداشته است. پایه‌های انقلاب اسلامی ما، مردم بودند و مردم در پیشبرد انقلاب نقشی اساسی داشته اند. درنتیجه آقای رئیسی نیز در دولت سیزدهم به خوبی با انتخاب این شعار، ارتباط مؤثر با مردم را آغاز کرده اند و به دنبال افزایش تأثیرگذاری مردم بر تصمیمات مسئولان دولتی هستند تا ارتباط و پیوندی دوسویه میان کارگزاران دولتی و مردم ایجاد شود. استمرار این ارتباط دوسویه میان دولت و مردم و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری دوجانبه سبب نزدیکی هرچه بیشتر می‌شود و نتیجه این فرایند، افزایش نقش مردم است، به منزله یکی از مهم‌ترین عناصر مورد توجه در گفتمان انقلاب اسلامی.


این عضو پیشین شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به اینکه «تا چه میزان همکاران رئیس جمهور در دولت سیزدهم را در مسیر اجرای بیانیه گام دوم انقلاب، کارآمد می‌دانید»، گفت: اعضای هیئت دولت سیزدهم به ویژه جوانان حاضر در کابینه، عصاره ۴۰ سال انقلاب اسلامی هستند؛ یعنی جوانان حاضر در این دولت، افرادی هستند که در این نظام و در ۴۰ سال گذشته رشد و پرورش پیدا کرده اند. آقای رئیسی در انتخاب همکارانشان در دولت، ویژگی‌هایی را مورد توجه قرار داده اند نظیر انقلابی و جهادی بودن، اما این ویژگی‌ها باید در عرصه عمل متجلی و سنجش شوند و با تعریف و تمجید دیگران نمی‌توان افراد را شناخت. عملکرد این افراد در آینده را باید مورد توجه قرار داد و بعد به قضاوت نشست.

 

هنوز زمان و عمر درخورتوجهی از دولت سیزدهم نگذشته است که بتوانیم ارزیابی مشخصی از عملکرد اعضای هیئت دولت داشته باشیم. با این حال، معیار‌های مورد توجه آقای رئیسی در انتخاب وزرا نظیر فسادستیزی، مردمی، انقلابی و جهادی بودن، معیار‌های بسیار بزرگ و ارزشمندی است که ما را به عملکرد اعضای دولت در آینده امیدوار می‌کند. دولت سیزدهم، دولت امید مردم است و مردم در شرایط بسیار سخت اقتصادی و کرونا پای صندوق حاضر شدند و به آقای رئیسی رأی دادند. امیدوارم که دولت سیزدهم بتواند با اقدامات مؤثر، آرامش روحی و روانی را به جامعه شکننده امروز ما بازگرداند.


غیور در پایان درباره هماهنگی میان سران قوا در دوره جدید حکمرانی در کشور و نقش هم افزایی در غلبه بر مشکلات کنونی کشور گفت: به نظر من این از اثرات خون سردار دل ها، سردار سلیمانی است که این فضا را ایجاد کرده است. این یک فرصت بسیار طلایی است که مسئولان ما باید از آن در جهت حل مشکلات مردم استفاده کنند. می‌دانیم که وقتی وحدت باشد پیروزی محقق می‌شود. با وحدت، یکپارچی، هماهنگی، همدلی و همراهی است که می‌توان اهداف مد نظر در گفتمان انقلاب اسلامی را اجرایی کرد. اکنون قانون گذار، مجری قانون و نظارت کننده بر اجرای قانون، همدل و همراه هستند و از این فرصت بسیار خوب باید برای تعالی جامعه استفاده کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->