رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

افتتاح نخستین نیروگاه برقابی شرق کشور در سد ارداک مشهد

  • کد خبر: ۷۹۹۱۶
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
افتتاح نخستین نیروگاه برقابی شرق کشور در سد ارداک مشهد
نخستین نیروگاه برقابی شرق کشور با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، فرمانده سپاه امام رضا (ع) و جمعی از مسئولان استانی به‌روی خروجی آب سد ارداک مشهد آغاز به کار کرد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ نخستین نیروگاه برقابی شرق کشور با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، فرمانده سپاه امام رضا (ع) و جمعی از مسئولان استانی به‌روی خروجی آب سد ارداک مشهد آغاز به کار کرد.

 

برای ساخت این نیروگاه ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۶ ماهه به بهره داری رسیده است. آن طور که مسئولان این پروژه اعلام کرده‌اند، صفر تا صد طراحی و ساخت قطعات آن ایرانی است و در گام اول ۲۰۰ کیلووات و در مراحل توسعه تا حدود ۴۵۰ کیلووات برق به شبکه سراسری تحویل می‌دهد.


مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان‌رضوی در مراسم افتتاح این نیروگاه با اشاره به مشکلاتی که خروجی آب سد ارداک برای روستا‌های پایین دست به وجود آورده بود، گفت: خروجی آب این سد به شدت پرانرژی بود و پایین دست را تخریب می‌کرد. با افتتاح این نیروگاه، هم این مشکل حل شد و هم ۲۰۰کیلووات برق تولید می‌شود.

ضرورت تسریع در روند صدور مجوز

محمد علایی با انتقاد از طولانی‌شدن روند صدور مجوز ساخت و بهره برداری این نیروگاه بیان کرد: برای طراحی و اجرای نیروگاه برقابی ارداک فقط ۶ ماه زمان صرف شداما مدت زمان اخذ مجوز اداری برای آن ۲ سال طول کشید و باید روند صدور مجوز‌ها سرعت  بگیرد.

 

علایی با بیان اینکه در همه سد‌های استان امکان ساخت نیروگاه برقابی وجود دارد، ادامه داد: وقتی می‌توان از آب و خورشید و باد برای تولید برق استفاده کرد، عقلانی نیست که از سوخت‌های فسیلی استفاده کنیم؛ از خروجی آب سد دوستی تا هزار کیلووات هم می‌توانیم برق تولید کنیم و این سد را برای تولید برق در اختیار شرکت‌هایی که می‌توانند انرژی برقابی تولید کنند، قرار خواهیم داد.

استفاده از همه ظرفیت‌ها لازم است

فرمانده سپاه امام‌رضا (ع) هم در ادامه با اشاره به اینکه افتتاح این نیروگاه برقابی آثار مثبت زیادی در استان دارد و باید کمک کنیم تا چنین پروژه‌هایی را افزایش دهیم، اظهار کرد: آب سد‌ها باید مزیت دار شوند و نیرو‌های تخریبگر طبیعی را می‌توانیم با فکر و ایده به مزیت‌های مختلف تبدیل کنیم؛ جوانان ما صاحب فکر و ایده هستند و حتما مزایای دیگری هم برای این سد‌ها می‌توانند ارائه دهند.


سردار یعقوبعلی نظری با تأکید بر اینکه یکی از شاخص‌های اساسی اقتصاد مقاومتی حضور مردم در عرصه سرمایه گذاری و ایده‌پردازی و تولید محصول است، خاطرنشان کرد: از ظرفیت‌هایی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید می‌کنند، همین حضور مردم است که هم سرمایه دار، هم بی سرمایه، هم صاحبان ایده و هم بدون ایده‌ها باید در متن اقتصاد حضور داشته باشند.

کار بسیج شناسایی استعدادهاست

وی ادامه داد: آن طور که به من گفته اند، حدود ۲۰هزار مگاوات ظرفیت تولید برق با انرژی باد در خواف وجود دارد که باید از آن استفاده شود؛ انرژی خورشیدی، معادن و مزیت‌های بسیار زیاد دیگری در استان وجود دارد که باید با قدرت تفکر از آن‌ها استفاده کنیم؛ ضمن اینکه فناوری بهره برداری از آن‌ها در همین استان وجود دارد و نیازی به خارج نداریم.

ارداک سالانه ۲ میلیون مترمکعب برق پاک تولید می‌کند

معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی تجدیدپذیر کشور که میهمان ویدئوکنفرانسی مراسم افتتاح نیروگاه برقابی سد ارداک بود نیز بیان کرد: درگام نخست این نیروگاه ظرفیت تولید ۲۰۰کیلووات برق دارد و انتظار می‌رود این نیروگاه با سرمایه گذاری ۵میلیاردی سالانه ۲میلیون مترمکعب برق پاک تولید کند.

 

محمدعلی رمضانی ادامه داد: نیروگاه‌های برقابی ظرفیت زیادی دارند و هرچه تعداد این نیروگاه‌ها بیشتر شود، نگرانی تأمین گاز برای نیروگاه‌های برق در زمستان کم می‌شود و از انتشار حجم زیادی از گاز‌های آلاینده به محیط‌زیست جلوگیری می‌شود.

نیروگاه صددرصد بومی‌سازی شده است

سیدمحمد الهی، مدیرعامل شرکت پیمانکار ساخت این نیروگاه نیز با تأکید بر بومی سازی صددرصدی نیروگاه برقابی ارداک گفت: رویکرد ما در ساخت این نیروگاه از مرحله طراحی مفهومی تا اجرا، داخلی سازی و استفاده از ظرفیت استان بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->