سرخط خبرها

آیا پیاده‌راه‌ها سرمایه‌اند؟

  • کد خبر: ۸۰۰۱
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
آیا پیاده‌راه‌ها سرمایه‌اند؟
مسلم باغشنی شهروند دوازدهم
با نگاه اجمالی به سرعت رو به رشد فناوری‌های نوین ارتباطی در زندگی‌های امروزی که از کوچک‌ترین عضو یک خانواده تا مسن‌ترین آن را درگیر کرده است، باید ترمز‌ها را کشید، ترمز کسالت، ترمز راحتی، ترمز زندگی ماشینی و...
 این ترمز‌ها را امروز برای فردا می‌کشیم. خودرو‌ها چنان گوی سبقت را از همدیگر ربوده‌اند که دیگر صدای آواز پرندگان شنیده که نمی‌شود هیچ، حتی دیگر دیده هم نمی‌شوند!
صدای دلخراش و دیوانه‌وار خودرو‌ها در کوی و برزن شهر‌ها بسیار آزاردهنده شده است، انگار مسئولیت‌های خویش را در قبال خودمان و کودکانمان به فراموشی سپرده‌ایم.
بیاییم همراه شویم با یک شهر انسان‌محور، بیاییم اگر شده در طول یک هفته حتی به اندازه یک ساعت خودروهایمان را پارک کنیم و دقایقی را قدم بزنیم، چراکه با این‌کار موفق شده‌ایم مقدار دود کمتری را به ریه‌های شهر، کودکان و سالمندانمان تزریق کنیم. بیاییم دست در دست یکدیگر خاطره سال‌های نه‌چندان دور را که در کوچه‌ها پر بود از صدای کودکان و بازی‌های آن‌ها در اذهان زنده کنیم.
این همه برای این بود که بگوییم زنگ‌ها به صدا در آمده‌اند، شما صدایشان را شنیده‌اید؟ آیا واژه پیاده‌راه برایتان آشناست؟ آری پیاده‌راه، پیاده‌راه سرمایه است و فرصت‌ساز، پیاده‌راه تعامل می‌آورد، مشارکت می‌آورد، همدلی و همراهی و نشاط می‌آورد، پیاده‌راه‌ها قرار است راه را «بر خودرومحوری» ببندند و انسان را محور توسعه، آرامش و فرهنگ معرفی کنند.
پیاده‌راه‌ها قرار است با مبلمانی که در آن دیده می‌شود یک زندگی شهری آرام‌بخش را به شهروندان هدیه کنند. شما از امروز با نگاه نو از منزل خارج شوید و در نزدیک‌ترین پیاده‌راه به محل زندگی‌تان به همراه خانواده قدم بزنید. جایی که متعلق به شماست، اینجا انسان تقدم دارد بر خودرو، اینجا شما کودکانی را نظاره می‌کنید که در حال و هوای خودشان کودکی می‌کنند. اینجا خانواده شما با کمال آرامش و به دور از هیاهوی خودرو‌ها و آلودگی‌های صوتی یک خرید لذت‌بخش را تجربه می‌کنند.
کپنهاگ، شهری است که برای داشتن خیابان‌های سرسبز و بی‌نظیر مخصوص عابران پیاده خود شهرت جهانی و بین‌المللی دارد و با دو شاخصه دارابودن کافه‌های روباز فراوان و فرهنگ ملی غنی شناخته شده است. این شهر از نخستین شهر‌های جهان است که اقدام به پیاده‌راه‌سازی کرده و از جمله موفق‌ترین شهر‌هایی به حساب می‌آید که تردد خودرو‌ها را در بسیاری از خیابان‌های اصلی و مرکز خود ممنوع کرده است. بسیاری از این برنامه‌ریزی‌ها دربرگیرنده مسیر‌های فردمحور و مختص عابران پیاده است. یکی از این مناطق، مرکز خرید اصلی  «خیابان استروگت» واقع در مرکز شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک است که از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های جهانگردی و طولانی‌ترین خیابان‌های پیاده‌راه‌سازی شده اروپا با طول بیش از یک کیلومتر است.
این‌روز‌ها اولین پیاده‌راه نوین شهرالهیه در خیابان الهیه ۱۶ در حال احداث است. شهرداری منطقه ۱۲ می‌گوید: در طرح تفصیلی و جامع نواحی ۱ و ۲ منطقه ۱۲، ۱۹ مسیر پیاده‌راه پیش‌بینی شده است که به مرور زمان و با توجه به تراکم جمعیتی معابر اجرا خواهد شد.
انتظار از مدیریت شهری در منطقه الهیه نیز همین است، نام منطقه ما با دوچرخه و فضای سبز عجین شده است و گسترش پیاده‌راه‌ها، بیش از پیش نام شهر «درخت و دوچرخه» را برازنده نوین‌شهرالهیه می‌نماید..
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->