آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید
سرخط خبرها

مدارس استثنایی در مسیر مناسب‌سازی

  • کد خبر: ۸۱۴۵
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱
مدارس استثنایی در مسیر مناسب‌سازی
رئیس جدید آموزش‌وپرورش استثنایی کشور از اقدامات مدیریت‌شهری مشهد برای توان‌یابان قدردانی کرد

علیرضا ظهیری - «مشهد، شهر دوستدار معلول»؛ این شعار یکی از اهداف شورای پنجم شهر مشهد در راستای مناسب‌سازی شهری برای فعالیت‌های اجتماعی معلولان است و در این‌باره اعضای پارلمان شهری نیز مصوبات مختلفی را به مرحله تصویب رسانده‌اند. رایگان کردن استفاده معلولان با درجه معلولیت شدید و خیلی شدید از وسایل حمل‌ونقل عمومی به تعداد ۶۰ سفر در ماه برای هر فرد معلول و ارائه خدمات رایگان سرویس مدارس برای معلولان نیازمند ازجمله مصوباتی بود که در روز‌های آخر مهرماه امسال از سوی شورای شهر مصوب، و تصویب آن‌ها سبب شد تا حتی معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس جدید آموزش‌وپرورش استثنایی کشور هم در خلال سفر اخیر خود به مشهد به آن اشاره کند. سیدجواد حسینی در حاشیه نشست بررسی جامعه‌شناختی بحران آموزش‌وپرورش در ایران در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه خوشبختانه در مشهد با همراهی شورای اسلامی شهر نه درباره سرویس مدارس معلولان و نه از نظر اعتباری مشکلی وجود ندارد، ابراز خرسندی کرد: در ۶ سال اخیر سرویس مدارس ویژه دانش‌آموزان معلول ۴۲ برابر شده است. وی با اشاره به وجود ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در کشور، افزود: رویکرد آموزش‌وپرورش این است که دانش‌آموزان معلول در کنار دانش‌آموزان عادی و در مدارس آن‌ها درس بخوانند و از همین رو ۱۲ هزار مدرسه در کشور پذیرای دانش‌آموزان معلول جسمی-حرکتی، ناشنوا و نابینا هستند. معاون وزیر و رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه مناسب‌سازی مدارس پذیرا در دستورکار آموزش‌وپرورش است، ادامه داد: به‌طور قطع مدرسه‌ای که دانش‌آموز معلولی را ثبت‌نام می‌کند، باید مناسب‌سازی لازم فضایی هم داشته باشد که این مهم در دستورکار ما نیز قرار دارد. حسینی در این نشست با تأکید بر اینکه بار سنگین آموزش و آموزش‌زدگی در مدارس کشور، کمر نظام تعلیم و تربیت را خم کرده است، اظهار کرد: یک دانش‌آموز از ابتدای ورود به مدرسه تا سال دوازدهم ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش می‌بیند؛ درحالی‌که میانگین جهانی ساعات آموزشی تنها ۸ هزار ساعت است. وی با تأکید بر اینکه آموزش‌زدگی در آموزش‌وپرورش سبب شده تا خلاقیت از این نهاد گرفته شود، تصریح کرد: برای رهایی از وضعیت فعلی تعلیم و تربیت در کشور باید از آموزش‌زدگی خارج شویم و ساعات آموزشی را کاهش دهیم. همچنین نظام ارزشیابی تعلیم و تربیت هم نباید صرفا مسائل آموزشی باشد و از طرفی هم باید کاهش بخش‌نامه داشته باشیم. معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه یکی از کارکرد‌های آموزش‌وپرورش باید تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی باشد، ادامه داد: متأسفانه وضعیت فعلی نظام آموزش‌وپرورش در کشور نه‌تن‌ها فاصله طبقاتی را در مدارس تثبیت می‌کند، بلکه این وضعیت را تشدید می‌کند و حتی به آن مشروعیت می‌بخشد.
وی با بیان اینکه متأسفانه ۹۰ درصد مدارس کشور مدارس معمولی و فقط ۱۰ درصد مدارس خاص هستند، افزود: این وضعیت، تعادل‌بخشی مدرسه‌ای را به مخاطره انداخته و از طرفی نظام بودجه‌ریزی در آموزش‌وپرورش هم به گونه‌ای است که معلمی که برای دانش‌آموزان عشایر، روستایی یا محروم تدریس می‌کند، با معلمی که در تهران است، تفاوت حقوقی ندارد و این وضعیت باید اصلاح
شود. وی افزود: سامان‌دهی مدارس از نظر برچیده شدن مدارس کوچک و راه‌اندازی مدارس بزرگ باید انجام شود و همچنین باید تنوع مدارس از ۲۴ نوع موجود، روندی کاهشی به خود بگیرد.


نیاز ویژه دانش‌آموزان معلول
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور همچنین روز گذشته در جمع مدیران مدارس استثنایی استان در اردوگاه امام رضا (ع) حاضر شد و با فرهنگیان فعال در این حوزه گپ و گفتی متفاوت داشت. به گزارش فارس، سیدجواد حسینی در این مراسم گفت: در ارائه خدمات درست به دانش‌آموزان استثنایی، اولین گام شناسایی آن‌ها بوده و از این رو، پوشش ۹۸درصدی دانش‌آموزان در طرح سنجش امسال یک گام مهم در این راستاست. وی با بیان اینکه این دانش‌آموزان ۵ برابر دانش‌آموزان عادی نیازمند ارائه خدمات هستند، ادامه داد: خوشبختانه امسال با تصویب هیئت‌دولت بودجه این دانش‌آموزان ۷ برابر افزایش یافته و همچنین خدمات توان‌بخشی و حمایتی از سال۹۴ بیش از ۱۷هزار مورد در ۱۳عنوان انجام شده است. معاون وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در راه‌اندازی مشکلات یادگیری باید بر درک درست معلم از دانش‌آموزانی که نیازمند ارائه خدمات مراکز اختلالات یادگیری هستند، تمرکز کنیم. حسینی افزود: مراکز اختلالات در کشور به بیش از ۶۰۰مرکز افزایش یافته است و ۳۶رشته مهارتی در دوره‌های پیش‌حرفه‌ای و حرفه‌ای ایجاد شده است. وی با اشاره به رویکرد‌های نوین الهام‌گرفته از سند تحول بنیادین اظهار کرد: تغییر جهت از تفکیک‌سازی به رویکرد ترکیبی و تلفیقی، یکی از اهداف مهم این سازمان است. رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور ادامه داد: تغییر جهت را باید از تغییر نام‌ها شروع کرد و سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی به اشتباه نام‌گذاری شده و مناسب است به سازمان آموزش‌وپرورش با نیاز‌های ویژه تغییر نام دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->