دومین جشنواره هنرهای نوری در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود + فیلم (فروردین ۱۴۰۳) جانمایی ۷۰۰ المان‌ شهری در ۳۵۰ نقطه شهری | برگزاری برنامه قرار زیارت در ماه مبارک رمضان شهروندان مشهدی از فعالیت ورزشی بپرهیزند (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تصویب تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد‌مقدس تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری مشهد در سال جاری  برخورد جدی با تاکسیرانان متخلف در ایام نوروز | جانمایی المان‌های مشهد تا یکشنبه به اتمام برسد رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی سپاه در روز قدس سومین همایش باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر در مشهد رقم خورد ارائه تخفیف برای تعمیر خودرو‌های دارای نقص فنی تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ در مشهد + جزئیات حاجی‌بگلو: تا پایان دوره ششم محکم از شهردار مشهد حمایت می‌کنیم بهارانه‌ای برای شهر رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت لیست اسکان و مراکز اقامتی ارزان قیمت مشهد در نوروز ۱۴۰۳ ترافیک در ورودی‌ها و خروجی‌های مشهد پرحجم است | کاهش ۷۵ درصدی تصادفات درون‌شهری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتتاح و بهره‌برداری از دوربرگردان شهید میرزایی در مشهد مقدس + فیلم از سرگیری پرواز اراک به مشهد پس از توقف ۵ ساله (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) حدود ۸۲ درصد زائران با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر می‌کنند اعمال قانون ۱۵۴۴ فقره تخلفات حادثه‌ساز در مشهد| توقیف ۵۹دستگاه خودرو متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار گرفت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) در صدویازدهمین جلسه علنی فوق‌العاده شورای اسلامی شهر مشهدمقدس چه گذشت؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۴۰ درصد ظرفیت‌های اقامتی مشهد تکمیل شد | استانداری خراسان رضوی: تاکنون بازار سیاه بلیت در مشهد نداشته‌ایم (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

ایستگاه‌های بین‌راهی زائران در دهه آخر صفر برقرار است

  • کد خبر: ۸۱۴۵۵
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
ایستگاه‌های بین‌راهی زائران در دهه آخر صفر برقرار است
سخنگوی جمعیت زائران امام رضا (ع) گفت: در آستانه اربعین و شهادت امام‌رضا (ع) باتوجه‌به پیش‌بینی ورود زائر پیاده به مشهد، ایستگاه‌های ثابت بین‌راهی با تعداد معدود برقرار است، اما هیچ اقامتگاهی برای اسکان زائران در مشهد در نظر گرفته نشده است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، هر سال در ایام اربعین و شهادت امام‌رضا (ع) حجم زیادی زائر پیاده برای تشرف به حرم امام‌رضا (ع) به‌سمت مشهد حرکت می‌کنند، اما ۲ سالی که با شیوع کرونا این پیاده‌روی‌ها با محدودیت بیشتری انجام می‌شود و سازمان‌های خدمات‌دهنده نیز در این ایام خدماتشان را محدود کرده‌اند.

حسین رضایی، سخنگوی جمعیت زائران امام‌رضا (ع)، دراین‌باره اظهار کرد: در سال‌های گذشته قبل از اینکه کرونا شروع شود، بین ۴ تا ۸ هزار زائر پیاده در روز اربعین به مشهد می‌آمدند و از روز اربعین تا شهادت امام‌رضا (ع) خدمات جانبی به زائران ارائه می‌شد، ولی در ۲ سالی که کرونا همه‌گیر شده، این موضوع کم‌رنگ‌تر شده است و ما زائر به‌عنوان کاروان نداریم. پیش‌بینی ما این است که باتوجه‌به وضعیتی که برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی اربعین در کربلا پیش آمده است، در این ایام زائر پیاده از اطرف مشهد داشته باشیم.

به گفته وی، امسال تعداد ایستگاه‌های ثابت بین‌راهی هم محدود است. در گذشته ما ایستگاه‌های صلواتی بین‌راهی بیشتری داشتیم که اکنون به‌دلیل کرونا برپا نمی‌شود. فقط ایستگاه‌های ثابت بین‌راهی که مکان بیشتری مثل فضای ۵ هزار نفری برای پذیرایی دارند پابرجاست؛ در مسیر نیشابور به مشهد ۳ ایستگاه، در جاده قوچان ۳ ایستگاه و در جاده سرخس ۳ ایستگاه داریم که این‌ها ایستگاه‌های ثابت و بزرگ ما هستند و ظرفیت زیادی برای پذیرش زائر دارند؛ بنابراین به آن‌ها پیشنهاد شده است که اگر زائر مراجعه کرد، باتوجه‌به شیوه‌نامه‌های بهداشتی از آن‌ها پذیرایی کنند، مثل بسته‌های بهداشتی و غذایی بسته‌بندی‌شده.

هیچ خدماتی برای اسکان زائران در اربعین و چهل و هشتم در مشهد نداریم

وی تأکید کرد: درباره اقامت این افراد در مشهد هیچ اقدامی انجام نشده است. فقط توصیه شده است افرادی که برای اقامت در مشهد برنامه دارند، حتما از مکان‌های امن و مجوزدار استفاده کنند. این مکان‌های امن هم معمولا هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها هستند که دارای مجوزند و به سامانه‌های سلامت متصل هستند.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته که همه‌گیری کرونا نبود، در مساجد و در مکان‌هایی مثل مدارس برای این زائران اقامتگاه در نظر گرفته می‌شد، اما اکنون به‌دلیل شیوع کرونا هیچ‌گونه اقامتی برای زائران پیاده امام‌رضا (ع) در مکان‌های خاص در نظر گرفته نشده است. توصیه می‌کنیم زائران برای اقامت از اقامتگاه‌های که تأییدیه اقامت دارند، استفاده کنند.

حسین رضایی یادآور شد: برای زائری که در هوای آزاد پیاده‌روی می‌کند، کرونا خیلی تهدید محسوب نمی‌شود، اما بحث اجتماع این‌ها نگران‌کننده است. اجتماع این‌ها در ایستگاه‌های صلواتی ما که ظرفیت زیادی دارند، آن‌قدر نیست که بگوییم این اجتماع صدمه می‌زند. اکنون مساجد و هیئت‌های مذهبی نیز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند.

به گفته سخنگوی جمعیت زائران امام‌رضا (ع)، ایستگاه‌های صلواتی بین‌راهی ما سقف‌هایی بلند دارند و به‌اندازه یک سوله هستند و اقامت چندساعته زائران که قصد تشرف به بارگاه امام‌رضا (ع) را دارند، زیاد جای نگرانی نیست. همچنان که امکانات بهداشتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نیز موجود است. همه این برنامه‌ریزی‌ها بر اساس پیش‌بینی است. ما هر سال زائران پیاده را از اول محرم ثبت‌نام و خدمات‌دهی به زائران را از روز اربعین چه در مسیر‌های منتهی به مشهد و چه داخل شهر آغاز می‌کردیم، اما ۲ سالی است که این توفیق از ما سلب شده است.


رضایی در ادامه گفت: ما در ۲ هفته قبل تمام ایستگاه‌های داخل شهر و ۱۳ گروه خدماتی را برای خدمت به بیماران کرونا اختصاص دادیم و دوستان ما که هر سال خدمتگزار زائران بودند و در حوزه خدمات بهداشت و درمان فعالیت می‌کردند و همکارانمان از بیماران کرونایی در دوران نقاهت پرستاری می‌کردند. ما تقریبا ۲۰ هزار خدمه در حوزه‌های ۲۲ گانه خودمان داریم که آمادگی دارند هر زمان صلاح باشد، در حوزه‌های خودشان فعال شوند.

همچنین مرتضی همتی‌فر، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، درباره تمهیدات در نظر گرفته شده در ایام اربعین و شهادت امام‌رضا(ع) گفت: تمام برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده طبق دستورالعمل‌های ابتدای محرم وضع می‌شود و طبق همان دستورالعمل به هیئت‌های مذهبی اعلام شده است که فقط در محیط‌های باز مراسم برگزار کنند.

وی گفت: مجوز ایجاد ایستگاه سلامت را داده‌ایم. مراسم محوری در اطراف حرم در خیابان امام‌رضا(ع) و طبرسی در روز اربعین و شهادت امام‌رضا(ع) در فضای باز برگزار می‌شود.
به‌گفته همتی‌فر، بحث نذر خون را باتوجه‌به کاهش فراورده‌های خونی داریم که هر هیئت مذهبی باتوجه‌به ظرفیتی که دارد، در این نذر شرکت می‌کند. در قبل و بعد روز اربعین این نذر خون انجام می‌شود. با سازمان انتقال خون جلسه‌ای برگزار و قرار شد واحد سیار در محل عزاداری هیئت‌های بزرگ دایر شود و خون‌گیری را انجام دهد.
وی اضافه کرد: در همه استان به رؤسای ادارات شهرستان‌ها اعلام شده است که ورودی‌های منتهی به مشهد مقدس را فضاسازی و سیاه‌پوش کنند تا اگر زائران استان‌های دیگر حضور یافتند، حال‌وهوای مذهبی را درک کنند.

به‌گزارش شهرآرانیوز، سرهنگ حسین میش‌مست، رئیس پلیس راه خراسان رضوی، امروز سه‌شنبه در گفتگو با ایرنا گفته است: امسال هیچ طرحی مبنی بر پیاده‌روی دهه آخر صفر در جاده‌های این استان نخواهیم داشت. طبق هماهنگی با ستاد اربعین و دهه آخر صفر در استان، امسال سفر‌های زیارتی از طریق ناوگان حمل‌ونقلی انجام خواهد شد. نیرو‌های پلیس راه خراسان رضوی نیز تقویت شده‌اند و تعدادی نیز در ترمینال مشهد مستقر می‌شوند تا مردم برای جابه‌جایی با مشکلی روبه‌رو نشوند. همچنین اتوبوس‌ها باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و فقط ۵۰درصد ظرفیتشان مسافر سوار کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->