افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

ستاد استانی کرونا، بی‌اختیار در اجرای محدودیت‌های مشهد و خراسان رضوی

  • کد خبر: ۷۶۸۵۵
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
ستاد استانی کرونا، بی‌اختیار در اجرای محدودیت‌های مشهد و خراسان رضوی
آن طور که دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت اعلام کردند، تنها راه جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری ایجاد محدودیت‌های شدید، به ویژه برای سفر‌های بین شهری است؛

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ کرونای دلتا فقط دو هفته زمان لازم داشت تا همه آمار‌های موجود را دو برابر کند. بستری‌های موجود شهر مشهد در اول مردادماه ۱۱۵۰ نفر بود و به ۲۱۰۸ نفر رسید؛ در حالی که هر روز نزدیک به ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های مشهد بستری می‌شوند، در ابتدای این ماه آمار بستری‌های روزانه فقط ۲۸۵ نفر بود. آن طور که دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت اعلام کردند، تنها راه جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری ایجاد محدودیت‌های شدید، به ویژه برای سفر‌های بین شهری است؛ مسئله‌ای که ستاد‌های استانی مقابله با کرونا هیچ اختیاری برای اعمال آن‌ها ندارند و ستاد ملی باید درباره آن‌ها تصمیم بگیرد.

 

تصمیم گیری‌ای که همیشه با تأخیر زیاد انجام می‌شود. استاندار خراسان رضوی ۹ مردادماه و زمانی که بستری‌های موجود شهر مشهد ۱۵۰۰ نفر بود، برای اعمال محدودیت سفر به مشهد با تهران نامه نگاری کرد، اما جواب این نامه ۶ روز بعد و زمانی که کار از کار گذشته است به دست ستاد استانی کرونا رسید و در عمل، محدودیت خاصی هم برای استان اعمال نشد.


تفویض اختیار به استان، شاید آری، شاید نه

اکنون دبیر ستاد کرونای استان خبر داده که قرار است استان‌ها پیشنهاد‌های خودشان را برای خروج ستاد‌های استانی کرونا از انفعال ارائه بدهند تا در جلسه بعدی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه به ستاد‌های استانی اختیارات بیشتری داده شود یا نه، تصمیم گیری شود.


مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به خروج احتمالی ستاد‌های استانی مقابله با کرونا از انفعال با تصمیم‌های جدید ستاد ملی گفت: با دستور رئیس جمهور، قرار است استان‌ها از این به بعد طوری برنامه ریزی کنند که جلوتر از ویروس باشند و این طور نباشد که موج بعدی آغاز شود و بعد با آن همراه شویم. با تغییر احتمالی این روند، شاید بخشی از تصمیم گیری‌ها به ستاد‌های استانی واگذار شود.


شرایط مشهد «حاد» است

سیدحمید موسوی در جلسه استانی ستاد کرونا با بیان اینکه براساس آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت، تعداد شهر‌های قرمز استان افزایش پیدا کرده است، گفت: شرایط خراسان رضوی و شهر مشهد حاد شده است. در مقایسه با هفته قبل تعداد شهر‌های قرمز به ۲۵ شهر افزایش پیدا کرده است و ۷ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و تنها شهرستان داورزن وضعیتش زرد است.


وی افزود: در جلسه ستاد استانی کرونا، پیشنهاد تأمین نیروی انسانی و ظرفیت سازی جدید در حوزه درمان به دلیل افزایش آمار مبتلایان و بستری شده‌ها مطرح و به مصوبه تبدیل شد. همچنین تأمین تجهیزات برای بیمارستان‌ها مسئله مهمی بود که در این جلسه درباره آن تصمیم گیری شد.


مراکز ۱۶ ساعته، ۲۴ ساعته می‌شوند

وی با اشاره به تعطیلی پارک‌ها به عنوان یکی از محل‌های تجمع و تشدید نظارت بر ۷ گروه شغلی که باید تعطیل شوند، بیان کرد: طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی، روزانه ۷۰۰۰ نفر برای آزمایش به صورت سرپایی به مراکز سرپایی مراجعه می‌کنند و به دلیل جلوگیری از تجمع و خدمت رسانی بهتر، قرار است که مراکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت، به صورت ۲۴ ساعته فعالیت داشته باشند که این مسئله با تأمین نیرو امکان پذیر است.

 

البته مقرر شد از سایر بخش‌ها برای کمک به دانشگاه استفاده شود. دبیر ستاد کرونای استان تصریح کرد: سرعت واکسیناسیون در استان خوب است و آمار تحویل واکسن به مرز یک میلیون دز رسیده و تعداد کسانی که واحد اول واکسن را دریافت کرده اند، ۷۰۰ هزار نفر است و به ۲۰۰ هزار نفر هم دز دوم تزریق شده است.


ابلاغ شیوه نامه‌های برگزاری مراسم عزاداری

موسوی همچنین از ابلاغ شیوه نامه برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم خبر داد و گفت: صفر تا صد اجرا و نظارت بر این دستورالعمل با اداره تبلیغات اسلامی است و کارگروهی در همین زمینه تشکیل می‌شود که کار مهمش اقناع هیئات مذهبی برای اجرای این شیوه نامه و تشدید نظارت بر برگزاری مراسم عزاداری است.
وی ادامه داد: حضور هیئات مذهبی به سبک و سیاق گذشته در حرم مطهر ممنوع است.

 

پذیرایی باید در قالب بسته بندی باشد و مواد خام باشد و برپایی ایستگاه صلواتی مجاز نیست و به جای آن می‌توانند موکب‌های سلامت برای توزیع ماسک و وسایل بهداشتی برپا کنند. محل‌های برگزاری مراسم عزاداری حتما باید از اداره کل تبلیغات اسلامی مجوز داشته باشد و درصورت دریافت نکردن این مجوز و برپایی مراسم، با متخلفان برخورد می‌شود، تذکر کتبی دریافت می‌کنند، یا ارائه خدمات به آن‌ها قطع می‌شود و حتی ممکن است مجوز هیئت باطل شود.


اختیاری برای اعمال محدودیت نداریم

دبیر ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی با تأکید بر اینکه این ستاد هیچ اختیاری برای اعمال محدودیت ورود به شهر مشهد ندارد، گفت: در حوزه صادر نشدن مجوز برای ورود افغانستانی‌ها از مرز دوغارون، یا بستن مرز‌های استان و لغو سفر‌های هوایی و ریلی اختیاری نداریم و ستاد ملی باید در این باره تصمیم بگیرد، کما اینکه در پاسخ به ۴ پیشنهاد استانداری مبنی بر تشدید محدودیت برای سفر‌های هوایی و ریلی، ممنوعیت ورود به استان، کاهش و مدیریت سفر اتباع خارجه، به استانداری‌های سراسر کشور اعلام شده است که مجوز جدیدی برای سفر به خراسان رضوی صادر نکنند و سفر به استان عملا ممنوع شده؛ ممنوعیتی که تا حدودی هم در این چند روز مؤثر بوده است.

 

موسوی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا و زمانی که همه ورودی‌های زمینی استان بسته شد، هیچ محدودیتی برای سفر‌های ریلی و هوایی اعمال نشد و این مدل سفر‌ها در هیچ پیکی محدود نشدند و همه مصوبات ممنوعیت تنها برای سفر با خودرو شخصی است.


ورود تور ممنوع

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به تصمیم جدید ستاد مقابله با کرونای استان برای تور‌های سفر به مشهد نیز خاطرنشان کرد: موضوع تور‌ها به میراث فرهنگی ابلاغ شده است و آ ن‌ها باید از تبلیغ و دعوت آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی برای سفر به مشهد ممانعت کنند و دانشگاه علوم پزشکی هم با توجه به اختیاراتی که دارد می‌تواند با تور‌های متخلف که وارد مشهد شده اند برخورد کند.


طبق اعلام وزارت بهداشت، ۳۸۷ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۲۶ هزار و ۴۳۹ نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.


استاندار خراسان رضوی:

۷۰ درصد فوت و بستری‌های کرونای استان در مشهد است

استاندار خراسان رضوی گفت: وضعیت مشهد با همه شهر‌های استان متفاوت بوده و هم‌اکنون طبق آماری که داده شد، بیش از ۷۰ درصد مشکلات ما از نظر بیماران سرپایی، بستری‌های جدید و فوتی‌ها در شهر مشهد است. محمدصادق معتمدیان در جلسه ستاد کرونای استان افزود: با توجه به درخواستی که از ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، به همه استان‌ها ابلاغ شده است که تا اطلاع ثانوی هیچ استانی مجوزی برای ورود به خراسان رضوی صادر نکند. وی ادامه داد: در این شرایط فرماندار مشهد در بحث نظارت بر رعایت پروتکل‌ها باید همچنان به مانند قبل حضور داشته باشد و این امر باید تشدید شود.


وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های دارای مسئولیت در بحث نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید ورود پیدا کنند، گفت: همچنین نیاز است تا در خصوص میزان ظرفیت‌های مراکز درمانی اعم از تخت‌های بستری و تجهیزات پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد تا به سرعت اجرایی شود.


او در ادامه با بیان اینکه همه ساختار دانشگاه علوم پزشکی باید در راستای مقابله با کرونا باشد، تصریح کرد: اجرای تمامی مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا باید مورد توجه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد و مراکز ۱۶ ساعته که مسئولیت پذیرش بیماران کرونایی را دارند باید ۲۴ ساعته شوند.


استاندار خراسان رضوی با اشاره به نزدیک شدن ایام عزاداری ماه محرم و لزوم رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این مقطع، خاطرنشان کرد: ابلاغیه‌ای را کمیته امنیتی وزارت کشور ارسال کرده است و برنامه‌ها همگی مشخص است. در این راستا مسئولیت اجرا در ایام محرم بر عهده سازمان تبلیغات و مسئولیت نظارت بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است که طبیعتا نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها هم همکاری خواهند داشت. همچنین با توجه به درخواستی که از ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، به همه استان‌ها ابلاغ شده است که تا اطلاع ثانوی هیچ استانی مجوزی برای ورود به خراسان رضوی صادر نکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->