مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد رئیس جمهور: تلاش در تمام کشور باید در مسیر افزایش تولید باشد رسانه‌ها از حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان خبردادند از آغاز جنگ غزه تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار  کودک کشته شده‌اند رئیسی در سمنان: گام‌های خوبی برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برداشته شده است رعایت اخلاق در پاسخ به دشمن خبیث حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی معاون‌اول قوه‌قضائیه شد امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد حملات فسفری اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) حزب الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» اسرائیل را منتشر کرد اردوغان شنبه با هنیه دیدار می‌کند وزیر خارجه راهی نیویورک شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید
سرخط خبرها

راهبرد «نگاه به شرق» در دولت رئیسی از دید اصولگرایان

  • کد خبر: ۸۱۶۳۹
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
راهبرد «نگاه به شرق» در دولت رئیسی از دید اصولگرایان
سیاسیون اصولگرا بر رویکرد شرق گرایی سیاست خارجی دولت سیزدهم صحه گذاشتند. با عضویت دائمی ایران در پیمان شانگهای مشخص شد که ایران کشوری منزوی نیست و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند بر مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورمان اثربخش باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ایران موقعیت تازه‌ای در ابعاد بین المللی به دست آورده است؛ از جمله آنکه بعد از عضویت دائمی در پیمان شانگهای مشخص شد که ایران کشوری منزوی نیست و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند بر مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورمان اثربخش باشد و شاید گسترش مناسبات منطقه‌ای و در ابعاد کلان‌تر آسیایی ایران، گامی درراستای تحقق دستور مهم رهبر معظم انقلاب مبنی بر خنثی سازی تحریم‌ها باشد.

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، درباره این موضوع به «مثلث آنلاین» گفت: حضور ما در شانگ‌های به عنوان یک عضو دائم دارای اهمیت بسیار است؛ زیرا کشور‌های قدرتمندی مانند روسیه، چین و هندوستان و نیز کشور‌های همسایه ایران در این پیمان حضور دارند و این پیمان در برابر هژمونی آمریکا و ناتو خواهد ایستاد.

باتوجه به موقعیت تازه ایران، آمریکا و اروپایی‌ها به شدت نگران هستند که مبادا ایران از هرگونه مذاکره، بی نیاز شود. امروز به جرئت می‌توان گفت بلوک شرق، شکل واقعی خود را پیدا کرده است و در آینده، شاهد تغییر مناسبات مرسوم جهانی خواهیم بود. همچنین نماینده شهرستان‌های خواف و رشتخوار در مجلس به «ایرنا» گفت: بهترین راه مقابله با تحریم‌های ظالمانه کشور‌های غربی، همکاری با کشور‌های شرقی و آسیایی است و عضویت در سازمان همکاری‌های شانگ‌های نیز در همین چارچوب معنی می‌شود.

حجت الاسلام علی اکبر احمدپور فدکی افزود: عضویت در پیمان شانگهای، زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی ایران با بازاری با ۳ میلیارد نفر جمعیت، با توانمندی‌ها و نیاز‌های فراوان است و این می‌تواند موفقیت دولت سیزدهم را در گره گشایی از مشکلات و مسائل اقتصادی تضمین کند. مردم ایران تاکنون از کشور‌های غربی به جز خیانت و عهدشکنی چیزی ندیده اند. در گذشته، نگاه دولتمردان ما به غرب بود و فکر می‌کردند که غرب موجب نجات کشور می‌شود و هشت سال این نگاه بر سیاست کشور حاکم بود، درحالی که پس از این هشت سال مشخص شد که این رویکرد غرب گرایانه برای ما سودی ندارد.

وی بیان کرد: پیمان شانگ‌های منطبق بر نگاه اساسی نظام ما، یعنی ارتباط با شرق است و یقینا همکاری و تبادلات تجاری و اقتصادی با کشور‌های شرقی، زمینه ساز رفع تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ما نیز خواهد شد. این نماینده مجلس افزود: ایران از سال‌ها پیش، متقاضی عضویت در پیمان شانگ‌های بود، اما کشور‌های چین و روسیه، چون تمایل دولت وقت و نگاهشان را معطوف به غرب می‌دیدند، تمایلی به عضویت ایران در این پیمان نشان نمی‌دادند. روی کارآمدن دولت سیزدهم و اطمینان یافتن آنان از گردش نگاه ایران به تعامل با شرق، زمینه ساز موفقیت ما و عضویت در پیمان شانگ‌های شد.

 

راهبرد «نگاه به شرق» در دولت رئیسی در دیدگاه اصولگرایان

 

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، نیز در این باره به «برنا» گفت: محوریت پیمان شانگهای، با چین و روسیه است. این دو کشور در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم با ورود ایران به عرصه سازمان و تبدیل شدن به یک عضو اصلی موافقت نمی‌کردند. علت اصلی این بود که آن‌ها رویکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایران را رویکرد به غرب می‌دانستند، در حالی که پیمان شانگ‌های به دنبال تقویت شرق برابر اروپا و آمریکاست.

نگاه دولت آقای روحانی ۱۸۰ درجه با نگاه روسیه و چین متضاد بود و به همین دلیل این دو کشور زیر بار عضویت ایران نمی‌رفتند و با آن موافقت نمی‌کردند. تشخیص روسیه و چین این است که دولت سیزدهم نگاه به غرب ندارد، بلکه به دنبال این است که بتواند با همکاری‌های منطقه ای، توان خود را افزایش دهد و سیاست خارجی را به سمت سیاست منطقه‌ای سوق بدهد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->